Power Truck Show 10.–11.8. - Perinteisesti Pohjanmaalla

Jo 14 kerran järjestetty Power Truck Show on noussut yhdeksi kuljetusalan merkittävämmäksi tapahtumaksi pohjoismaissa. Tuunatut autot ja show-meininki yhdistettynä monipuoliseen tuotevalikoimaan uutuuksineen on vahva resepti onnistuneelle tapahtumalle.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Näyttelyn runko on autonäyttely. Uudet ja vanhat autot keräävät paljon kiinnostuneita katseita.
Näyttelyn runko on autonäyttely. Uudet ja vanhat autot keräävät paljon kiinnostuneita katseita.
Truck Pullingin suomenmestaruudesta kisattiin sekä vakioautoluokassa että viritettyjen autojen luokassa. Vakioautoluokan voiton vei alahärmäläinen Mika Nukala full pull -vedollaan.
Truck Pullingin suomenmestaruudesta kisattiin sekä vakioautoluokassa että viritettyjen autojen luokassa. Vakioautoluokan voiton vei alahärmäläinen Mika Nukala full pull -vedollaan.
Hakeurakointi Palojärvi Oy:n käytössä on MAN TGS 33.500:n päälle rakennettu hakkuripaketti, joka käsitää itävaltalaisvalmisteisen Mus-Max Wood-Terminator -rumpuhakkurin. Puu siirretään hakkurin kitaan Keslan 2012T -nosturin ja Gripen 028 -kouran yhteispelillä.
Hakeurakointi Palojärvi Oy:n käytössä on MAN TGS 33.500:n päälle rakennettu hakkuripaketti, joka käsitää itävaltalaisvalmisteisen Mus-Max Wood-Terminator -rumpuhakkurin. Puu siirretään hakkurin kitaan Keslan 2012T -nosturin ja Gripen 028 -kouran yhteispelillä.
Sisu Hybridien myynti käynnistyi keväällä ja ensimmäinen Timber-varusteltu auto toimitettiin Halisen Kuljetus Ky:lle Mikkeliin puutavaran ajoon. Sisun rinnakkaishybridjärjestelmällä saadaan tuotettua runsaan 900 hv:n yhteisteho ja 3 600 Nm:n vääntömomentti.
Sisu Hybridien myynti käynnistyi keväällä ja ensimmäinen Timber-varusteltu auto toimitettiin Halisen Kuljetus Ky:lle Mikkeliin puutavaran ajoon. Sisun rinnakkaishybridjärjestelmällä saadaan tuotettua runsaan 900 hv:n yhteisteho ja 3 600 Nm:n vääntömomentti.
Toisen maailmansodan aikana Suomen valtio osti 25 kappaletta Volvo LV 290 -kuorma-autoja. Sodan jälkeen kuvan auto siirtyi  Valtion Rautateiden omistukseen ja toimi hinausautona vielä 1970-luvulla.
Toisen maailmansodan aikana Suomen valtio osti 25 kappaletta Volvo LV 290 -kuorma-autoja. Sodan jälkeen kuvan auto siirtyi Valtion Rautateiden omistukseen ja toimi hinausautona vielä 1970-luvulla.
Ruotsalaisen lavavalmistajan CMT:n valikoimiin kuuluvat mm. romuvahvistetut lavat. 37 m3:n vetoisen lavan keula, ovet ja yläreunapalkki ovat erityisvahvistettuja. Saranoita on neljä kappaletta ovea kohden. 24 tonnin kokonaispainon lava painaa 2 700 kiloa.
Ruotsalaisen lavavalmistajan CMT:n valikoimiin kuuluvat mm. romuvahvistetut lavat. 37 m3:n vetoisen lavan keula, ovet ja yläreunapalkki ovat erityisvahvistettuja. Saranoita on neljä kappaletta ovea kohden. 24 tonnin kokonaispainon lava painaa 2 700 kiloa.
Katveturva Oy tarjoaa kameraratkaisuja ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Myyntijohtaja Virna Vilander kertoo, että kamerajärjestelmistä puolet menee kuorma-autoihin ja puolet työkoneisiin. Esimerkiksi kaivinkoneisiin menee paljon 360°-kameroita ja kuorma-autoihin peilikameroita.
Katveturva Oy tarjoaa kameraratkaisuja ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Myyntijohtaja Virna Vilander kertoo, että kamerajärjestelmistä puolet menee kuorma-autoihin ja puolet työkoneisiin. Esimerkiksi kaivinkoneisiin menee paljon 360°-kameroita ja kuorma-autoihin peilikameroita.
Katveturva Oy:n langattomassa kamerassa on magneettikiinnitys, ja kamerayksikkö voidaan kiinnittää esimerkiksi trukin puomiin.
Katveturva Oy:n langattomassa kamerassa on magneettikiinnitys, ja kamerayksikkö voidaan kiinnittää esimerkiksi trukin puomiin.
”DAF:in uusi omistuspohja mahdollistaa nyt pitkäjänteiset investoinnit tulevaisuuteen. Panostamme myyntiverkostoon ja palveluihin. Esimerkiksi pohjoismaiden markkinoille on nopeaan toimitukseen varattu noin 70 auton varasto,” Suomen maajohtaja Sampsa Rouhiainen kertoo. DAF:in mallisto laajenee loppuvuodesta, kun 3-akselisen alustan rinnalle tulee 4-akselinen tridem-alusta.
”DAF:in uusi omistuspohja mahdollistaa nyt pitkäjänteiset investoinnit tulevaisuuteen. Panostamme myyntiverkostoon ja palveluihin. Esimerkiksi pohjoismaiden markkinoille on nopeaan toimitukseen varattu noin 70 auton varasto,” Suomen maajohtaja Sampsa Rouhiainen kertoo. DAF:in mallisto laajenee loppuvuodesta, kun 3-akselisen alustan rinnalle tulee 4-akselinen tridem-alusta.
Avolava-autoihin on lähes joka merkiltä saatavilla erikoisvarusteltu versio perusmallien rinnalle. Nissan Navara Trek-1° -erikoismallin varustelu käsittää 18” mustat kevytmetallivanteet, mustat lavakaaret ja muovisen lavakatteen, led-kohdevalot sekä lavasuojan ja lavanjakajan. Näyttävän ja varustellun Trek-1°-Navaran hinta on alkaen 48 802 euroa.
Avolava-autoihin on lähes joka merkiltä saatavilla erikoisvarusteltu versio perusmallien rinnalle. Nissan Navara Trek-1° -erikoismallin varustelu käsittää 18” mustat kevytmetallivanteet, mustat lavakaaret ja muovisen lavakatteen, led-kohdevalot sekä lavasuojan ja lavanjakajan. Näyttävän ja varustellun Trek-1°-Navaran hinta on alkaen 48 802 euroa.
Hyötyajoneuvokeskus on erikoistunut mm. huoltoauto- ja  pick-up-varusteluihin. Avolavoihin on saatavilla erilaisia katteita, RST-valotelineitä alleajosuojalle ja lavakaaria.
Hyötyajoneuvokeskus on erikoistunut mm. huoltoauto- ja pick-up-varusteluihin. Avolavoihin on saatavilla erilaisia katteita, RST-valotelineitä alleajosuojalle ja lavakaaria.
Truckmasters tuo maahan myös Nissan Titan XD -avolavoja, jotka rekisteröidään kevytkuorma-autoiksi. Konepellin alla murisee Cumminsin 5-litrainen, 310 hv:n tehoinen V8-turbodiesel.
Truckmasters tuo maahan myös Nissan Titan XD -avolavoja, jotka rekisteröidään kevytkuorma-autoiksi. Konepellin alla murisee Cumminsin 5-litrainen, 310 hv:n tehoinen V8-turbodiesel.
Gasum laajentaa LNG-jakeluverkostoa etupainotteisesti nyt, kun LNG-ajoneuvokaluston myynti on käynnistynyt Suomessa. Ivecon ja Volvon ohella yksi pelureista on Scania, jonka LNG-mallistossa on mm. G410 A4x2NA -veturi. 13-litrainen OC13-kaasumoottori tarjoaa 410 hv:n tehon ja 2 000 Nm:n vääntömomentin.
Gasum laajentaa LNG-jakeluverkostoa etupainotteisesti nyt, kun LNG-ajoneuvokaluston myynti on käynnistynyt Suomessa. Ivecon ja Volvon ohella yksi pelureista on Scania, jonka LNG-mallistossa on mm. G410 A4x2NA -veturi. 13-litrainen OC13-kaasumoottori tarjoaa 410 hv:n tehon ja 2 000 Nm:n vääntömomentin.
Maito ja muut meijerituotteet liikkuivat 1960-luvulla Smeds Transin Volvo L485 Vikingillä, jossa on tilava kuormakori ja rahtiajossa suosittu 3-akselinen alusta. Malli tuli markkinoille vuonna 1959. Hienosti ja ajanmukaisesti entisöity kuorma-auto sai näyttelyssä kunniapalkinnon.
Maito ja muut meijerituotteet liikkuivat 1960-luvulla Smeds Transin Volvo L485 Vikingillä, jossa on tilava kuormakori ja rahtiajossa suosittu 3-akselinen alusta. Malli tuli markkinoille vuonna 1959. Hienosti ja ajanmukaisesti entisöity kuorma-auto sai näyttelyssä kunniapalkinnon.
Englantilainen SDC on yksi Euroopan suurimmista perävaunuvalmistajista vuosituotannon ollessa noin 10 000 pressukapellia, umpikoria, avoperävaunua ja konttialustaa. Kuvan jatkettavan vaunun maksimikokonaismitta on 21,2 metriä. Jatkon lukitus on 0,5 metrin välein. 1. ja 3. akselit ovat nousevia, 4. on ohjaava. Hintaa vaunulla on 49 500 euroa (alv 0 %).
Englantilainen SDC on yksi Euroopan suurimmista perävaunuvalmistajista vuosituotannon ollessa noin 10 000 pressukapellia, umpikoria, avoperävaunua ja konttialustaa. Kuvan jatkettavan vaunun maksimikokonaismitta on 21,2 metriä. Jatkon lukitus on 0,5 metrin välein. 1. ja 3. akselit ovat nousevia, 4. on ohjaava. Hintaa vaunulla on 49 500 euroa (alv 0 %).
Vanaja on ollut olennainen osa suomalaisen sodanjälkeisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vuosien 1945–71 välillä valmistettiin 7 124 Vanajaa, joista 2/3 oli kuorma-autoja ja loput erikois- ja linja-autoja.  Vanaja oli vahva etenkin maa-ainesten ja puutavaran kuljetuksissa. Tuotannon loppuessa vuonna 1971 Vanaja oli Suomen eniten rekisteröity puutavara-auto.
Vanaja on ollut olennainen osa suomalaisen sodanjälkeisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vuosien 1945–71 välillä valmistettiin 7 124 Vanajaa, joista 2/3 oli kuorma-autoja ja loput erikois- ja linja-autoja. Vanaja oli vahva etenkin maa-ainesten ja puutavaran kuljetuksissa. Tuotannon loppuessa vuonna 1971 Vanaja oli Suomen eniten rekisteröity puutavara-auto.
J-P Kainulainen Iisalmesta päästeli täyttä sauhua viritettyjen kuorma-autojen luokan voittoon Scania R730:lla.
J-P Kainulainen Iisalmesta päästeli täyttä sauhua viritettyjen kuorma-autojen luokan voittoon Scania R730:lla.
J-P Kainulaisen tuloksena oli full pull eli täysveto.
J-P Kainulaisen tuloksena oli full pull eli täysveto.

Tällä kertaa Power Truck Show -tapahtuma keräsi noin 35 000 messuvierasta ihailemaan ja ihmettelemään toinen toistaan näyttävämpää ja harvinaisempaa kuljetuskalustoa menneiltä ja nykyiseltä ajalta. Kun lasketaan kaikki tuote-esittelijät ja näyttelyautot yhteen, oli messuilla noin 600 messuosastoa ja näyttelyautoa. Tapahtuman epävirallinen startti ”rekkaconvoy” keräsi jo torstaina tienvarsille rekkoja ihailevaa yleisöä.

Tuote-esittelyjen, uutuustuotteiden ja oheisohjelman lisäksi tarjolla oli kovaa asiaa tulevista mittojen ja massojen muutoksista. Perjantaina järjestetty seminaari veti tuvan täyteen asiasta kiinnostuneita kuulijoita. Viestit niin kuljetusyrittäjien, päälirakentajien kuin autokauppiaidenkin suunnalta kertovat, että investointien osalta käsijarru on päällä. Kun investointien vaikutus on kuljetuskaluston osalta 5–10 vuotta ja perävaunujen osalta jopa 15 vuotta, ei päätöksiä haluta tehdä ”alustavien suunnitelmien” perusteella. Nyt odotellaan lopullista asetusta ja sen voimaantuloa. Arvioiden mukaan mitta- ja massamuutokset astuvat voimaan marraskuussa 2018.

SKAL:n selvityksen mukaan noin 18 % sen jäsenyrityksistä eli noin 1 500–2 000 yritystä aikoo hankkia uusien säännösten mukaista kalustoa. SKAL:in asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto muistuttaa, että muutos pitää huomioida myös infrassa, kuten talvikunnossapidossa, perusväylänpidossa, risteyksissä ja yhdistelmien katkaisupaikoissa.