Pariisin Sima 2019 -maatalousnäyttely — uutta tekniikkaa ja uusia tuotteita etelästä
Perinteinen Sima-näyttely järjestettiin 24.–28.2 2019 Pariisin Messukeskuksessa. Samassa yhteydessä järjestettiin myös SIMAGENA-karjatalousnäyttely eläinosastoineen. Siman tarjonta onkin monipuolisempi kuin esimerkiksi Agritechnicassa, ja halleissa mahtuu kulkemaankin paremmin. Mielenkiintoisinta oli tutustua pienten eteläeurooppalaisten valmistajien tarjontaa, vaikka kaikki isot merkit olivat myös esillä.
Mancel on uusi, Eurooppalaisista komponenteista Ranskassa valmistettava traktorimerkki, jonka myynti alkaa Ranskassa vuonna 2020. Kuva: Uolevi Oristo
Case esitteli osastollaan sveitsiläistä alkuperää olevan rikkakasvien torjuntalaitteen, joka toimii sähköllä. Torjunta perustuu lehtikosketukseen. Lehteen johdetaan koneessa olevien levyjen k autta korkeataajuinen jännite, joka tappaa kasvin nopeasti.Laiteen sääasema mittaa ilman ja maan kosteutta. Generaattorin koosta päätellen virrantarve on melkoinen. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Manitou on kehittänyt autoista tutun Start ja Stop -järjestelmän. Työkoneissa tyhjäkäyntiaikaa voi säätää. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Manitoun mukaan Start ja Stop -järjestelmällä voidaan vähentää polttoaineen kulutuksen lisäksi myös ajotuntien määrään jopa 20 % vuodessa, mikä vaikuttaa koneen jälleenmyyntiarvoon sekä huoltokustannuksiin. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Faresin 6.26 Full Electric on nimensä mukaisesti sähkökäyttöinen kurottaja, joka on tarkoitettu karjasuojiin ja sisätiloihin. Koneen nostovoima on 2,6 t ja nostokorkeus kuuden metrin luokaa, omapaino on 4,8 t. Akusto on mitä toden näköisimmin peräisin trukeista, koska sen jännite on 80 V. Ajolle ja työhydrauliikalle on erilliset moottorit. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Doungeville esitteli komposiittirungon perävaunuun. Komposiittimateriaalin käytöllä saadaan rungon painosta pois tonni. Akselistojen kiinnityskorvakkeet ovat terästä, korvakkeiden rungot on kiinnitetty pulteilla vaunun runkoon. (SN) Kuva: Uolevi Oristo
Suomalainen Quanturi yhtiö esitteli lämpötila-anturijärjestelmäänsä. Antureilla voidaan valvoa komposteja, viljasiiloja, heinävarastoja ja lähes mitä tahansa missä oikean lämpötilan seuraaminen on tarpeen. Anturit ovat kaukoseurannassa ja lähettävät lämpötilatietoa pilvipalveluun, josta sitä voi tarpeen mukaan. (SN)
Quanturi-anturiin tulee automaattisesti hälytys epätavallisesta joko korkeasta tai matalasta lämpötilasta. Nykyaikana erikoista Quanturin tuotannossa on se että kaikki antureiden osat valmistetaan suomessa, myös elektroniikka. (SN) Kuva: Uolevi Oristo
Sodijantes sai pronssimitalin kehittämästään Tank Air Wheel -systeemistä. Idealla lyhennetään renkaiden täyttöaikaa siirryttäessä pellolta tielle. Vanteen keskiössä on umpinainen tila, johon pumpataan 6,7 barin maksimipaine. Kun halutaan siirtyä peltopaineista tiepaineisiin, avataan venttiili, jolloin korkeapaineinen ilma virtaa vanteen ilmasäiliöstä renkaaseen. Valmistajan mukaan aikaa kuluu vain minuutti. Järjestelmään kuuluu sähköinen ohjausjärjestelmä, erikoisvanteet ja kompressori. Kompressorina voi käyttää myös traktorin jarrujärjestelmän kompressoria. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Boschin hopeamitalilla palkittu anturipaketti on tarkoitettu kasvuston seuraamiseen. Kamera seuraa kasvuston kehitystä, lehtien pinta-alaa ja kuntoa sekä lehtivihreäpitoisuutta. Samalla se mittaa maan ja ilman kosteutta sekä auringon säteilyä. Laite tekee mittausten perustella suosituksia tarvittavista viljelytoimenpiteistä ja niiden ajoituksesta. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Kubota M5001 -mallisarjan moottorin iskutilavuus on 3,8 litraa ja teho mallista riippuen joko 95 tai 113 hevosvoimaa. Mallin erikoisuus on Bi-speed -etuakseli, joka parantaa traktorin kääntyvyyttä merkittävästi. Etuakselin suhteellinen nopeus kasvaa, kun pyöriä käännetään riittävästi, jotta pyörien vauhti riittää kompensoimaan pitemmän matkan, jonka etupyörät joutuvat kulkemaan käännöksissä. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Reforma R edustaa uutta ajattelua kauko-ohjattavissa työkoneissa. Koneen voimansiirto on täysin sähköinen, virtaa tulee sekä akuista, että 24 hv:n bensiinimoottorista, joka pyörittää aggregaattia. Kaikissa pyörissä on oma sähkömoottori. Ajokissa on nelipyöräohjaus ja 24 astetta kiertyvä runko. Näyttelyversio on radio-ohjattava, tulevaisuuden suunnitelmissa on autonominen ajo. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Massey Ferguson 7719 S on nimellisteholtaan 190 hv:n tehoinen traktori, jonka suurin sallittu kokonaispaino on 14 t. Kuusisylinterisen ja 6,6-litraisen Agco Power moottorin maksimiteho on 6,6 litraa ja päästöluokka on 5. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Kioti 1153 PC -traktorin teho on 110 hv/82 kW. Traktorissa on 32-nopeuksinen ja ryöminnällä varustettu suunnanvaihtovaihteisto. Luxus-ohjaamossa on ilmastointi ja lämmityslaite. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
New Holland -traktoreiden juuret juontavat 100 vuoden päähän, kun taas ensimmäiset Fiat-traktorit valmistuivat heti ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Muutamista traktorimalleista on tehty juhlamallit, jotka tunnistaa Fiat Terracotta -väristä. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Kivipekka 7 oli ensimmäistä kertaa esillä ulkomaisessa näyttelyssä. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Hydrokit sai pronssimitalin tällä idealla. Sähkövinssillä voidaan laskea raskaita työkoneen osia, kuten työntövarsi oikeaan asentoon. Suurissa traktoreissa osat painavat useita kymmeniä kiloja, ja käyttäjän otteen luiskahtaessa jälki on pahaa. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
John Deeren osastolla oli GPS-ohjattu maissihara. Traktori oma automaattiohjaus hoitaa traktorin ajolinjan ja työkoneen GPS valvoo ja ohjaa haran sijaintia siten, että piikit pysyvät rivin keskellä. Ohjaus tapahtuu pidentämällä tai lyhentämällä traktorin sivurajoittimen tilalla olevaa sylinteriä, joka saa öljynsä traktorin hydrauliikasta. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Noremat on ranskalainen piennarten ja viheralueiden niittoon tarkoitettujen koneiden valmistaja. Vuonna 1981 perustetun yrityksen liikevaihto on n 60 miljoonaa euroa ja se työllistää yli 250 henkeä. Traktorikiinnitteiset leikkurit ovat yrityksen päätuote. VRV on piennarten niittoon tarkoitettu erikoiskone, jonka moottori on asennettu koneen taakse ja rungon vasemmalle puolelle, jossa se toimii tehokkaana vastapainona. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Versum on Case IH:n uusi mallisarja, joka sijoittuu kooltaan Luxxum- ja Maxxum-traktoreiden väliin. Versum-sarjassa on 4 mallia, joiden maksimitehot ovat 100–140 hv. Portaaton voimansiirto on vakio, maksiminopeus on 40 km/h. Kuormantuntevan hydrauliikkapumpun teho on 110 l/min. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Bednar Omega OO 4000 ja 6000 -kylvölannoittimissa on erilliset säiliöt lannoitteille ja siemenille. Kestävien muovisäiliöiden yhteistilavuus on 4 m mallissa 4 000 litraa ja kuusimetrisessä 5 000 litraa. Muokkarin kiekkojen halkaisija on 46 cm. Agri-Toukola Machinery Oy. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Enää eivät tuunatut vanteet ole vain autojen yksinoikeus. Volya Desing Studio on suunnitellut traktoreihin ja työkoneisiin vannesarjan, jossa keskiön rivoituksella on saatu näyttävyyttä aikaan. Materiaali on terästä ja vanteet on maalattu. Vanteita on saatavana kaikkiin yleisimpiin merkkeihin. (SN) Kuva: Uolevi Oristo
New Holland esitteli metaanikaasumoottoria, jossa voidaan käyttää sekä bio- että maakaasua. Moottorille luvataan dieselin ominaisuudet. Turboahdetun koneen tehoksi ilmoitetaan 132 kW 1 800 rpm ja väännöksi 740 Nm/1 500 rpm. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Laforge valmistaa pikakiinnitteistä lisäpainoa, jonka avulla suurimpien John Deere -traktoreiden painoa voidaan kasvattaa 1,7 tonnilla. Paino kytketään ja irrotetaan hydrauliikkan avulla muutamassa sekunnissa. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Ruotsalainen Catrinelunds Gård Ab edustaa kanadalaista salaoja-auraa Euroopassa. Aura on varustettu GPS-ohjauksella, joka hoitaa ojan syvyyden mittauksen sekä kartan teon. Järeästi tehdyn urakointiluokan auran hintaluokka on 30 000 euroa. Vetotehon tarve on terän loivan nostokulman ansiosta kohtuullinen. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Gourdon esitteli huiman näköisen sivukippivaunun. TGB 330 -vaunun kippauskorkeus on 4,3 m, kuormatilan tilavuus 33 m3 ja kantavuus 15 t. Ihmettelyyn kuinka vaunu pysyy pystyssä, esittelijä antoi tyhjentävän selityksen: vastapaino on 1 200 kg ja kippauspuolen hydraulinen jousitus työntää vastaan, kun kippaus alkaa. Kuvan varusteena on telat, vaunua saa luonnollisesti myös pyörävarustuksella. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Krone Comprima 150 XC oli saanut punnituslaitteen käärintäkoneeseen. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Mc Hale esitteli Fusion 3 -mallin johon saa vaakalaitteen ja kosteusmittarin. (SN) Kuva: Uolevi Oristo
McHalen Fusion 3 -mallin kosteusmittarin anturi on sijoitettu paalaimen kammion sivuun. Kuva: Uolevi Oristo
Anderssonilla oli esillä muovitettujen paalien keruuvaunu. Kuormatilan pohjassa on kahdessa rivissä vapaasti pyöriviä rullia. Nostovarsi nostaa paalit etuosaan kahteen riviin, ja päätylevy siirtää paaleja taakse, kunnes kuorma on täysi. Paalit voivat olla pellolla pystyssä tai syrjällään, kuormauskoura kääntyy tarvittavaan asentoon. Paalit voidaan kuormata joko kahteen riviin pohjalle tai siten, että yksi rivi nostetaan kahden päälle keskelle, jolloin kyytiin sopii kerralla 20 paalia. Kuorma puretaan työntämällä päätylevyllä paaleja, samalla kipataan hieman kuormatilaa. Jos kipataan vain vähän, jäävät paalit pystyyn, enemmän kippaamalla paalit jäävät syrjälleen. (SN) Kuva: Uolevi Oristo
Agcon ostettua Lelyn heinäkonetuotannon ovat Welgerin paalaimet saaneet uusia nimiä ja värejä. Kiinteäkammioinen Tornado n muuttunut Fend Rotana 130R:si. On mielenkiintoista nähdä, kuinka aktiivisesti Agco jatkaa tuotteiden kehittämistä. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Zavod Kobzarenka on Ukrainan suurin perävaununvalmistaja, joka tekee kippivaunujen lisäksi paalienkeruuvaunuja. Keruuvaunu kuormaa pyöröpaalit, joiden halkaisija on 1,2–1,8 m ja paino enintään 600 kiloa. Valmistajan mukaan vaunun kapasiteetti on 1 000 kappaletta päivässä. Kuorma tyhjennetään joko kippaamalla tai pohjakuljettimen avulla. Vaunu näytti jämäkältä – mikä oli odotettua, koska Zavod tarkoittaa tehdasta. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
John Deeren uutuusmalli on muuttuvakammioinen yhdistelmäkone 461R. Paalain on nostettu erillisen rungon päälle, ja takaosassa on käärintälaite, jonka pöytä liikkuu eteen taakse. Erillistä lastausvartta ei ole. Paalin koko voidaan valita portaattomasti 90150 cm. Silppurissa on 25 terää, kammion muodostaa kaksi hihnaa. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Kuhnin kiinteäkammioinen paalain, jossa on muovisidonta tavallisella käärintämuovilla. Idea ei ole uusi, vaan se esiteltiin ensimmäisenä Bio-mallissa. Käärintäkalvon käytössä on etuna se, että käytetään vain yhtä muovilaatua. Lisäksi käärintäkalvo liimautuu saumattomasti yhteen käärintälaitteessa olevan samanlaisen kalvon kanssa. (SN) Kuva: Uolevi Oristo
Ranskalainen Delarpalce perävaunuvalmistaja on kehitellyt perävaunun jossa on erilainen purkujärjestelmä. Pohjassa on alumiinitankoja, jotka liikkuvat 15 cm edestakaisin, samalla etuseinä liikkuu taakse, se ei kuitenkaan työnnä varsinaisesti kuormaa, mutta estää se katumisen eteen. Pohjan liikkuminen tyhjentää 62 m3 kuorman valmistajan mukaan 5 minuutissa. Vaunun kantavuus on 40 tonnia. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Pöttinger Novacat A10 Cross Flow voitti ”vuoden työkone” -tittelin. Perhosmallin koneessa on ruuvikokooja heti niittopalkin takana, murskainta ei ole. Ilman murskainta voimantarve on vähäisempi, joten pärjätään pienemmällä traktorilla ja polttoainetta säästyy. Koneella voi niittää joko levälleen tai koota niitoksen yhteen karheeseen. Ellei kuivatus ole tarpeen, säästyy myös yhdeltä työvaiheelta. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Satene esitteli mielenkiintoisen nurmen kylvömuokkaimen. Siinä on edessä puukkomaiset terät, jotka leikkaavat nurmen auki, ja perässä seuraavat hammastetut levyt sekoittavat pintamaan. Koneessa on pneumaattinen kylvölaite piensiemenille. Takana on vielä piikkirivit hajottamassa mahdolliset epätasaisuudet. Kuvan koneen työleveys on 4,6 m. (SN) Kuva: Seppo Nykänen
Edelliseen Sima-näyttelyyn tutustui 232 00 henkeä, tämän vuoden tilastot eivät tätä kirjoitettaessa olleet vielä käytössä. Näytteilleasettajia oli 42:sta maasta yhteensä 1 800.
Messukeskus sijaitsee lähellä Charles du Gaulin lentokenttää. Simaan onkin helppo mennä lentämällä. Majoituspaikat löytyvät Pariisin keskustasta, minne pääsee kätevästi junalla, asema on messukeskuksen vieressä. Mellakoitsijoita ei näkynyt.
Hyvät ja kohtuuhintaiset kulkuyhteydet sekä lukuisat majoitusmahdollisuudet ovat SIMA:n parhaita valtteja. Toiseen vaakakuppiin on laitettava ranskalaisten huono englannin ja muiden vieraiden kielten taito, minkä havaitsi hyvin osastoillakin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Näyttelyssä oli helppo liikkua, sillä kartat ja opasteet olivat kohtuullisen selkeitä. Muualla opasteiden tilanne vaihteli, sillä Ranskalaiseen kulttuuriin kuuluu, että asioista kysytään aina naapurilta.
Uusi tekniikka painopisteenä
Simassa oli panostettu hyvin uuteen tekniikkaan ja vapaasti saatavilla olevan tutkimustiedon hyödyntämiseen maataloudessa, eli ns. big datan käyttöön.
Yhdessä näyttelyhallissa oli Innovation Village, johon oli koottu start up -yrityksiä sekä paikkatietopalvelujen tarjoajia. Siellä oli myös suomalaisen Quanturin osasto.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Näyttelyissä kannustettiin myös tiedon jakamiseen toisten viljelijöiden ja yrittäjien kanssa käyttäen verkostoja ja erilaisia foorumeita. Muutamilla osastoilla kerrottiin hienovaraisesti, että kokemuksia on helpompi jakaa kauempana asuvien kollegoiden kuin naapureiden kanssa.
Uutuuksia palkittiin
Siman asiantuntijaraati oli palkinnut uutuustuotteita. Kaksi tuotetta sai kultamitalin ja 5 hopeamitalin. Pronssimitaleja jaettiin 20 kappaletta.
Alan lehdistö jakoi myös useita vuoden kone -palkintoja, joista yksi osui Valtran A-mallille.