Massey Ferguson 2680 -traktorin nostolaite sai ylös ennätykselliset 7320 kiloa ‒ isompien MF-perustraktoreiden tehtailu keskitettiin Ranskaan
Kanadalainen Massey Ferguson kuului maailman johtaviin traktorivalmistajiin, mutta mittavien yritysostojen seurauksena sen talous alkoi 1960-luvulla heiketä. Tilanne paheni sietämättömäksi seuraavan vuosikymmenen lopulla menekin vähenemisen, inflaation ja korkeiden korkojen takia.
1980-luvun MF 2680 -traktorissa on kuusi sylinteriä ja teho on 130 hv. Traktoreita tuotiin aikanaan Suomeen pieni erä. Kuva: Kimmo KottaHolding-yhtiö Argus Corporation oli haalinut MF:n osakkeita sen verran reilusti, että 1970-luvun puolella sillä oli jo määräysvalta. Kun MF-yhtymä vuonna 1978 kirjasi 262 miljoonan dollarin tappiot, vaihtui hallituksen johtoon Argus Corporationin suuromistaja Conrad Black. Hän teki seuraavana vuotena rajuilla saneerauksilla 37 miljoonan voiton, mutta vuonna 1980 oltiin taas aiemmissa tappiolukemissa. Black häipyi kuvioista ja luovutti Arguksen MF-osakkeet työntekijöiden eläkerahastoille ja pääsi tekemään Argukselle 23 miljoonan poistot. Black suuntautui muille aloille ja onnistui muutamissa toimissaan sikäli hyvin, että joutui myöhemmin 6,5 vuodeksi kaltereiden taakse.
Pääjohtaja Victor A. Rice neuvotteli 250 pankin kanssa 715 miljoonan dollarin rahoituksen, jolla tappiot saatiin vähenemään, mutta ei loppumaan. Lisäksi suljettiin seitsemän tehdasta, lomautettiin 12 000 työntekijää ja erotettiin 15 johtajaa. Vuonna 1986 hätiin tuli Kanadan hallitus, joka myönsi 250 miljoonan avustuksen, jos MF jatkaa Kanadassa. Yhtymän nimeksi vaihtui tuolloin Varity, mutta MF-tuotemerkki säilyi ennallaan. 8 vuoden kuluttua Varity yhdistettiin AGCO-konserniin. Massey Fergusonin 2000-sarjan suurtraktoreiden tuotanto pantiin alkuun aikana, jolloin yhtymän talous oli pahiten rempallaan.
Ilmastoitua mukavuutta ja näkyvyyttä
Massey-Fergusonin vuonna 1973 saataville tulleet suurtraktorit 1105, 1135 ja 1155 olivat suorituskykyisiä, mutta esimerkiksi uusiin John Deeren kuusisylinterisiin 30-sarjalaisiin verrattuna vanhanaikaisia. Asiakkaat toivoivat parempia ohjaamoita ja helppokäyttöisempiä vaihteistoja. Kolme hallintavipua oli liikaa, kun uljaimmissa voimansiirroissa selvittiin yhdellä.
Uudistuksiin oli paneuduttu jo 1970-luvun alkupuolella, edellä mainitut mallit olivat vain välivaihe uutta odotellessa. Ensimmäiset 2000-sarjan traktorit 2770 ja 2800 valmistuivat vuonna 1976. Molemmissa oli 10,5-litraiset Perkins V8-moottorit, tehoiltaan 177 ja 211 hv. MF 2800 oli tuolloin markkinoiden tehokkain takavetotraktori, hurjempiin lukemiin pystyivät vain nelivetoiset linkkutraktorit.
MF 2000 -sarjan aikaan yritys oli kassakriisissä.
Vaihteistona oli 24-nopeuksinen osapowershift, eli kahdeksan perusvaihdetta sekä alentava ja ylentävä hydraulinen pikavaihde. Useita muitakin toimintoja hallittiin hydrauliikalla. Tilavissa ilmastoiduissa ohjaamoissa oli lasipintaa yhteensä 4,5 neliötä, mikä takasi erinomaisen näkökentän kaikkiin suuntiin.
Pari vuotta myöhemmin esiteltiin uudistetut mallit 2675 ja 2705, joissa oli entuudestaan tutut Perkinsin 5,8-litraiset kuutosmoottorit turbolla ja ilman, sekä 8,8-litran V8-moottorilla varustettu 2745. Suurimmissa malleissa 2775 ja 2805 oli entiseen tapaan ahtamaton ja ahdettu 10,5-litran V8. Voiman ja ergonomian puolesta asiat olivat kunnossa, mutta vaihteistot eivät olleet täysin valmiita. Päälle saattoi mennä kaksi vaihdetta yhtä aikaa, mikä teki tuhoja laatikossa. Takuukorjaukset tulivat kassakriisissä pyristelevälle valmistajalle hyvin kalliiksi.
Kun Ranskan Beauvaisin tehtaalla alettiin vuonna 1979 tuottaa kuusisylinterisiä malleja 2640 ja 2840, otettiin vaihteistoksi vahingosta viisastuneina Multi-Powerilla varustettu 16-nopeuksinen synkronoitu laatikko. Euroopassa kun oltiin, niin molemmista oli myös nelivetoinen vaihtoehto. Paineensäädöstä, eli toisiopainonsiirrosta, oli luovuttu ja siirrytty muissa merkeissä yleiseen vetovarsitunnusteluun. Ohjaamot olivat muuten samanlaisia kuin jenkkimalleissa, mutta muutamat vivut oli siirretty paremmin eurooppalaiseen käteen käyviksi.
Vuoden 1982 mittaan tehoja kasvatettiin muutamalla hevosvoimalla ja mallistoon lisättiin 102- ja 147-hevosvoimaiset mallit 2620 ja 2720. Vuotta myöhemmin traktorituotanto Detroitissa lopetettiin ja isompien perustraktoreiden tehtailu keskitettiin kokonaan Ranskaan. Seuraava 2005-sarja tuli tarjolle v. 1985. Mainittavin muutos oli sähköinen nostolaite. Muotoilultaan ja tekniikaltaankin osittain erilainen 3600-mallisto korvasi 2000-sarjan kaksi vuotta myöhemmin.
Pellervon mahtikoneita
Kun Massey-Harriksen markkinointi v. 1950 siirtyi Hankkijalle, kuului samaan kauppaan myös aiempi maahantuoja Konekauppa Pellervo Oy. Vuonna 1932 perustettu turkulainen koneliike oli MH-traktoreiden, -puimureiden ja muiden työkoneiden ohella edustanut Cletrac-telatraktoreita. Pellervo herätettiin uudelleen henkiin maaliskuun alussa 1981, mikä johtui päälle kuukausi aiemmin alkaneesta Valmet-edustuksesta, joka kielsi Hankkijalta muut merkit. Massey Fergusonia myytiin jatkossakin Hankkijan tiloissa, mutta eri päädyssä tai peräti toisessa rakennuksessa ‒ kuitenkin samalla tontilla ja Pellervon nimissä.
Ensimmäinen täällä nähty 2000-sarjalainen oli Lahden maatalousnäyttelyssä kesällä 1980 esitelty nelivetoinen MF 2640, seuraavaksi tuli saataville Pellervon maahantuoma uudistettu MF 2680, jonka nostolaite sai ylös ennätykselliset 7320 kiloa. Hyvin suurta menekkiä ei isoille Massikoille odotettu. Vuonna 1981 oli rekisteröity 1732 MF-traktoria, joista 68 prosenttia oli alle 66 hv:n malleja 240, 265 ja 575. Isoja 2000-sarjalaisia oli tuotu 50 koneen erä erikoisluvalla, joka vaadittiin niiden yksiovisuuden takia. Tuossakin erässä riitti varmasti myymistä pitkäksi aikaa.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


