
Kyösti Isohannin luotsaama Kp.Koneurakointi Oy kuuluu Suomen lietelogistiikan kärkikastiin – yritys vie suomalaista lietteensiirto-osaamista Keski-Eurooppaan
Suomen lietelogistiikan kärkeen kuuluva kannuslainen Kp.Koneurakointi kehittää lietekalustoa, hyödyntää ISOBUS:ia ja on rakentanut lietteen siirtoon omat tehokkaat pumput. Iso osa yrityksen menestyksestä on toimitusjohtaja Kyösti Isohannin ansiota.
Kp.Koneurakointia Oy on valmistanut lieterekkoja viisi. Lisäksi oma pumpputuotanto on käynnistynyt ja Isobus on integroitu ohjaukseen. Kuva: Seppo PenttiKyösti Isohanni
- Kp.Koneurakointi Oy:n toimitusjohtaja
- Yrityksen verkostot ovat laajat.
- Alan ammattilaisia palkattu suunnitteluun ja valmistukseen.
- Yritys on nostanut koko alan laatua ja tehokkuutta.
Kyösti Isohanni Kannuksesta aloitti urakoinnin traktorilla ja lietevaunulla. Yhtiökumppanin kanssa laajennettiin toimintaa moneen muuhunkin maatalouden urakointiin. Liiketoiminta laajeni niin paljon, että hankittiin ajettava Vervaet käytettynä Hollannista. Siitä asiat etenivät niin, että eräänä aamuna herättiin Vervaetin maahantuojana.
Urakointi jatkui, ja uusia maahantuonteja aloitettiin, kun kysyntää oli. Valikoimiin otettiin aikoinaan hollantilaiset Schoutenin letkukelat ja itävaltalaiset Perwolfin lietekalustoa. Sittemmin valikoima on vielä laajentunut ja uusia sopimuksia tehty.
Yritystoiminta jaettiin yhtiökumppanin kanssa, kun se katsottiin molemmille edulliseksi. Kyöstille jäi hänelle mieluisampi osuus lietekalusto ja sen rakentelu. Lietekaluston toimintaan kehitettiin ratkaisuja, joita hiotaan edelleen paremmiksi. Nykymaailmassa muutos on pysyvää, Kp.Koneurakoinnilla on halu pysyä ajan hermoilla – kehittyä ja kehittää.
Maahantuontikaan ei ole pelkkää koneiden myyntiä: varaosavarastoja on kartutettu, jotta kysyntään voidaan vastata. Letkuja, pumppuja ja kaikkea muuta pidetään varastossa runsaasti sesonkia varten.
”Sopivat yhteistyökumppanit ovat löytyneet. Se on ollut liiketoiminnan kehittymisen edellytys”, Kyösti painottaa.
”Verkostoja on koko ajan rakennettava kotimaassa ja ulkomailla”.
Painopiste rakentamisessa
Lietteenlevitysurakointia on ajettu mahdollisimman alas. Lietettä siirretään edelleen 5-akselisella kuorma-autolla. Oma siirtoauto toimii myös mainiona uusien ratkaisujen ja yhteistyöprojektien kuten pesulinjaston koekaniinina. Omaan autoon on hyvä kokeilla uutta. Kysyntää on ollut konteista, joissa lietettä puskuroidaan ja paineistetaan vetoletkulevitykseen. Toinen pääartikkeli ovat lieterekat, joilla saadaan liikkumaan kantavuuskuormia lietettä ilman että kuljettaja poistuu ohjaamosta.
Ulkomaisista järjestelmistä ja ohjelmistoista pyritään vähitellen luopumaan kokonaan, niin että kaikissa ohjausjärjestelmissä päästään kotimaisiin toimittajiin. Tällöin ohjelmien yksilöllinen räätälöinti asiakkaiden tarpeisiin on mahdollista.
Kanavien pitää olla auki moneen suuntaan, jotta saadaan hankittua käytettyjä kuorma-autoalustoja, perävaunuja, säiliöitä, komponentteja pumppukuormaimiin ja ohjausjärjestelmiin. Niistä saadaan sitten rakennettua toimivia kokonaisuuksia asiakkaille.
”Ala on hektistä, ja jos asiakkaalla on ongelma, se on hetken myös meidän ongelmamme, kunnes ratkaisu löytyy”, Kyösti toteaa. ”On ollut onni saada ammattitaitoisia kavereita töihin.”
Omaa pumpputuotantoa on pitänyt käynnistää, sillä sopivan tehokkaita ja runsaammin kiinteää materiaalia käsitteleviä pumppuja ei markkinoilta löytynyt. Uusilla pumpuilla saadaan kahdeksan tuuman järjestelmällä 50 kuution yhdistelmä täytettyä kuudessa minuutissa. Nyt pitää jatkossa keskittyä myös lastaus- ja purkupaikkojen toimivuuteen.
”Marraskuun Eurotier 2024 -näyttelyssä esittelemme ja viemme suomalaista osaamista ohjausjärjestelmien, pumppujen sekä tehokkaan lietteensiirron muodossa Keski-Eurooppaan, tavoitteena laajentaa asiakaskuntaa ”, Kyösti päättää.
Yksi esimerkki Kp.Koneurakointia Oy:n töistä on, kun se oli mukana rakentamassa Karvolan lieterekkaa. Pumppaus ja ohjausjärjerjestelmät ovat Kp.Koneurakointia Oy:n käsialaa. Kuva Okrasta 2023. Kuva: Seppo Pentti
Lieterekan pumppukuormainta, täyttöä ja tyhjennystä ohjataan langattomalla kauko-ohjaimella kuorma-auton ohjaamosta tai ulkoa. Kuva: Seppo PenttiJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


