Same-traktorien ensimmäiset mallit suunnitteli 21-vuotias nuorukainen – Same Centurion 75 Export -traktoria tuotiin Suomeen laihoin tuloksin
Pohjoisitalialaisessa Vailaten kunnassa v.1906 syntynyt Francesco Cassani osasi jo 10-vuotiaana rihlata isänsä korjaamolle tuotuja haupitsin putkia. Viisi vuotta myöhemmin Francesco kiersi polkupyörällä huoltamassa höyrykoneita ja rakensi romuosista lentokonetta, mutta ainoaksi jäänyt nousuyritys päättyi heinäkasaan.Epäonnistumisesta lannistumaton Francesco aloitti 16-vuotiaana auton rakentamisen, päästäkseen vaivattomammin tapaamaan erästä Mariaa. Autoilu onnistui paremmin – Roland-Pilainin rungolle istutettu lentokonemoottori piti hereillä koko Treviglion kaupunkia, jonne Cassanit olivat muuttaneet. Seuraavaksi Francesco alkoi väsätä dieselmoottoria 3 vuotta nuoremman pikkuveljensä Eugenion kanssa.
Yritystä riitti, sillä isä-Paolo oli määrännyt, että alaikäinen Francesco saa viedä Mariansa vihille vasta si, kun diesel toimii kunnolla. Projekti kesti 4 vuotta ja koko kaupungin hämmästykseksi moottori alkoi lopultakin pyöriä konstailematta.
Moninkertainen edelläkävijä
Dieselin jatkeeksi tehtiin Cassani 40-traktori, 15 koneen koesarja esiteltiin suurelle yleisölle vuoden 1928 alussa. Benz-Sendlingin 3-pyöräinen diesel oli valmistunut jo 5 vuotta aiemmin, joten Cassani oli hyvä kakkonen ja sen 18- ja 21-vuotiaat suunnittelijat varmasti kaikkien aikojen nuorimpia.
Cassani pärjäili hyvin lukuisissa testeissä, mutta Paolon, Francescon, Eugenion ja muutaman ulkopuolisen perustaman Offisine Cassani-yrityksen rahkeet eivät riittäneet tuotannon aloittamiseen. Aluksi valmistusta tarjottiin Bredalle, mutta lopulta päädyttiin bolognalaiseen Gaetano Barbieri & Co-yhtymään, jolla oli oma valimo ja konepaja. Yritystä pidettiin hyvämaineisena, mutta pian selvisi, että se olikin ajautumassa konkurssiin. Erikoisjärjestelyillä yhtymän tekniseksi johtajaksi nimettiin Francesco Cassani, joka onnistui aloittamaan traktorituotannon. Lamakauden alkaessa firma kuitenkin kaatui lopullisesti ja mukana meni myös Offisine Cassani patentteineen.
Jatkossa Cassanit tekivät moottoreita ja ruiskutuspumppuja, sota-aikaan veljekset olivat Alfa-Romeonkin leivissä, kunnes päätyivät v.1942 perustamaan yrityksen Società Accomandita Motori Endotermici, eli Same. Francesco ja Eugenio aloittivat isänsä tyhjilleen jääneessä korjaamossa tekemällä palopumppuja, aggregaatteja ja v.1947 alkaen pienellä bensamoottorilla varustettuja itsekulkevia niittokoneita. Seuraavaksi otettiin työn alle 10-hevosvoimaiset 3-pyöräiset traktorit, joita Francesco kehui vuoden 1948 Veronan maatalousnäyttelyssä valmistuvan 10 000 kappaleen vuosivauhdilla – oikea lukema oli 180.
Monenlaiseen työhön soveltunut Ferguson oli aloittanut Italian traktorimarkkinoiden valloittamisen. Samen vastine oli 2-sylinterinen, 25 hv:n ilmajäähdytteinen dieseltraktori D.A.25, joka tuli saataville heti 1950-luvun alussa. Sota-aikaan Francesco oli seurannut Jeeppien reipasta etenemistä mäkisessä maastossa, niinpä hän päätti tehdä uudesta mallistaan myös 4-vetoversion, joka esiteltiin v.1952. Muista tuon ajan 4-vetovalmistajista poiketen Cassani ei käyttänyt Jeepin, Dodgen eikä GMC:n akseleita, vaan ne olivat omaa suunnittelutyötä, kuten kaikki muutkin komponentit.
Vähitellen mallisto laajeni ja uusia innovaatioita riitti: vetovarsitunnusteluun perustunut painonsiirtojärjestelmä otettiin käyttöön jo 1950-luvun lopulla, 4-vedoissa alettiin käyttää nivelettömiä keskiakseleita vuodesta 1966 lähtien. Kaikki oivallukset eivät ottaneet tuulta, näin kävi Samecar- autotraktorille, jonka tuotanto päättyi muutamassa vuodessa kysynnän vähyyteen. Sama kohtalo oli 1960-luvun puolivälissä valmistuneella Dinosaur-mallilla, jossa oli 160 hv:n V8-moottori. Suurten 4-vetojen aika oli vielä hamassa tulevaisuudessa ja Dinosauruksen valmistus jäi 10 protokoneeseen.
Francesco Cassanin kuoleman jälkeen v.1973 hänen työtään jatkoi vävy Vittorio Carozza. Pari vuotta aiemmin Cassani oli ostanut Lamborghinin traktorituotannon ja Carozzan johdolla fuusiot jatkuivat. Vuonna 1979 Sameen liitettiin sveitsiläinen Hürlimann, ja 1995 saksalainen Deutz-Fahr.
Nihkeä rantautuminen
Samen 1960-luvun alun 3 traktoria käsittänyttä vientimallistoa esiteltiin parissa suomalaisessa ammattilehdessä. Tuonnin alkamisestakin vihjailtiin, mutta aika ei ollut kypsä. Nelivetojen kysyntä lisääntyi 1970-luvun jälkipuoliskolla, minkä johdosta Kesko kiinnostui Suomen markkinoille aktiivisesti pyrkineestä Samesta. Se todettiin tasokkaaksi ja edistykselliseksi, mutta hankkeesta luovuttiin, kun 4-vetoiset Leyland-mallit tulivat saataville.
Työväline Oy:n edustama Fiat oli hyvässä maineessa ja kasvattanut jatkuvasti myyntiään. Ilmeisesti siitäkin rohkaistuneena 1960-luvun puoliväliin asti traktoribisneksiin heikolla menestyksellä osallistunut OTK aloitti Samen maahantuonnin v.1983. Neljästä 58–88 hv:n mallista suosituin oli 75 hv:n Centurion (= sadanpäämies, eli Rooman armeijan komppanianpäällikkö), jota myytiin ennen Explorer 75-mallin tulemista (v.1985) kaikkiaan 85 kappaletta, eli reilut puolet Samen kahden ensimmäisen vuoden kokonaismyynnistä.
OTK:n Eka-maatalouden siirryttyä Tukolle v.1988 tuontia jatkoi Ekströmin Koneliike vuoteen 1993 asti. Viiden vuoden tauon jälkeen tuonnista vastasi lyhyen aikaa Motokov ja sen jälkeen Kesko, mutta markkinaosuudet pysyivät vaatimattomina. Vuoden 2007 jälkeen Samella ei ole ollut edustusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



