Osa Valtraa on ruotsalaista sukuhaaraa – Bolinder-Munktellin ja Volvon aika 1832–1979

Olennainen osa nykyistä Valtraa on merkin ruotsalainen sukuhaara. Ensi vuonna tulee kuluneeksi 180 vuotta, kun Johan Theofron Munktell perusti Eskilstuna Mekaniska Werkstad -konepajan. Vierähti sata vuotta, kunnes 1930-luvun laman aikana Munktell liittyi Bolinder-moottorinvalmistajaan. Bolinder-Munktell sinnitteli aina vuoteen 1950, jolloin sen osti AB Volvo. Volvo pyöritti traktoribisnestä liki 30 vuotta, kunnes myi sen Valmetille vuonna 1979.
Tilaajalle
Ensimmäinen Valtran sukuhaaraa edustava traktori oli Munktell 30-40 vuodelta 1913. Se oli todella suuri traktori: painoa 8,3 tonnia ja takapyörän läpimitta 2,1 metriä. Moottori oli 2-tahtinen ja 2-sylinterinen puolidiesel, iskutilavuutta oli 14 litraa. Jäähdytysjärjestelmään mahtui 380 litraa vettä. Polttoaineen suhteen kone ei ollut kovin tarkka. Sille kelpasi nafta, petroli ja puuspriillä laimennettu terva. Moottori kävi vakiokierrosluvulla 550 r/min, polttoaineen kulutukseksi ilmoitettiin 275 grammaa hevosvoimatuntia kohti. Nykyisten traktoridieselien vastaava lukema on 155–160 g/hvh. Teholukema oli normaalioloissa 30 hv, mutta vesiruiskutuksen avulla huipputeho nousi 40 hevosvoimaan.