Video: Näin toimii jarrulavetti vetotilanteessa – väriledeillä kerrotaan jarrutuksen etenemisestä
Vedon alussa lavetin etureuna lepää maata vasten. Vedon edetessä painoa siirretään keulaan ja lopuksi takapää kevennetään kitkalevyn varaan.
Jarrulavetti kertoo jarrutusvastuksesta yleisölle väriledein. Kitkalevyn kyljessä on olevat ledit muuttuvat vaiheittain punaisiksi. Kun kaikki kitkalevyn ledit ovat punaisia, lavetissa on suurin jarrutusvoima päällä.
Vihreät ledit kertovat, että lavetin ohjelmisto tietää lavetin olevan valmiina seuraavaan vetosuoritukseen.
Vedon jälkeen paino siirretään takaisin taakse ohjaamon alle.
Mikäli lavetti ajautuu pois radalta, lavetin kuljettaja painaa tappokytkintä, mikä sulkee vetokoneen turbon läpän ja ilmanotto menee murto-osaan. Samalla lavetti maksimoi jarrutusvoimansa.
Finnish Tractor Pulling SM-osakilpailut 2022:
28.05.2022 Lappeenranta (C-kilpailu)
11.06.2022 Humppila
26.06.2022 Haapajärvi
02.07.2022 Härmä
09.07.2022 Lievestuore
16.07.2022 Honkajoki
30.07.2022 Kalajoki
06.08.2022 Tyrnävä
Lue myös jarrulavetin tarkempi esittely:
Osaston luetuimmat
- Powershift-vaihteiston kytkimien vikaantuminen vaatii nopeita toimenpiteitä – toimi näin vian iskiessä
- Hydrauliikkasarja, osa 32: Rotaattori on tärkeä kuormaimien ja metsäkoneiden osa – tällainen on pyörittäjän tekniikka
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Tieliikennelaki uudistui 1.6.2020 – raskaamman kaluston muutokset tieliikennelain pykäliin
- Tyhnenikö akku yllättäin? – Näin tarkistat latauksen toiminnan ja tarkennat vikapaikan
- Korjaa koneen maalipinta ajoissa – näin tehtiin traktorin askelmien jauhemaalaus