Power Truck Show - Valoa tunnelin päässä

Jo 13. kerran Kauhavan Alahärmässä järjestetty Power Truck Show luotti perinteiseen konseptiin. Show-meininki tuunattuine autoineen ja monipuolinen ammattinäyttely uutuuksineen on menestysresepti onnistuneelle tapahtumalle.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ensimmäistä kertaa Suomessa esillä oli Maxispace-varusteltu Renault T520 High. Siinä on erityisen paljon säilytystilaa, mm. kolme 36 cm korkeaa kaappia sekä napin painalluksella aukeava pöytä. Ensimmäiset maansiirtotehtäviin, raskaaseen kaukoliikenteeseen, vaihtolava-autoiksi tai nosturiautoiksi tarkoitetut C-sarjan raskaat kuorma-autot luovutetaan asiakkaille elo–syyskuun taitteessa.
Ensimmäistä kertaa Suomessa esillä oli Maxispace-varusteltu Renault T520 High. Siinä on erityisen paljon säilytystilaa, mm. kolme 36 cm korkeaa kaappia sekä napin painalluksella aukeava pöytä. Ensimmäiset maansiirtotehtäviin, raskaaseen kaukoliikenteeseen, vaihtolava-autoiksi tai nosturiautoiksi tarkoitetut C-sarjan raskaat kuorma-autot luovutetaan asiakkaille elo–syyskuun taitteessa.
Mullit kulkevat siististi. Alavieskalainen Karjarahti Pudas kuljettaa nautoja HK Scanin toimeksiannosta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Keruulenkeillä on mittaa n. 600–1 100 km ja Scanian mittariin kertyy vuodessa n. 130 tkm. Auton vaihtoväli on noin 5 vuotta.
Mullit kulkevat siististi. Alavieskalainen Karjarahti Pudas kuljettaa nautoja HK Scanin toimeksiannosta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Keruulenkeillä on mittaa n. 600–1 100 km ja Scanian mittariin kertyy vuodessa n. 130 tkm. Auton vaihtoväli on noin 5 vuotta.
Haapajärven Komen rakentamassa korissa on 50 mm eristys sekä webasto-lämmitin. Kesäkelejä varten on puhaltimet ilmanvaihtoa varten. Eläimille on karsinat ja jokaisessa on erillinen juomaletku.
Haapajärven Komen rakentamassa korissa on 50 mm eristys sekä webasto-lämmitin. Kesäkelejä varten on puhaltimet ilmanvaihtoa varten. Eläimille on karsinat ja jokaisessa on erillinen juomaletku.
Yhä useampi kunta vaatii urakoitsijoiltaan alkolukkoa traktoreihin ja aura-autoihin. Myös moneen polttoaineita kuljettavaan autoon asennetaan nykyään alkolukko. Piirla Oy:n maahantuoma Dignita AL-100 -alkolukko soveltuu käytettäväksi modernin kaluston kanssa: avaimeton käynnistys tai start-stop-ominaisuus ei estä asenusta kuorma- autoihin tai työkoneisiin.
Yhä useampi kunta vaatii urakoitsijoiltaan alkolukkoa traktoreihin ja aura-autoihin. Myös moneen polttoaineita kuljettavaan autoon asennetaan nykyään alkolukko. Piirla Oy:n maahantuoma Dignita AL-100 -alkolukko soveltuu käytettäväksi modernin kaluston kanssa: avaimeton käynnistys tai start-stop-ominaisuus ei estä asenusta kuorma- autoihin tai työkoneisiin.
Ruotsalaisen CMT:n valikoimiin kuuluvat mm. koneenkuljetuslavat. MFL 115 on 24 tonnin kokonaispainolle tarkoitettu 6 500 mm pitkä lava. Perässä on käännettävät alumiiniset rampit, keulassa 2x20” merikonttilukot ja pohjassa laskurullat. Lisäksi keulassa on lukittavat varustekaapit.
Ruotsalaisen CMT:n valikoimiin kuuluvat mm. koneenkuljetuslavat. MFL 115 on 24 tonnin kokonaispainolle tarkoitettu 6 500 mm pitkä lava. Perässä on käännettävät alumiiniset rampit, keulassa 2x20” merikonttilukot ja pohjassa laskurullat. Lisäksi keulassa on lukittavat varustekaapit.
Kiinalaisvalmisteisten Duraturn-renkaiden maahantuonti Suomeen on alkanut vuoden alkupuolella. Valikoimissa on renkaita niin ohjaaville akseleille, vetopyöriksi ja perävaunuhin – myös off-road-käyttöön. Valmistajan pääleipä tulee kumiraaka-aineen tuotannosta omaan tarpeeseen ja muille rengasvalmistajille.
Kiinalaisvalmisteisten Duraturn-renkaiden maahantuonti Suomeen on alkanut vuoden alkupuolella. Valikoimissa on renkaita niin ohjaaville akseleille, vetopyöriksi ja perävaunuhin – myös off-road-käyttöön. Valmistajan pääleipä tulee kumiraaka-aineen tuotannosta omaan tarpeeseen ja muille rengasvalmistajille.
VAK Oy on aloittanut jälleen koukkulaitteiden tuotannon. Neliakseliseen MAN TGX:n on asennettu 26 tonnin laitteisto. Kippi- ja apurungoissa on ristikkorakenne, mikä osaltaan vakauttaa kippaamista. Vakiovarustukseen kuuluu mm. portaaton liikenopeuden säätö, käsiohjaus, radio-ohjaus, vapaa lasku, apukippisylinterit kevennysrullilla sekä automaattinen päälleveto.
VAK Oy on aloittanut jälleen koukkulaitteiden tuotannon. Neliakseliseen MAN TGX:n on asennettu 26 tonnin laitteisto. Kippi- ja apurungoissa on ristikkorakenne, mikä osaltaan vakauttaa kippaamista. Vakiovarustukseen kuuluu mm. portaaton liikenopeuden säätö, käsiohjaus, radio-ohjaus, vapaa lasku, apukippisylinterit kevennysrullilla sekä automaattinen päälleveto.

Kuljetusalan perinteiseksi kesäkauden päätöstapahtumaksi muodostunut Power Truck Show keräsi liki 35 000 kävijää. Näytteilleasettajia oli 147 ja esillä reilu 300 kappaletta toinen toistaan näyttävämpiä näyttelyautoja sekä veteraanikuorma-autoja. Mielenkiintoista seurattavaa oli moneen lähtöön. Myös tarvikepuoli ja erikoiskalusto kiinnostivat messuyleisöä.

Myönteinen yleisvire

Maan talouskasvu on tarttunut myös kuljetusalaan ja konekauppaan. Uusia pakettiautoja on tammi–heinäkuussa rekisteröity viime vuoteen verrattuna 24 % enemmän. Kuorma-autokauppa on 7,3 % kasvussa ja raskaiden, yli 16 tonnin kuorma-autojen rekisteröinnit ovat kasvaneet 13,8 %. Investointipaineet ovat purkautuneet ja se näkyy autokaupan lisäksi päälirakenne- ja lisävarustetoimittajien tilausten kasvuna. Toki, moni kuljetusyrittäjä ja urakoitsija painii edelleen kireiden taksojen ja kustannusten ristipaineessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Rakentaminen on hyvässä vauhdissa ympäri maan ja se on vahva talouden veturi, mikä näkyy merkittävästi myös meillä. Metsäpuolella kysyntä on alueellista. Jossain kova buumi päällä, mutta jossain on sitten hiljaisempaa. Turve-, hake- ja bioenergiasektoreilla on sen sijaan rauhallisempaa. Mutta yleisvire on myönteinen,” Volvo Trucksin myyntijohtaja Arto Taipola taustoittaa.

Taipola kertoo, että Volvo lanseeraa marraskuussa LNG-tuotelinjan FH- ja FM-pohjaisilla autoilla. Myös Renault Masterin täyssähköinen jakeluauto on tulossa, mutta sille ei vielä ole antaa tarkempaa aikataulua.

Myös VAK Oy:n toimitusjohtaja Matti Virtanen oli messuilla sangen tyytyväisenä talouden kehittymiseen. Yritys on investoinut viime vuosina tuotannon laajentamiseen. Liikevaihto on noin 10 % kasvussa ja yrityksen työtilanne on hyvä. VAK Oy työllistää noin 500 henkilöä. Investoinnit ovat kannattaneet.

Virtanen kertoo, että koukkulaitteet on tauon jälkeen otettu uudestaan tuotanto-ohjelmaan asiakkaiden toiveiden ja kysynnän perusteella. Myös erilaisilla räätälöinneillä on aiempaa suurempi merkitys. Silti perävaunut ja kuljetuskorit ovat edelleen yrityksen vahvin tukijalka.