Turbolla tehoja traktoriin – Valmet ja BM-Volvo esittelivät Euroopan ensimmäiset viralliset tehdasturbot

Viimeisen 30 vuoden aikana turbosta on tullut samanlainen vakiovaruste kuin nelivedosta. Ensimmäisillä turboilla tavoiteltiin pelkästään isompia tehoja, myöhemmin nähtiin etuja myös paremmassa polttoainetaloudessa.
Tilaajalle
Allis-Chalmers D19 (1962–64) oli ensimmäinen turbollinen pyörätraktori. Alkuaan päälle 50-hevosvoimaisesta 4,3 litran kuutosdieselistä saatiin turbolla ulos reilut 15 hv lisätehoa, mutta ylimääräinen voima alkoi tuntua vasta jossain 2 000 kierroksen kohdalla. Turbo-Allis oli toimiva ja kestävä, mutta moniin hienouksiin tottuneet amerikkalaisfarmaritkaan eivät olleet vielä valmiita turbokauteen. Samantehoisella ahtamattomalla bensakuutosella varustettua mallia myytiin 25 % enemmän. Ensimmäisen turbomallin menekki jäi 3 000 traktoriin.