Wacker Neuson EZ80 -kaivukone: Nykyaikainen laatupaketti

Wacker Nauson EZ80 voitti Koneviestin kaivukonevertailun
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ohjaamo oli hiljainen ja moderni.
Ohjaamo oli hiljainen ja moderni. Kuva: Arto Turpeinen
Näyttöpaneeli on suuri ja selkeä.
Näyttöpaneeli on suuri ja selkeä. Kuva: Arto Turpeinen

Wacker Neuson nousi lopulta selväksi voittajaksi, sillä kone oli ykkönen kuljettajapisteissä ja teknisissäkin pisteissäkin toinen. Wacker Neuson EZ80 tuotiin markkinoille vasta parisen vuotta sitten, kun kilpailevat mallit ovat pysyneet pieniä päivityksiä lukuun ottamatta lähes samoina vuosikausia.

Tämä näkyy esimerkiksi ohjaamossa, joka on erittäin moderni ja hiljainen. Puhaltimen tuottama melu oli tosin keskitasoa. Ilmastointilaite oli testiryhmän tehokkaimpia. Myös näyttöpaneeli on nykyaikaisen suuri ja selkeä. Istuin on miellyttävää kangasmallia ja liikkuu pituussuunnassa samassa paketissa kaivuvipujen kanssa. Tyvitaiton poljin koettiin kuitenkin liian pieneksi ja hankalaksi käyttää.

Koneen moottori oli testin pienin. Kilowattilukemaksi ilmoitetaan 36,3, kun vertailun tehokkaimmat voimanlähteet olivat yli 50-kilowattisia. Polttoaineenkulutus kaapeliojankaivussa oli pienin, kuitenkin myös voimamittauksissa Wacker Neuson pärjäsi mukiinmenevästi. Käännönvoima oli jopa testin paras. Toisaalta kaatokuorma etenkin sivulle oli pieni.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

EZ80:n alavaunu oli yllättävän heikko, sillä kone jäi mittauksissa jumboksi niin vetovoimissa kuin ajonopeudessakin. Vaikka Wacker Neusonin yhden pumpun LUDV- hydraulijärjestelmä on varsin tarkka, niin muutamat testikuljettajat olisivat toivoneet siihen lisää nopeutta. Järjestelmän tarkemman kuvauksen voi lukea Koneviestin numerosta 13/2016. Wacker Neusonissa on useita pieniä ja mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten ylävaunun helmoihin sijoitetut valot. Kokonaisuus on erittäin laadukas – esimerkiksi työmukavuus on suurempien koneiden tasolla.

Vakiovarusteita: Led-työvalot, tankkauspumppu, automaattinen hytin ilmastointi, peruutuskamera, 2 kpl 2-toiminen lisähydrauliikka (propo hallinta), Defa-lohkolämmitin + ylläpitolaturi

Testikoneen lisävarusteet: Engcon EC209-rototilt DC2-propo-ohjauksella.

Testikoneen hinta: 88 000 euroa + alv 24 %

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pisteet: 776 pistettä,

Pisteen hinta: 113 euroa