
Bauma 2013, München, Saksa: Tulevaisuus esillä
Bauma-näyttely keräsi ennätykselliset yli 530 000 kävijää yli 200 eri maasta. Näyttely ei ole ainoastaan rakennusalan jättiläisten temmellyskenttä, sillä mukaan mahtuu myös innovatiivinen joukko näkyvyyttä ja yhteistyökumppaneita etsiviä yrittäjiä. Miljoonien näyttelybudjetilla osallistuvien suuryritysten varjosta saattaakin löytyä tulevaisuuden menestyjiä.

Sany on yksi suurimmista kiinalaisista rakennuskonevalmistajista. Sany työllistää yli 50 000 ihmistä 150 maassa. Erityisen tunnettu Sany on telanostureistaan ja massiivisista betonipumpuistaan. Baumassa esiteltiin uusi 21,7-tonninen Sany SY215 -kaivukone. Moottorina on 128-kilowattinen Cummins. (AT)

Pieniin kaivukoneisiin suunniteltuja kivetysten rakennuskoneita oli esillä useita. Hydraulisilla tassuilla kivilaattoihin tarttuvalla laitteella neliön alue syntyy nopeasti. Tämänkin laitteen käyttö vaatii käsiltä tarkka-ampujan vakautta. (AT)

Dappenin täryttävät seulakauhat sopivat mm. rakennusjätteen seulontaan. Kauhamalleja ja seulaverkkokokoja löytyy lukuisia 1,5– 26 tonnin koneisiin. Lisätietoja: www.cleverbaggern.de (AT)

Tuchel-Trac Quattro on 1 087 kiloa painava, nelipyöräohjattu pienkuormain. Moottorina on 16-kilowattinen Kubota ja nostotehoa löytyy 820 kiloa. Maksimi nostokorkeus on 240 cm. Kääntöympyrän halkaisija sisäpuolen renkaista mitattuna on 625 mm. Saksalaisvalmisteisen koneen maahantuoja on T.J. Pyykkönen Oy. www.teejii.fi (AT)

MTS Mooner on liukuohjattu pienoiskaivuri, joka on tarkoitettu isompien viemärien ja rumpujen puhdistukseen. Liete imetään imuautoon koneeseen liitettävällä letkulla. Jämäkämpi kikkare voidaan pehmittää kaivupäällä. MTS Mooner toimii myös kauko-ohjauksella, jolloin kuskin ei tarvitse mennä vaarallisia kaasuja sisältäviin kohteisiin. (AT)

Sveitsin armeijan linkkuveitsi ei ole sattumalta keksitty, sillä keski-eurooppalaiset ovat selvästi mieltyneet monitoimityökaluihin. Walnnerin etukuormaimeen sopivaan kiinnityslevyyn saa asennettua mm. trukkipiikit, lantatalikon ja tukkikouran. Lisätietoja: www.wallner-maschinen.de (AT)

Sennebogenin 655HD:tä voidaan käyttää mm. nosturina ja laahakauhakoneena. Nostokykyä koneessa on jopa 55 tonnia ja sillä voidaan käyttää 2,3 kuution kauhaa. Moottorina koneessa jyllittää 261-kilowattinen Caterpillar. (AT)

Esimerkiksi traktoriin ja kuormaimeen suunniteltu tärylätkä soveltuu monenlaiseen tiivistykseen. Suurimmaksi tiivistyskerrokseksi luvataan 50 cm. Laite voidaan varustaa kahdella tai kolmella itsenäisesti liikkuvalla lätkällä, jolloin se seuraa esim. tienpinnan muotoja. Kolmianturaisen täryn työleveys on 255 cm ja paino 2 200 kiloa. Lisätietoja: www.d-gutzwiller.com (AT)

Astra Ivecon ADT30 on varustettu 353-hevosvoimaisella moottorilla, josta vääntöä irtoaa 1 650 Nm. Lavankoko on 13,7 kuutiota ja hyötykuorman paino 28 tonnia. Työpaino lava tyhjänä on noin 22 500 kiloa. (AT)

Bauman massiiviset mittasuhteet ja helteinen keli laittoivat fysiikan lujille. Osa kävijöistä olikin turvautunut potkulautoihin. Ihmismeressä niidenkään käyttö ei ole ongelmatonta. (AT)

Casen pinkiksi maalattu traktorikaivuri on osa yhtiön Case Crusaders -kampanjaa, jonka tavoitteena on kerätä varoja rintasyövän vastaiseen taisteluun ja parantaa tietoutta syövän ehkäisemiseksi. (AT)

Schmitz Cargobull on kehittänyt älypuhelinsovelluksen puoliperävaunujen käyttöön ja hallintaan. Sovelluksella voidaan ohjata mm. perälautaa, ilmajousitusta, rengaspaineiden hallintaohjelmaa, kameroita, punnitusjärjestelmää jne. (TR)

Kögel on tuonut markkinoille maansiirtoon tarkoitetun kaksiakselisen, kippaavan puoliperävaunun. Hyötykuormaa on kasvatettu rakenteita keventämällä 5 400 kiloon. Lavan kyljet ovat alumiinia ja pohjarakenne Hardoxia. Lavan tilavuus on 24 m3. (TR)

Tsekkiläisen Tatran kärkenä messuilla olivat Phoenix-maansiirtoautot. Tarjolla on niin 4x4, 6x6 kuin 8x8 (8x6) versiot. Moottoreina käytetään DAF:sta tunnettuja Paccarin 12,9 litraisia, kuusisylinterisiä MX-sarjan turbomoottoreita. (TR)

Ensiesittelyssä ollut 63 tonnin kokoluokan Iveco Astra HHD9 (Heavy Heavy Duty) nosti hymyt korviin. 540 hv:n voiman antaa 13-litrainen FPT:n Cursor. Akselit ovat Kesslerin HD:t. Rungossa on kaksois C-rakenne. Valittavana on automaatti ja manuaalivaihteistot, kytkin on keraaminen. Nykysuuntauksen mukaan valaisinpuolella käytetään LED-tekniikkaa. (TR)

Itävaltalainen Lindner valmistaa mm. ympäristön- ja kiinteistönhoitoon tarkoitettuja Unitrac -ajoneuvoja. Monipuolinen hydrauliikkajärjeselmä, kolme voiman ulosottoa sekä hydrostaattinen ohjaus tekevät Unitrac 102s -mallista todellisen työkalun. Lisävarustelistalta löytyy mm. nelipyöräohjaus, jolloin kääntöympyrä jää 3,5 metriin. (TR)

Scania on myös vahva teollisuusmoottorien valmistaja. Mallisto käsittää niin 5/6-sylinteriset rivi- kuin V8-moottorit. Päästöluokka on Stage IV/Tier. Näihin vaatimuksiin päästään SCR ja EGR:n yhdistelmällä ilman partikkelisuodatinta. Scanian uudet teollisuusmoottorit on rakennettu moduuliperiaatteella, jolloin osien sopivuus eri versioiden kesken on mahdollisimman suuri. Kuvan 13-litran moottori löytyy mm. Doosan DA 30 -dumpperista. (TR)

Öljykentille suunniteltu Titan Z 80 609 F 6x6 on 30 tonnin työkalu. Kantavuutta löytyy 50 tonnia, huippunopeuden ollessa 80 km/h. Voimalinja ja ohjaamo tulevat Mercedes-Benziltä ja akselit Kessleriltä. Vetovoimaa löytyy 500 tonnia. (TR)

Saksalaisen Paul Nutzfahrzeuge GMBH lippulaiva Heavy Mover HM 80 570 on nimensä veroinen työkalu. Auton peruspaino on 80 tonnia, ja kun siihen lisätään 170-tonnin vetolaiteisto, nousee paino jo huimaan 230 tonniin. Voimalinja ja ohjaamo ovat Mercedes-Benzin tuotantoa. (TR)
Betoniin leikkaamiseen käytetään tavallisesti laikkaleikkuria. Sen heikkoutena on leikkuusyvyys, korkeintaan 145 mm. Stihl esitteli Baumassa uutuutena ketjusahaan perustuvan leikkurin, jolla pääsee 400 mm betoniseinän läpi. Ketju on timanttiketju ja terävoiteluna käytetään vettä: vesi jäähdyttää ja samalla huuhtelee sahauspurun pois ja estää pölyämisen.
Terälaipan voi työntää kärki edellä sahattavaan seinään. Betoniseinään syntyy muutamassa minuutissa oven kokoinen, sileäreunainen aukko.
Sahassa on 76,5 cm3 moottori, painoa ilman terälaitetta 7,6 kg. Saha tarvitsee vesiliitännän.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Betonisaha on täysin oma laite, jolla ei taas sahata puuta. Saksassa betonisahan ovh on 2 790 euroa.
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”