New Holland TM115-165










New Hollandin M/60-sarjan seuraaja nimettiin TM:ksi. Ulkonäkö oli lähes ennallaan. Ovet olivat nyt kokolasiset ja nostolaitteen hallintapaneeli oli uusi.
Moottorit olivat tuttuja Fordin 7,5-litraisia Powerstareja. Tyyppinumerot ilmoittivat nyt tehon ISO-hevosvoimina eli DIN-tehoa oli noin 10 hv mallimerkintää vähemmän. Vain pienin eli TM115 oli ahtamaton. Momentinnousut olivat 34-40 % ja vakiotehoaluetta löytyi 200-400 kierroksen verran.
Vakiovaihteistona Suomessa oli Dual Command 24+12 (myöhemmin 24+24) -vaihteisena eli ryömintävaihteet oli pudotettu vakiovarustuksesta pois. Vaihtoehtona oli 6-portaisella pikavaihteella varustettu Range Command, joka oli kahdessa suurimmassa mallissa vakiona. Uusi lisävaruste oli suurimpien mallien täyspowershift, jossa oli vaihteita ryömintävaihteilla varustettuna 28+12. Tämä versio tunnettiin nimellä Power Command ja se perustui Range Commandiin. Painonapeilla toimiva vaihteensiirto ja automaattitoiminnot olivat samankaltaisia kuin Range Commandissa. Lisänä oli vielä automatiikka, joka haki sopivan vaihteen moottorin kuormituksen, kierrosluvun ja ajonopeuden perusteella. Päisteautomatiikka voitiin ohjelmoida vaihtamaan pienemmälle nostettaessa nostolaite. Kaikissa malleissa oli hydraulinen suunnanvaihtaja lukuun ottamatta Shuttle Commandia, jota ei Suomeen tuotu.
Voimanotossa oli vakiona nopeudet 540, 750 ja 1000. Ajovoimanotto oli siirretty lisävarustelistalle. Pehmeästi käynnistyvä voimanotto oli uusi ominaisuus. Etuakseliksi oli tarjolla vakion lisäksi hydropneumaattisella jousituksella varustettu Terra Glide tai kääntyvä Super Steer. Molempia lisävarusteita ei saanut yhdistettyä samaan traktoriin. Suomessa yli puolet TM:istä ostettiin Super Steer -akselilla varustettuna. Super Steer pienensi kääntöympyrää pari metriä, lisäsi pituutta 16 cm ja painoa 200 kg. Saatavana oli myös ohjaamojousitus, joka perustui kierrejousiin ja iskunvaimentimiin.
Suljetun hydraulijärjestelmän pumpun tuottoa oli kasvatettu 106-116 litraan. Boschin sähkönostolaitteen asennonsäätö oli edelleen perinteisen kaltainen vipu. Nostovoima oli kahdessa suurimmassa mallissa kahden apusylinterin avulla 8435 kg. Ulkopuolisen hydrauliikan venttiilejä oli vakiona neljä ja ne oli kaikki varustettu virtauksen säädöllä, kellunnalla ja painepalautuksella. Yksivipuohjaus oli lisävaruste.
Kesällä 2002 tulivat myyntiin uudistetut TM120-155 ja järeämmät TM175 ja 190.
| Malli | New Holland TM115 | New Holland TM125 | New Holland TM135 | New Holland TM150 | New Holland TM165 |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1999-2002 | 1999-2002 | 1999-2002 | 1999-2002 | 1999-2002 |
| Moottorin tyyppi | 675/TH | 675/WS | 675/WT | 675/WV | 675/WW |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6T | 6T | 6T | 6T |
| Iskutilavuus cm3 | 7485 | 7485 | 7485 | 7485 | 7485 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 105/2200 | 115/2200 | 125/2200 | 140/2200 | 160/2300 |
| Nimellisteho hv/kierr. ISO | 116/2200 | 126/2200 | 136/2200 | 147/2200 | 168/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. ISO | 502/1400 | 557/1400 | 591/1400 | 649/1400 | 728/1400 |
| Vaihteita | 24+12 (18+6) | 24+12 (18+6) | 24+12 (18+6) | 31+12 (28+12) | 31+12 (28+12) |
| Synkronoituja | 24+12 (18+6) | 24+12 (18+6) | 24+12 (18+6) | 31+12 (28+12) | 31+12 (28+12) |
| Pikavaihde | 2 port. (6 port) | 2 port. (6 port) | 2 port. (6 port) | 6 port (powers.) | 6 port (powers.) |
| Suunnanvaihtaja | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 1,8-40 (2,5-40) | 1,8-40 (2,5-40) | 1,8-40 (2,5-40) | 0,41-40 (0,32-40) | 0,41-40 (0,32-40) |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 106 | 106 | 106 | 106 | 116 |
| Hydrauliikan paine bar | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 6560 | 6560 | 6560 | 8435 | 8435 |
| Voiman ulosotto | 540/750/ 1000 | 540/750/ 1000 | 540/750/ 1000 | 540/750/ 1000 | 540/750/ 1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 9.04 | 9.04 | 9.24 | 9.24 | 9.24 |
| Eturenkaat neliveto | 14.9R28 | 14.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4R38 | 18.4R38 | 20.8R38 | 20.8R38 | 20.8R38 |
| Paino kg takaveto | 4640 | 4650 | 4750 | 4750 | 5000 |
| Paino kg neliveto | 5200 | 5200 | 5400 | 5660 | 5900 |
| Korkeus cm | 282 | 282 | 286 | 297 | 297 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 472 | 472 | 472 | 472 | 472 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 275/272 | 275/272 | 275/272 | 275/272 | 275/272 |
| Polttoainesäiliö l | 220 | 220 | 325 | 325 | 325 |
| Melutaso dB | 74 | 75 | 73 | 73 | 74 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | levykytkin | levykytkin |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x | x |
| Ilmajousitettu istuin | x | x | x | x | x |
| Ilmastointi | x | x | x | x | x |
| Ajotietokone | x (ilman tutkaa) | x (ilman tutkaa) | x (ilman tutkaa) | x (ilman tutkaa) | x (ilman tutkaa) |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | x | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






