Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Åkermanin konepaja nousi kuilun partaalta Skandinavian suurimmaksi kaivinkonevalmistajaksi

    Useimmille nimi Åkerman tuo mieleen kaivinkoneen, mutta skånelainen konepaja ennätti ennen toista maailmansotaa ja sen jälkeen tehdä monenlaisia metallituotteita. Yritystoiminta oli vähällä päättyä heti alkuunsa, mutta pätevien taustavoimien avulla Åkermanista tuli Skandinavian johtava kaivinkonemerkki.
    Vuonna 1939 valmistui ensimmäinen kaivinkone, Åkerman 300. Esikuvana oli englantilainen Rapier 410, joka oli tehty amerikkalaisen Bucyrus-Erien lisenssillä. Sähköllä tai Volvo Penta -polttomoottorilla toimiva vaijerikone painoi kahdeksan tonnia, ja kauhaan mahtui 300 litraa. Hydrauliikkaan siirryttiin vuonna 1967, ja viimeinen vaijerikone valmistui seitsemän vuotta myöhemmin.
    Vuonna 1939 valmistui ensimmäinen kaivinkone, Åkerman 300. Esikuvana oli englantilainen Rapier 410, joka oli tehty amerikkalaisen Bucyrus-Erien lisenssillä. Sähköllä tai Volvo Penta -polttomoottorilla toimiva vaijerikone painoi kahdeksan tonnia, ja kauhaan mahtui 300 litraa. Hydrauliikkaan siirryttiin vuonna 1967, ja viimeinen vaijerikone valmistui seitsemän vuotta myöhemmin. Kuva: Kimmo Kotta

    Lars Åkerman

    • Åkermanin valimo ja konepaja perustettiin v. 1889.
    • Kaivinkoneita tehtiin myös Suomessa Jussi-merkkisinä.
    • Eslövissä valmistui vajaat 14 000 kaivinkonetta.

    Seppä Nils Håkanssonin vuonna 1872 Eslöviin perustama metalliverstas siirtyi kuusi vuotta myöhemmin tehtailija J. Ljungbergin haltuun, joka paneutui myös valimotoimintaan. Tuotanto katkesi konkurssiin vuonna 1889, ja uudeksi omistajaksi ilmaantui monipuolinen metallialan yrittäjä ja sijoittaja Lars Petter Åkerman. Firman nimeksi vaihtui L. P. Åkermans Gjuteri & Mekanisk Verkstad.

    Valimoverstaan valikoima koostui muun muassa valurautaisista ikkunakehikoista, palopumpuista sekä tislaamo- ja panimolaitteista. Suurin yksittäinen metalliteos oli Eslövin kirkontorni. Vain 46-vuotiaan Åkermanin teollisuusura päättyi kuolemaan vuonna 1897.

    L. P. Åkermans Gjuteri & Mekanisk Verkstad muodostettiin vuonna 1889, kun eturivissä keskellä istuva knallipäinen Lars Petter Åkerman (1851–1897) osti konkurssipesältä vajaat 20 vuotta aiemmin perustetun valimon ja konepajan. Yritys työllisti tuolloin yli 50 seppää. Päätuotteita olivat höyrykattiloiden ja tislaamoiden osat. Kuva: Eslövs kommun.
    L. P. Åkermans Gjuteri & Mekanisk Verkstad muodostettiin vuonna 1889, kun eturivissä keskellä istuva knallipäinen Lars Petter Åkerman (1851–1897) osti konkurssipesältä vajaat 20 vuotta aiemmin perustetun valimon ja konepajan. Yritys työllisti tuolloin yli 50 seppää. Päätuotteita olivat höyrykattiloiden ja tislaamoiden osat. Kuva: Eslövs kommun. Kuva: Eslövs kommun

    Uudesta tehtaasta uusia koneita

    Leski Hanna Åkerman oli pahassa pulassa viiden alaikäisen lapsensa kanssa, mutta hätiin riensivät malmöläiset tukkukauppiaat Wilhelm Sonesson ja Nils Winkle, joita Lars Petter oli pyytänyt huolehtimaan yrityksestä ja perheestä. Hieman myöhemmin perustettiin osakeyhtiö AB Åkermans Gjuteri och Mekaniska Verkstad.

    Vuosisadan vaihteessa tuotevalikoimaan lisättiin höyrykattilat ja niiden osat. Omituisin tekele oli sukellusvene, josta paikallinen hatuntekijä Ola Andersson oli maksanut 1545 kruunun käsirahan, mikä oli hieman enemmän kuin kansakoulunopettajan vuosiansio. Valmiiksi saatiin vain kymmenmetrisen veneen runko-osat, sillä hattumaakarilta loppuivat rahat.

    Alkuaikojen erikoisin metalliteos oli 10-metrinen sukellusvene, jonka eslöviläinen hatuntekijä Ola Andersson tilasi Åkermanilta vuonna 1904. Tässä nuhruisessa kuvassa se on vielä keskeneräinen, ja sellaiseksi se myös jäi, sillä Anderssonilta loppuivat kruunut ja tilaa vieneet osat haudattiin maahan 1930-luvun alussa. Veneen tarkoitus jäi mysteeriksi. Kuva: Eslövs kommun.
    Alkuaikojen erikoisin metalliteos oli 10-metrinen sukellusvene, jonka eslöviläinen hatuntekijä Ola Andersson tilasi Åkermanilta vuonna 1904. Tässä nuhruisessa kuvassa se on vielä keskeneräinen, ja sellaiseksi se myös jäi, sillä Anderssonilta loppuivat kruunut ja tilaa vieneet osat haudattiin maahan 1930-luvun alussa. Veneen tarkoitus jäi mysteeriksi. Kuva: Eslövs kommun. Kuva: Eslövs kommun

    Ensimmäisen maailmansodan aiheuttama energiapula paransi Åkermanin taloutta, koska turvepuristimilla ja muilla turvetuotantolaitteilla oli valtava kysyntä.

    Vuonna 1923 osake-enemmistö siirtyi Otto Linanderille, jonka suku oli Åkermanin pääomistajana hamaan loppuun asti. Linanderin puheenjohtajakaudella aloitettiin moottorijyrien tuotanto, joista kehitettiin sittemmin tiehöylä. Aluksi tehtiin jyrän ja höylän yhdistelmiä, ja 30-luvun puolella valmistui varsinainen moottorihöylä Vägbitaren.

    Eslövin keskustasta siirryttiin laajempiin tiloihin vuonna 1938. Vuotta myöhemmin alkoi kahdeksan tonnin Åkerman 300 -kaivinkoneen sarjatuotanto. Esikuvana oli englantilainen Ransomes & Rapier 410, joka oli tehty amerikkalaisen Bucyrus-Erien lisenssillä. Sota-aika hankaloitti tehtailua, mutta kaikista vastuksista huolimatta onnistuttiin tekemään 30 konetta, joista suurin osa toimi puukaasun voimalla. Seuraava malli oli pienempi Åkerman 200, josta tehtiin myös traktorikäyttöinen versio.

    Maanrakennuskoneisiin Otto Linanderin johtama ja pitkälti myös omistama Åkerman alkoi paneutua vuonna 1924, jolloin valmistuivat ensimmäiset moottorijyrät. Kun jyrän alle lisättiin kolme vuotta myöhemmin 2,5-metrinen alusterä, saatiin pätevä jyrän ja tiehöylän yhdistelmä. Kahdeksan tonnin jyrähöylän moottorina käytettiin Fordsonia tai Scaniaa. Kuva: Digitaltmuseum.
    Maanrakennuskoneisiin Otto Linanderin johtama ja pitkälti myös omistama Åkerman alkoi paneutua vuonna 1924, jolloin valmistuivat ensimmäiset moottorijyrät. Kun jyrän alle lisättiin kolme vuotta myöhemmin 2,5-metrinen alusterä, saatiin pätevä jyrän ja tiehöylän yhdistelmä. Kahdeksan tonnin jyrähöylän moottorina käytettiin Fordsonia tai Scaniaa. Kuva: Digitaltmuseum. Kuva: Digitaltmuseum

    Skandinavian suurimmaksi

    Kaivinkoneiden ohella Eslövissä tehtiin edelleen tiehöyliä ja muuta kalustoa. Uutuustuotteisiin kuului Åkerman 310 -salaojakone, joka oli amerikkalaisen Buckeyen virallinen tai epävirallinen kopio. Vuodesta 1956 lähtien keskityttiin pelkästään kaivinkoneisiin, joiden tuotannossa Åkerman oli Skandinavian ykkönen. Väkilukuun verrattuna Ruotsissa oli kaivinkoneita toiseksi eniten koko maailmassa; ykköstilaa piti USA.

    Lokomo osti Åkerman 300 -mallin valmistuslisenssin vuonna 1945 ja aloitti tuotannon Jussi-merkillä, mutta vaihtoi sen lyhyen ajan kuluttua omiin Teräsmies-kaivinkoneisiin. Traktorikäyttöisen Åkerman 200D -mallin valmistus alkoi vuonna 1949 porvoolaisella Eklöfin konepajalla. 4,8 tonnin kone sai nimen Pikku-Jussi. Suurempaa, 22 tonnin Jussi 650 -mallia alettiin tuottaa Ahlströmin Varkauden konepajalla vuonna 1953.

    Hydraulisten koneiden valmistus alkoi Eslövissä vuonna 1967, ja viimeinen vaijerikone tehtiin seitsemän vuotta myöhemmin. Kockum-Landsverkin kaivinkoneet siirtyivät Åkermanille vuonna 1972, ja seuraava hankinta tapahtui yhdeksän vuotta myöhemmin, kun suurin osa norjalaisen Brødrene Søyland A/S:n eli Bröytin osakkeista ostettiin Åkermanille.

    Vuonna 1991 Åkermanin osake-enemmistö siirtyi Volvolle, loput neljä vuotta myöhemmin, jonka jälkeen merkkikin vaihtui Volvoksi. Tuotanto siirrettiin Saksaan ja Koreaan, ja Eslövin tehdas suljettiin lopullisesti vuonna 2000. Åkerman-merkillä tehtiin noin 10 000 hydraulista ja 3 700 vaijerikonetta.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje