Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Video: Näin toimii jarrulavetti vetotilanteessa – väriledeillä kerrotaan jarrutuksen etenemisestä

Jarrulavetin toimintaan kulminoituu kilpailun eteneminen. Videolla näkyy jarruvaunun toimintaa käytännön vetotilanteissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vedon alussa lavetin etureuna lepää maata vasten. Vedon edetessä painoa siirretään keulaan ja lopuksi takapää kevennetään kitkalevyn varaan.

Jarrulavetti kertoo jarrutusvastuksesta yleisölle väriledein. Kitkalevyn kyljessä on olevat ledit muuttuvat vaiheittain punaisiksi. Kun kaikki kitkalevyn ledit ovat punaisia, lavetissa on suurin jarrutusvoima päällä.

Vihreät ledit kertovat, että lavetin ohjelmisto tietää lavetin olevan valmiina seuraavaan vetosuoritukseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vedon jälkeen paino siirretään takaisin taakse ohjaamon alle.

Mikäli lavetti ajautuu pois radalta, lavetin kuljettaja painaa tappokytkintä, mikä sulkee vetokoneen turbon läpän ja ilmanotto menee murto-osaan. Samalla lavetti maksimoi jarrutusvoimansa.

Finnish Tractor Pulling SM-osakilpailut 2022:

28.05.2022 Lappeenranta (C-kilpailu)

11.06.2022 Humppila

26.06.2022 Haapajärvi

02.07.2022 Härmä

09.07.2022 Lievestuore

16.07.2022 Honkajoki

30.07.2022 Kalajoki

06.08.2022 Tyrnävä

Lue myös jarrulavetin tarkempi esittely:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vetokisoissa vastuksena käytettävän jarrulavetti on monimutkainen tekninen laite – jarrutusvoima on suurimmillaan kuin 27-tonninen kaivukone telat jumissa