Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • SIMA 2019 -maatalousnäyttely osa 2: Esittelyssä näyttelyn kuljetuskalustoa ja työkoneita

    SIMA-näyttelyssä esiteltiin niin runsaasti uutuuksia, että niitä riittää myös tätä toista artikkelia varten. Tämän artikkelin painopiste on kuljetus- ja lannanlevityskalustossa sekä peltoviljelyn työkoneissa. SIMA:ssa oli esillä myös pienempiä koneita, joita käytetään vuoristoseuduilla, jossa maisemanhoito on elinkeino ja olennainen osa maataloutta.
    SIMA:n ”innovaatiokylässä” oli esillä erilaisia robottisovelluksia. Kehittyneimmät robotit voidaan varustaa erilaisilla työlaitteilla, mikä alentaa pääomakustannuksia. Tehoa ja kustannussäästöjä saadaan käyttämällä samalla pellolla useita robotteja, joita valvoo yksi henkilö. (UO)
    SIMA:n ”innovaatiokylässä” oli esillä erilaisia robottisovelluksia. Kehittyneimmät robotit voidaan varustaa erilaisilla työlaitteilla, mikä alentaa pääomakustannuksia. Tehoa ja kustannussäästöjä saadaan käyttämällä samalla pellolla useita robotteja, joita valvoo yksi henkilö. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Hardi-ruiskuihin on saatava lisävarusteena sähköiset suuttimet, joiden avulla työleveys säätyy suutin kerrallaan eli puolen metrin välein. Hardin uudet kasvinsuojeluruiskut on varustettu CAN-väylällä, joka tarjoaa uusia säätömahdollisuuksia ja mm. vianhakujärjestelmän. (UO)
    Hardi-ruiskuihin on saatava lisävarusteena sähköiset suuttimet, joiden avulla työleveys säätyy suutin kerrallaan eli puolen metrin välein. Hardin uudet kasvinsuojeluruiskut on varustettu CAN-väylällä, joka tarjoaa uusia säätömahdollisuuksia ja mm. vianhakujärjestelmän. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    New Holland esitteli mitalilla palkitun järjestelmän, jonka avulla pöydän syöttöruuvia voidaan pyörittää taaksepäin tukkeutuman poistamiseksi. Pyöritys tehdään sylinterin ja räikkämekanismin avulla, eikä kuljettajan tarvitse poistua ohjaamosta. (UO)
    New Holland esitteli mitalilla palkitun järjestelmän, jonka avulla pöydän syöttöruuvia voidaan pyörittää taaksepäin tukkeutuman poistamiseksi. Pyöritys tehdään sylinterin ja räikkämekanismin avulla, eikä kuljettajan tarvitse poistua ohjaamosta. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Amazone palkittiin pronssimitalilla levittimeen asennetusta säätöjärjestelmästä. Se mittaa tuulen suuntaa ja nopeutta, ja säätää levittimen kumpaakin lautasta erikseen siten, että työleveys säilyy säädettynä. Siten lannoitetta ei kulkeudu halutun alueen ulkopuolelle. (UO)
    Amazone palkittiin pronssimitalilla levittimeen asennetusta säätöjärjestelmästä. Se mittaa tuulen suuntaa ja nopeutta, ja säätää levittimen kumpaakin lautasta erikseen siten, että työleveys säilyy säädettynä. Siten lannoitetta ei kulkeudu halutun alueen ulkopuolelle. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Lavicole valmistaa kotieläinrakennusten puhdistukseen tarkoitettuja pesurobotteja. Laite liikkuu 22 hv bensiinimoottorin avulla. Pumppuyksikkö on pesun aikana ulkona, vesi syötetään 100 metriä pitkää syöttölinjaa pitkin. (UO)
    Lavicole valmistaa kotieläinrakennusten puhdistukseen tarkoitettuja pesurobotteja. Laite liikkuu 22 hv bensiinimoottorin avulla. Pumppuyksikkö on pesun aikana ulkona, vesi syötetään 100 metriä pitkää syöttölinjaa pitkin. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Joskin esitteli puskutyhjennysvaunun, jossa lavan pohjalla oleva matto liikkuu samaa tahtia etuseinän kanssa helpottaen tyhjennystä. Agritek Oy. (UO)
    Joskin esitteli puskutyhjennysvaunun, jossa lavan pohjalla oleva matto liikkuu samaa tahtia etuseinän kanssa helpottaen tyhjennystä. Agritek Oy. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Lähikuva Joskin puskutyhjennysvaunun pohjamatosta. (UO)
    Lähikuva Joskin puskutyhjennysvaunun pohjamatosta. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Kuhn esitteli uusia apevaunuja, joista suurimmat on varustettu kolmella sekoitusruuvilla. Säiliöiden koko vaihtelee malleittain, suurimman vaunun säiliön tilavuus on 45 kuutiota ja sillä voidaan ruokkia kerralla jopa 320 lypsylehmää. (UO)
    Kuhn esitteli uusia apevaunuja, joista suurimmat on varustettu kolmella sekoitusruuvilla. Säiliöiden koko vaihtelee malleittain, suurimman vaunun säiliön tilavuus on 45 kuutiota ja sillä voidaan ruokkia kerralla jopa 320 lypsylehmää. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Kuhn 1670 RTR on piennarmurskain, joka voidaan asentaa joko traktorin eteen tai taakse. Pientareiden hoito onnistuu myös tienpinnan tason ylä- ja alapuolelta, koska niitto-osan liikerata on suuri ja voimansiirto mahdollistaa työskentelyn eri asennoissa. (UO)
    Kuhn 1670 RTR on piennarmurskain, joka voidaan asentaa joko traktorin eteen tai taakse. Pientareiden hoito onnistuu myös tienpinnan tason ylä- ja alapuolelta, koska niitto-osan liikerata on suuri ja voimansiirto mahdollistaa työskentelyn eri asennoissa. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Ranskalaisen Jeantill-puskuvaunun tilavuus on 42 kuutiota, kantavuus 21 ja omapaino 11 tonnia. Kolmiakselisen vaunun rengaskoko on 560/60R22,5. Tomas Kjellman Ab. (UO)
    Ranskalaisen Jeantill-puskuvaunun tilavuus on 42 kuutiota, kantavuus 21 ja omapaino 11 tonnia. Kolmiakselisen vaunun rengaskoko on 560/60R22,5. Tomas Kjellman Ab. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Mattokuljettimella varustettu Claas Convio Flex -leikkuupöytä on tarkoitettu pitkävartisten viljojen sekä erilaisten palkokasvien puintiin. (UO)
    Mattokuljettimella varustettu Claas Convio Flex -leikkuupöytä on tarkoitettu pitkävartisten viljojen sekä erilaisten palkokasvien puintiin. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Leikkuuterän ja kuljetinmaton kulmaa voidaan säätää kasvuston ja puintiolosuhteiden mukaan. (UO)
    Leikkuuterän ja kuljetinmaton kulmaa voidaan säätää kasvuston ja puintiolosuhteiden mukaan. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Claas Jaguar -ajosilppureita on valmistettu jo 40 000 kappaletta. Kuvassa Jaguar 960 Terra Track, jonka telat säästävät maaperää ja pienentävät samalla kuljetusleveyden alle 3 metriin. Claas palkittiin automatiikasta, joka nostaa telan kääntöpyörää käännöksessä ylöspäin, jotta nurmen pinta ei vaurioidu. Järjestelmä aktivoituu, kun kääntökulma ylittää säädetyn raja-arvon. Takapyörissä on rengaspaineen säätöjärjestelmä. (UO)
    Claas Jaguar -ajosilppureita on valmistettu jo 40 000 kappaletta. Kuvassa Jaguar 960 Terra Track, jonka telat säästävät maaperää ja pienentävät samalla kuljetusleveyden alle 3 metriin. Claas palkittiin automatiikasta, joka nostaa telan kääntöpyörää käännöksessä ylöspäin, jotta nurmen pinta ei vaurioidu. Järjestelmä aktivoituu, kun kääntökulma ylittää säädetyn raja-arvon. Takapyörissä on rengaspaineen säätöjärjestelmä. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Maissin, soijan ja muiden palkokasvien kylvöön tarkoitettujen tarkkuuskylvökoneiden tarjonta kasvaa koko ajan. Kongskilde palkittiin pronssimitalilla tarkkuuskylvöyksikköön liitetystä hivenravinteiden annostelulaitteesta. Syöttömäärää säätyy haluttaessa myös täsmäviljelykartan perusteella, koska sähkömoottori pyörittää syöttötelaa. Telavaihtoehtoja on useita, ja ne voidaan vaihtaa vaikka säiliö olisi täynnä. (UO)
    Maissin, soijan ja muiden palkokasvien kylvöön tarkoitettujen tarkkuuskylvökoneiden tarjonta kasvaa koko ajan. Kongskilde palkittiin pronssimitalilla tarkkuuskylvöyksikköön liitetystä hivenravinteiden annostelulaitteesta. Syöttömäärää säätyy haluttaessa myös täsmäviljelykartan perusteella, koska sähkömoottori pyörittää syöttötelaa. Telavaihtoehtoja on useita, ja ne voidaan vaihtaa vaikka säiliö olisi täynnä. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Portugalilainen Herculano Alfaias Agrícolas, S.A valmistaa perävaunujen lisäksi monia erilaisia työkoneita. Perävaunumallisto kattaa 1–3 akseliset vaunut. Kuvassa valmistajan lippulaiva, jonka kantavuus on 24 tonnia ja rengaskoko 560/60 R22,5. (UO)
    Portugalilainen Herculano Alfaias Agrícolas, S.A valmistaa perävaunujen lisäksi monia erilaisia työkoneita. Perävaunumallisto kattaa 1–3 akseliset vaunut. Kuvassa valmistajan lippulaiva, jonka kantavuus on 24 tonnia ja rengaskoko 560/60 R22,5. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Kiinnostus koukkulavavaunuihin kasvaa sitä mukaa kun vaunujen hinnat nousevat ajonopeuksien kasvun myötä. Kuvassa Joskin koukkulavavaunu. (UO)
    Kiinnostus koukkulavavaunuihin kasvaa sitä mukaa kun vaunujen hinnat nousevat ajonopeuksien kasvun myötä. Kuvassa Joskin koukkulavavaunu. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Veles-koneet on suunniteltu isoille pinta-aloille ja -koneille, sillä pienimmänkin olkiäkeen työleveys oli 9 ja lautasmuokkaimen 6 metriä. (UO)
    Veles-koneet on suunniteltu isoille pinta-aloille ja -koneille, sillä pienimmänkin olkiäkeen työleveys oli 9 ja lautasmuokkaimen 6 metriä. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Veles on tullut kaukaa Siperiasta esittelemään lautasmuokkaimia ja olkiäkeitä. (UO)
    Veles on tullut kaukaa Siperiasta esittelemään lautasmuokkaimia ja olkiäkeitä. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Tässä Fliegl-maansiirtovaunussa on kärkikippi eikä puskutyhjennystä, kuten useimmissa Flieglin vaunuissa. Lavan etureunassa oleva kärkikippi on tehokas ja säästää lavaa, mutta  vaatii niin paljon öljyä, että oma hydrauliikkasäiliö pumppuineen on välttämätön. (UO)
    Tässä Fliegl-maansiirtovaunussa on kärkikippi eikä puskutyhjennystä, kuten useimmissa Flieglin vaunuissa. Lavan etureunassa oleva kärkikippi on tehokas ja säästää lavaa, mutta vaatii niin paljon öljyä, että oma hydrauliikkasäiliö pumppuineen on välttämätön. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Treffeler esitteli mielenkiintoisen rikkaäkeen, jossa piikkien painotusta voidaan säätää. Jokaisesta piikistä lähtee eteen vaijeri, jossa on kierrejousi. Vaijeri on äkeen etuosassa kierretty putken ympärille. Kiertämällä vaijeria putken ympärille, kiristyy jousi ja piikin voima maata vasten kasvaa. Uutuutena oli täysin automaattinen järjestelmä, joka pitää piikkien painon maata vasten ennalta annetun arvon mukaisena. (SN)
    Treffeler esitteli mielenkiintoisen rikkaäkeen, jossa piikkien painotusta voidaan säätää. Jokaisesta piikistä lähtee eteen vaijeri, jossa on kierrejousi. Vaijeri on äkeen etuosassa kierretty putken ympärille. Kiertämällä vaijeria putken ympärille, kiristyy jousi ja piikin voima maata vasten kasvaa. Uutuutena oli täysin automaattinen järjestelmä, joka pitää piikkien painon maata vasten ennalta annetun arvon mukaisena. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
    SIMA:ssa oli esillä useita etunostolaitteisiin kiinnitettäviä muokkauskoneita, jotka oli varustettu erillisellä vetorungolla. Sen ansiosta traktori ei työnnä vaan vetää muokkainta, ja työkone seuraa maan pintaa tarkasti. (UO)
    SIMA:ssa oli esillä useita etunostolaitteisiin kiinnitettäviä muokkauskoneita, jotka oli varustettu erillisellä vetorungolla. Sen ansiosta traktori ei työnnä vaan vetää muokkainta, ja työkone seuraa maan pintaa tarkasti. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Ranskalainen Rolland esitteli oman koukkulavavaununsa. (UO)
    Ranskalainen Rolland esitteli oman koukkulavavaununsa. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Dangreville Synenergy -lietevaunu on varustettu kahdella ohjaavalla akselistolla, joista ensimmäinen on vetävä. Dangreville käyttää suomalaisia Black Bruin -pyörämoottoreita. Liete levitetään edelleen letkulla. (UO)
    Dangreville Synenergy -lietevaunu on varustettu kahdella ohjaavalla akselistolla, joista ensimmäinen on vetävä. Dangreville käyttää suomalaisia Black Bruin -pyörämoottoreita. Liete levitetään edelleen letkulla. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Hubertrack on jyrkkärinteisien viini- ja hedelmäviljelmien hoitoon tarkoitettu erikoistraktori, johon voidaan kytkeä erilaisia työvälineitä. Yritys on valmistanut Hubertrack-koneita jo 30 vuoden ajan. Koneita valmistava yritys sijaitsee Cognacin maakunnassa Ranskassa. (UO)
    Hubertrack on jyrkkärinteisien viini- ja hedelmäviljelmien hoitoon tarkoitettu erikoistraktori, johon voidaan kytkeä erilaisia työvälineitä. Yritys on valmistanut Hubertrack-koneita jo 30 vuoden ajan. Koneita valmistava yritys sijaitsee Cognacin maakunnassa Ranskassa. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Samson esitteli osastollaan erilaisia lannan sijoitustekniikoita. Pintalevitys on kiellettyä useimmissa Euroopan maissa, mutta näkemykset sijoituksesta vaihtelevat maittain todella paljon. (UO)
    Samson esitteli osastollaan erilaisia lannan sijoitustekniikoita. Pintalevitys on kiellettyä useimmissa Euroopan maissa, mutta näkemykset sijoituksesta vaihtelevat maittain todella paljon. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Sveitsilainen Paul Forrer -yhtiö valmistaa jälkiasennettavia vetäviä akselistoja metsäperävaunuihin ja esimerkiksi paalaimiin. Black Bruin -moottoreilla toteutettu neliveto on vuoristossa tarpeen. (UO)
    Sveitsilainen Paul Forrer -yhtiö valmistaa jälkiasennettavia vetäviä akselistoja metsäperävaunuihin ja esimerkiksi paalaimiin. Black Bruin -moottoreilla toteutettu neliveto on vuoristossa tarpeen. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Korjuukoneen seulamaton rikkoontuminen katkaisee työn helposti pitkäksi aikaa. Seula- tai kuljetinmaton reunahihna voidaan liittää pellolla Broekeman valmistamalla korjauspalalla, joka kiinnitetään pulteilla katkenneen kohdan molemmilta puolilla oleviin maton puikkoihin. (UO)
    Korjuukoneen seulamaton rikkoontuminen katkaisee työn helposti pitkäksi aikaa. Seula- tai kuljetinmaton reunahihna voidaan liittää pellolla Broekeman valmistamalla korjauspalalla, joka kiinnitetään pulteilla katkenneen kohdan molemmilta puolilla oleviin maton puikkoihin. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Monrocin akselisto oli varustettu uusien jarrumääräysten mukaisilla kaksipiirisillä hydraulijarruilla. Järjestelmä säätyy kuorman painon mukaan ja siinä on myös hätäpysäytystoiminto. (UO)
    Monrocin akselisto oli varustettu uusien jarrumääräysten mukaisilla kaksipiirisillä hydraulijarruilla. Järjestelmä säätyy kuorman painon mukaan ja siinä on myös hätäpysäytystoiminto. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Jyrkille rinteille tarkoitetun Aebi-traktorin etenemiskykyä on parannettu teloilla. Ne vievät kuitenkin niin paljon tilaa, että vakiomallin etunostolaitteet on jouduttu korvamaan pidennetyllä versiolla. (UO)
    Jyrkille rinteille tarkoitetun Aebi-traktorin etenemiskykyä on parannettu teloilla. Ne vievät kuitenkin niin paljon tilaa, että vakiomallin etunostolaitteet on jouduttu korvamaan pidennetyllä versiolla. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Can-Am esitteli uutuutena Rovaniemellä osittain valmistettavaa Outlander 450 6x6 mallia. (SN)
    Can-Am esitteli uutuutena Rovaniemellä osittain valmistettavaa Outlander 450 6x6 mallia. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
    Yamahan Grizzly 700:n perään oli asennettu Brard&Sarran tela-alustainen hinattava ruisku, jossa pumppua pyörittää Yamaha polttomoottori. Säiliön koko on 300 l ja puomin pituus 12 m. Ruiskua on saatavana myös 600 ja 800 litran säiliöllä. Telavarustuksen avulla yhdistelmällä pääsee  liikkumaan pehmeillä alustoilla. (SN)
    Yamahan Grizzly 700:n perään oli asennettu Brard&Sarran tela-alustainen hinattava ruisku, jossa pumppua pyörittää Yamaha polttomoottori. Säiliön koko on 300 l ja puomin pituus 12 m. Ruiskua on saatavana myös 600 ja 800 litran säiliöllä. Telavarustuksen avulla yhdistelmällä pääsee liikkumaan pehmeillä alustoilla. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
    Hydraulisten jarrujärjestelmien komponentteja oli esillä useilla osastoilla. Paineilmalla käytettävät jarrukellot voidaan korvata hydraulisylintereillä, jotka on varustettu palautusjousella. (UO)
    Hydraulisten jarrujärjestelmien komponentteja oli esillä useilla osastoilla. Paineilmalla käytettävät jarrukellot voidaan korvata hydraulisylintereillä, jotka on varustettu palautusjousella. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Weasler esitteli automaattisen ylikuormakytkimen. Kyseessä on eräänlainen levykytkimen ja nokkakytkimen sekoitus. Vääntömomentin ylityttyä kytkin katkaisee vedon, mutta ei kokonaan. Laskemalla kierroksia kytkin ottaa uudelleen kiinni ja työtä voidaan jatkaa. Kytkin sopii sellaisiin kohteisiin, jossa ylikuormitus on piikkimäistä. Koska kytkin ei pysäytä koneen toimintaa kokonaan, ei uudelleenkäynnistystä tarvitse odotella. (SN)
    Weasler esitteli automaattisen ylikuormakytkimen. Kyseessä on eräänlainen levykytkimen ja nokkakytkimen sekoitus. Vääntömomentin ylityttyä kytkin katkaisee vedon, mutta ei kokonaan. Laskemalla kierroksia kytkin ottaa uudelleen kiinni ja työtä voidaan jatkaa. Kytkin sopii sellaisiin kohteisiin, jossa ylikuormitus on piikkimäistä. Koska kytkin ei pysäytä koneen toimintaa kokonaan, ei uudelleenkäynnistystä tarvitse odotella. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
    Ranskassa tunnutaan suhtautuva käyttäjäturvallisuuteen väljemmin kuin meillä. Celest Lamier 250 on 4 metrin korkeuteen ulottuva hydraulivetoinen pensasaita- ja oksaleikkuri, jonka käyttäjä kävelee koneen takana ja ohjaa konetta sarvista. (UO)
    Ranskassa tunnutaan suhtautuva käyttäjäturvallisuuteen väljemmin kuin meillä. Celest Lamier 250 on 4 metrin korkeuteen ulottuva hydraulivetoinen pensasaita- ja oksaleikkuri, jonka käyttäjä kävelee koneen takana ja ohjaa konetta sarvista. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
    Hydtracin osastolla oli esillä kaksi täysin sähköistä ajoneuvoa: rinnakkain istuttava ja mönkijä. Meillä Hydtracia myydään Linhain nimellä.  Todennäköisesti kumpaakaan mallia ei tulla näkemään meillä, koska ne on hyväksytetty vain L-ajoneuvoluokkaan ja meillä niistä joutuu maksamaan moottoripyöräveron. (SN)
    Hydtracin osastolla oli esillä kaksi täysin sähköistä ajoneuvoa: rinnakkain istuttava ja mönkijä. Meillä Hydtracia myydään Linhain nimellä. Todennäköisesti kumpaakaan mallia ei tulla näkemään meillä, koska ne on hyväksytetty vain L-ajoneuvoluokkaan ja meillä niistä joutuu maksamaan moottoripyöräveron. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
    Polaris 570 mönkijään oli asennettu niittolaite. Terä sai voimansa tavaratelineellä olevasta hydrauliaggregaatista, joka pyörittää terälaitteessa olevaa hydraulimoottoria. Terä lasketaan ja nostetaan vinssillä. (SN)
    Polaris 570 mönkijään oli asennettu niittolaite. Terä sai voimansa tavaratelineellä olevasta hydrauliaggregaatista, joka pyörittää terälaitteessa olevaa hydraulimoottoria. Terä lasketaan ja nostetaan vinssillä. (SN) Kuva: Seppo Nykänen

    Siman lopullista kävijämäärää eivät järjestäjät olleet vielä kertoneet tämän lehden mennessä painoon – silmämääräisesti katsoen osastoilla oli Agritechnicaan verrattuna hyvin väljää, joten uutta kävijäennätystä tullaan tuskin tekemään.

    Ranska on EU:n suurin maatalousmaa, ja siellä myytävien koneiden määrä on moninkertainen meihin nähden. Tätä voi hyvin havainnollistaa Valtran luvuilla: Ranska on Valtran tärkein myyntimaa, ja sinne toimitetaan Valtroja saman verran kuin kaikkia traktorimerkkejä myydään Suomen markkinoilla.

    Trendejä

    Etunostolaitteet ovat traktoreiden koon kasvun myötä yleistyneet, mikä näkyi etunostolaitetyökoneiden lisääntyneenä tarjontana. Varsinkin etunostolaitteisiin kiinnitettäviä muokkauskoneita oli monien valmistajien osastoilla.

    Ranskassa käytetään isoja perävaunuja, kolmiakseliset vaunut olivat erittäin yleisiä. Paikallisten valmistajien ote on varsinkin suurimpien vaunujen osalta merkittävä.

    Koukkulavavaunut yleistyvät ainakin näyttelyssä, sillä useimmilla suurimmilla valmistajilla oli sellainen osastollaan. Valmistajat hakevat kippauksen ja puskutyhjennyksen rinnalle uusia menetelmiä, esillä oli mm. liikkuva pohja sekä kuljetintyyppisiä ratkaisuja.

    Ranskassa käytetään hydraulisia perävaunujarruja, mutta uusien jarrumääräysten mukaisia kaksipiirijärjestelmiä oli esillä lähinnä vain komponenttivalmistajien osastoilla.

    Muutamat lannanlevitysvaunut oli varustettu hydraulisella vedolla, mikä on Ranskassa uutta. Suomalainen Black Bruin oli lyönyt itsensä hyvin läpi.

    Telat yleistyvät isojen puimureiden lisäksi myös ajosilppureissa, mutta telojen asennuksen pääsyy on ilmeisesti tieliikenteessä sallitun 3 metrin enimmäisleveyteen pääsy kuin maan rakenteen säästö.

    Alppien läheisyys vaikutti jonkin verran SIMA:n tarjontaan. Mönkijöitä käytetään paljon laidunten ja aitojen tarkkailuun ja kunnostukseen sekä hedelmien ja marjojen viljelyssä. SIMA:ssa oli esillä myös jälkiasenteinen vetävä akseli, joka voidaan asentaa esimerkiksi paalaimeen. Vuoristossa vetäviä pyöriä tarvitaan varmistamaan mäennousukykyä ja samalla vähentämään nurmen rikkoontumista.

    Rengasvalmistajat esittelivät uusia renkaita ja erilaisia paineensäätöjärjestelmiä. Palamme näihin Koneviestin seuraavassa numerossa, jonka teemana ovat mm. renkaat ja telat.

    Katso myös SIMA 2019 -maatalousnäyttelyn ensimmäinen kuvasato uutuuksista KV 4/2019!