
Timo Hyppösen omatekoisen pyöräkuormaajan rakentaminen kesti vuosikymmenen – ”Jos jotain tekisin toisin, niin en aloittaisi koko hommaa ollenkaan”

Koneiden omatoiminen rakentelu vaati tietynlaista luonnetta ja lapsuudessa hankittua kiinnostusta. Äänekoskelainen Timo Hyppönen aloitti nikkarointiuransa jo noin kahdeksan vanhana, kun hän kunnosti isänsä kanssa puolikuntoisen Sachin mopon. Muutamaa vuotta myöhemmin Hyppönen hitsasi puikkokoneella kasaan kolmipyöräisen rattiohjattavan mönkijän.
Muista projekteista mainittakoon 1600-kuutioisella moottorilla varustettu putkiauto, joka myytiin Huutokauppakeisari tv-ohjelmassa sekä pari mikroautoa.
”Autojen jälkeen ajattelin, että jotain pihakonetta on ruvettava tekemään. Uudeksi haasteeksi muodostui hydrauliikan mukaan ottaminen. Kaikkiaan aikaa meni 10 vuotta. Kone onkin nimeltään 10 Years”, Hyppönen muistelee.
10 Years -kuormaaja:
- Työpaino: n. 2 000 kg
- Rakennusaika: 10 vuotta
- Osia mm. Toyota Dynasta ja Nissanista
- Siirtonopeus: n. 5 km/h
- Rakentamisessa haastavinta hydrauliikan sovittaminen sekä puomiston mittasuhteet


Monista osista
Omatekoisen pyöräkuormaimen rakentaminen alkaa luonnollisesti osien hankinnalla. Ensimmäinen hankinta oli Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella Valmet 702:n hydraulipumppu. Kaksoispumpussa pienempi puoli on omistettu ohjaukselle ja suurempi puomiston toiminnoille.
Kuormaajan perät ovat Toyota Dynasta. Hydraulimoottori pyörittää jakolaatikkoa ketjuvälitteisesti. Mukavamman kuormauskokemuksen varmistamiseksi taka-akseli keinuu noin 10 astetta puolelleen.
Voimanlähteen suhteen suunnitelmat muuttuivat matkan varrella.
”Ensin tarjolla oli Volkswagen Jetan moottori. Sitten ajattelin, että olisihan se hyvä, jos olisi kutoskoneen mörinät. Sitten asensinkin Nissanin 2,8-litraisen myllyn”, Hyppönen hykertelee.



Omaa tuotantoa
Hyppönen on suunnitellut 10 Years -kuomaimensa kokonaisuudessaan itse. Mitään varsinaisia piirustuksia ei ollut, vaikka jostain kuvista otettiinkin karkeaa mallia. Ohjaamo on teräsrakenteinen, mutta katto on lasikuitua – välillä mies istui kuormaimensa penkillä yrittäen hahmottaa hytin muotoja.
Myös hydrauliikka ja sähköjärjestelmä ovat omaa tuotantoa. Sylinterit ja letkut ovat tosin uutta osaa, mutta muutoin kaikki on tehty kierrätysmateriaaleista tai valmistettu itse. Akut on sijoitettu näppärästi takakulman laatikkoon.
Kauempaa katsottuna kuormaimen viimeistely ei häpeä sarjavalmisteisille laitteille, mutta ohjaamossa tietty kotikutoisuus toki näkyy. Ominaisuuksiin kuuluu mm. audiojärjestelmä ja lämmityslaite, mutta ilmastointia ei ole. Jutuntekohetkellä radiolla oli tosin taipumuksena tipahtaa sijoituspaikastaan.
Kuormain painaa n. 2 000 kiloa – lisämassaa hän haki esim. valamalla rungon täyteen betonia. Nostokorkeudeksi Hyppönen arvelee noin kaksi metriä. Myös Z-linkulliset aisat on valmistettu itse. Helpompi ratkaisu olisi saattanut suorien aisojen valmistaminen, mutta Hyppönen kertoo, että koneessa pitää olla myös ”designia”.
Haasteita matkan varrelta
Kuormaimen rakentaminen itse ja ilman valmiita suunnitelmia ei ole aivan helppo nakki. Myös Hyppönen joutui pohtimaan muutamaa asiaa hieman pidempään. Haastavinta oli hydrauliikan mahduttaminen penkin alle, sillä yhtään ylimääräistä tilaa ei ole. Samoin puomiston mittasuhteet aiheuttivat pohdintaa.
”Tässä on kauhanvakaaja, jonka ansiosta kauha pysyy samassa tasossa puomia nostettaessa. Vissiin kaksi viikkoa istuin tallissa jakkaralla ja tein mallinnuksia laudoista. Sentinkin kun muutti tapin paikkaa, niin kauhan asento muuttui miten sattuu.”

Pitkäkestoinen projekti
Kymmenen vuoden projektin aikana Hyppönen rakensi kuormaajaansa aina iltaisin tunnin tai pari.
”En minä sitä yötä myöten tehnyt – jos ei kiinnostanut, niin sopihan se tallissa olemaan. Ehkä se oli semmoista omaakin aikaa. Perhe-elämässä on kaikenlaista, välillä sai olla rauhassa kitinältä ja katinalta”, Hyppönen muistelee.
Pieniä parannuksia on vielä luvassa. Esimerkiksi klapikonetta pyörittävä lisähydrauliikka olisi oiva lisä, sillä traktorin voisi valjastaa puun kantoon. Toiveissa olisi myös vaihdelaatikko. Tällä hetkellä 10 Years -kuormaaja kulkee ainoastaan kävelyvauhtia, jolla tosin pihapiirissä pärjää. Laitetta onkin käytetty lähinnä lumenauraukseen ja liiterin lastaamiseen.
Kokonaiskustannuksia Hyppönen havainnollistaa käytännön esimerkillä. Kymmenen vuoden aikana hän arvelee hintaa tulleen saman verran, jos olisi päivässä juonut kupillisen kahvia. Välillä oli tosin parin vuoden tauko rantasaunaa rakentaessa ja lapsien kanssa aikaa vietettäessä – elämässä ja omatekoista pyöräkuormaaja rakentaessa tarvitaan sinnikkyyttä.
Kun Hyppöseltä lopputuloksen äärellä tiedustelee, olisiko hän tehnyt rakentamisessa jotain toisin, on vastaus varsin mielenkiintoinen:
”Jos jotain tekisin toisin, niin en aloittaisi koko puuhaa ollenkaan. Oli siinä vaan hirveä homma. Pöllöähän tämä oli, mutta sen verran hullu pitää olla”, Hyppönen nauraa.
Katso myös video, jossa Hyppönen kertoo kuormaajan rakennusprojektista:
Osaston luetuimmat
- Caterpillar 245B on 70 tonnin painoinen pihakone — yhdellä kauhallisella mättää jopa kolme kuutiota maata10.8. Tilaajalle
- Caterpillar 245 oli valmistajansa suurin hydraulinen kaivinkone — se suunniteltiin kaivoskäyttöön ja mittaviin maansiirtotöihin10.8. Tilaajalle
- Pyöräalustainen Hydrema MX17G on valtavirrasta poikkeava kaivinkone — tanskalaisvalmisteisessa koneessa on yllättävän tilava ohjaamo9.8. Tilaajalle
- Pyöräalustainen Hydrema on hydrauliikaltaan tarkka — katso, kuinka kone suoriutuu putkityömaalla9.8.
- Saris PXL 2030 -perävaunu + HMF 50-TM – hallittua kuormausta18.7.2013
- JM-Louhinnan Doosan-kaivinkoneissa ei juuri kauhaa käytetä8.11.2019
- Kauhankynsijärjestelmien perusasiat haltuun – kynsi + kiinnitys = kynsijärjestelmä16.5.2018