Allis-Chalmers WD -traktori tarjosi boosteria ja powershiftiä – valuuttarajoitusten takia menekki jäi Suomessa vaisuksi

Vielä 60-luvulla lähes kaikki suuremmat amerikkalaiset traktorivalmistajat tekivät kaikki työkoneensa, olivathan useimmat firmat alun perin maatalouskonetehtaita ja traktorit tulivat kuvioihin myöhemmin. Tällaisia yrityksiä olivat mm. John Deere, IH, Case ja Massey-Harris. Ford teetti kaikki työkoneensa alihankkijoilla. Allis-Chalmers aloitti maatalouskoneteollisuutensa traktoreista, työkoneet tulivat yhtymälle yritysfuusioiden yhteydessä.
Allis-Chalmers WD Allis-Chalmers Mtg. Co 1948–53 (WD45: 1953–57) Milwaukee, Wisconsin, USA Valmistettu yhteensä 236 927 kpl, josta WD: 146 575 kpl ja WD45: 90 352 kpl
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikilla valmistajilla oli USA:ssa ja monessa muussakin maailman kolkassa kattava jälleenmyyjäverkosto, joiden toimipisteet olivat täyden palvelun maatalouskonekauppoja. Vaikka Allis-Chalmers oli amerikkalaisista valmistajista tuorein, sen konevalikoima oli monipuolinen ja tasokas. Jo 50-luvun alussa Alliksen koneluetteloissa komeili mm. 8 erilaista traktoria, hinattavia ja ajopuimureita, kylvölannoittimia, tarkkuussilppuri ja pyöröpaalain. Näiden koneiden tekniikka oli omaperäistä, mutta toimivaa. Allis-Chalmers WD oli tuon ajan traktoreista parhaimpia ja yhtymän kaikkien aikojen suosituin traktorimalli.

”USA:n elintarvikehuollon pelastaja”

Allis-Chalmersin traktoriteollisuus pääsi kunnon vauhtiin vasta 20-luvun lopussa yhtiön haltuun ajautuneen United-traktorin myötä. Tämä myöhemmin Allis-Chalmers U-merkillä markkinoitu kone oli maailman ensimmäinen kumipyörätraktori. Matalan U-mallin rinnalle kehitettiin riviviljelyksille sopiva UC. Hieman kevyempää traktoria tarvitseville tuli tarjolle v.1933 alkaen riviviljelymallinen WC. Amerikkalaiset eivät nähneet tyyppikirjaimissa mitään huvittavaa, siellä kun vesivessasta käytetään nimitystä toilet. WC-Allis oli onnistunut traktori, parhaana vuotena niitä tehtiin lähes 30 000 kpl.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Juuri ennen sotia WC sai uudet pellit, valot ja sähköstartin, sen kiinteäraideväliseksi vaihtoehdoksi esiteltiin Allis-Chalmers WF. Vuonna 1948 WC korvattiin perustekniikaltaan samanlaisella, mutta huomattavasti paremmin varustetulla WD-mallilla. Uutuudessa oli mm. erillinen voimanoton kytkin, josta oli apua pyöröpaalaimen ja vetopuimurin käytössä sekä hydraulinen nostolaite Traction-Booster -painonsiirtojärjestelmällä. Parhaimpana uudistuksena pidettiin takaraidevälin pikasäätöä, jossa löysäämällä levypyörien kiinnitystä vanteista ja traktoria eteen- tai taaksepäin liikuttamalla saatiin raideväli muuttumaan ilman tunkkia ja lekaa. Systeemillä oli hieno nimi Power-Shift, joka sittemmin otettiin käyttöön kokonaan muissa yhteyksissä. Tämä raidevälin säätö havaittiin sikäli hyväksi, että 50-luvun lopussa vastaavaa menetelmää käytettiin yhtä lukuun ottamatta kaikissa amerikkalaismerkeissä. WD:n mainoksessa peloteltiin hillittömällä väestönkasvulla; v. 1953 USA:ssa oli 160 milj. asukasta, v. 1975 ehkä jo 190 milj. ja niin suuren ihmismäärän ruokkimisesta selvittäisiin vain WD:n kaltaisilla traktoreilla. A-C:n henkilöstössä oli hyviä insinöörejä, mutta huonoja ennustajia; väestönkasvuennuste meni 25 miljoonaa alakanttiin.

Viitisen vuotta WD:n ensiesittelystä markkinoille tuli WD45, jossa oli 20 % tehokkaampi ”power crater” moottori. Liikanimensä (voimakraateri) moottori sai mäntien palotiloista, jotka muistuttivat kraateria. Amerikkalaiset suosivat vielä kaasutinmoottoreita, mutta dieselkin alkoi kiinnostaa. Allis-Chalmersin telakoneissa käytettiin 2-tahtisia GM-dieseleitä, mutta niistä pieninkin oli liian suuri WD45:n voimanlähteeksi. Buda-moottoritehdas oli siirtynyt A-C:n haltuun ja yhtymän 6-sylinterinen etukammiodiesel sopi WD45:n nokalle ongelmitta. Tämän 3,77-litraisen moottorin teho oli n. 50 hv, mikä yhdistettynä 2 100 kg:n työpainoon nosti diesel-WD45:n tehopainosuhteen sen ajan traktoreiden kärkisijoille. Vanhassa WD:ssä oli nostolaitetyökoneiden 2-pistekiinnitys, jonka kiinnityspisteet olivat hankalasti takasillan alla. Uusi Snap-Coupler-pikakiinnitys helpotti koneiden kytkentää huomattavasti. Myöhemmin WD45:n valinnaisvarusteeksi sai jopa ohjauksentehostimen. WD45:ttä tehtiin vuoteen 1957 saakka, jonka jälkeen se korvattiin kokonaan uudella D-17-mallilla.

Dollaritraktori

Suomessa WD-Alliksessa ei ollut muuta vikaa kuin sen amerikkalaisuus. Dollari oli vahva valuutta ja se näkyi WD:nkin hinnassa; se oli kalliimpi kuin brittitraktorit, mutta kuitenkin huokeampi kuin saksalaismerkit tai samankokoinen kotimainen Takra.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tilanne olisi ollut kokonaan toinen, jos englantilaiset olisivat ryhtyneet tekemään Alliksen pienten”rihvelimallien” sijasta tasokasta ja kestävää WD:tä. Pienillä ”eurooppalaistamisilla” ja kertojavaihteella etenkin dieselmallista olisi tullut vähintään Majurin tai Nuffin veroinen kone, eikä olisi ollut hinnankiroissa. Traktorin runko oli vahva ja toisenlaisella vetolaitteella maavarakin olisi kasvanut puoleen metriin; mikä metsäajokki WD:ssä menetettiinkään.

Maahantuojana toiminut Kesko Oy toi vuosina 1951–65 hieman yli 1 500 Allista, joista vanhempaa WD-mallia 31 kappaletta, WD45:ttä ei tiettävästi yhtään.

Avaa artikkelin PDF