Hybridikoneet

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Komatsu oli ensimmäinen valmistaja, joka toi Suomeen hybridikaivukoneen. Koneen työpaino on noin 23 tonnia. Baumassa Komatsu astui uuteen hybridikokoluokkaan tuomalla markkinoille 36 tonnisen koneen. Toimintaperiaate on molemmissa kokoluokissa sama, eli sähköisen käännönmoottorin jarrutusenergia taltioidaan superkondensaattorille, joka puolestaan auttaa moottoria kuormituspiikeissä. Maailmanlaajuisesti Komatsun hybridikaivukoneita on myyty yli 2 200 kappaletta. Suomessa koneita on puolenkymmentä. (AT)
Komatsu oli ensimmäinen valmistaja, joka toi Suomeen hybridikaivukoneen. Koneen työpaino on noin 23 tonnia. Baumassa Komatsu astui uuteen hybridikokoluokkaan tuomalla markkinoille 36 tonnisen koneen. Toimintaperiaate on molemmissa kokoluokissa sama, eli sähköisen käännönmoottorin jarrutusenergia taltioidaan superkondensaattorille, joka puolestaan auttaa moottoria kuormituspiikeissä. Maailmanlaajuisesti Komatsun hybridikaivukoneita on myyty yli 2 200 kappaletta. Suomessa koneita on puolenkymmentä. (AT)
Kobelco esitteli ensimmäisen hybridi-kaivukoneensa Euroopassa. Kyseessä on vielä japanilainen versio, mutta ensi vuonna vanhalle mantereelle saapuu 10-sarjan tekniikkaan päivitetty versio.SK210LCH-9:n polttoaineenkulutuksen kerrotaan olevan n. 15 % pienempi kuin perinteisessä versiossa. Koneen toiminta perustuu käännön jarruenergian taltioimiseen akkuihin, joista energiaa vapautetaan auttamaan moottoria. (AT)
Kobelco esitteli ensimmäisen hybridi-kaivukoneensa Euroopassa. Kyseessä on vielä japanilainen versio, mutta ensi vuonna vanhalle mantereelle saapuu 10-sarjan tekniikkaan päivitetty versio.SK210LCH-9:n polttoaineenkulutuksen kerrotaan olevan n. 15 % pienempi kuin perinteisessä versiossa. Koneen toiminta perustuu käännön jarruenergian taltioimiseen akkuihin, joista energiaa vapautetaan auttamaan moottoria. (AT)
Litiumioniakut ovat tulossa pienten koneiden energialähteeksi. Näin voi päätellä Bauman messutarjonnasta, sillä kymmenkunta eri valmistajaa oli tuonut akkukäyttöisen pienkuormaajan tai kaivinkoneen näytteille. Valtaosa näistä koneista oli vielä tässä vaiheessa merkattu tarroilla, jotka kertoivat kyseessä olevan prototyypin. Mukana oli kuitenkin pari täysin myyntivalmista tuotetta. Toimivia ja valmiita akkukäyttöisiä minikuormaimia esittelivät Sherpa ja Giant, joiden kuormaimet on toki jo nähty näyttelyissä aikaisemminkin. Sherpan osalta uutta oli kauko-ohjaus, minkä avulla työskentely hyvin ahtaassa tai muuten vaarallisessa kohteessa oli mahdollista. Sähkökuormaimen prototyypin oli messuosastolleen tuonut muun muassa Avant, Täysin akkukäyttöinen minikaivinkone oli esillä ainakin Bobcatilla sekä yllättäen suomalaisella yrityksellä, joka oli sijoittanut sähkömoottorin, ohjauselektroniikan ja akut 1,7 tonnin Sunward-kaivinkoneeseen. Tämä Konti-nimeä kantava kone oli esillä yhteisellä osastolla Raumec Oy:n kanssa. Konti KE17 vaikutti hyvin valmiilta tuotteelta. Koneessa on 48 voltin li-akusto, jonka kapasiteetti mahdollistaa 4–6 tunnin yhtäjaksoisen työskentelyn. Lataukseen riittää 10 ampeerin yksivaiheliitäntä. Raumec esitteli uuttaa ponttiterästen ja paalujen tärytykseen soveltuvaa laitetta, joka on hämeenlinnalaisen keksijän Yrjö Rauniston käsialaa. Aikaisempia Rauniston ideoimia laitteita ovat Movax-pontiniskijät ja Nox-rototiltti. (JL)
Litiumioniakut ovat tulossa pienten koneiden energialähteeksi. Näin voi päätellä Bauman messutarjonnasta, sillä kymmenkunta eri valmistajaa oli tuonut akkukäyttöisen pienkuormaajan tai kaivinkoneen näytteille. Valtaosa näistä koneista oli vielä tässä vaiheessa merkattu tarroilla, jotka kertoivat kyseessä olevan prototyypin. Mukana oli kuitenkin pari täysin myyntivalmista tuotetta. Toimivia ja valmiita akkukäyttöisiä minikuormaimia esittelivät Sherpa ja Giant, joiden kuormaimet on toki jo nähty näyttelyissä aikaisemminkin. Sherpan osalta uutta oli kauko-ohjaus, minkä avulla työskentely hyvin ahtaassa tai muuten vaarallisessa kohteessa oli mahdollista. Sähkökuormaimen prototyypin oli messuosastolleen tuonut muun muassa Avant, Täysin akkukäyttöinen minikaivinkone oli esillä ainakin Bobcatilla sekä yllättäen suomalaisella yrityksellä, joka oli sijoittanut sähkömoottorin, ohjauselektroniikan ja akut 1,7 tonnin Sunward-kaivinkoneeseen. Tämä Konti-nimeä kantava kone oli esillä yhteisellä osastolla Raumec Oy:n kanssa. Konti KE17 vaikutti hyvin valmiilta tuotteelta. Koneessa on 48 voltin li-akusto, jonka kapasiteetti mahdollistaa 4–6 tunnin yhtäjaksoisen työskentelyn. Lataukseen riittää 10 ampeerin yksivaiheliitäntä. Raumec esitteli uuttaa ponttiterästen ja paalujen tärytykseen soveltuvaa laitetta, joka on hämeenlinnalaisen keksijän Yrjö Rauniston käsialaa. Aikaisempia Rauniston ideoimia laitteita ovat Movax-pontiniskijät ja Nox-rototiltti. (JL)
Takeuchi TB216 on markkinoiden pienin hybridikaivukone. Käytännössä vajaa 2 000 kiloa painavaa konetta voidaan käyttää kahdella eri voimanlähteellä, eli joko Yanmarin 11,1 kilowattisella dieselmoottorilla tai 10,6 kilowattisella sähkömoottorilla, joka yhdistetään verkkovirtaan. Päästötöntä ja äänetöntä sähkömoottoria voidaan käyttää esimerkiksi sisätiloissa tai hiljaista työskentelyä vaativissa kohteissa. Sähkömoottorin kerrotaan olevan täysin huoltovapaa. (AT)
Takeuchi TB216 on markkinoiden pienin hybridikaivukone. Käytännössä vajaa 2 000 kiloa painavaa konetta voidaan käyttää kahdella eri voimanlähteellä, eli joko Yanmarin 11,1 kilowattisella dieselmoottorilla tai 10,6 kilowattisella sähkömoottorilla, joka yhdistetään verkkovirtaan. Päästötöntä ja äänetöntä sähkömoottoria voidaan käyttää esimerkiksi sisätiloissa tai hiljaista työskentelyä vaativissa kohteissa. Sähkömoottorin kerrotaan olevan täysin huoltovapaa. (AT)
Avantin uusi, sähkökäyttöinen e5-malli perustuu 500-sarjaan. Dieselmoottori on korvattu kahdella akkukäyttöisellä sähkömoottorilla, joista toiinen pyörittää ajovoimansiirtoa ja toinen työhydrauliikkaa.  Akkujen kapasiteetti on 201 Ah, mikä riittää parin tunnin yhtämittaiseen rehunjakeluun. Akun lataus kestää  3–4 tuntia, mikäli sulakekoko on 16 A. Uuden e5-mallin tuotanto alkaa syksyllä 2016. (UO)
Avantin uusi, sähkökäyttöinen e5-malli perustuu 500-sarjaan. Dieselmoottori on korvattu kahdella akkukäyttöisellä sähkömoottorilla, joista toiinen pyörittää ajovoimansiirtoa ja toinen työhydrauliikkaa. Akkujen kapasiteetti on 201 Ah, mikä riittää parin tunnin yhtämittaiseen rehunjakeluun. Akun lataus kestää 3–4 tuntia, mikäli sulakekoko on 16 A. Uuden e5-mallin tuotanto alkaa syksyllä 2016. (UO)
Uusia hybridikoneita esittelivät muun muassa Kobelco ja Komatsu. Uutuushybridien määrä ei kuitenkaan ollut kasvanut aikaisemmasta ja vaikutelmaksi jäi, että aikaisemmin hybrikoneita esitelleet valmistajat olivat jättäneet nämä koneet tällä kertaa enemmän taka-alalle.Messuilla heräsi kysymys, ollaanko hybriditeknologiaa hautaamassa. Selkeimmin tähän vastasi Volvo CE, joka ilmoitti pystyvänsä hydrauliikan toimintojen optimoinnilla vähintään samaan tulokseen kuin hybriditekniikalla. Asian varmemmaksi vakuudeksi Volvo mainosti tehneensä kenttäkokeita, jotka osoittivat EC220E-kaivinkoneen pystyvän vähintään samaan kuin vastaava hybridikone.Volvo kertoi panostavansa uudenlaisiin hydraulijärjestelmiin, joita parhaillaan kehitetään. Volvo on esimerkiksi ollut mukana saksalaisen Aachenin teknillisen korkeakoulun STEAM-tutkimushankkeessa, jossa selvitettiin kaivinkoneen nopeuden ja hyötysuhteen parantamista yksinkertaisella painevarausratkaisulla. STEAMissa hydraulipumput eivät suoraan käytä kaivinkoneen sylintereitä, vaan niillä ainoastaan ylläpidetään kahden painevaraajan painetasoa. Toinen näistä on korkeapaineinen ja toinen matalapaineinen. Toimintojen kuormantarve määrää kumman varaajan tehoja käytetään. Tuloksena on ollut yli neljänneksen polttoaineensäästö lastaustyössä verrattuna vakiokaivinkoneeseen. Kokeilu osoitti lisäksi, että näin saavutettu tehon ja hyötysuhteen lisäys saadaan aikaan erittäin edullisesti, sillä järjestelmä on mahdollista koota hydrauliikan vakiokomponenteista. Tämä hanke pääsi Baumassa palkintosijalle innovatiivisten tutkimushankkeiden luokassa. (JL)
Uusia hybridikoneita esittelivät muun muassa Kobelco ja Komatsu. Uutuushybridien määrä ei kuitenkaan ollut kasvanut aikaisemmasta ja vaikutelmaksi jäi, että aikaisemmin hybrikoneita esitelleet valmistajat olivat jättäneet nämä koneet tällä kertaa enemmän taka-alalle.Messuilla heräsi kysymys, ollaanko hybriditeknologiaa hautaamassa. Selkeimmin tähän vastasi Volvo CE, joka ilmoitti pystyvänsä hydrauliikan toimintojen optimoinnilla vähintään samaan tulokseen kuin hybriditekniikalla. Asian varmemmaksi vakuudeksi Volvo mainosti tehneensä kenttäkokeita, jotka osoittivat EC220E-kaivinkoneen pystyvän vähintään samaan kuin vastaava hybridikone.Volvo kertoi panostavansa uudenlaisiin hydraulijärjestelmiin, joita parhaillaan kehitetään. Volvo on esimerkiksi ollut mukana saksalaisen Aachenin teknillisen korkeakoulun STEAM-tutkimushankkeessa, jossa selvitettiin kaivinkoneen nopeuden ja hyötysuhteen parantamista yksinkertaisella painevarausratkaisulla. STEAMissa hydraulipumput eivät suoraan käytä kaivinkoneen sylintereitä, vaan niillä ainoastaan ylläpidetään kahden painevaraajan painetasoa. Toinen näistä on korkeapaineinen ja toinen matalapaineinen. Toimintojen kuormantarve määrää kumman varaajan tehoja käytetään. Tuloksena on ollut yli neljänneksen polttoaineensäästö lastaustyössä verrattuna vakiokaivinkoneeseen. Kokeilu osoitti lisäksi, että näin saavutettu tehon ja hyötysuhteen lisäys saadaan aikaan erittäin edullisesti, sillä järjestelmä on mahdollista koota hydrauliikan vakiokomponenteista. Tämä hanke pääsi Baumassa palkintosijalle innovatiivisten tutkimushankkeiden luokassa. (JL)