Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kuljetus–Logistiikka 2019 -näyttely Helsingissä — esillä uusia energioita ja kevyempiä rakenteita

Kuljetus–Logistiikka-messut esittelivät poikkeuksellisen paljon uutuuksia. Mukaan mahtui pieniä ja suurempia oivalluksia, sekä uusien käyttövoimaratkaisujen näkyvä esiinmarssi.
Volvo oli nimennyt ajovalmiiksi varustellut autonsa Volvo Pro -malleiksi. Volvolta haluttiin korostaa, että Volvo Pro on kokonaisuus, joka pitää sisällään tehtaalla valmiiksi tiettyyn tarkoitukseen räätälöidyn auton sekä sen lisäksi esimerkiksi rahoituksen, huoltosopimuksen ja kalustonhallintapalveluita. Messuilla oli nähtävänä jakeluajoon tarkoitettu FM Pro City, FM Pro Recycle, FMX Pro X, FH Pro Wood ja kuvassa näkyvä FH Pro Road 6x4T -puoliperän vetäjä. (JL)
Volvo oli nimennyt ajovalmiiksi varustellut autonsa Volvo Pro -malleiksi. Volvolta haluttiin korostaa, että Volvo Pro on kokonaisuus, joka pitää sisällään tehtaalla valmiiksi tiettyyn tarkoitukseen räätälöidyn auton sekä sen lisäksi esimerkiksi rahoituksen, huoltosopimuksen ja kalustonhallintapalveluita. Messuilla oli nähtävänä jakeluajoon tarkoitettu FM Pro City, FM Pro Recycle, FMX Pro X, FH Pro Wood ja kuvassa näkyvä FH Pro Road 6x4T -puoliperän vetäjä. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Scania lanseerasi messuilla oman vuokrauspalvelun, Scania Rentin. Vuokralla on päällirakennettuja kuorma-autoja ja rekkavetureita eri ajotehtäviin, kuten jakeluun, kaukoliikenteeseen, lämpösäädeltyyn rahtiin ja soranajoon. (TR)
Scania lanseerasi messuilla oman vuokrauspalvelun, Scania Rentin. Vuokralla on päällirakennettuja kuorma-autoja ja rekkavetureita eri ajotehtäviin, kuten jakeluun, kaukoliikenteeseen, lämpösäädeltyyn rahtiin ja soranajoon. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Suomessa Daf on jäänyt markkinaosuudessa marginaaliin (vuonna 2018 2,3 %). Monissa muissa Euroopan maissa Daf on myydyin yli 16 tonnin kuorma-auto ja toiseksi myydyin koko Euroopassa. Tänä vuonna Daf on panostanut maansiirtoon tuomalla myyntiin raskaaseen ajoon suunniteltuja 8x4-alustoja. Kuvassa XF 530 FAD 8x4. (JL)
Suomessa Daf on jäänyt markkinaosuudessa marginaaliin (vuonna 2018 2,3 %). Monissa muissa Euroopan maissa Daf on myydyin yli 16 tonnin kuorma-auto ja toiseksi myydyin koko Euroopassa. Tänä vuonna Daf on panostanut maansiirtoon tuomalla myyntiin raskaaseen ajoon suunniteltuja 8x4-alustoja. Kuvassa XF 530 FAD 8x4. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Vaihtoehtoiset polttoaineet näyttävät tulevan nyt vahvasti kuljetussektorille. Iveco Stralis NP 4x2 -vetoauto voi käyttää polttoaineena CNG:tä tai LNG:tä. LNG-kaksoistankein pääsee 1 600 kilometriä. (TR)
Vaihtoehtoiset polttoaineet näyttävät tulevan nyt vahvasti kuljetussektorille. Iveco Stralis NP 4x2 -vetoauto voi käyttää polttoaineena CNG:tä tai LNG:tä. LNG-kaksoistankein pääsee 1 600 kilometriä. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Rakentamiseen ja maansiirtoon tarkoitettu Renaultin C-sarja on ollut Suomessa myynnissä lähes kaksi ja puoli vuotta. Viime joulukuussa myyntiin tuli uudistunut malliversio, jonka DTI13-moottori täyttää Euro 6 D -vaatimukset. Kuvan telivetoinen vetäjä on maahantuojan mukaan erityisen sopiva maansiirtoyrityksen käyttöön: joko kippipuoliperävaunun kanssa tai yhtä hyvin myös lavetin vetäjänä. (JL)
Rakentamiseen ja maansiirtoon tarkoitettu Renaultin C-sarja on ollut Suomessa myynnissä lähes kaksi ja puoli vuotta. Viime joulukuussa myyntiin tuli uudistunut malliversio, jonka DTI13-moottori täyttää Euro 6 D -vaatimukset. Kuvan telivetoinen vetäjä on maahantuojan mukaan erityisen sopiva maansiirtoyrityksen käyttöön: joko kippipuoliperävaunun kanssa tai yhtä hyvin myös lavetin vetäjänä. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Sisu Polar Hauler CK16M -vetoauton neljää akselia on mahdollista kuormittaa jopa reilun 72 tonnin massalla, kun nopeus on enintään 20 km/h. Normaalinopeudessa valmistaja sallii 52,7 tonnia. (JL)
Sisu Polar Hauler CK16M -vetoauton neljää akselia on mahdollista kuormittaa jopa reilun 72 tonnin massalla, kun nopeus on enintään 20 km/h. Normaalinopeudessa valmistaja sallii 52,7 tonnia. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Messuilla ensiesitellyn Mercedes-Benz Arcosin varusteisiin kuului mm. Multimedia Cockpit -ohjaamo, jonka kaksi näyttöä ovat korvanneet perinteiset mittariston ja kojelaudan kytkimet. Ohjauspyörän taakse sijoitettu näyttö välittää kaiken ajoneuvoinformaation. Toinen näyttö on sijoitettu kojelautaan, ja siihen voidaan liittää 8 virtuaalikytkintä auton jokapäiväisen käytön helpottamiseksi. Myös mekaaniset käyttökytkimet ovat edelleen saatavissa. (TR)
Messuilla ensiesitellyn Mercedes-Benz Arcosin varusteisiin kuului mm. Multimedia Cockpit -ohjaamo, jonka kaksi näyttöä ovat korvanneet perinteiset mittariston ja kojelaudan kytkimet. Ohjauspyörän taakse sijoitettu näyttö välittää kaiken ajoneuvoinformaation. Toinen näyttö on sijoitettu kojelautaan, ja siihen voidaan liittää 8 virtuaalikytkintä auton jokapäiväisen käytön helpottamiseksi. Myös mekaaniset käyttökytkimet ovat edelleen saatavissa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Sisu Polar Super 10x6 on ensisijaisesti tarkoitettu vientimarkkinoille. Auton varustukseen kuuluu mm. kolmen vetävän akselin teli ohjautuvalla viimeisellä akselilla. Kantavuutta on 45 tonnia. (TR)
Sisu Polar Super 10x6 on ensisijaisesti tarkoitettu vientimarkkinoille. Auton varustukseen kuuluu mm. kolmen vetävän akselin teli ohjautuvalla viimeisellä akselilla. Kantavuutta on 45 tonnia. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kome Smart Rock -lava on valmistettu Hardox Tuf 500 -kulutuslevystä. Pohjan paksuus on 5 mm ja laidat 4 mm. Lavan tilavuus on 23m3 ja se kuuluu osana RKP-automaattikasettiyhdistelmään. (JL)
Kome Smart Rock -lava on valmistettu Hardox Tuf 500 -kulutuslevystä. Pohjan paksuus on 5 mm ja laidat 4 mm. Lavan tilavuus on 23m3 ja se kuuluu osana RKP-automaattikasettiyhdistelmään. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Komen Smart -lavamalliston erityinen juju on siinä, että lavat voidaan päivittää myös asfaltin ajoon laittamalla lavan kylkiin ja pohjaan komposiittirakenteiset eristepaneelit. Kuvassa on Smart-soralava, johon on asennettu eristepaneelit. (JL)
Komen Smart -lavamalliston erityinen juju on siinä, että lavat voidaan päivittää myös asfaltin ajoon laittamalla lavan kylkiin ja pohjaan komposiittirakenteiset eristepaneelit. Kuvassa on Smart-soralava, johon on asennettu eristepaneelit. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Volvon alustalle rakennetussa Pajakulman Pure Road Maintenance -tienhoitoautossa on Pure-tuoteperheeseen kuuluva kääntyvä Omega-alusterä, 4-metrin Delta-sivuaura ja Jorpe-lämpölava, jossa on hydraulinen heittopeite. Autossa on myös uusi Pure CAN 2.0 -ohjausjärjestelmä, joka on tehty helpottamaan kuljettajan työtä. (JL)
Volvon alustalle rakennetussa Pajakulman Pure Road Maintenance -tienhoitoautossa on Pure-tuoteperheeseen kuuluva kääntyvä Omega-alusterä, 4-metrin Delta-sivuaura ja Jorpe-lämpölava, jossa on hydraulinen heittopeite. Autossa on myös uusi Pure CAN 2.0 -ohjausjärjestelmä, joka on tehty helpottamaan kuljettajan työtä. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
RealLiftin osastolla oli Hysterin trukkeja ja Haulotten henkilönostimia. Joukossa oli myös sähkökäyttöinen Carer-sähkötrukki, joiden maahantuonti on vasta aloitettu. 8 tonnin nostokapasiteetillä oleva F80HD2-sähkötrukki on tarkoitettu ympärivuotiseen ulko- ja sisäkäyttöön. (JL)
RealLiftin osastolla oli Hysterin trukkeja ja Haulotten henkilönostimia. Joukossa oli myös sähkökäyttöinen Carer-sähkötrukki, joiden maahantuonti on vasta aloitettu. 8 tonnin nostokapasiteetillä oleva F80HD2-sähkötrukki on tarkoitettu ympärivuotiseen ulko- ja sisäkäyttöön. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
NTM RTPS-5 -kasettiperävaunu Sand R300 -soralavalla lupaa 500 kiloa lisää hyötykuormaa. Perävaunun kokonaispaino on 42 tonnia ja kantavuus 31,5 tonnia. Painonsäästön salaisuus on suurelta osin lavan materiaalissa ja rakenteessa. Lavan pohja on tehty 5 mm Hardox Tuf 500 -kulutuslevystä ja laidat 4 mm Hardox 450 -levystä. (JL)
NTM RTPS-5 -kasettiperävaunu Sand R300 -soralavalla lupaa 500 kiloa lisää hyötykuormaa. Perävaunun kokonaispaino on 42 tonnia ja kantavuus 31,5 tonnia. Painonsäästön salaisuus on suurelta osin lavan materiaalissa ja rakenteessa. Lavan pohja on tehty 5 mm Hardox Tuf 500 -kulutuslevystä ja laidat 4 mm Hardox 450 -levystä. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Pieksämäellä toimiva Piako Oy myy lastinkäsittelylaitteita ja tekee erilaisia päällirakenteita kuorma-autoihin. Tilaajan toiveiden mukaan räätälöidyt ratkaisut ovat myös mahdollisia. Tämä taittuva peräosa, johon oli yhdistetty teleskooppirakenteinen ajosilta, oli varsin erikoinen ratkaisu. (JL)
Pieksämäellä toimiva Piako Oy myy lastinkäsittelylaitteita ja tekee erilaisia päällirakenteita kuorma-autoihin. Tilaajan toiveiden mukaan räätälöidyt ratkaisut ovat myös mahdollisia. Tämä taittuva peräosa, johon oli yhdistetty teleskooppirakenteinen ajosilta, oli varsin erikoinen ratkaisu. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
NostoÄssä nostokorkeudenkohottimella päästään hankaliin paikkoihin, kuten räystäiden alle. Tarjolla on kolme versiota 0,5, 2, ja 5 tonnia. 5-tonnin versioon on asennettu putkennostotuki. Kun nostat putkia paikoilleen, niin mihin kiinnität nostoliinan kiinni? Tämän varusteen avulla voi nostaa putken suoraan kohteeseen. Työskentelystä tulee merkittävästi nopeampaa ja turvallisempaa. (TR)
NostoÄssä nostokorkeudenkohottimella päästään hankaliin paikkoihin, kuten räystäiden alle. Tarjolla on kolme versiota 0,5, 2, ja 5 tonnia. 5-tonnin versioon on asennettu putkennostotuki. Kun nostat putkia paikoilleen, niin mihin kiinnität nostoliinan kiinni? Tämän varusteen avulla voi nostaa putken suoraan kohteeseen. Työskentelystä tulee merkittävästi nopeampaa ja turvallisempaa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Kippiä voi ohjata myös puhelimen kautta, jos käyttää Nummen Irma-sovellutusta. Sen toiminta edellyttää autoon asennettua boksia, joka vastaanottaa komennot ja ohjaa kipin suuntaventtiiliä. Lisäämällä autoon sopivat anturit voi Irmalla nähdä muun muassa ajoneuvon kallistuskulmat. (JL)
Kippiä voi ohjata myös puhelimen kautta, jos käyttää Nummen Irma-sovellutusta. Sen toiminta edellyttää autoon asennettua boksia, joka vastaanottaa komennot ja ohjaa kipin suuntaventtiiliä. Lisäämällä autoon sopivat anturit voi Irmalla nähdä muun muassa ajoneuvon kallistuskulmat. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Tässä toteutuu monen koukkulavalaitteen käyttäjän toive. Myös uuden Multiliftin Ultima 21SL -koukkulaiteen saa varustettuna 14 tonnin vaijerimoduulilla. Laitteessa on omat vetomoottorit kummallekin vaijerikelalle sekä hydrauliset jarrut. Päällevetokapasiteetti on rajoitettu koukkulaitteen kapasiteettia alemmaksi 14 tonniin, koska koukkulaitteen kapea rakenne ei ole optimi vaijeritoimintaa ajatellen. Vaijerimoduuli tuo lisäpainoa 500 kg. (JL)
Tässä toteutuu monen koukkulavalaitteen käyttäjän toive. Myös uuden Multiliftin Ultima 21SL -koukkulaiteen saa varustettuna 14 tonnin vaijerimoduulilla. Laitteessa on omat vetomoottorit kummallekin vaijerikelalle sekä hydrauliset jarrut. Päällevetokapasiteetti on rajoitettu koukkulaitteen kapasiteettia alemmaksi 14 tonniin, koska koukkulaitteen kapea rakenne ei ole optimi vaijeritoimintaa ajatellen. Vaijerimoduuli tuo lisäpainoa 500 kg. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Siitä se lähti! VW Transporter T1 ns. ”junakeula” on Transporter-malliston kantaisä. Kuljetusmessuilla esillä ollut hienosti entisöity yksilö toimii K-Merituulen Homelite-sahojen promootioautona. (JL/TR)
Siitä se lähti! VW Transporter T1 ns. ”junakeula” on Transporter-malliston kantaisä. Kuljetusmessuilla esillä ollut hienosti entisöity yksilö toimii K-Merituulen Homelite-sahojen promootioautona. (JL/TR) Kuva: Timo Rintakoski
VW Amarok on saatavilla nyt myös kuorma-autona. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kg ja sen vetopaino on maksimissaan 3 300–3 500 kg. Vaihteistoksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaalivaihteisto alennusvaihteella ja kytkettävällä nelivedolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella nelivedolla. Amarokin kuorma-autoversion muutostyöt tehdään Suomessa yhteistyössä Truck Masters Finland Oy:n kanssa. (TR)
VW Amarok on saatavilla nyt myös kuorma-autona. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 510 kg ja sen vetopaino on maksimissaan 3 300–3 500 kg. Vaihteistoksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaalivaihteisto alennusvaihteella ja kytkettävällä nelivedolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella nelivedolla. Amarokin kuorma-autoversion muutostyöt tehdään Suomessa yhteistyössä Truck Masters Finland Oy:n kanssa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Uusi Ford Ranger oli todellinen uutuus messuilla, sillä se ennätti Messukeskukseen suoraan satamasta ensimmäisen messupäivän iltana. Merkittävimpiä yksityiskohtia ovat uusi 2.0 Ford EcoBlue 213 hv -kaksoisturbodieselmoottori ja 10-nopeuksinen automaattivaihteisto. Kulutuksen luvataan pudonneen jopa 9 % edeltäjästä. Vakiovarusteina on mm. jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin sekä älykäs nopeudenrajoitin. Auton etupuskuri ja maski ovat myös uudistuneet. Vetopainoa on 3 500 kg ja kantavuutta parhaimmillaan 1 252 kg. (TR)
Uusi Ford Ranger oli todellinen uutuus messuilla, sillä se ennätti Messukeskukseen suoraan satamasta ensimmäisen messupäivän iltana. Merkittävimpiä yksityiskohtia ovat uusi 2.0 Ford EcoBlue 213 hv -kaksoisturbodieselmoottori ja 10-nopeuksinen automaattivaihteisto. Kulutuksen luvataan pudonneen jopa 9 % edeltäjästä. Vakiovarusteina on mm. jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin sekä älykäs nopeudenrajoitin. Auton etupuskuri ja maski ovat myös uudistuneet. Vetopainoa on 3 500 kg ja kantavuutta parhaimmillaan 1 252 kg. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Peugeotin nelivetoisten pakettiautojen valikoima Suomessa kasvaa, kun Partner 4x4 tulee myyntiin. Autossa on 205 mm maavara ja sähköisesti kytkettävä taka-akselin lukko. Dangelin valmistama nelivetojärjestelmä on saatavana vain 130 hv dieselin ja manuaalivaihteiston yhteydessä. Auton tarkemmat speksit ja hinnat julkaistaan kesän aikana. (TR)
Peugeotin nelivetoisten pakettiautojen valikoima Suomessa kasvaa, kun Partner 4x4 tulee myyntiin. Autossa on 205 mm maavara ja sähköisesti kytkettävä taka-akselin lukko. Dangelin valmistama nelivetojärjestelmä on saatavana vain 130 hv dieselin ja manuaalivaihteiston yhteydessä. Auton tarkemmat speksit ja hinnat julkaistaan kesän aikana. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Toyota Hilux on varustettu huoltoautoksi, jolla haetaan huoltoon meneviä suhteellisen raskaita pumppuyksiköitä. Autossa on Fassi Micro M10A.12 -mallinen nosturi. Sen suurin nostokyky on 995 kg. Vaijerivinssi on lisävaruste. Nostimen hydraulipaineen tuottaa 12 voltin sähkömoottori. Hydrauliset jalat ovat asennontunnistimilla, ja nosturia voi käyttää vasta jalkojen ollessa maassa. Varustelun on tehnyt Verhoomo Sorsa, joka tekee ajoneuvojen varusteluita yli kolme ja puolituhatta vuodessa. Näistä merkittävä osa ovat erilaiset huoltoautot. (JL)
Toyota Hilux on varustettu huoltoautoksi, jolla haetaan huoltoon meneviä suhteellisen raskaita pumppuyksiköitä. Autossa on Fassi Micro M10A.12 -mallinen nosturi. Sen suurin nostokyky on 995 kg. Vaijerivinssi on lisävaruste. Nostimen hydraulipaineen tuottaa 12 voltin sähkömoottori. Hydrauliset jalat ovat asennontunnistimilla, ja nosturia voi käyttää vasta jalkojen ollessa maassa. Varustelun on tehnyt Verhoomo Sorsa, joka tekee ajoneuvojen varusteluita yli kolme ja puolituhatta vuodessa. Näistä merkittävä osa ovat erilaiset huoltoautot. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen

Tämänvuotiset Kuljetus-Logistiikka-messut Helsingissä oli kattava tapahtuma, jossa oli mukana paljon uutta sekä mallistojen suhteen että yleensä kuljetusvälineiden tekniikassa. Kaasulla tai sähköllä liikkuvia autoja ja koneita oli niin monia, ettei niitä kaikkia pysty enää esittelemään yhdelle lehtijutulle varatussa tilassa. Sähköisten hyötyautojen osalta ei enää voi puhua marginaaliin luettavista erikoisuuksista, vaan niiden myyntimäärät ovat kasvussa useissa Euroopan maissa – tämä kehitys tulee piakkoin Suomeenkin.

Ensiesittelyssä ollut jakeluliikenteeseen tarkoitettu täyssähköinen MAN eTGE on tästä hyvä esimerkki. MAN-yksikön johtaja Olli Ronkainen kertoi, että autojen valmistus on alkanut, ja noin 1 000 autoa on toimitettu pääasiassa Hollantiin ja Norjaan. ”Suomen asiakastoimitukset alkavat vuoden toisella puoliskolla. Kyllä me tällä kysynnällä arvioidaan, että joitain kymmeniä saadaan myytyä Suomeen. Volyymit kasvavat seuraavan kolmen vuoden aikana.”

Kuorma-autojen valmistajat sekä maahantuojat olivat laajentaneet valmiiksi rakennettujen ajovalmiiden autotyyppien valikoimiaan. Tämä tuntui olevan myös yhteydessä vuokrausmahdollisuuden tarjoamiseen – mikäli maahantuojalla oli myynnissä ajovalmiiksi varusteltuja autoja, niitä myös tarjottiin vuokralle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Scania lanseerasi messuilla oman vuokrauspalvelun ja tarjosi vuokralle päälirakennettuja kuorma-autoja ja rekkavetureita eri ajotehtäviin, kuten jakeluun, kaukoliikenteeseen, lämpösäädeltyyn rahtiin ja soranajoon.

”Vuokrafleetin koko ja kattavuus on tarkoitus kasvattaa niin suureksi, että palvelu toimii koko Suomessa. Tavoite on noin 100 auton valikoima. Kausivaihtelu on merkittävin syy, miksi vuokrakaluston kysyntä on lähtenyt kasvuun. Esimerkiksi joulun sesonkina on lisäkalustolle kova tarve,” kertoi Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

Päälirakenteiden ja perävaunujen osalta edistystä oli nähtävissä yksittäisten innovaatioiden muodossa sekä yleisen kuljetustehokkuuden kasvuna. Maa-aineskuljetuksiin tarkoitetut lavarakenteet olivat monella valmistajalla keventyneet. Kasettiyhdistelmässä painonsäästöksi luvattiin parhaimmillaan 500 kg yhtä lavaa kohden.