New Holland G170-240 / 8670-8970










Vuodelle 1994 esitelty Genesis-sarja oli Fordin 30-sarjan seuraaja ja samalla yhdistetyn New Holland -traktorimalliston suunnannäyttäjä. Traktori oli toki täysin Fordin suunnittelema ja se valmistettiin Kanadassa, mutta ulkonäkö oli samankaltainen kuin muissa tulevissa malleissa ja alusta alkaen traktori oli tarjolla myös Fiatin väreissä. Keulassa oli NH:n logo, mutta kyljessä luki alkuvuosina suurin kirjaimin Fiatagri tai Ford.
Genesiksien moottori oli Fordin uusi 7,5-litrainen. Tehoversioita oli neljä, joista kahdessa suurimmassa oli välijäähdytys. Vakiotehoalue alkoi 1600 kierroksesta ja suurin moottoriteho saavutettiin 1900 kierroksella. Vääntömomentin nousu oli 40-44 % paisti suurimmassa mallissa 33 %. Voimansiirron perustana oli Funkin 18+9 -vaihteinen täyspowershift. Monista kilpailijoista poiketen saatavissa oli myös 40 km/h versio. Vaihteistossa 6 lamellikytkintä hoiti yhdeksää perusvaihdetta ja 3 lamellikytkintä hidasta ja nopeaa aluetta sekä peruutusta. Vaihteiston tietokoneohjauksessa oli monenlaista automatiikkaa ja esim. peruutusnopeus saattoi olla enimmillään 60 % nopeampi ja 34 % hitaampi kuin eteen vievä vaihde.
Suurin tekninen uutuus oli lisävarusteena tarjottu kääntyvä Super Steer -etuakseli, jonka avulla iso traktori kääntyi alle 10 metrin ympyrässä. Kuormantunteva hydrauliikka tarjosi 117 litran tuoton ja 8870 kilon nostovoiman (pienin malli: 7100). Taka-akseli oli peräisin Fordin TW-sarjasta.
Ohjaamossa lähes kaikki hallintalaitteet oli keskitetty oikean puolen hallintapaneeliin. Mittaristo oli täysin digitaalinen ja vakiona oli tutkalla varustettu ajotietokone. Ohjaamon melutaso oli tässäkin NH:ssa kaukana luvatusta: Profin testissä mitattiin 79 desibeliä (G210).
2000-luvun 8670A / 8770A / 8870A / 8970A -malleissa oli tehoa 3 hv enemmän ja vääntölukemat olivat 840/910/1022/1158 Nm. Uusi etuakseli oli varustettu 100 % lukolla. Vaihteiston automatiikkaa oli kehitetty ja vaihteisto oli nimetty Ultra Commanderiksi. Ohjaamossa muutamia hallintalaitteita oli uudistettu ja hydrauliikkaventtiilit olivat muuttuneet virtausmääriltään ja -ajoiltaan ohjelmoitaviksi.
| Malli | New Holland G170 8670 | New Holland G190 8770 | New Holland G210 8870 | New Holland G240 8970 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | New Holland | New Holland | New Holland | New Holland |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1993-2002 | 1993-2002 | 1993-2002 | 1993-2002 |
| Moottorin tyyppi | WD 456 | 675 TA | VA 456 | VB 456 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6T | 6T | 6TI | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 7485 | 7485 | 7485 | 7485 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 | 111,8×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 170/2100 | 190/2100 | 210/2100 | 240/2100 |
| Maksimiteho hv/kierr. DIN | 172/1900 | 196/1900 | 226/1900 | 260/1900 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 820/1500 | 888/1300 | 999/1400 | 1068/1500 |
| Vaihteita | 18+9 | 18+9 | 18+9 | 18+9 |
| Synkronoituja | powershift | powershift | powershift | powershift |
| Pikavaihde | powershift | powershift | powershift | powershift |
| Suunnanvaihtaja | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,8-40,5 | 2,8-40,5 | 2,8-40,5 | 2,8-40,5 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 117 | 117 | 117 | 117 |
| Hydrauliikan paine bar | 187 | 187 | 187 | 187 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 7089 | 8870 | 8870 | 8870 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10,68 (9,14) | 10,68 (9,14) | 10,68 (9,14) | 10,68 (9,14) |
| Eturenkaat neliveto | 16.9R30 | 16.9R30 | 16.9R30 | 16.9R30 |
| Takarenkaat neliveto | 20.8R42 | 20.8R42 | 20.8R42 | 20.8R42 |
| Paino kg neliveto | 7839 (8066) | 8517 (8744) | 8517 (8744) | 8517 (8744) |
| Korkeus cm | 300 | 300 | 300 | 300 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 507 (518) | 507 (518) | 507 (518) | 507 (518) |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 301 (312) | 301 (312) | 301 (312) | 301 (312) |
| Polttoainesäiliö l | 416 | 416 | 416 | 416 |
| Melutaso dB | 73 | 73 | 73 | 73 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x |
| Ilmajousitettu istuin | x | x | x | x |
| Ilmastointi | x | x | x | x |
| Ajotietokone | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






