Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Rengasrikolla voi olla salakavalia seurauksia – näistä merkeistä tunnistat vaurioituneen renkaan

Rengasrikon sattuessa kannattaa ajo keskeyttää välittömästi. Jos ajoa jatkaa, saattaa renkaaseen syntyä ulospäin näkymättömiä vaurioita.
Ulkoapäin tarkastellessa rengas vaikutti hyväkuntoiselta, kilometrejä oli selvästi kertynyt vain vähän. Vain pieni kuluma renkaan sivussa olisi paljastanut tarkasti tutkittaessa jotakin olevan vialla. Varsinaisesti epäilyksiä herätti se, että renkaasta kuului pyöritettäessä asiaankuulumatonta rapisevaa ääntä.
Ulkoapäin tarkastellessa rengas vaikutti hyväkuntoiselta, kilometrejä oli selvästi kertynyt vain vähän. Vain pieni kuluma renkaan sivussa olisi paljastanut tarkasti tutkittaessa jotakin olevan vialla. Varsinaisesti epäilyksiä herätti se, että renkaasta kuului pyöritettäessä asiaankuulumatonta rapisevaa ääntä. Kuva: Jyrki Karkinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Esimerkkitapauksemme on auton rengas (koko 195/50 15), mutta vauriot ovat samantyyppisiä myös suuremman ja pienemmän kokoluokan renkaiden osalta. Tässä tapauksessa oli onnea mukana – rengas saatiin ajoissa pois käytöstä.

Parhaassa tapauksessa rengasrikon sattuessa matka voidaan pysäyttää heti ja puhjennut rengas saadaan vaihdettua. Jos matkaa syystä tai toisesta jatketaan renkaan jo tyhjennyttyä, seuraa väistämättä vaurioita. Niiden suuruus ja tyyppi vaihtelee sen mukaan, paljonko tilanteessa on ollut vauhtia ja kauanko tilanne on kestänyt. Sekin vaikuttaa, onko rengas päässyt aivan tyhjäksi, vai onko painetta ollut edes vähän jäljellä, mikä pienentää vaurioiden suuruutta.

Rengasrikon oireet

Paineen vähentyessä ensimmäinen kuljettajan havaitsema oire on tavallisesti renkaan vähentynyt sivuttaispito. Kun rengas ei enää paineen vähetessä pidä muotoaan, sivuttaissuunnasta tuleva voima ei enää kohdistu renkaan kautta tiehen, vaan rengas joustaa voiman suuntaan – ohjaus vetelee tai vaikeutuu selvästi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Takarenkaassa tai peräkärryn renkaan paineen väheneminen on hankalampi huomata. Oireet ovat pohjimmiltaan samat: renkaan sivusuuntainen joustaminen vähentää renkaan ohjaavaa voimaa, ja esimerkiksi mutkassa ajoneuvon perä tai perävaunu tuntuu luistavan mutkan suuntaan.

Jos tie on tasainen ja mutkaton, saattaa renkaan tyhjeneminen jäädä huomaamatta. Kun paineen lasku jatkuu, tullaan lopulta tilanteeseen, jossa rengas ei enää suorallakaan pidä muotoaan, vaan renkaan sivut taittuvat kaksinkerroin vanteen ja maan väliin. On selvää, että vahvinkaan rengas ei siedä tällaista tilannetta kovin pitkään.

Vaurioiden syntymekanismi

Ensimmäinen vaurio saattaa syntyä renkaan ulkosivuun siihen kohtaan, jossa taipuma on suurin. Etenkin vanhoilla renkailla sivut saattavat olla niin kovettuneita ja hauraita, että kumi hajoaa ensimmäisenä juuri näistä kohdin. Jos taas rengas on tuoreempaa vuosikertaa ja kumin joustavuus on yhä hyvä, ensimmäiset vauriot syntyvät renkaan sisä- ja ulkopuolelle, kohtaan jossa kaksinkerroin taittuneet sivut hankaavat toisiaan ja maata vastaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Hankaus ja paine jauhavat renkaan sisäsivusta irti kumipurua, joka jää renkaan sisälle. Tässä vaiheessa tilanne saattaa olla sellainen, että ulkoapäin renkaan kunto vaikuttaa hyvältä, vaikka sisäpintaan on syntynyt vakavia ja renkaan kestävyyttä vähentäviä vaurioita.

Ääni paljasti

Esimerkkitapauksessa oli käynyt juuri edellä kuvatulla tavalla. Tilannetta pahensi vielä se, että rengasrikko oli paikattu korjausvaahdolla. Reikä oli kyllä saatu umpeen ja paine pysymään renkaassa, mutta samalla liimamainen paikka-aine oli kerännyt kumipurun isoiksi palleroiksi, jotka pyörivät renkaan sisällä.

Paikka-aineen käytöstä huolimatta renkaaseen oli syntynyt niin paljon vaurioita, että paine pikkuhiljaa laski. Onneksi näin, sillä samalla kun rengas irrotettiin paikkaamista varten, kiintyi huomio kummalliseen rapinaan, joka kuului renkaan sisältä. Renkaan irrotus vanteelta paljasti vaurion todellisen luonteen ja rengas voitiin poistaa käytöstä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pahimmassa mahdollisessa tilanteessa vaurioitunut rengas olisi voinut hajota raskaasti kuormattuna kovassa vauhdissa ja aiheuttaa onnettomuuden.

Jos rengas pysyy vanteella tyhjentymisestä huolimatta, taipuvat renkaan sivut vanteen ja maan väliin kaksinkerroin. Ajon jatkaminen tässä tilassa vaurioittaa renkaan rakennetta nopeasti.
Jos rengas pysyy vanteella tyhjentymisestä huolimatta, taipuvat renkaan sivut vanteen ja maan väliin kaksinkerroin. Ajon jatkaminen tässä tilassa vaurioittaa renkaan rakennetta nopeasti. 
Kumipuru oli keräytynyt enimmillään noin 4 cm halkaisijaltaan oleviksi möykyiksi. Purua oli myös niin paljon, että siitä aiheutui renkaaseen epätasapainoa.
Kumipuru oli keräytynyt enimmillään noin 4 cm halkaisijaltaan oleviksi möykyiksi. Purua oli myös niin paljon, että siitä aiheutui renkaaseen epätasapainoa. 
Renkaan irrottamisen jälkeen paljastui karu totuus. Renkaan sivut ovat hankautuneet vöihin asti, ja ensiapuna käytetty paikkausvaahto on vielä pahentanut asiaa. Tämä rengas on käyttökelvoton.
Renkaan irrottamisen jälkeen paljastui karu totuus. Renkaan sivut ovat hankautuneet vöihin asti, ja ensiapuna käytetty paikkausvaahto on vielä pahentanut asiaa. Tämä rengas on käyttökelvoton. 

Grafiikka: Elina Varpuluoma