Sima 2015: Kasvun eväitä

Pariisissa järjestetty Sima näyttely keräsi 5 päivässä 238 800 kävijää. Näyttelyn anti oli yllättävän positiivinen ja uutuuskoneita oli kohtalaisen paljon esillä. Sima on siitä erikoinen näyttely, että edellisessä Agtritechnikassa esitellyt esisarjan koneet näytetään Simassa usein tuotantoversioina, näin oli monen tuotteen kohdalla tälläkin kertaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Mitaksen PneuTrac esiteltiin yleisölle Agritechnica 2013 -näyttelyssä. Uutuusrengas oli nyt ensimmäistä kertaa traktorissa paikoillaan. PneuTrac on ideana loistava, valmistajan mukaan renkaan kosketuspinta-ala on 53 % ja vetovoima 48 % suurempi kuin perinteisellä vyörenkaalla. Valmistajan mukaan renkaassa on pyritty yhdistämään pyörän ja telaketjun ominaisuuksia. (SN)
Mitaksen PneuTrac esiteltiin yleisölle Agritechnica 2013 -näyttelyssä. Uutuusrengas oli nyt ensimmäistä kertaa traktorissa paikoillaan. PneuTrac on ideana loistava, valmistajan mukaan renkaan kosketuspinta-ala on 53 % ja vetovoima 48 % suurempi kuin perinteisellä vyörenkaalla. Valmistajan mukaan renkaassa on pyritty yhdistämään pyörän ja telaketjun ominaisuuksia. (SN)

Konevalmistajilla oli Siman tiedotustilaisuuksissa melko yhtenäinen kuva tulevaisuudesta. Tälle vuodelle valmistajat odottavat 5–10 % laskua markkinoilla. Aikaisemmin positiivisena esitetyt Itä-Euroopan markkinat ovat Ukrainan kriisin seurauksena kokeneet kovan kolauksen, ja useimmat valmistajat hakevat uusia markkina-alueita Aasiasta ja Afrikasta.

Eurokriisilläkin on ollut osansa konemyynnin alamäessä, yksi suurimmista kärsijöistä on ollut Massey Ferguson, joka on menettänyt maailmanlaajuisesti markkinaosuuttaan 5–10 % kuten lähes kaikki muutkin. Kuitenkin Ranskassa, jossa merkki on kotimarkkinoillaan, on myynti romahtanut 25 %. Lehdistötilaisuudessa valotettiin uuden kasvun eväitä. Lääkkeenä ovat nykyistä huomattavasti pienemmät ja yksinkertaisemmat koneet eli Global-traktorit. Tekniikkapuolelta on riisuttu kaikki hienoudet, kuten kuivakytkin ja keppivaihteet. Ohjaamokin on lisävaruste, tosin ei Skandinaviassa.

Heinäkonepuolella eniten kuhinaa aiheuttivat olivat Viconin ja Göweilin uutuuspyöröpaalaimet. Niissä tekniikka oli lyöty kerralla uusiksi. Göweilissä oli sellaisia teknisiä ideoita, joita ei kaikilta löydy ja Viconilla nonstop-paalain, joka vaikutti yllättävän valmiilta ollakseen proto. 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

 

Avaa artikkelin PDF