Kelekkamessuilla 2012 kävijöitä vauvasta vaariin – kelkkakansa Rovaniemellä

Kelekkamessut palasivat Rovaniemelle muutama vuosi sitten ja näyttävät löytäneen hyvin tiensä kelkkakansan tietoisuuteen. Kahden päivän aikana Lappi Areenalla vieraili 12 368 kävijää, mikä on uusi ennätys. Kelkkojen lisäksi näytillä olivat uusimmat mönkijäversiot ja runsaasti lisävarusteita.
Arctic Catin pääjohtaja Claude J Jordan myhäilee tyytyväisenä 2012-mallisen kelkan satulassa. Tuotekehitys on kannattanut ja valmiina on alan huipputuote.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
BRP oli tuonut ulko-osastolle näytille kaikkien safariyhtiöiden tarroilla varustetut kelkat, joiden voimanlähteenä oli Lynxin Adventure LX 600 ACE -moottori. Pienikulutuksinen ja hiljainen kelkka sopii yrittäjän kukkarolle, ja on melutasonsakin puolesta luontoystävällinen.
BRP oli tuonut ulko-osastolle näytille kaikkien safariyhtiöiden tarroilla varustetut kelkat, joiden voimanlähteenä oli Lynxin Adventure LX 600 ACE -moottori. Pienikulutuksinen ja hiljainen kelkka sopii yrittäjän kukkarolle, ja on melutasonsakin puolesta luontoystävällinen.
Asustepuolella esillä oli merinovillainen Aclima-verkkoalusasu, johon kuuluvat paita ja housut. Olkapäät ja sivut ovat normaalia neuletta. Käyttöä luulisi löytyvän harrastusliikunnan lisäksi myös vaikkapa metsurin alusasuna.
Asustepuolella esillä oli merinovillainen Aclima-verkkoalusasu, johon kuuluvat paita ja housut. Olkapäät ja sivut ovat normaalia neuletta. Käyttöä luulisi löytyvän harrastusliikunnan lisäksi myös vaikkapa metsurin alusasuna.
Rovaniemen ammattikorkeakoulun sähkökelkka projekti oli saatu jo sen verran valmiiksi, että keulakatettakin uskallettiin raottaa. Kelkkaa on suunniteltu safariyhtiöiden käyttöön ja nykyisellään kelkan toimintamatka on 40 km, huippunopeus on 60 km/h.
Rovaniemen ammattikorkeakoulun sähkökelkka projekti oli saatu jo sen verran valmiiksi, että keulakatettakin uskallettiin raottaa. Kelkkaa on suunniteltu safariyhtiöiden käyttöön ja nykyisellään kelkan toimintamatka on 40 km, huippunopeus on 60 km/h.
Kelkan voimanlähteenä on 12 kW:n 64-volttinen tasavirtamoottori, joka saa voimansa litium-akuista. Akkujen kylmänkesto on melko heikko, joten akkuja lämmitetään metanolitoimisella polttokennolla. Akuston lataus tyhjästä täyteen kestää noin 4 tuntia.
Kelkan voimanlähteenä on 12 kW:n 64-volttinen tasavirtamoottori, joka saa voimansa litium-akuista. Akkujen kylmänkesto on melko heikko, joten akkuja lämmitetään metanolitoimisella polttokennolla. Akuston lataus tyhjästä täyteen kestää noin 4 tuntia.
BRP tuo maahan Vinter Pro V-2 -lumilinkoa mönkijöihin. Erona aikaisemmin esiteltyihin vastaaviin laitteisiin on lingon suuri työleveys (137 cm). Moottorina on Kohlerin V-2 (680 cm³, 23 hv) nelitahtinen bensiinimoottori. Voiman luulisi riittävän kaksivaihelingolle hyvin. Lumen heittotorven ja lipan ohjaus hoidetaan sähköisesti ja kaukosäätölaitteen saa kiinnitettyä ohjaustankoon.
BRP tuo maahan Vinter Pro V-2 -lumilinkoa mönkijöihin. Erona aikaisemmin esiteltyihin vastaaviin laitteisiin on lingon suuri työleveys (137 cm). Moottorina on Kohlerin V-2 (680 cm³, 23 hv) nelitahtinen bensiinimoottori. Voiman luulisi riittävän kaksivaihelingolle hyvin. Lumen heittotorven ja lipan ohjaus hoidetaan sähköisesti ja kaukosäätölaitteen saa kiinnitettyä ohjaustankoon.
Arctic Catin Cromer -työkelkka oli nyt näytillä täydessä varustuksessaan, perässään on amerikkalainen reitinhoitolana. Uutta Cromerissa on vetopiste, joka on siirretty perinteiseltä paikalta istuimen taakse lähes telatunnelin keskelle.
Arctic Catin Cromer -työkelkka oli nyt näytillä täydessä varustuksessaan, perässään on amerikkalainen reitinhoitolana. Uutta Cromerissa on vetopiste, joka on siirretty perinteiseltä paikalta istuimen taakse lähes telatunnelin keskelle.
Seppo Tiittasen Totaltek-vaimentimet asennettuna Polariksen Rush 600 -kelkkaan. Kuvassa näkyvällä punaisella pyörällä säädetään hydraulisesti jousen esijännitystä takapukissa.
Seppo Tiittasen Totaltek-vaimentimet asennettuna Polariksen Rush 600 -kelkkaan. Kuvassa näkyvällä punaisella pyörällä säädetään hydraulisesti jousen esijännitystä takapukissa.
Yamaha Nytro XTX Charge, eli Yammun kolmepyttyinen 1049 cm³ nelari, on saanut lisätehoa remmiahtimesta. Mekaanisella ahtimella teho nousee arvoon 180 hv ja potkua on tarjolla heti alakierroksilta ilma turbon viivettä. Lisäksi ahdin toimii viileämpänä kuin turbo, joten se on helpompi asentaa. Ahtimen asennuksen hoitaa Suomen maahantuoja.
Yamaha Nytro XTX Charge, eli Yammun kolmepyttyinen 1049 cm³ nelari, on saanut lisätehoa remmiahtimesta. Mekaanisella ahtimella teho nousee arvoon 180 hv ja potkua on tarjolla heti alakierroksilta ilma turbon viivettä. Lisäksi ahdin toimii viileämpänä kuin turbo, joten se on helpompi asentaa. Ahtimen asennuksen hoitaa Suomen maahantuoja.
Pultek Oy on aloittanut uudelleen reittilanan valmistuksen. Erona entiseen on hieman kasvanut työleveys, joka on uudessa mallissa 140 cm. Kumiteräinen lana on yllättävän tehokas ja puiden kolhiintuminen on vähäisempää. Lanalle on löytynyt myös yllättävää käyttöä talviajan ulkopuolella: sillä saa myyränmättäät sileäksi ja keväällä  lehmien lantakasat laidunalueilla helposti levälleen.
Pultek Oy on aloittanut uudelleen reittilanan valmistuksen. Erona entiseen on hieman kasvanut työleveys, joka on uudessa mallissa 140 cm. Kumiteräinen lana on yllättävän tehokas ja puiden kolhiintuminen on vähäisempää. Lanalle on löytynyt myös yllättävää käyttöä talviajan ulkopuolella: sillä saa myyränmättäät sileäksi ja keväällä lehmien lantakasat laidunalueilla helposti levälleen.

Kelkat ja mönkijät näyttävät kiinnostavan laajasti ihmisiä, sillä paikalle oli tullut runsaasti lapsiperheitä ja muutenkin ikäjakauma oli melko tasainen. Mitään järisyttävää uutta ei messuilla ollut esillä, kaikki laitteet on esitelty jo viime kevään ja kesän aikana lehdistössä. Järjestäjien mukaan kaksi kunnon lumitalvea on kuitenkin muuttanut ihmisten käyttäytymistä, ja messuilla tehtiinkin nyt kauppaa aiempia vuosia enemmän. Uskoa kolmanteenkin kunnon talveen näytti olevan ilmassa.

Arctic Catilla omat moottorit

Arctic Catin johtoryhmä, pääjohtaja Claude J Jordanin johdolla, juhlisti vierailullaan Kelekkamessuja. Rennon oloinen johtaja kertoi suhtautuvansa luottavaisesti tulevaisuuteen, yhtiöllä on selkeät suuntaviivat 5–10 vuoden kehitystä silmälläpitäen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jordan totesi viime aikojen kovimman haasteen olleen 50-vuotisjuhlan kunniaksi lanseerattu uusi kelkkamallisto. Mallistosta uudistui kokonaista 75 %. Tuotekehitykseen käytettiin runsaasti voimavaroja, mikä näyttää kannattaneen, sillä Arctic Catin uusien mallien myynti on lähtenyt erittäin hyvin liikkeelle. Varsinkin päämarkkina-alueella, eli Yhdysvalloissa ja Kanadassa, kauppa kävi hyvin.

Vaikka kelkat ovat Arctic Catille tärkeä osa tuotantoa, on tulevaisuuden pääpaino kuitenkin mönkijöissä ja varsinkin side by side -malleissa. Erityisesti maininnan arvoinen on uusi Wild Cat sporttimalli. Wild Cat edustaa uutta ajattelua muotoilun, rungon ja alustarakenteen suhteen ja on ajettavuudeltaan erinomainen. Prowlereiden tuotekehitykseen panostetaan myös voimakkaasti, mallisto tulee laajenemaan lähitulevaisuudessa, kertoi Jordan.

Kysymykseen siitä, onko tulossa mitään vaihtoehtoisia voimanlähteitä (kuten Polariksella ja Can Amilla olevat sähköiset mallit) vastasi Jordan, että heidän ensimmäinen tavoitteensa on viedä loppuun moottoreiden tuotekehitysprojekti, jonka seurauksena yhtiö ei enää osta vuoden 2014 jälkeen moottoreita ulkopuolisilta, vaan valmistaa kaikki käyttämänsä moottorit itse. Jordan lisäsi kuitenkin Arctic Catin seuraavan tilanteen kehitystä ja markkinoita tarkkaan Näillä näkymin ei siis sähkökäyttöistä ajoneuvoa tulla Arctic Catin valikoimissa, ainakaan lähiaikoina.

Ympäristönsuojeluvaatimuksiin Arctic Cat vastaa valmistamalla puhtaita nelitahtimoottoreita. Kelkkojen moottoreita tullaan myös käyttämään enemmän nelitahtisia tehokkaita moottoreita. ”Olemme kuitenkin tiedostaneet Skandinavian markkinoille tärkeän 600-kuutioisen kaksitahtisen moottorin puuttumisen ja haemme ongelmaan ratkaisua. Kisakelkkahan meillä jo tähän luokkaan onkin”, totesi Jordan lopuksi. n

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avaa artikkelin PDF