Agritechnica 2012 -näyttely: Uusi tekniikka parantaa liikenneturvallisuutta

Agritechnicassa palkittujen uutuuksien listalla oli useita traktoreiden ja perävaunujen liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja, kuten ABS- ja ajonvakautusjärjestelmiä. Biokaasutuotannon tarvitseman maissisäilörehun kuljetukseen kehitetään puskutekniikkaan tai purkavaan pohjaan perustuvia lavaratkaisuja, jotka voidaan asentaa joko kuorma-autoon tai traktorin perävaunuun.
New Hollandin T7 -traktorisarjaan on tarjolla perävaunujarrujärjestelmä, joka säätää vaunun jarrujen tehon automaattisesti traktorin hidastuvuuden mukaiseksi ilman traktorin jarrupolkimien painamista. Järjestelmä kuolettaa moottorijarrutuksessa vaunun puskuhalut. Varsinkin liukkaalla ajoalustalla riski yhdistelmän linkkuun menosta pienenee. (Hopeamitalli Agritechnicassa) (HH)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Krone tarjoaa noukinvaunuihinsa hydraulisesti jousitettua alustaa, jonka tekniikan kuvaamiseen tarvitaan paljon aakkosia. Jarrutustehoa ohjataan uuden tyyppisellä, EBS:ksi nimetyllä sähköisellä jarrujen ohjausjärjestelmällä, joka huomioi vaunun kuormituksen ABL-venttiilin lähettämän signaalin perusteella. ABS-venttiili estää pyörien lukkiutumisen jarrutuksissa ja RSS-järjestelmä pienentää kaatumisriskiä antamalla EBS:lle käskyn jarruttaa sisäkaarteen puolista pyörää. (UO)
Krone tarjoaa noukinvaunuihinsa hydraulisesti jousitettua alustaa, jonka tekniikan kuvaamiseen tarvitaan paljon aakkosia. Jarrutustehoa ohjataan uuden tyyppisellä, EBS:ksi nimetyllä sähköisellä jarrujen ohjausjärjestelmällä, joka huomioi vaunun kuormituksen ABL-venttiilin lähettämän signaalin perusteella. ABS-venttiili estää pyörien lukkiutumisen jarrutuksissa ja RSS-järjestelmä pienentää kaatumisriskiä antamalla EBS:lle käskyn jarruttaa sisäkaarteen puolista pyörää. (UO)
Maissisäilörehun kuljetukseen tarkoitetun Brantner-puskuvaunun lavan pohja on keskeltä alemmalla, jotta kuormatila olisi mahdollisimman suuri ja kuorman painopiste alhaalla. (UO)
Maissisäilörehun kuljetukseen tarkoitetun Brantner-puskuvaunun lavan pohja on keskeltä alemmalla, jotta kuormatila olisi mahdollisimman suuri ja kuorman painopiste alhaalla. (UO)
Yksi Walterscheidin osaamisalueista on kolmipistenostolaitteen komponentit. Yrityksen tuorein oivallus on tappilukitteisella nivelellä varustettu nostotanko. Nivelen avulla nostotankoja voidaan lyhentää, jolloin vetovarret saadaan ylemmäksi hinattavan laitteen vedon ajaksi. Riski vetovarsien osumiseen vetopuomiin ja mahdolliseen nivelakseliin pienenee. (HH)
Yksi Walterscheidin osaamisalueista on kolmipistenostolaitteen komponentit. Yrityksen tuorein oivallus on tappilukitteisella nivelellä varustettu nostotanko. Nivelen avulla nostotankoja voidaan lyhentää, jolloin vetovarret saadaan ylemmäksi hinattavan laitteen vedon ajaksi. Riski vetovarsien osumiseen vetopuomiin ja mahdolliseen nivelakseliin pienenee. (HH)
Bergmannin Smart Chassis -vaihtoalusta palkittiin hopeamitalilla. Alustalle voidaan asentaa esimerkiksi kuivalannanlevitin. SmartChassis on kehitetty yhteistyössä Osnabrückin korkeakoulun maataloustekniikan osaston kanssa. Paineilmalla ja hydrauliikalla toteutettu jousitus punnitsee, pitää pyörien pintapaineen vakiona ja toimii samalla ajonvakautusjärjestelmänä. (UO)
Bergmannin Smart Chassis -vaihtoalusta palkittiin hopeamitalilla. Alustalle voidaan asentaa esimerkiksi kuivalannanlevitin. SmartChassis on kehitetty yhteistyössä Osnabrückin korkeakoulun maataloustekniikan osaston kanssa. Paineilmalla ja hydrauliikalla toteutettu jousitus punnitsee, pitää pyörien pintapaineen vakiona ja toimii samalla ajonvakautusjärjestelmänä. (UO)
Mangin uutuus on vaijeri/hydraulikäyttöinen puskuvaunu, jossa on Schubmatikin uutuushydrauliikkayksikkö. Vaunun etuseinä liikkuu taakse vaijerin kelautuessa hydraulimoottorin pyörittämälle kelalle. Kelan pyörimissuunta muuttuu automaattisesti, kun etuseinä on saavuttanut vaunun takapään ja etuseinä palautuu vaijerin vetämänä vaunun etuosaan. (EM)
Mangin uutuus on vaijeri/hydraulikäyttöinen puskuvaunu, jossa on Schubmatikin uutuushydrauliikkayksikkö. Vaunun etuseinä liikkuu taakse vaijerin kelautuessa hydraulimoottorin pyörittämälle kelalle. Kelan pyörimissuunta muuttuu automaattisesti, kun etuseinä on saavuttanut vaunun takapään ja etuseinä palautuu vaijerin vetämänä vaunun etuosaan. (EM)
Agri-Dehlerin osastolla oli ainakin minulle ennennäkemätön yhdistelmä: perävaunun taakse oli asennettu voimanotto-akselilla varustettu kolmipistenostolaite. Vaunun taakse oli kytketty klapikone, joka kuormasi valmiin polttopuun lavalle. Traktorin vetämällä yhdistelmällä on helppo siirtyä puupinolta toiselle! (UO)
Agri-Dehlerin osastolla oli ainakin minulle ennennäkemätön yhdistelmä: perävaunun taakse oli asennettu voimanotto-akselilla varustettu kolmipistenostolaite. Vaunun taakse oli kytketty klapikone, joka kuormasi valmiin polttopuun lavalle. Traktorin vetämällä yhdistelmällä on helppo siirtyä puupinolta toiselle! (UO)
Schubmatikin uutuushydrauliikkayksikkö on rakenteeltaan mekaaninen ilman elektroniikkaa ja vaatii traktorista vain meno-paluu hydrauliikkaliittimet. Hydrauliikkayksikkö hoitaa automaattisesti vaunun etuseinän liikkeet edestä taakse ja takaa eteen sekä toimii varolaitteena. Varmistaa myös etuseinän tasanopeuksiset liikkeet sekä takaportin avautumisen automaattisesti ja oikea-aikaisesti. (EM)
Schubmatikin uutuushydrauliikkayksikkö on rakenteeltaan mekaaninen ilman elektroniikkaa ja vaatii traktorista vain meno-paluu hydrauliikkaliittimet. Hydrauliikkayksikkö hoitaa automaattisesti vaunun etuseinän liikkeet edestä taakse ja takaa eteen sekä toimii varolaitteena. Varmistaa myös etuseinän tasanopeuksiset liikkeet sekä takaportin avautumisen automaattisesti ja oikea-aikaisesti. (EM)
Joskinin testausvaiheessa oleva mattopohjainen perävaunu soveltuu viljan, rehun ja muiden keveiden komponenttien kuljetukseen. Vaunun perään hydraulisesti rullautuva matto liikuttaa myös tiivistä etuseinää, jolloin kuorma tyhjenee.Takaisin eteen etuseinä ja aukirullautuva matto vedetään vaijerin avulla. Maton ja etuseinän alla vaunussa on kovamuovista valmistetut liukuliuskat, joiden päällä matto ja etuseinä kulkevat kevyemmin. Vaunun tilavuus on 37m3. (EM)
Joskinin testausvaiheessa oleva mattopohjainen perävaunu soveltuu viljan, rehun ja muiden keveiden komponenttien kuljetukseen. Vaunun perään hydraulisesti rullautuva matto liikuttaa myös tiivistä etuseinää, jolloin kuorma tyhjenee.Takaisin eteen etuseinä ja aukirullautuva matto vedetään vaijerin avulla. Maton ja etuseinän alla vaunussa on kovamuovista valmistetut liukuliuskat, joiden päällä matto ja etuseinä kulkevat kevyemmin. Vaunun tilavuus on 37m3. (EM)
Mang-vaunun W-mallinen pohja parantaa ja varmistaa etuseinän liikkeitä. (EM)
Mang-vaunun W-mallinen pohja parantaa ja varmistaa etuseinän liikkeitä. (EM)

Hydraulisen perävaunujousituksen yleistyminen tarjoaa useita uusia sovellutuksia. Kuorman punnitseminen on helppo toteuttaa paineenmittauksella, kun vaunun paino lepää hydraulisesti jousitetun akseliston ja vetopuomin varassa. Vaunu voidaan varustaa järjestelmällä, joka mittaa jokaisen hydraulisesti jousitetun pyörän paineen erikseen. Paineen mittauksen perusteella automatiikka tietää vaunun asennon tarkalleen, jolloin sen kallistumista voidaan estää lisäämällä joko alarinteen tai ulkokaarteen puoleisten pyörien jousituksen painetta.

Kaikilla ”herkuilla” varustettu alusta on kallis ratkaisu, minkä vuoksi erilaisten vaihtolavojen tai -säiliöiden käyttö yleistyy. Hydraulisen jousituksen liikevara on niin suuri, että lavan vaihto onnistuu sen avulla, eikä vaunuun tarvitse asentaa kallista ja painavaa koukkulaitteistoa. 

Avaa artikkelin PDF