Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kuljetus 2023 -näyttelyssä paljon uutuksia esillä – vedystä keskusteltiin kovasti niin osastoilla kuin seminaarissakin

Maailman myllerrysten takia kahteen otteeseen siirtynyt Kuljetus 2023 -tapahtuma saatiin lopulta järjestettyä. Tarjolla oli ennätyslaaja kattaus kuljetusalan trendeihin ja uutuuksiin.
Kuljetusmessut järjestettiin edellisen kerran vuonna 2019.
Kuljetusmessut järjestettiin edellisen kerran vuonna 2019. Kuva: Timo Rintakoski

Kuljetusmessut Jyväskylässä

  • Messuilla vieraili kolmen päivän aikana 13 000 kävijää.
  • Edelliskerran näyttely järjestettiin vuonna 2019.
  • Näytteilleasettajia oli yli 200.
  • Näyttelyn kokonaispinta-ala oli 27 000 m²

Koville se otti, mutta saatiin ne messut lopulta järjestettyä kahden siirron jälkeen. Alun perin tapahtuma piti järjestää keväällä 2021, mutta koronapandemian vuoksi tapahtuma siirrettiin vuodella eteenpäin. Vuosi 2022 ei vaikuttanut paljoa paremmalta, sillä uusien tuotteiden lanseerauksia oli siirretty eikä komponenttipulan takia ollut kauheasti myytävää. Uusi ajankohta löytyi toukokuulta 2023. Maltti oli valttia, sillä kaikki merkittävät toimijat lopulta olivat mukana messuilla.

Tapahtuman anti kaluston puolesta oli kiitettävä. Esillä oli paljon uutuuksia sekä päivitysmalleja niin kuljetuskaluston kuin erilaisten varusteiden ja tarvikkeiden osalta. Katsottavaa ja koettavaa riitti. Myös kävijöitä oli riittävästi kolmen messupäivän aikana. Tärkeätä oli myös kuulla näytteilleasettajien myönteiset tunnelmat niin messujärjestelyistä kuin itse tapahtuman antia kohtaan. Jatkoa on luvassa vuonna 2025.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tapahtuman tärkeyttä kuvaa hyvin se, että usean merkin päämiehet antoivat vielä Suomen markkinoilla esittelemättömiä autoja ennakkoesittelyyn Jyväskylään. Yksi näistä oli ”pitkäkorinen” Mercedes-Benz eCitan L2. Kokonaispituus on 4,92 metriä ja tavaratilan koko 3,62 m³. Akun kapasiteetti on 45 kWh, jolla saavutetaan parhaimmillaan 280 km toimintamatka. Tämä versio tulee Suomeen vuoden 2024 puolella.
Tapahtuman tärkeyttä kuvaa hyvin se, että usean merkin päämiehet antoivat vielä Suomen markkinoilla esittelemättömiä autoja ennakkoesittelyyn Jyväskylään. Yksi näistä oli ”pitkäkorinen” Mercedes-Benz eCitan L2. Kokonaispituus on 4,92 metriä ja tavaratilan koko 3,62 m³. Akun kapasiteetti on 45 kWh, jolla saavutetaan parhaimmillaan 280 km toimintamatka. Tämä versio tulee Suomeen vuoden 2024 puolella. Kuva: Timo Rintakoski
Kauan odotettu uusi Ford Ranger oli pikavisiitillä Suomessa. Myynti on jo alkanut ja hinnat lähtevät 44 509,62 eurosta. Asiakastoimitukset alkavat heinäkuussa. Rangeriin on tarjolla kaksi erilaista moottoria kolmena tehoversiolla, kaksi nelivetoa, kolme vaihdelaatikkoa. Nämä on pakattu uuden korin ja alustan sisälle.
Kauan odotettu uusi Ford Ranger oli pikavisiitillä Suomessa. Myynti on jo alkanut ja hinnat lähtevät 44 509,62 eurosta. Asiakastoimitukset alkavat heinäkuussa. Rangeriin on tarjolla kaksi erilaista moottoria kolmena tehoversiolla, kaksi nelivetoa, kolme vaihdelaatikkoa. Nämä on pakattu uuden korin ja alustan sisälle. Kuva: Timo Rintakoski
Toinen odotettu avolavauutuus oli paluun markkinoille tekevä Volkswagen Amarok. Suomen mallisto käsittää viisipaikkaiset versiot. Myöhemmin saataville tulee alemman autoveron pakettiautoversio. Vaikka Amarok pohjautuu Ford Rangeriin, on siinä oma muotoilu niin päällä kuin sisällä. Infotainment-järjestelmä ja ohjauspyörä tulevat VW:lta, kuten verhoilu. Amarokissa on viiden vuoden/200 000 km takuu.
Toinen odotettu avolavauutuus oli paluun markkinoille tekevä Volkswagen Amarok. Suomen mallisto käsittää viisipaikkaiset versiot. Myöhemmin saataville tulee alemman autoveron pakettiautoversio. Vaikka Amarok pohjautuu Ford Rangeriin, on siinä oma muotoilu niin päällä kuin sisällä. Infotainment-järjestelmä ja ohjauspyörä tulevat VW:lta, kuten verhoilu. Amarokissa on viiden vuoden/200 000 km takuu. Kuva: Timo Rintakoski
Kokonaismarkkinoita ajatellen messujen merkittävin uutuus oli uuden sukupolven Ford Transit Custom, joka oli myös pikavisiitillä Suomessa. Mallin varsinainen sarjatuotanto alkaa syyskuussa polttomoottoriversioiden osalta. Ladattavan hybridin ja täyssähköversion tuotannon aloitus menee vuoden 2024 alkuun. Nyt Customiin on saatavilla kauan odotettu 4wd + automaatti -yhdistelmä.
Kokonaismarkkinoita ajatellen messujen merkittävin uutuus oli uuden sukupolven Ford Transit Custom, joka oli myös pikavisiitillä Suomessa. Mallin varsinainen sarjatuotanto alkaa syyskuussa polttomoottoriversioiden osalta. Ladattavan hybridin ja täyssähköversion tuotannon aloitus menee vuoden 2024 alkuun. Nyt Customiin on saatavilla kauan odotettu 4wd + automaatti -yhdistelmä. Kuva: Timo Rintakoski

Sähköistyminen etenee

Merkittäväksi puheenaiheeksi ja teemaksi nousi kuljetusalan sähköistyminen, vaihtoehtoiset käyttövoimat ja vihreä siirtymä. Tämä näkyi näyttelyosastoilla, sillä oikeastaan vasta nyt käyttövoimamurros ja uudet teknologiat olivat vahvasti esillä osastoilla. Esimerkiksi Citroenia, Peugeotia ja Opelia maahantuovan Auto-Bon Oy:n osastolla oli esillä ainoastaan täyssähköisiä pakettiautoja sekä ensimmäinen vetykäyttöinen pakettiauto Opel Vivaro e-hydrogen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Siinä missä ennen korona-aikaa sähköistymisen esiinmarssi oli vasta lupaus tulevasta, on hyötyautojen sähköistyminen nyt konkreettisesti nähtävissä, koettavissa ja ajettavissa. Sähköistymistä nopeuttamalla liikenteen päästöjä voidaan vähentää siten, ettei suomalaisten veroeuroja tarvitse sijoittaa päästöyksiköiden hankintaan muista EU-maista”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Tapahtumassa järjestettiin sähköpakettiautojen koeajoja kaikkina kolmena päivänä. Koeajettavana oli yhteensä yhdeksän erilaista sähköpakettiautoa.

Maxus esitteli toistaiseksi luokassaan ainoan täyssähköisen 7,5 tonnin EH300-kevytkuorma-auton. Autossa on 127,74 kWh kapasiteetin ajoakku, jolla luvataan parhaimmillaan noin 400 kilometrin toimintamatka. EH300 pystyy vastaanottamaan enimmillään 102 kW DC-latausta. EH300:n alusta on 5 853 mm pitkä, 2 150 mm leveä, 2 270 mm korkea ja sen akseliväli on 3 308 mm.
Maxus esitteli toistaiseksi luokassaan ainoan täyssähköisen 7,5 tonnin EH300-kevytkuorma-auton. Autossa on 127,74 kWh kapasiteetin ajoakku, jolla luvataan parhaimmillaan noin 400 kilometrin toimintamatka. EH300 pystyy vastaanottamaan enimmillään 102 kW DC-latausta. EH300:n alusta on 5 853 mm pitkä, 2 150 mm leveä, 2 270 mm korkea ja sen akseliväli on 3 308 mm. Kuva: Timo Rintakoski
Merkittävän uutuutena voidaan pitää myös täysin uutta Ford Transit Courieria. Mitat ovat kasvaneet ja muotoilu on pantu uusiksi. Tarjolle tulee manuaalivaihteinen 1,5 litran dieselmoottorilla varustettu malli sekä 1,0 litran Ecoboost-bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu  malli, joiden tuotanto alkaa kesällä. Vuoden 2024 puolella tarjolle tulee täyssähköversio.
Merkittävän uutuutena voidaan pitää myös täysin uutta Ford Transit Courieria. Mitat ovat kasvaneet ja muotoilu on pantu uusiksi. Tarjolle tulee manuaalivaihteinen 1,5 litran dieselmoottorilla varustettu malli sekä 1,0 litran Ecoboost-bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu malli, joiden tuotanto alkaa kesällä. Vuoden 2024 puolella tarjolle tulee täyssähköversio. Kuva: Timo Rintakoski
Monipuolista Iveco Daily -mallistoa täydentää Suomessa ensiesittelyn saanut eDaily-sähköpakettiauto. Se tarjoaa 12 kuution tavaratilan 940 kg kantavuudella. Sähkömoottori antaa 140 kW tehon ja 400 Nm vääntömomentin. Asiakas voi valita tarpeen mukaan 1–3 ajoakkua. Kolmen akun paketilla luvataan noin 300 km toimintamatka.
Monipuolista Iveco Daily -mallistoa täydentää Suomessa ensiesittelyn saanut eDaily-sähköpakettiauto. Se tarjoaa 12 kuution tavaratilan 940 kg kantavuudella. Sähkömoottori antaa 140 kW tehon ja 400 Nm vääntömomentin. Asiakas voi valita tarpeen mukaan 1–3 ajoakkua. Kolmen akun paketilla luvataan noin 300 km toimintamatka. Kuva: Timo Rintakoski

Vetyäkö tankkiin?

Seuraava kuuma puheenaihe on vety, josta keskusteltiin kovasti niin osastoilla kuin avauspäivän seminaarissa. Tero Kallio lähettää Säätytalon hallitusneuvotteluihin terveisiä, että vetykäyttöiset ajoneuvot tulisi ottaa hankintatuen piiriin. ”Harmittavasti vety jäi viime hallituskauden lopulla pois toimenpidepaketista”, hän muistuttaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vedyn tankkausasemaverkostoa aletaan rakentaa, ja jo ensi vuonna on suunnitelmien mukaan Suomessa tankkausasemat ainakin neljällä paikkakunnalla. Näin ikävä ”muna-kana” -tilanne poistuu, kun tarvittava infra tehdään ensin.

Suomessa ensi kertaa piipahtanut vetykäyttöinen Opel Vivaro e-Hydrogen on sähköisen liikenteen uuden aikakauden päänavaaja. Vielä prototyyppivaiheessa olevan mallin tuotanto alkaa ensi vuonna ja auton maahantuonti alkaa 2024. Auto on eräänlainen hybridi, sillä etuistuinten alla on 10 kWh ladattava akkupaketti.
Suomessa ensi kertaa piipahtanut vetykäyttöinen Opel Vivaro e-Hydrogen on sähköisen liikenteen uuden aikakauden päänavaaja. Vielä prototyyppivaiheessa olevan mallin tuotanto alkaa ensi vuonna ja auton maahantuonti alkaa 2024. Auto on eräänlainen hybridi, sillä etuistuinten alla on 10 kWh ladattava akkupaketti. Kuva: Timo Rintakoski

Ennakkotietojen mukaan ensimmäiset asemat sijaitsevat Järvenpäässä, Liedossa, Jyväskylässä ja Vantaalla. Myös muita projekteja on käynnissä ja muutaman vuoden kuluessa vedyn tankkausverkosto laajenee tästäkin. Samalla muistutettiin, että vaihtoehtoisten käyttövoimien laajemman esiinmarssin suurin este alkaa olla raskaan- ja ammattiliikenteen tarvitsema kaasun, vedyn ja sähkön vajavainen jakeluverkosto.

Citroën esitteli uuden sähköisen tonniluokan alustamallin (e-Jumpy). Esittelyauton lavan on valmistanut ja asentanut Pajakulma. Auton kantavuus on 1 100 kg, ja mukaan voi ottaa enintään 1 100 kg painavan jarrullisen perävaunun. Auton hinta on 74 300 euroa. Ajoakkujen kapasiteetti on 75 kWh, mikä antaa parhaimillaan reilun 300 km toimintamatkan.
Citroën esitteli uuden sähköisen tonniluokan alustamallin (e-Jumpy). Esittelyauton lavan on valmistanut ja asentanut Pajakulma. Auton kantavuus on 1 100 kg, ja mukaan voi ottaa enintään 1 100 kg painavan jarrullisen perävaunun. Auton hinta on 74 300 euroa. Ajoakkujen kapasiteetti on 75 kWh, mikä antaa parhaimillaan reilun 300 km toimintamatkan. Kuva: Timo Rintakoski