Nauvon ja Kökarin konemuseoissa riitti kuvattavaa

Fagerlundin traktorimuseon vuosimallia 1960 oleva MAN 4 N 1 -traktori on nelivetoinen, mikä oli siihen aikaan harvinaista. Kaksisylinterisen moottorin teho on 30 hv. Traktori painaa 2400 kiloa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tämä Case oli Kökarin ensimmäinen traktori.
Tämä Case oli Kökarin ensimmäinen traktori. Kuva: Uolevi Oristo
Turun ja Ahvenanmaan saaristossa viljellään paljon varhaisperunan ja vihanneksia, koska ilmasto on lämmin ja meriveden suolapitoisuus on rannikon lähellä niin alhainen, että sitä voidaan käyttää kasteluun. Peltoalat ovat pieniä, minkä vuoksi massatuotanto ei kannata. Fagerlundin traktorimuseossa on esillä useita 60-luvun kaksipyöräisiä "sarvitraktoreita", jotka soveltuivat hyvin pienille peltolohkoille. Brittein saarilla valmistetut Plough Mate (punainen) ja Clifford (vihreä kone seuraavassa kuvassa) ovat molemmat vuodelta 1950, ja molemmissa on 6 hv tehoinen JAP-moottori. Tässä kuvassa oleva Hako on sen sijaan saksalaisvalmisteinen.
Turun ja Ahvenanmaan saaristossa viljellään paljon varhaisperunan ja vihanneksia, koska ilmasto on lämmin ja meriveden suolapitoisuus on rannikon lähellä niin alhainen, että sitä voidaan käyttää kasteluun. Peltoalat ovat pieniä, minkä vuoksi massatuotanto ei kannata. Fagerlundin traktorimuseossa on esillä useita 60-luvun kaksipyöräisiä "sarvitraktoreita", jotka soveltuivat hyvin pienille peltolohkoille. Brittein saarilla valmistetut Plough Mate (punainen) ja Clifford (vihreä kone seuraavassa kuvassa) ovat molemmat vuodelta 1950, ja molemmissa on 6 hv tehoinen JAP-moottori. Tässä kuvassa oleva Hako on sen sijaan saksalaisvalmisteinen. Kuva: Uolevi Oristo
Turun ja Ahvenanmaan saaristossa viljellään paljon varhaisperunan ja vihanneksia, koska ilmasto on lämmin ja meriveden suolapitoisuus on rannikon lähellä niin alhainen, että sitä voidaan käyttää kasteluun. Peltoalat ovat pieniä, minkä vuoksi massatuotanto ei kannata. Fagerlundin traktorimuseossa on esillä useita 60-luvun kaksipyöräisiä "sarvitraktoreita", jotka soveltuivat hyvin pienille peltolohkoille. Brittein saarilla valmistetut Plough Mate (punainen) ja Clifford (vihreä kone seuraavassa kuvassa) ovat molemmat vuodelta 1950, ja molemmissa on 6 hv tehoinen JAP-moottori. Edellisessä kuvassa oleva Hako on sen sijaan saksalaisvalmisteinen.
Turun ja Ahvenanmaan saaristossa viljellään paljon varhaisperunan ja vihanneksia, koska ilmasto on lämmin ja meriveden suolapitoisuus on rannikon lähellä niin alhainen, että sitä voidaan käyttää kasteluun. Peltoalat ovat pieniä, minkä vuoksi massatuotanto ei kannata. Fagerlundin traktorimuseossa on esillä useita 60-luvun kaksipyöräisiä "sarvitraktoreita", jotka soveltuivat hyvin pienille peltolohkoille. Brittein saarilla valmistetut Plough Mate (punainen) ja Clifford (vihreä kone seuraavassa kuvassa) ovat molemmat vuodelta 1950, ja molemmissa on 6 hv tehoinen JAP-moottori. Edellisessä kuvassa oleva Hako on sen sijaan saksalaisvalmisteinen. Kuva: Uolevi Oristo
Turun ja Ahvenanmaan saaristossa viljellään paljon varhaisperunan ja vihanneksia, koska ilmasto on lämmin ja meriveden suolapitoisuus on rannikon lähellä niin alhainen, että sitä voidaan käyttää kasteluun. Peltoalat ovat pieniä, minkä vuoksi massatuotanto ei kannata. Fagerlundin traktorimuseossa on esillä useita 60-luvun kaksipyöräisiä "sarvitraktoreita", jotka soveltuivat hyvin pienille peltolohkoille. Brittein saarilla valmistetut Plough Mate (punainen kone edellisessä kuvassa) ja Clifford (tässä kuvassa oleva vihreä) ovat molemmat vuodelta 1950, ja molemmissa on 6 hv tehoinen JAP-moottori.
Turun ja Ahvenanmaan saaristossa viljellään paljon varhaisperunan ja vihanneksia, koska ilmasto on lämmin ja meriveden suolapitoisuus on rannikon lähellä niin alhainen, että sitä voidaan käyttää kasteluun. Peltoalat ovat pieniä, minkä vuoksi massatuotanto ei kannata. Fagerlundin traktorimuseossa on esillä useita 60-luvun kaksipyöräisiä "sarvitraktoreita", jotka soveltuivat hyvin pienille peltolohkoille. Brittein saarilla valmistetut Plough Mate (punainen kone edellisessä kuvassa) ja Clifford (tässä kuvassa oleva vihreä) ovat molemmat vuodelta 1950, ja molemmissa on 6 hv tehoinen JAP-moottori. Kuva: Uolevi Oristo
Fagerlundin traktorimuseon vuoden 1949 Farmall A on edustaa juuri enne sotaa edustaa esiteltyä mallisarjaa. Tämän traktoria valmistus loppui Yhdysvalloissa pian sodan jälkeen. Farmalla A oli suunniteltu rivissä kasvavien kasvien haraukseen. Moottori sijaitsi traktorin vasemmalla sivulla. Kuljettaja istui traktorin oikealla sivulla, jotta hänellä oli hyvä näkyvyys akseleiden väliin sijoitetulle haralle tms. työkoneelle.
Fagerlundin traktorimuseon vuoden 1949 Farmall A on edustaa juuri enne sotaa edustaa esiteltyä mallisarjaa. Tämän traktoria valmistus loppui Yhdysvalloissa pian sodan jälkeen. Farmalla A oli suunniteltu rivissä kasvavien kasvien haraukseen. Moottori sijaitsi traktorin vasemmalla sivulla. Kuljettaja istui traktorin oikealla sivulla, jotta hänellä oli hyvä näkyvyys akseleiden väliin sijoitetulle haralle tms. työkoneelle. Kuva: Uolevi Oristo
Mannerheimin Packard Touring Twelve Limousine 1938, joka oli Kökarin ensimmäinen taksi vuosina 1954–55. Silloinen omistaja oli Tor Fagerström. Mannerheim luopui autostaan muutettuaan Sveitsiin.
Mannerheimin Packard Touring Twelve Limousine 1938, joka oli Kökarin ensimmäinen taksi vuosina 1954–55. Silloinen omistaja oli Tor Fagerström. Mannerheim luopui autostaan muutettuaan Sveitsiin. Kuva: Uolevi Oristo

Turun saaristosta löytyy mielenkiintoisia museoita, joissa ehdottomasti kannattaa käydä. Koneviesti kävi tutustumassa Nauvon saaressa sijaitsevaan Fagerlundin traktorimuseoon sekä Kökarin kotiseutumuseoon. Katso, mitä veteraanikonehelmiä museoista löytyikään!

Lue myös pääartikkeli Koneviestin museovierailusta Nauvon ja Kökarin konemuseot – harvinaisuuksia Saaristosta KV10/2019!