Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lännen 840 -kaivurikuormaimella on ajettu lähes 50 000 tuntia – huoltojen ansiosta kone on edelleen hyvässä työkunnossa

    Maarakennus Kekki Oy:n Lännen 840 -kaivurikuormain on oiva esimerkki huollon tärkeydestä. Koneella on ajettu lähes 50 000 tuntia pienin remonttikustannuksin, koska huollot ja voitelut on tehty säntillisesti huolto-ohjelman mukaan.
    Maarakennus Kekki Oy:n Lännen 840-kaivurikuormainta on kaivuutöiden lisäksi käytetty monipuolisesti lumitöihin sekä nostokoneena rakennustyömailla. Kaivuulaitteen ulottuvuus on hieman yli 6 metriä ja etukuormaimen nostovoima 6,5 tonnia. Konetta on helppo siirtää ajamalla, mikä mahdollistaa myös pienten työmaiden teon joustavasti.
    Maarakennus Kekki Oy:n Lännen 840-kaivurikuormainta on kaivuutöiden lisäksi käytetty monipuolisesti lumitöihin sekä nostokoneena rakennustyömailla. Kaivuulaitteen ulottuvuus on hieman yli 6 metriä ja etukuormaimen nostovoima 6,5 tonnia. Konetta on helppo siirtää ajamalla, mikä mahdollistaa myös pienten työmaiden teon joustavasti. Kuva: Uolevi Oristo

    Lännen 840 -kaivurikuormain

    • Pätevää huoltoyrittäjää kannattaa käyttää varsinkin silloin, kun kone on aktiivikäytössä.
    • Raskaassa käytössä olevan koneen kuljettajan on tarkastettava koneen rakenteet säännöllisesti.
    • Rasvaprässin käytöstä saa hyvän tuntipalkan, koska seisokkiajat vähenevät ja koneen arvo säilyy.

    Maarakennus Kekki Oy osti vuonna 1998 vuoden 1994 mallia olevan Lännen 840 -kaivurikuormaimen. Mittarissa oli silloin noin 4 000 tuntia, mikä tuntui vähäiseltä linjatyömailla käytetylle koneelle. Tosin Suomessa oli tuohon aikaan pahin lamakausi.

    Ilpo Kekin käytössä olevan 840-koneen kaivuulaite on uudempaa Strong-sarjaa, joten siinä on voimaa ja ulottuvuutta enemmän kuin aiemmissa malleissa.

    Ilpo Kekillä on yli 50 vuoden monipuolinen kokemus erilaisten koneiden käytöstä. Hän tekee edelleen jonkin verran kaivuutöitä, pääasiassa lähiseudulla.
    Ilpo Kekillä on yli 50 vuoden monipuolinen kokemus erilaisten koneiden käytöstä. Hän tekee edelleen jonkin verran kaivuutöitä, pääasiassa lähiseudulla. Kuva: Uolevi Oristo

    Vuotuinen käyttömäärä on jäänyt viime vuosina melko pieneksi, koska Ilpo on vähentänyt työmääräänsä, mikä on yli 50 vuoden yrittäjäuran huomioiden erittäin kohtuullista.

    Parhaimmillaan 3400 h vuodessa

    Maarakennus Kekki Oy käyttää kaivurikuormaimia niiden monipuolisuuden takia. "Lusikka-haarukkaa" voidaan käyttää rakennustyömailla nostokoneena kiinnittämällä kauhan tilalle teleskooppinen puomin jatke. Käyttötuntien vuosiennätys syntyi lumisena vuonna.

    Kekin koneiden käyttöaste oli korkea, koska ahkerat yrittäjät ajoivat oman yhtiön koneita. Ilpo Kekin vuosiennätys on 3 400 tuntia, mikä ei nykyään ole työaikaa rajoittavien määräysten takia mahdollista. Näin korkeaan vuosittaiseen tuntimäärään on vaikea päästä muulla kuin omin voimin liikkuvalla koneella, koska lyhyet siirrot sujuvat ajamalla nopeasti ja joustavasti. Tunneista suhteellisen suuri osa on siirtoajoa, koska päivät oltiin sopimustyömailla.

    Kaivurikuormain on maantiellä takapainoinen kone, minkä vuoksi takarenkaat ovat siirroissa kovilla. Nokian renkaat ovat pääsääntöisesti toimineet hyvin ja muutama reklamaatio on hoidettu ripeästi.

    Suosituksia tiheämmät huoltovälit

    Alkuperäinen tuntimittari alkoi jätättää, minkä vuoksi Ilpo asensi rinnalle VDO:n tuntimittarin vuonna 2004. Siihen on kertynyt noin 20 000 tuntia, kun alkuperäiseen mittariin tuntimäärä on samana aikana lisääntynyt vain noin 13 000 tunnilla. Todellinen käyttömäärä on siten noin 50 000 tuntia.
    Alkuperäinen tuntimittari alkoi jätättää, minkä vuoksi Ilpo asensi rinnalle VDO:n tuntimittarin vuonna 2004. Siihen on kertynyt noin 20 000 tuntia, kun alkuperäiseen mittariin tuntimäärä on samana aikana lisääntynyt vain noin 13 000 tunnilla. Todellinen käyttömäärä on siten noin 50 000 tuntia. Kuva: Uolevi Oristo

    Lännen 840 -koneen huolto-ohjelma on laajempi kuin tavallisella maataloustraktorilla, koska hydrauliikkaa on runsaasti ajovoimansiirtoa myöden.

    Sopimushuoltaja teki isommat määräaikaishuollot 800 tunnin välein ja Ilpo Kekki hoiti itse moottorin öljynvaihdot 250 tunnin välein. "Vaihdan moottoriöljyt valmistajan suositusta tiheämmin, mikä on varmasti vaikuttanut koneen kuntoon", toteaa Ilpo Kekki.

    Muuntimella varustetun Power Shift -vaihteiston öljyt on vaihdettu 400 tunnin välein ja muut voimansiirron öljyt 800 tunnin välein. Kekki on vaihtanut vaihteiston öljyt valmistajan antamaa vaihtoväliä tiheämmin, koska maantieajo rasittaa voimansiirtoa enemmän kuin kaivuutyö. "Mielestäni ylimääräinen panostus on kannattanut, koska voimansiirron kanssa ei ole ollut ongelmia", toteaa Ilpo Kekki. Hydrauliikkaöljyt on vaihdettu 1 600 tunnin välein.

    Isommat huollot sopimushuoltajalla

    Kekki perustelee määräaikaishuoltojen käyttöä ajansäästöllä ja koulutetun huoltajan ammattitaidolla. "Koulutettu sopimushuoltaja osaa tehdä tarpeelliset työt ajallaan eikä toisaalta aiheuta turhia kustannuksia tekemällä töitä vain varmuuden vuoksi", perustelee Ilpo Kekki. "Olen itse ajanut tällä koneella kalenterivuoden aikana 3 400 tuntia. Aika oli kortilla, koska olin koneella säännöllisessä päivätyössä normaalit työtunnit, minkä jälkeen lähdin kaivamaan muun muassa omakotitalojen perustuksia. Talvisin tehtiin lumitöitä tarpeen mukaan".

    Ilpo Kekki osaa itsekin tehdä remontteja ja koneiden tuunaaminen on edelleen tärkeä harrastus. Ilpon rakentama Ford 5000 punnersi Rauta ja Petrooli 2025 -näyttelyssä päivän korkeimmat dynamometriluvut. Fordin alkuperäinen 74 hv:n teho oli Ismon käsittelyssä kaksinkertaistunut 150 hevosvoimaan.

    Ilpo Kekki käyttää kauan Mobilin synteettistä Mobil SHC 460 -vaseliinia. Kummassakin rasvapuristimessa on samaa rasvaa. Toinen puristin on varalla, jotta rasvaus ei keskeydy rasvan loppuessa.
    Ilpo Kekki käyttää kauan Mobilin synteettistä Mobil SHC 460 -vaseliinia. Kummassakin rasvapuristimessa on samaa rasvaa. Toinen puristin on varalla, jotta rasvaus ei keskeydy rasvan loppuessa. Kuva: Uolevi Oristo

    Remonttia ja parannuksia

    Länkkäriä on tietysti jouduttu myös korjaamaan vuosien varrella, mutta tuntimäärään nähden vähän. Länkkärillä on tehty myös raskaita nostotöitä, joissa kaivupuomin ja rungon rakenteet ovat olleet kovilla. Siksi kaivukoneen puomia ja etukuormaimen aisoja on jouduttu hitsaamaan useista kohdista.

    Kekin 840:ssä on lähes 50 000 käyttötunnista huolimatta useita alkuperäisiä sylintereiden tappeja, koska voitelu on tehty säännöllisesti ja korkealaatuisella rasvalla. Vaseliinilla on laatu- ja hintaeroja. Käyttömäärä on kuitenkin niin pieni, että laadusta ei kannata tinkiä!
    Kekin 840:ssä on lähes 50 000 käyttötunnista huolimatta useita alkuperäisiä sylintereiden tappeja, koska voitelu on tehty säännöllisesti ja korkealaatuisella rasvalla. Vaseliinilla on laatu- ja hintaeroja. Käyttömäärä on kuitenkin niin pieni, että laadusta ei kannata tinkiä! Kuva: Uolevi Oristo

    Ilpo on vaihtanut kuormaimen ja kaivurin kauhan sylinterit uusiin, joissa on 10 mm pienempi männänvarsi kuin alkuperäisissä sylintereissä. Muutos on lisännyt tehoa jonkin verran, koska kuormaimen nostokyky ja kauhan murtovoima ovat kasvaneet. Samalla liikekohtaisia varoventtiilin paineita on alennettu, jotta rakenteita ei kuormiteta liikaa. Voimaa on tullut jonkin verran lisää. Haittapuolena on, että varren puoleiset liikeradat ovat hidastuneet. Muutettujen liikkeiden käyttöpaineen lasku säästää letkuja ja tiivisteitä. Tärkeintä on käyttää lisääntynyttä tehoa oikein ja vain tarvittaessa, jotta koneen kestävyys ei kärsi.

    Koneessa on käytetty palapintarenkaita. Viimeisessä vaihdossa taakse asennettiin Tractor King -renkaat, jotka ovat osoittautuneet hyviksi. Rengas kulkee tielläkin tasaisesti, koska kuviot limittyvät hyvin. Maastossa rengas pitää ja puhdistuu hyvin.
    Koneessa on käytetty palapintarenkaita. Viimeisessä vaihdossa taakse asennettiin Tractor King -renkaat, jotka ovat osoittautuneet hyviksi. Rengas kulkee tielläkin tasaisesti, koska kuviot limittyvät hyvin. Maastossa rengas pitää ja puhdistuu hyvin. Kuva: Uolevi Oristo
    ZF:n valmistaman etuakselin olkatapeissa ei ollut voitelunippoja. Ilpo Kekki asensi tappeihin nipat heti koneen hankinnan jälkeen. Etuakselia ei ole tarvinnut korjata, vaikka etukuormaimen nostovoima on noin 6,5 tonnia.
    ZF:n valmistaman etuakselin olkatapeissa ei ollut voitelunippoja. Ilpo Kekki asensi tappeihin nipat heti koneen hankinnan jälkeen. Etuakselia ei ole tarvinnut korjata, vaikka etukuormaimen nostovoima on noin 6,5 tonnia. Kuva: Uolevi Oristo

    Agco Powerin 420-sarjan moottorin remontti on tehty 35 000 tunnin kohdalla. Korjauksessa asennettiin Agcon kunnostama puolimoottori, johon ei kuulunut apulaitteita. Syöttöpumppu ja turbo ovat edelleen alkuperäiset.

    Ilpon mielestä 420-sarjan moottori on huomattavasti parempi kuin edellinen Valmet 411 -mallisarja. Moottoriin ei esimerkiksi ole vieläkään ollut tarvetta lisätä öljyä vaihtovälin aikana.

    Työt jatkuvat

    Maarakennus Kekki Oy tekee edelleen kaivuukeikkoja rauhalliseen tahtiin, koska Lännen 840 ja sen kuljettaja ovat edelleen hyvässä työkunnossa.

    Maansiirto Kekki Oy:n ensimmäinen kaivurikuormain oli 5000 Fordin päälle rakennettu Lännen 3T. Kuvassa on yrityksen ensimmäinen yhdistelmäkone. Alustakone on Ford 5000, kaivulaite UM 352 ja kuormain on Vilskeen valmistama. Kone on edelleen yhtiön omistuksessa ja sillä on ajettu 29 000 tuntia.
    Maansiirto Kekki Oy:n ensimmäinen kaivurikuormain oli 5000 Fordin päälle rakennettu Lännen 3T. Kuvassa on yrityksen ensimmäinen yhdistelmäkone. Alustakone on Ford 5000, kaivulaite UM 352 ja kuormain on Vilskeen valmistama. Kone on edelleen yhtiön omistuksessa ja sillä on ajettu 29 000 tuntia. Kuva: Uolevi Oristo

    Maarakennus Kekki Oy

    Maarakennus Kekki Oy on vanha yritys, jonka Ilpo ja Timo Kekin setä on perustanut. Yritys aloitti salaojaurakoinnilla, mutta maarakennustyöt ovat olleet päätoimiala vuodesta 1987 lähtien. Ilpo osti veljensä kanssa yrityksen osakkeet vuonna 1990. Kun Ilpo ja Timo Kekki työskentelivät yrityksessä, kummallakin oli oma nimikkokone ja sopimustyömaat.

    Maansiirto Kekki Oy hankki ensimmäisen Lännen konepajan valmistaman Lännen 3T -kaivukoneen vuonna 1966. Käytössä on ollut kymmenkunta erilaista Länkkäriä, joista vain muutama on ollut pyöräalustaisia "pyöriviä" Aran ja Lännen koneita.

    Koneita vaihdettiin alkuaikoina tiheämmin, kun yrityksen toiminta oli aktiivista. Vuonna 1998 hankittu artikkelin aiheena oleva Lännen 840 -kaivurikuormain on yrityksen viimeisin hankinta. Yrityksen omistuksessa on lisäksi Ford viisitonnisen päälle asennettu Ukko-Mestari 352 -kaivukone, joka on vuosimallia 1970 ja jossa on tunteja noin 29 000 tuntia.

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje