
Lakeuden rekkatapahtuma - Power Truck Show
Jo 11. kerran järjestetty Power Truck Show oli vaikeista taloudellisista ajoista huolimatta yleisöä kiinnostava tapahtuma. Rakennellut autot ja show-meininki yhdistettynä monipuoliseen tuotevalikoimaan uutuuksineen on vahva resepti onnistuneelle tapahtumalle.

Schemmel Scarab on harvinainen kolmipyöräinen rekan vetonuppi. Schemmelin juuret ovat 1930-luvulla, jolloin Britanian rautateiden paikallista hevosvetoista jakeluliikennettä alettiin korvata moottoriajoneuvoilla. Alahärmässä esillä ollut Schemmel on vuodelta 1965. Siinä on Perkinsin 4-sylinterinen, 63 hv diesel. Moottorivaihtoehtona oli myös 2,0 litrainen bensakone. Vaihteisto on 4-nopeuksinen ja synkronoimaton. Vahvistamattomien tietojen mukaan näitä on tuotu Suomeen neljä kappaletta.

Kokkolalainen Hyllymix Oy on uusien ja käytettyjen varastohyllyjen, myymälakalusteiden, työkalukaappien sekä korien ja vaunujen myyjä. Viime aikoina valikoimiin on tullut autotalli- ja korjaamokäyttöön tarkoitettu Hardy-metallikaappisarja. Peltirunko on pulverimaalattu mustaksi ja ovet on tehty alumiinisesta riisijyväpellistä. Oven saa joko kahvalla tai salpalukolla varustettuna. Hyllytasot ovat säädettäviä.

Kun hydrauliletku hajoaa maastossa, osaa silloin arvostaa hyviä työkaluja. Finn-Powerilta löytyy käsikäyttöinen letkuliitinpuristin. Painoa tällä on 26 kiloa, joten sen pystyy vielä kohtuudella kuljettamaan maastoon. Maksimi letkukoko on 1”. Hintaa on (ilman pakkasarjaa) 1 250 euroa (alv 0 %). Pakkasarjat maksavat noin 75 euroa.

Maailman vanhimman moottoripyörän kopio oli esilä Pietarsaaren Moottorimuseon osastolla. Gottlieb Daimlerin vuonna 1885 rakentama moottorin ominaisuuksiin ja käyttömahdollisuuksiin liittyvä kokeilu tuhoutui tulipalossa vuonna 1902. Ruotsalainen Hans Johansson on rakentanut esillä olevan yksilön säilyneiden kuvien ja piirustusten perusteella vuonna 1971, ja se on moottoria lukuun ottamatta lähes täydellinen kopio alkuperäisestä.

Arctic Machinella oli esittelyautossaan kiinni prototyyppi uudesta suolanlevittimestä. Siinä levittimen automaatti päivittyy, mikä helpottaa sekä laitteen käyttöä että itse tuotteen valmistusta. Projektipäällikkö Harri Korhonen kertoo, että tiedonkeruujärjestelmät ja erilaiset älyratkaisut ovat nyt itse raudan sijaan kehitystyön alla. Uutuusmalli tulee markkinoille 2016 syksyllä.

Laurinaho-Yhtiöt esitteli imupaineauton prototyypin, jonka ideana ovat perinteiseen suurempaan autoon nähden ketteryys, keveys sekä pienemmät käyttö- ja hankintakulut. MB Sprinter 519 päälle rakennetun auton kokonaispaino on 5 tonnia. Varusteina on kaksi korkeapainepumppua, vedenkuumennin kahden kuution lokasäiliö ja kuution puhdasvesisäiliö. Letkukelat toimivat hydraulisesti kauko-ohjauksella. Hydrauliikkapisteisiin saa kiinni erilaisia työlaitteita kiinni, ja esimerkiksi hydraulisella uppopumpulla saa työmaalla montun nopeasti tyhjennettyä. Voima hydrauliikalle otetaan auton moottorilta joko ulosotolla tai erillisellä boxilla.

Eurojet viilennin/kostutin suihkuttaa mikroskooppisen pientä vesihöyryä ja tuuletin levittää sen tehokkaasti noin 5–7 metrin säteelle. Suljetussa tilassa viilennin pudottaa lämpötilan 15° alemmaksi. Näitä on käytetty mm. kanaloissa. Eurojetiä myyvästä Tampereen Pesuainepalvelu Oy:stä kerrotaan, että esimerkiksi nautakarjatiloille on saatavilla linjastoratkaisuja, jolloin saadaan suurikin tila tehokkasti viilennettyä.

Maer Avant XL -kuumavesipesuri on kokonaan ruostumatonta terästä. Se kehittää 200 barin paineen ja virtaus on 21 litraa minuutissa. Paineellinen lämpötila on 75–78 °C. Puhaltimella on oma moottori ja lämmittimen 3/8” tuplakierukka, polttoaineen varoitusvalo ja polttimen pysäytys. Verollinen hinta on noin 4 390 euroa.

Karvialainen MPT-Tools on tuonut markkinoille oman plasmaleikkurimalliston. Tarjolla on 100, 60 ja 40 ampeerin versiot. Kuvan 100 A leikkaa 30 mm siististi materiaalista riippumatta, mutta enimmillään sillä menee 40 mm materiaali. Mika Torvinen MPT-Toolsilta korostaa, että laitteet ovat paitsi tehokkaita myös keveitä. 100 A malli painaa noin 25 kiloa.

VW Amarokin saa jatkossa tilattua 65 cm pidemmällä akselivälillä varustettuna. Muutoksen ansiosta Double Cab -mallin lavapituus kasvaa 2 205 ja akseliväli 3 745 mm saakka. Muutostyö tehdään hollantilaisen Veth Automotiven toimesta joko uuteen tai käytettyyn Amarokiin. Asiakkaita tälle uskotaan löytyvän mm. rakennusliikkeiden keskuudesta, joilla on tarve saada henkilökunta ja suurempi määrä tavaraa työmaalle. Tuotetta ei ole vielä hinnoiteltu Suomeen.
Vaikka lama raatelee Suomea, ei se ole vähentänyt kuljetusväen ja alasta muutoin kiinnostuneiden halua lähteä kesän päätteeksi Kauhavan Alahärmään jo perinteeksi muodostuneeksi Power Truck Show´hun. Yleisöä oli taas hiukan edellistä kertaa enemmän. Nyt vieraita oli kahden päivän aikana noin 34 000. Näytteilleasettajia oli noin 130 ja toinen toistaan näyttävämpiä näyttelyautoja yli 300. Mielenkiintoista seurattavaa oli moneen lähtöön.
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Vetokisojen kirkasta aatelia - Mäkivetokisat, Kasukkala
- Suomen Imurikeskus Oy: Iso valikoima tuo imuvoimaa
- Sähköinen voimansiirto maarakennuksessa
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Nivalan maaseutunäyttely oli Suomen suurin rehukoneiden työnäytös — esillä oli kalustoa paljon ja monipuolisesti