Metsissäkin "pöhisee" uutta virettä - Kesän 2016 näyttelyissä nähtyä
Suomen ja Euroopan kesän näyttelyissä on metsäkaluston osalta ollut ilmassa värinää. Metsäperävaunujen edustuksissa on tapahtunut suuria muutoksia, lisäksi keskieurooppalaiset valmistajat ovat tulossa pohjoisemmille markkinoille. Osasyynä tähän on se, että koko Euroopassa metsäsektori painii ongelmissa, ja siksi urakointiluokan kalustoa on liikaa. Kuitenkin uusia isoja sellutehtaita on rakenteilla sekä Ruotsiin että Suomeen, mikä tarkoittaa puun kysynnän jatkumista vähintään nykyisellä tasolla.
Suomessa kevyemmän kokoluokan metsätyökoneiden kauppaa on sekoittanut kaksi asiaa. Kemeratukien maksu- ja saamisepäselvyydet ovat ajoittain jarrutelleet nuorten metsien hoitoa. Jo pidempään jatkunut energiapuun heikosti sujunut kauppa ja vellova keskustelu energiapuun käytöstä tulevaisuudesta ovat pitäneet metsäperävaunujen menekin vain kohtuullisena Suomessa.
Kevyiden metsäkoneiden tarjonta on nyt Suomessa ottamassa harppausta naapurimaa Ruotsin suuntaan. Kotimainen tarjonta on lisääntynyt ja valmistajille on tullut kyselyjä koneiden toimittamisesta myös Eurooppaan. Omatoimisen puunkorjuun lisääntyminen on vähitellen nousemassa, sillä puun pystykauppahinnat ovat harvennuspuun osalta alhaiset ja erotus hankintahakattuun puuhun on kasvanut, minkä ansiosta hankintakauppojen mielekkyys on nousussa. Toivottavasti metsäyhtiötkin kannustavat puunostopolitiikallaan metsäomistajia tekemään kuitupuuvaltaisten ensiharvennusten sumaa omatoimisesti pois. Näissä hakkuissa yleensä kaikki voittavat: metsänomistaja saa haluamansa työjäljen, metsäyhtiö taasen saa tulevaisuuden väljennyshakkuissa hakattavakseen hoidettuja metsiä ‒ joissa kertymä on hyvällä tasolla.
Tommi Hakala
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Mahdollisuus löytöihin - Konehuutokauppa Tampereella
- Fendtin historia ja taustat
- Lypsynavetasta elementtitehdas – navetan sisällä valmistuu nyt puurunkoisia seinäelementtejä ja höylähirsiä