New Holland TL70-100






New Hollandin L-sarjan historia jäi alle 3 vuoden mittaiseksi, sillä jo vuoden 1998 syksyllä sen korvasi TL-sarja. Traktoreissa ei enää esiintynyt Ford- ja Fiatagri-nimiä, mutta markkina-alueesta riippuen traktori oli tarjolla sinisenä ja/tai terrakottana. Suomessa tarjottiin vain sinisiä, joissa oli painepalautuksella, kellunnalla ja virtauksen säädöllä varustetut DeLuxe-hydrauliikkaventtiilit. Perustaltaan traktori oli kuitenkin edelleen hyvin lähellä Fiatagrin 90- ja 94-sarjoja. TL oli Euroopan suosituin mallisarja teholuokassaan.
Näkyvyyttä oli parannettu luiskakeulan ohella nyt myös viemällä pakoputki pilariin. Ohjaamon ovet olivat nyt kokonaan lasia. Mittaristossa Fiat-design oli saanut väistyä, mutta esimerkiksi vaihdevivut ja klik-klak -nostolaitteen pikahallinta olivat Fiat-kuskeille kovin tuttuja. Voimanoton kytkin oli nyt entisen pitkän mekaanisen vivun sijasta hoidettu sähköhydraulisesti. Kolminopeuksinen voa oli nyt Suomessa vakiona kaikissa malleissa.
Mallimerkintöjä oli kasvatettu 5 pykälällä, mutta DIN-tehot olivat ennallaan ja Ivecojen vääntömomentin nousuprosentteja oli pudotettu aikaisempia ilmoituksia realistisemmalle tasolle. Vanhanaikainen kierroskone poikkesi selkeästi moderneista traktorinmoottoreista, joita NH:llakin oli tarjolla suuremmissa sarjoissaan. Vaihteisto oli L-sarjan tapaan 20+12 ryöminnällä tai 24+12 pikavaihteella varustettuna. Molemmissa oli mekaaninen suunnanvaihtaja kuljettajan vasemmalla puolella. Aluevaihde oli synkronoimaton.
Hydrauliikan tuotto oli Suomessa 60 litraa TL80:sta alkaen. Valmistusohjelmassa oli myös vaihtoehdot 34,5 ja 44,5 litraa sekä uutena lisävarusteena suljettu järjestelmä. TL80:aa lukuun ottamatta nostolaitteessa oli apusylinteri, jonka ansiosta nostovoimaa oli 4450 kg. Sähkönostolaite oli saatavissa lisävarusteena. Traktoreita varusteltiin Suomessa metsäkäyttöön mm. laajentamalla takajalkatilaa.
Vuonna 2000 tulivat tarjolle mallit, joissa mekaaninen suunnanvaihdin oli korvattu hydraulisella, jolloin ajokytkimenä oli luonnollisesti hydraulinen monilevypakka. Vaihteita oli 24+24 eli nyt pikavaihde oli käytössä myös peruutettaessa. TL:ää vastaava mallisto Case IH:lla oli JXU Maxxima.
| Malli | New Holland TL70 | New Holland TL80 | New Holland TL90 | New Holland TL100 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1998-04 | 1998-04 | 1998-04 | 1998-04 |
| Moottorin tyyppi | 8045.06 | 8045.05 | 8045.25 | 8045.25K |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4T | 4T |
| Iskutilavuus cm3 | 3613 | 3908 | 3908 | 3908 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 100×115 | 104×115 | 104×115 | 104×115 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 65/2500 | 75/2500 | 85/2500 | 95/2500 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 215/1400 | 266/1400 | 294/1500 | 340/1500 |
| Vaihteita | 20+12 (24+12/24+24) | 20+12 (24+12/24+24) | 20+12 (24+12/24+24) | 20+12 (24+12/24+24) |
| Synkronoituja | 20+12 (24+12/24+24) | 20+12 (24+12/24+24) | 20+12 (24+12/24+24) | 20+12 (24+12/24+24) |
| Pikavaihde | (hydr,) | (hydr,) | (hydr,) | (hydr,) |
| Suunnanvaihtaja | mek. (mek./hydr.) | mek. (mek./hydr.) | mek. (mek./hydr.) | mek. (mek./hydr.) |
| Nopeudet nimellisk. | 0,3-30 (1,8-35) | 0,3-30 (1,8-35) | 0,3-30 (1,8-35) | 0,3-30 (1,8-35) |
| Maksiminopeus km/h | 34 (39) | 34 (39) | 34 (39) | 34 (39) |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 44.5 | 60 | 60 | 60 |
| Hydrauliikan paine bar | 190 | 190 | 190 | 190 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 2900 | 4450 | 4450 | 4450 |
| Voiman ulosotto | 540/750/ 1000/ajo | 540/750/ 1000/ajo | 540/750/ 1000/ajo | 540/750/ 1000/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7.54 | 7.54 | 7.54 | 7.54 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 7.8 | 7.8 | 8.1 | 8.1 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-16 | 10.00-16 | 10.00-16 | 10.00-16 |
| Eturenkaat neliveto | 12.4R24 | 13.6R24 | 13.6R24 | 380/70R24 |
| Takarenkaat takaveto | 13.6R36 | 16.9R34 | 16.9R34 | 480/70R34 |
| Takarenkaat neliveto | 13.6R36 | 16.9R34 | 16.9R34 | 480/70R34 |
| Paino kg takaveto | 2900 | 3100 | 3300 | 3400 |
| Paino kg neliveto | 3570 | 3690 | 3880 | 3880 |
| Korkeus cm | 251 | 257 | 257 | 257 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 358 | 358 | 358 | 358 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 234/231 | 234/231 | 234/231 | 234/231 |
| Polttoainesäiliö l | 105 | 105 | 127 | 127 |
| Melutaso dB | 79 | 79 | 79 | 79 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | hammasl. | hammasl. | hammasl. | hammasl. |
| Ryömintävaihteisto | x (-) | x (-) | x (-) | x (-) |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






