Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Baumassa yli puoli miljoonaa kävijää

Caterpillar esitteli Baumassa kolme uutta H-sarjan pyöräkuor- mainta. Mallit 906H, 907H ja 908H korvaavat  aiemmat 906 ja 908 kuormaimet. Koneiden työpainot  sijoittuvat välille 5600–6400 kiloa ja 3044C dieseleiden tehot välille 51–58 kilowattia. Kuormaimiin voi valita liukuohjattujen kuormai-mien kauhan kiinnitysjärjestelmän, jolloin voidaan käyttää samoja työvälineitä. Lisävarusteena saa molemmille akseleille 100 prosenttiset tasauspyörästön lukot. Tieajonopeus on suurimmillaan 35 kilometriä tunnissa.
Caterpillar esitteli Baumassa kolme uutta H-sarjan pyöräkuor- mainta. Mallit 906H, 907H ja 908H korvaavat aiemmat 906 ja 908 kuormaimet. Koneiden työpainot sijoittuvat välille 5600–6400 kiloa ja 3044C dieseleiden tehot välille 51–58 kilowattia. Kuormaimiin voi valita liukuohjattujen kuormai-mien kauhan kiinnitysjärjestelmän, jolloin voidaan käyttää samoja työvälineitä. Lisävarusteena saa molemmille akseleille 100 prosenttiset tasauspyörästön lukot. Tieajonopeus on suurimmillaan 35 kilometriä tunnissa. 
Hitachi on uusinut 14,7–21,7 tonnisten pyöräalustaisten kaivu- koneiden tekniikan vastaamaan vuosi sitten Intermatissa esitelty- jen tela-alustaisten Zaxis-koneiden tekniikkaa. ZX190W-3 on neljän koneen mallisarjan toiseksi suurin kaivukone. Työpaino varustuksesta riippuen sijoittuu välille 18,020,4 tonnia. Moottoriteho on 122 kilowattia ja suurin kaivusyvyys ulottuu enimmillään 5,93 metriin.
Hitachi on uusinut 14,7–21,7 tonnisten pyöräalustaisten kaivu- koneiden tekniikan vastaamaan vuosi sitten Intermatissa esitelty- jen tela-alustaisten Zaxis-koneiden tekniikkaa. ZX190W-3 on neljän koneen mallisarjan toiseksi suurin kaivukone. Työpaino varustuksesta riippuen sijoittuu välille 18,020,4 tonnia. Moottoriteho on 122 kilowattia ja suurin kaivusyvyys ulottuu enimmillään 5,93 metriin. 
New-Hollandin uutuuskaivukone on 22 tonninen E215B. Entiseen malliin nähden jokseenkin kaikki tekniikka on uudistettu. CNH-dieselin teho on 118 kilowattia. Puomisto on entistä kevyempi, mutta kuitenkin suunniteltu kestämään kaivurasitukset. Alavaunun pituus on kasvanut melkein 300 milliä, joka parantaa kaivuvakavuutta. Uuden moottorin ja uudistetun hydrauliikan ansiosta taloudellisuus on noussut 15,8 prosenttia, kun vertailukohtana on kaivetut maakuutiot ja polttoaineen kulutus.
New-Hollandin uutuuskaivukone on 22 tonninen E215B. Entiseen malliin nähden jokseenkin kaikki tekniikka on uudistettu. CNH-dieselin teho on 118 kilowattia. Puomisto on entistä kevyempi, mutta kuitenkin suunniteltu kestämään kaivurasitukset. Alavaunun pituus on kasvanut melkein 300 milliä, joka parantaa kaivuvakavuutta. Uuden moottorin ja uudistetun hydrauliikan ansiosta taloudellisuus on noussut 15,8 prosenttia, kun vertailukohtana on kaivetut maakuutiot ja polttoaineen kulutus. 
Liebherr R 313 on malliston pienin tela-alustainen kaivukone. Varustuksesta riippuen työpaino on välillä 14,2–16,7 tonnia. Moot- toriteho on 74,9 kilowattia ja kauhakooksi suositellaan 0,33–0,75 kuutioista. Kaivupuomien pituusvaihtoehtoja neljä, samoin nosto-puomiksi saa kaksiosaisen- tai monopuomin.
Liebherr R 313 on malliston pienin tela-alustainen kaivukone. Varustuksesta riippuen työpaino on välillä 14,2–16,7 tonnia. Moot- toriteho on 74,9 kilowattia ja kauhakooksi suositellaan 0,33–0,75 kuutioista. Kaivupuomien pituusvaihtoehtoja neljä, samoin nosto-puomiksi saa kaksiosaisen- tai monopuomin. 
Hyundai on päivittänyt kolmisen vuotta sitten esitellyt Dash 7 -sarjan kaivukoneet. Uutta on Tier-3 päästömääräykset täyttä- viin moottoreihin siirtyminen ja myös commonrail tekniikan käyttöönotto. Ohjaamossa on kaivuvivut uusittu, kahvojen päissä olevilla napeilla hoidetaan lisähydrauliikan käyttö. Mittaristonäyttö on myös entistä monipuolisempi ja esimerkiksi huoltovälit voidaan selata valikoista. Puomiston nivelien tapeissa on kestävämpi kromipäällyste ja letkuliittimet ovat aiempaa toimintavarmemmat.
Hyundai on päivittänyt kolmisen vuotta sitten esitellyt Dash 7 -sarjan kaivukoneet. Uutta on Tier-3 päästömääräykset täyttä- viin moottoreihin siirtyminen ja myös commonrail tekniikan käyttöönotto. Ohjaamossa on kaivuvivut uusittu, kahvojen päissä olevilla napeilla hoidetaan lisähydrauliikan käyttö. Mittaristonäyttö on myös entistä monipuolisempi ja esimerkiksi huoltovälit voidaan selata valikoista. Puomiston nivelien tapeissa on kestävämpi kromipäällyste ja letkuliittimet ovat aiempaa toimintavarmemmat. 
Caterpillarilla kaivukonemallit 319D L, 319D LN ja 321D LCR korvaavat aiemmin myynnissä olleet mallit 318C L, 319C LN ja 321L LCR. Uudistuneiden konei- den elektronisesti ohjattujen moottoreiden polttoaineen ruiskutustekniikka ja imuilman hallinta alentaa Catin mukaan polttoaineenkulutusta entiseen nähden. Kahden pienemmän mallin työpaino on 19 tonnin luokassa, vastapainoa on kasvatettu kahdeksalla prosentilla 3900 kiloon, jolla on saavutettu parempi kaivuvakavuus. Lyhytperäinen 321D LCR:n on 24 tonnin luokassa. Ohjaamot näissä koneissa on myös uudistettu ja mittaristonäyttö uusittu.
Caterpillarilla kaivukonemallit 319D L, 319D LN ja 321D LCR korvaavat aiemmin myynnissä olleet mallit 318C L, 319C LN ja 321L LCR. Uudistuneiden konei- den elektronisesti ohjattujen moottoreiden polttoaineen ruiskutustekniikka ja imuilman hallinta alentaa Catin mukaan polttoaineenkulutusta entiseen nähden. Kahden pienemmän mallin työpaino on 19 tonnin luokassa, vastapainoa on kasvatettu kahdeksalla prosentilla 3900 kiloon, jolla on saavutettu parempi kaivuvakavuus. Lyhytperäinen 321D LCR:n on 24 tonnin luokassa. Ohjaamot näissä koneissa on myös uudistettu ja mittaristonäyttö uusittu. 
Case CX210B korvaa aiemman mallin CX210. Työpaino on 21500 kiloa, joka on 10 prosenttia aiem- paa enemmän. Moottorina on yllättäen nelisylinterinen commonrail-Isuzu, jossa entiseen kuutoskoneeseen nähden on 11 prosenttia enemmän tehoa (117 kW). Polttoaineen kulutuksen kerrotaan kuitenkin laskeneen 20 prosenttia. Ohjaamo on entistä tila- vampi, ikkunoiden pilarit ovat kapeammat ja säilytystiloja on lisätty. Suurin kaivusyvyys on 6,65 metriä ja ulottuvaisuus 9,73 metriä. Kuvan kone on varustettu kaksiosaisella nostopuomilla, normaalivarusteena on perinteinen yksiosainen mono-puomi.
Case CX210B korvaa aiemman mallin CX210. Työpaino on 21500 kiloa, joka on 10 prosenttia aiem- paa enemmän. Moottorina on yllättäen nelisylinterinen commonrail-Isuzu, jossa entiseen kuutoskoneeseen nähden on 11 prosenttia enemmän tehoa (117 kW). Polttoaineen kulutuksen kerrotaan kuitenkin laskeneen 20 prosenttia. Ohjaamo on entistä tila- vampi, ikkunoiden pilarit ovat kapeammat ja säilytystiloja on lisätty. Suurin kaivusyvyys on 6,65 metriä ja ulottuvaisuus 9,73 metriä. Kuvan kone on varustettu kaksiosaisella nostopuomilla, normaalivarusteena on perinteinen yksiosainen mono-puomi. 
Baumassa oli esittelyssä Suomeenkin jo kauan odotettu Liugong CLG220LC kaivukone. Työpaino on 20700 kiloa ja moottoriteho 108 kilowattia. Osastolla kerrottiin CE-merkinnän olevan vielä kesken, jonka tähden koneen tulo Euroopan markkinoille on viivästynyt.
Baumassa oli esittelyssä Suomeenkin jo kauan odotettu Liugong CLG220LC kaivukone. Työpaino on 20700 kiloa ja moottoriteho 108 kilowattia. Osastolla kerrottiin CE-merkinnän olevan vielä kesken, jonka tähden koneen tulo Euroopan markkinoille on viivästynyt. 
Komatsun uutuuskaivukone on lyhytperäinen pyöräalustainen PW98MR-6 –kaivukone, jossa on nelipyöräohjaus. Kaupunkiolosuhteissa ketteräksi koneeksi suunniteltu Komatsu liikkuu tieajossa suurimmillaan 35 kilometriä tunnissa. Kone painaa vakiona 9200 kiloa, lisävarusteena voidaan perään kytkeä lisävastapaino. Rengastukseen voi valita yksikkö- tai paripyörät ja puskulevy ja tukijalkavaihtoehtoja on useita. Moottoriteho on 51 kilowattia.
Komatsun uutuuskaivukone on lyhytperäinen pyöräalustainen PW98MR-6 –kaivukone, jossa on nelipyöräohjaus. Kaupunkiolosuhteissa ketteräksi koneeksi suunniteltu Komatsu liikkuu tieajossa suurimmillaan 35 kilometriä tunnissa. Kone painaa vakiona 9200 kiloa, lisävarusteena voidaan perään kytkeä lisävastapaino. Rengastukseen voi valita yksikkö- tai paripyörät ja puskulevy ja tukijalkavaihtoehtoja on useita. Moottoriteho on 51 kilowattia. 
Doosan DX35Z on yrityksen ensimmäinen lyhytperäinen kaivukone. Työpaino on 3650 kiloa, moottoriteho 27 hevosvoimaa ja suurin kaivusyvyys 4,8 metriä. Konemalli on ennättänyt tällä hetkellä jo Suomen maahantuojan Daetek Oy:n varastoon.
Doosan DX35Z on yrityksen ensimmäinen lyhytperäinen kaivukone. Työpaino on 3650 kiloa, moottoriteho 27 hevosvoimaa ja suurin kaivusyvyys 4,8 metriä. Konemalli on ennättänyt tällä hetkellä jo Suomen maahantuojan Daetek Oy:n varastoon. 
Akkutekniikan kehittymisen myötä, sähkökäyttöiset maa- rakennuskoneet tulevat yleistymään todennäköisesti lähimmän vuosikymmenen aikana. Hitachin osastolla oli esittelyssä prototyyppi kaivukone ZX70LC Battery, tarkempia teknisiä tietoja ei vielä kerrottu. Koneen työpaino on 7,8 tonnia ja sähköteho 90,2 kilowattia. Suurimmaksi kaivu-syvyys on 4,17 metriä ja kaivuvoima 47 kN.
Akkutekniikan kehittymisen myötä, sähkökäyttöiset maa- rakennuskoneet tulevat yleistymään todennäköisesti lähimmän vuosikymmenen aikana. Hitachin osastolla oli esittelyssä prototyyppi kaivukone ZX70LC Battery, tarkempia teknisiä tietoja ei vielä kerrottu. Koneen työpaino on 7,8 tonnia ja sähköteho 90,2 kilowattia. Suurimmaksi kaivu-syvyys on 4,17 metriä ja kaivuvoima 47 kN. 
Myös liukuohjattujen kuormaimien mallisto on JCB:llä uudistunut. Pyöräalustaisia koneita esiteltiin viisi uutta mallia ja tela-alustaisia kolme. Kuvassa suurin telakuormain 1110T, jonka kuormauskapasiteetiksi ilmoitetaan 1020 kiloa. Hydrauliikkaa on koko mallisarjassa tehostettu. Öljyä suurimmassa High Flow –mallissa saadaan käyttöön 130 litraa minuutissa. Suurin työpaine on 225 baria, joten kauhan murtovoima on noussut 20 prosenttia. Kahdessa suurimmassa koneessa on nyt käytössä JCB:n oma Dieselmax moottori. Tehoa 1110-koneissa olevasta turbodieselistä on puristettu 68 kilowattia.
Myös liukuohjattujen kuormaimien mallisto on JCB:llä uudistunut. Pyöräalustaisia koneita esiteltiin viisi uutta mallia ja tela-alustaisia kolme. Kuvassa suurin telakuormain 1110T, jonka kuormauskapasiteetiksi ilmoitetaan 1020 kiloa. Hydrauliikkaa on koko mallisarjassa tehostettu. Öljyä suurimmassa High Flow –mallissa saadaan käyttöön 130 litraa minuutissa. Suurin työpaine on 225 baria, joten kauhan murtovoima on noussut 20 prosenttia. Kahdessa suurimmassa koneessa on nyt käytössä JCB:n oma Dieselmax moottori. Tehoa 1110-koneissa olevasta turbodieselistä on puristettu 68 kilowattia. 
Komatsun uusi WA150PZ-5 pyöräkuormain sijoittuu alle 10 tonnin kokoluokkaan. Moottorina on Komatsun 71 kilowattinen diesel. Voimansiirto on hydrostaattinen ja ajonopeusalueita on neljä eteen ja neljä taakse. Ajonopeuden säätimellä voidaan ajonopeutta muuttaa kaasupolkimen asennosta riippumatta ja vetokyvystä tinkimättä. Kaatokuormaksi ilmoitetaan 7185 kiloa ja nostokorkeudeksi 3,7 metriä.
Komatsun uusi WA150PZ-5 pyöräkuormain sijoittuu alle 10 tonnin kokoluokkaan. Moottorina on Komatsun 71 kilowattinen diesel. Voimansiirto on hydrostaattinen ja ajonopeusalueita on neljä eteen ja neljä taakse. Ajonopeuden säätimellä voidaan ajonopeutta muuttaa kaasupolkimen asennosta riippumatta ja vetokyvystä tinkimättä. Kaatokuormaksi ilmoitetaan 7185 kiloa ja nostokorkeudeksi 3,7 metriä. 
Volvon F-kuormainsarjaan esiteltiin kolme uutta konetta. L60F (11,0-12,3t), L70F (12,7-14,0t) ja L90F (15,0-17,0t). Volvon D6E-sarjan moottoreissa kerrotaan olevan 6-13 prosenttia entistä enemmän tehoa. Pienemmästä isompaan malliin tehoa on otettu ulos 116-129 kilowattia. Voimansiirto ja ohjaamo ovat myös läpikäyneet uudistumisen. Ohjaamon melutason on alentunut kaksi desibeliä, samoin ulkopuolinen melu on aiempaa alhaisempi. Tehon nousun myötä voidaan nyt käyttää edelliseen E-sarjaan nähden 4-10 prosenttia suurempia kauhoja. Kuvassa Volvo L60F.
Volvon F-kuormainsarjaan esiteltiin kolme uutta konetta. L60F (11,0-12,3t), L70F (12,7-14,0t) ja L90F (15,0-17,0t). Volvon D6E-sarjan moottoreissa kerrotaan olevan 6-13 prosenttia entistä enemmän tehoa. Pienemmästä isompaan malliin tehoa on otettu ulos 116-129 kilowattia. Voimansiirto ja ohjaamo ovat myös läpikäyneet uudistumisen. Ohjaamon melutason on alentunut kaksi desibeliä, samoin ulkopuolinen melu on aiempaa alhaisempi. Tehon nousun myötä voidaan nyt käyttää edelliseen E-sarjaan nähden 4-10 prosenttia suurempia kauhoja. Kuvassa Volvo L60F. 
Doosanin DL-pyöräkuormainsarja täydentyy uudella DL250 mallilla (oik). Kone korvaa aiemman mallin Mega 250-V. Omaa tuotantoa olevan kuusisylinterisen dieselin tehoksi ilmoitetaan 121 kilowattia, jonka ansiosta vääntömomentti aiempaan nähden on noussut 9 prosenttia. Ohjaamon tilavuus on noussut 15 prosenttia ja näkyväisyys ulos on parantunut 20 prosenttia. Melutasoksi ilmoitetaan niinkin alhainen lukema, kuin 72 desibeliä. Työpaino koneella on 14,5 tonnia.
Doosanin DL-pyöräkuormainsarja täydentyy uudella DL250 mallilla (oik). Kone korvaa aiemman mallin Mega 250-V. Omaa tuotantoa olevan kuusisylinterisen dieselin tehoksi ilmoitetaan 121 kilowattia, jonka ansiosta vääntömomentti aiempaan nähden on noussut 9 prosenttia. Ohjaamon tilavuus on noussut 15 prosenttia ja näkyväisyys ulos on parantunut 20 prosenttia. Melutasoksi ilmoitetaan niinkin alhainen lukema, kuin 72 desibeliä. Työpaino koneella on 14,5 tonnia. 
Terex TL210 pyöräkuormain sijoittuu painoluokkaan 12,5 tonnia. Moottoriteho on 119 kilowattia ja suositeltu kauhan koko on 2–3,5 kuutiota. Muotoilua uudessa mallissa on pyöristetty ja samoin ohjaamo on kokenut uudistumisen täysin.
Terex TL210 pyöräkuormain sijoittuu painoluokkaan 12,5 tonnia. Moottoriteho on 119 kilowattia ja suositeltu kauhan koko on 2–3,5 kuutiota. Muotoilua uudessa mallissa on pyöristetty ja samoin ohjaamo on kokenut uudistumisen täysin. 
Case juhli Baumassa kaivurikuormainten valmistuksen 50-vuotis- päiviä. Koneita on tehtaalta maailmalle lähtenyt vuosikymmenten saatossa peräti 750000 kappaletta. Case 590 SR Serie2 on uusin etupyöräohjattu konemalli. Työpaino on 7,87 tonnia. Moottoriteho on 82 kilowattia ja suurin maantienopeus 39 kilometriä tunnissa. Kaivulaitteen suurin ulottuvuus on 6,96 metriä.
Case juhli Baumassa kaivurikuormainten valmistuksen 50-vuotis- päiviä. Koneita on tehtaalta maailmalle lähtenyt vuosikymmenten saatossa peräti 750000 kappaletta. Case 590 SR Serie2 on uusin etupyöräohjattu konemalli. Työpaino on 7,87 tonnia. Moottoriteho on 82 kilowattia ja suurin maantienopeus 39 kilometriä tunnissa. Kaivulaitteen suurin ulottuvuus on 6,96 metriä. 
Case esitteli compact-kuormaimien kokoluokkaan neljä E-sarjalaista kuormainta. Kuvassa pienin malli 21E, isommat koneet ovat 121E, 221E ja 321E. Koneiden työpainot ovat väliltä 4610–5750 kiloa. Deutzin valmistamista nelisylinterisistä moottoreista kerrotaan tehoa otetun 40–56 kilowattia. Monoboom-aisasto on uutta tuotantoa, ja sen kerrotaan takaavan hyvän näkyväisyyden kauhalle ja trukkipiikeille. Hydrostaattisella voimansiirrolla varustettujen koneiden kauhakoot vaihtelevat väliltä 0,7–1,2 kuutiota.
Case esitteli compact-kuormaimien kokoluokkaan neljä E-sarjalaista kuormainta. Kuvassa pienin malli 21E, isommat koneet ovat 121E, 221E ja 321E. Koneiden työpainot ovat väliltä 4610–5750 kiloa. Deutzin valmistamista nelisylinterisistä moottoreista kerrotaan tehoa otetun 40–56 kilowattia. Monoboom-aisasto on uutta tuotantoa, ja sen kerrotaan takaavan hyvän näkyväisyyden kauhalle ja trukkipiikeille. Hydrostaattisella voimansiirrolla varustettujen koneiden kauhakoot vaihtelevat väliltä 0,7–1,2 kuutiota. 
New Holland esitteli uudet B-sarjan pyöräkuormaimet, mallit ovat W170B (14,5 t), W190B (17,3 t) ja W270B (23,1 t). Kaikissa malleissa on ZF:n powershift voimansiirto. Moottorit ovat CNH:n valmistamat (145 ja 169 KW), paitsi suurimmassa on Cumminsin 239 kilowattinen diesel. Ohjaamon viihtyisyyttä ja näkyvyyttä on parannettu. Kahdessa suuremmassa mallissa on kuormantunteva säätötilavuushydrauliikka. Ohjaamon ja moottorin välissä on jäähdytinyksikkö, takimmaisena on moottori. Näin koneissa ei tarvita erillistä vastapainoa.
New Holland esitteli uudet B-sarjan pyöräkuormaimet, mallit ovat W170B (14,5 t), W190B (17,3 t) ja W270B (23,1 t). Kaikissa malleissa on ZF:n powershift voimansiirto. Moottorit ovat CNH:n valmistamat (145 ja 169 KW), paitsi suurimmassa on Cumminsin 239 kilowattinen diesel. Ohjaamon viihtyisyyttä ja näkyvyyttä on parannettu. Kahdessa suuremmassa mallissa on kuormantunteva säätötilavuushydrauliikka. Ohjaamon ja moottorin välissä on jäähdytinyksikkö, takimmaisena on moottori. Näin koneissa ei tarvita erillistä vastapainoa. 
Venierin uutuuskuormain on malli VF 963B. Neliportaisella hydrostaattisella voimansiirrolla varustetun koneen työpaino on 8800 kiloa ja Euro-3 määräykset täyttävän moottorin teho 87 kilowattia. Suurimmaksi tienopeudeksi Venieri ilmoittaa 44 kilometriä tunnissa. Aisasto vaihtoehtoja on Z-aisat, tai suora-aisainen malli. Tänä vuonna myöhemmin esitellään vielä suurempi VF 9015B, joka on 13 tonninen kone.
Venierin uutuuskuormain on malli VF 963B. Neliportaisella hydrostaattisella voimansiirrolla varustetun koneen työpaino on 8800 kiloa ja Euro-3 määräykset täyttävän moottorin teho 87 kilowattia. Suurimmaksi tienopeudeksi Venieri ilmoittaa 44 kilometriä tunnissa. Aisasto vaihtoehtoja on Z-aisat, tai suora-aisainen malli. Tänä vuonna myöhemmin esitellään vielä suurempi VF 9015B, joka on 13 tonninen kone. 
Hitachin uudet ZW-kuormaimet olivat näyttävästi esillä Baumassa. Malliston ensimmäiset koneet esiteltiin jo vuoden 2006 puolella. ZW220 painaa noin 18 tonnia ja kaatokuormaksi ilmoitetaan runkonivel linkussa 12650 kiloa. ZW-sarjan kuormaimissa on vaihteiston ja moottorin ohjauksessa eri työalueita. L,N ja H alueista voi valita sopivan työskentelytehokkuuden kuormaustehtävän mukaan. Samoin työhydrauliikan käytössä on esivalittavia alueita, joilla aisaston liikenopeutta suhteessa ajon nopeuteen voidaan muuttaa. Sähköisesti valittavat toiminnot vaikuttavat myös koneen käytön kokonaistaloudellisuuteen.
Hitachin uudet ZW-kuormaimet olivat näyttävästi esillä Baumassa. Malliston ensimmäiset koneet esiteltiin jo vuoden 2006 puolella. ZW220 painaa noin 18 tonnia ja kaatokuormaksi ilmoitetaan runkonivel linkussa 12650 kiloa. ZW-sarjan kuormaimissa on vaihteiston ja moottorin ohjauksessa eri työalueita. L,N ja H alueista voi valita sopivan työskentelytehokkuuden kuormaustehtävän mukaan. Samoin työhydrauliikan käytössä on esivalittavia alueita, joilla aisaston liikenopeutta suhteessa ajon nopeuteen voidaan muuttaa. Sähköisesti valittavat toiminnot vaikuttavat myös koneen käytön kokonaistaloudellisuuteen. 
Vuoristoseuduilla käytetään edelleen "käveleviä" kaivinkoneita. Suuren säätövaran omaavien tukijalkojen ansiosta työskentely onnistuu todella jyrkissäkin rinteissä. Vaikeassa maastossa koneet liikkuvat pääasiassa kaivupuomin avulla työntämällä ja vetämällä, helpommissa paikoissa ja tiellä konetta siirretään tukijalkojen päissä olevilla pyörillä. Kuvassa oleva Kaiser on alan toinen merkittävä valmistaja. Tämäntyyppisiä koneita käytetään jonkin verran vuoriston puunkorjuussa. Pahin kilpailija Menzi Muck esiteltiinkin edellisen lehden Bauma-jutussa Naarvan energiakouralla varustettuna.
Vuoristoseuduilla käytetään edelleen "käveleviä" kaivinkoneita. Suuren säätövaran omaavien tukijalkojen ansiosta työskentely onnistuu todella jyrkissäkin rinteissä. Vaikeassa maastossa koneet liikkuvat pääasiassa kaivupuomin avulla työntämällä ja vetämällä, helpommissa paikoissa ja tiellä konetta siirretään tukijalkojen päissä olevilla pyörillä. Kuvassa oleva Kaiser on alan toinen merkittävä valmistaja. Tämäntyyppisiä koneita käytetään jonkin verran vuoriston puunkorjuussa. Pahin kilpailija Menzi Muck esiteltiinkin edellisen lehden Bauma-jutussa Naarvan energiakouralla varustettuna. 
Gehlin Gehlmax KL178 on lämpimällä turvaohjaamolla varustettu pienkuormain maatalouden käyttöön. Perkinsin moottorilla varustetun koneen omapaino on 2220 kiloa ja kaatokuorma 1270 kiloa. Hydrauliikan tuotto on 48 litraa minuutissa ja suurin työpaine on 185 baria.
Gehlin Gehlmax KL178 on lämpimällä turvaohjaamolla varustettu pienkuormain maatalouden käyttöön. Perkinsin moottorilla varustetun koneen omapaino on 2220 kiloa ja kaatokuorma 1270 kiloa. Hydrauliikan tuotto on 48 litraa minuutissa ja suurin työpaine on 185 baria. 
Led-valot yleistyvät vaikeissa käyttökohteissa, sillä niille luvataan jopa 30 000 h käyttöikä. Valot voidaan suojata hyvin, sillä polttimonvaihtoon ei ole tarvetta, kunhan lämpö vain johdetaan pois valaisimesta. Kuvassa kotimaisen Nordic Lightsin uusin aluevaltaus raskaan liikenteen takavaloyhdistelmä.
Led-valot yleistyvät vaikeissa käyttökohteissa, sillä niille luvataan jopa 30 000 h käyttöikä. Valot voidaan suojata hyvin, sillä polttimonvaihtoon ei ole tarvetta, kunhan lämpö vain johdetaan pois valaisimesta. Kuvassa kotimaisen Nordic Lightsin uusin aluevaltaus raskaan liikenteen takavaloyhdistelmä. 
JCB on tehnyt Midi CX –koneesta todellisen monitoimilaitteen. Traktoria voidaan käyttää peruskoneena monipuolisesti eri töissä. Perään voidaan liittää kaivulaite, jota voidaan käyttää kevyemmissä kaivutöissä. Tarvittaessa voidaan peruskoneeseen liittää monipuolisesti erilaisia lisälaitteita. Esimerkiksi erilaiset viherparannustyöt ja ruohonleikkaukset sujuvat reippaasti.
JCB on tehnyt Midi CX –koneesta todellisen monitoimilaitteen. Traktoria voidaan käyttää peruskoneena monipuolisesti eri töissä. Perään voidaan liittää kaivulaite, jota voidaan käyttää kevyemmissä kaivutöissä. Tarvittaessa voidaan peruskoneeseen liittää monipuolisesti erilaisia lisälaitteita. Esimerkiksi erilaiset viherparannustyöt ja ruohonleikkaukset sujuvat reippaasti. 

Maarakennuskonevalmistajat esittelivät uusia mallejaan Münchenissä 23.–29.4.2007 järjestetyssä näyttelyssä. Esittelemme seuraavana uutuuksia kuvin. Mukana on myös muutama tietoisku näyttelyn lehdistötilaisuuksien annista. Materiaalin runsauden takia juttusarja jatkuu vielä seuraavassa

numerossa.

Ismo Sairanen, Uolevi Oristo

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF