Koneviestin arkistosta: Dieselmoottorin DPA-jakajapumppu

Jakajapumput alkoivat yleistyä dieselmoottoreissa, koska autojen dieselmoottoreilta vaadittiin yhä korkeampia kierroslukuja. Rivipumppujen kyky selviytyä moottorin suurilla kierrosluvuilla oli riittämätön. Jakajatyyppinen ruiskutuspumppu ratkaisi tämän ongelman. Jakajapumppu on rivipumppua kevyempi ja täysin huoltovapaa, sillä sen kaikki osat saavat kaasuöljyvoitelun. Sen lisäksi pumppu on valmistuskustannuksiltaan järkevä.
Tilaajalle
Mekaanisella säätimellä varustetun CAV Ltd:n DPA-jakajapumpun halkileikkaus. Hydraulisella säätimellä varustettu jakajapumppu on ruiskutus- ja jakolaitteiden osalta vastaavanlainen, mutta muulta rakenteeltaan yksinkertaisempi.A) Pumpun kotelo B) Polttonesteen jakopää C) Jakopään holkki D) Roottori E) Päätylevy, jossa tuloputken yhteydessä on säätöventtiili F) Ristikkäissiipinen välipainepumppu G) Siirtopumpun ulkokehä H) Polttonesteen annosteluventtiili, joka pyörii tässä mallissa, mutta liikkuu aksiaalisesti hydraulisella säätimellä varustetussa muunnoksessa J) Nokkarengas K) Nokkien yli kulkeva rulla L) Rullan tukikenkä M) Asetuslevy N) Mäntä, joita on kaksi samassa sylinterissä ja ne liikkuvat toisiaan vastaan ruiskutusiskun aikana P) Käyttölevy Q) Käyttöakseli R) Keskipakosäätimen painot S) Keskipakosäätimen holkki T) Käyttönapa U) Automaattinen ruiskutusennakon säätölaite V) Urapääakseli W) Ylivuotoventtiili X) Keskipakosäätimen vivusto Y) Ajoitusrengas