Conexpo 2020 -näyttelyn satoa osa V: Uutta ja perinteistä teknologiaa esittelyssä

Assen Aeron lentävien pyörien väitetään mullistavan henkilökohtaisen liikkumisen. Härpäkkeen hallintalaitteet muistuttavat moottoripyörää. Huippunopeudeksi ilmoitetaan jopa yli 100 km/h. Akuilla toiminta-aika on 20 minuuttia ja polttomoottorilla 50 minuuttia. Videoilla laitetta lennetään kauko-ohjauksella - ilmeisesti kukaan ei ole vielä uskaltautunut kokeilemaan laitetta käytännössä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Liugongin mallistoon lukeutuu myös liukuohjattuja kuormaimia. 388B-mallin työpaino on 5190 kiloa. Koneeseen oli kiinnitetty Vacuworxin imukuppiperiaatteella toimiva nostolaite. Kapasiteetiksi kerrotaan kaksi tonnia. Yritys valmistaa imukuppinostimia laajalla skaalalla eri tarkoituksiin. Suurimmilla malleilla voidaan käsitellä hellävaraisesti todella suuria kappaleita.
Liugongin mallistoon lukeutuu myös liukuohjattuja kuormaimia. 388B-mallin työpaino on 5190 kiloa. Koneeseen oli kiinnitetty Vacuworxin imukuppiperiaatteella toimiva nostolaite. Kapasiteetiksi kerrotaan kaksi tonnia. Yritys valmistaa imukuppinostimia laajalla skaalalla eri tarkoituksiin. Suurimmilla malleilla voidaan käsitellä hellävaraisesti todella suuria kappaleita. Kuva: Arto Turpeinen
Prazi valmistaa eräänlaista pyöräsahan ja moottorisahan yhdistelmää. Laippa sopii useiden eri merkkien laitteisiin. Laite on tarkoitettu esim. hirsiveistäjille - timpurit saavat katkaistua paksun lautanipun kerralla. Laippojen pituudet ovat 30 ja 45 cm. Pienimmän mallin hinta on 169 dollaria, eli noin 155 euroa.
Prazi valmistaa eräänlaista pyöräsahan ja moottorisahan yhdistelmää. Laippa sopii useiden eri merkkien laitteisiin. Laite on tarkoitettu esim. hirsiveistäjille - timpurit saavat katkaistua paksun lautanipun kerralla. Laippojen pituudet ovat 30 ja 45 cm. Pienimmän mallin hinta on 169 dollaria, eli noin 155 euroa. Kuva: Arto Turpeinen
3D-tulostusta hyödynnetään yhä useammissa kohteissa. Selftraits valmistaa hämmästyttävän tarkkoja ihmisten pienoismalleja. Ennen tulostusta henkilö kuvataan erityisessä "kamerakammiossa". Nukkejen koot ovat 12,7–30 cm välillä. Kevättarjouksessa hinnat olivat koon mukaan 99–640 Yhdysvaltain dollaria.
3D-tulostusta hyödynnetään yhä useammissa kohteissa. Selftraits valmistaa hämmästyttävän tarkkoja ihmisten pienoismalleja. Ennen tulostusta henkilö kuvataan erityisessä "kamerakammiossa". Nukkejen koot ovat 12,7–30 cm välillä. Kevättarjouksessa hinnat olivat koon mukaan 99–640 Yhdysvaltain dollaria. Kuva: Arto Turpeinen
Kaavinvaunu on Suomen olosuhteissa erittäin harvinainen laite. Laitetta vedetään esim. traktorin perässä – ruuvi täyttää säiliön pintamaalla. Useita vaunuja on mahdollista vetää letkana. Humdinger H626:n kerrotaan soveltuvan esim. maatalouden tarpeisiin. Humdinger edustaa myös suomalaisia Tanan kaatopaikkajyriä.
Kaavinvaunu on Suomen olosuhteissa erittäin harvinainen laite. Laitetta vedetään esim. traktorin perässä – ruuvi täyttää säiliön pintamaalla. Useita vaunuja on mahdollista vetää letkana. Humdinger H626:n kerrotaan soveltuvan esim. maatalouden tarpeisiin. Humdinger edustaa myös suomalaisia Tanan kaatopaikkajyriä. Kuva: Arto Turpeinen
Bandit Industriesin hakkuri oli varustettuna ilahduttavasti Keslan nosturilla. XP20-malli on saatavana hinattavana sekä teloilla varustettuna. Hakkuri on suunniteltu kokonaisten puiden murskaamiseen. Suurin puun halkaisija voi olla 50,80 cm. Moottorivaihtoehtoja on useita teholuokissa 275–350 hevosvoimaa. Omapaino on 7257 kiloa.
Bandit Industriesin hakkuri oli varustettuna ilahduttavasti Keslan nosturilla. XP20-malli on saatavana hinattavana sekä teloilla varustettuna. Hakkuri on suunniteltu kokonaisten puiden murskaamiseen. Suurin puun halkaisija voi olla 50,80 cm. Moottorivaihtoehtoja on useita teholuokissa 275–350 hevosvoimaa. Omapaino on 7257 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen
Voyagerin tela-ajoneuvot on suunniteltu ääriolosuhteisiin. Takaosaan voidaan asentaa esim. miehistövaunu, nosturi tai nestesäiliö. Moottori on 175 kilowattinen FPT ja voimansiirto sähköinen. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 25 km/h. Laitetta käyttävät esim. kaivos- ja energiayhtiöt sekä pelastuslaitokset.
Voyagerin tela-ajoneuvot on suunniteltu ääriolosuhteisiin. Takaosaan voidaan asentaa esim. miehistövaunu, nosturi tai nestesäiliö. Moottori on 175 kilowattinen FPT ja voimansiirto sähköinen. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 25 km/h. Laitetta käyttävät esim. kaivos- ja energiayhtiöt sekä pelastuslaitokset. Kuva: Arto Turpeinen
Suomalaisittain mielenkiintoisesti nimetty Durex on erikoistunut polyuretaanista valmistettuihin modulaarirakenteisiin seulaverkkoihin. Ratkaisun kerrotaan olevan erittäin kulutuskestävä ja toimivan niin märillä kuin kuivillakin materiaaleilla. Reikien muotoilun kerrotaan estävän tehokkaasti tukkeutumista.
Suomalaisittain mielenkiintoisesti nimetty Durex on erikoistunut polyuretaanista valmistettuihin modulaarirakenteisiin seulaverkkoihin. Ratkaisun kerrotaan olevan erittäin kulutuskestävä ja toimivan niin märillä kuin kuivillakin materiaaleilla. Reikien muotoilun kerrotaan estävän tehokkaasti tukkeutumista. Kuva: Arto Turpeinen
Greensbroom on mekaaninen harjan ja lanan sekoitus. Laitetta vedetään esim. pick-upeilla – ulkopuolista hydrauliikkaa ei tarvita, sillä korkeutta säädetään omalla, kauko-ohjatulla hydrauliikalla. Laitetta käytetään esim. pienien parkkipaikkojen ja ahtaiden katujen putsaamiseen.
Greensbroom on mekaaninen harjan ja lanan sekoitus. Laitetta vedetään esim. pick-upeilla – ulkopuolista hydrauliikkaa ei tarvita, sillä korkeutta säädetään omalla, kauko-ohjatulla hydrauliikalla. Laitetta käytetään esim. pienien parkkipaikkojen ja ahtaiden katujen putsaamiseen. Kuva: Arto Turpeinen
Xtreme Manufacturing on Pohjois-Amerikan suurin kurottajavalmistaja. Ensimmäinen malli esiteltiin vuonna 2003. Nykyään kiinteärunkoisia malleja on yli 20. Suurimman mallin nostokorkeus on 25 metriä. Conexpon uutuus oli XR18555-C, jonka nostokyky on 6800 kg ja nostokorkeus 16,6 metriä. Moottori on 120-heppainen Cummins.
Xtreme Manufacturing on Pohjois-Amerikan suurin kurottajavalmistaja. Ensimmäinen malli esiteltiin vuonna 2003. Nykyään kiinteärunkoisia malleja on yli 20. Suurimman mallin nostokorkeus on 25 metriä. Conexpon uutuus oli XR18555-C, jonka nostokyky on 6800 kg ja nostokorkeus 16,6 metriä. Moottori on 120-heppainen Cummins. Kuva: Arto Turpeinen
Southstar Equipment edustaa Kanadalaista energiapuukoura- ja harvesteripääosaamista. Näyttelyssä suurinta mallia esiteltiin XCMG:n kaivinkoneeseen kiinnitettynä. Rotaattorilla ja riipukkeella varustettuna paino on 4500 kiloa. Peruskoneelta toivotaan 30–35 tonnin massaa. Syöttönopeus on 4,4–5,3 metriä sekunnissa.
Southstar Equipment edustaa Kanadalaista energiapuukoura- ja harvesteripääosaamista. Näyttelyssä suurinta mallia esiteltiin XCMG:n kaivinkoneeseen kiinnitettynä. Rotaattorilla ja riipukkeella varustettuna paino on 4500 kiloa. Peruskoneelta toivotaan 30–35 tonnin massaa. Syöttönopeus on 4,4–5,3 metriä sekunnissa. Kuva: Arto Turpeinen

Conexpossa oli mahdollisuus tutustua myös tulevaisuuden teknologioihin sekä kaikenlaiseen erikoiskalustoon. Tuhansien näytteilleasettajien joukkoon mahtui myös lähes ainoastaan paikallisesti käytettäviä värkkejä. Katso kuvat Conexpossa esitellyistä tulevaisuuden härpäkkeistä!