Paalaimet ja niittokoneet

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Pöttingerin pyöröpaalaimessa on ulosvedettävä teräpaketti, mikä helpottaa terien huoltoa merkittävästi. Muuttuvakammioisessa hihnapaalaimessa on 32 terää, joilla saavutetaan 36 millin teoreettinen silpun pituus. (SN)
Pöttingerin pyöröpaalaimessa on ulosvedettävä teräpaketti, mikä helpottaa terien huoltoa merkittävästi. Muuttuvakammioisessa hihnapaalaimessa on 32 terää, joilla saavutetaan 36 millin teoreettinen silpun pituus. (SN)
Kuhn esitteli uuden muovisidontalaitteen, jossa käytetään tavallista käärintämuovia paalin sidontaan erityismuovin sijaan. Laite on ensimmäiseksi asennettu i Bio Pluss -malliin. Muovia kiristetään käärintälaitteen kiristimillä 75 %. Kiristimet kääntyvät aloituksen jälkeen vaaka-asentoon, jolloin kahdesta muovirullasta tulee paalin levyinen ja keskelle vielä 25 sentin limitys. Rullat ovat aloituksessa pystyssä, ja idea on sama kuin muissakin rullakoneiden muovisidontalaitteissa, joissa muovia kavennetaan aluksi noin puoli kierrosta, ettei se kietoutuisi telojen ympärille. Samalla sidontalaitteella voi käyttää myös verkkoa. Tällä menetelmällä on kiistattomia etuja, esikiristetty muovi asettuu tiukasti paalin pintaan. Sillä on siis sama vaikutus kuin 3D-käärinnässä, jossa käärintämuovi kiedotaan ensin pitkittäin paalin pintaan. Toiseksi ei tarvita verkkoa tai erillistä sidontamuovia, vaan voidaan käyttää samaa muovia sidontaan ja käärintään. Menetelmästä tulee hieman kustannussäästöä myös, koska 1 500 metrin muovirullat vastaavat 4 500 metrin verkkorullaa. (SN)
Kuhn esitteli uuden muovisidontalaitteen, jossa käytetään tavallista käärintämuovia paalin sidontaan erityismuovin sijaan. Laite on ensimmäiseksi asennettu i Bio Pluss -malliin. Muovia kiristetään käärintälaitteen kiristimillä 75 %. Kiristimet kääntyvät aloituksen jälkeen vaaka-asentoon, jolloin kahdesta muovirullasta tulee paalin levyinen ja keskelle vielä 25 sentin limitys. Rullat ovat aloituksessa pystyssä, ja idea on sama kuin muissakin rullakoneiden muovisidontalaitteissa, joissa muovia kavennetaan aluksi noin puoli kierrosta, ettei se kietoutuisi telojen ympärille. Samalla sidontalaitteella voi käyttää myös verkkoa. Tällä menetelmällä on kiistattomia etuja, esikiristetty muovi asettuu tiukasti paalin pintaan. Sillä on siis sama vaikutus kuin 3D-käärinnässä, jossa käärintämuovi kiedotaan ensin pitkittäin paalin pintaan. Toiseksi ei tarvita verkkoa tai erillistä sidontamuovia, vaan voidaan käyttää samaa muovia sidontaan ja käärintään. Menetelmästä tulee hieman kustannussäästöä myös, koska 1 500 metrin muovirullat vastaavat 4 500 metrin verkkorullaa. (SN)
Vajaa kymmenen vuotta sitten ehdittiin jo uskoa, että pyöröpaalaus on jäämässä taka-alalle uusien tuotekehitysideoiden suuntautuessa muihin rehunteko- ja paalaustekniikoihin. Agritechnica-näyttelyssä esiteltiin paalaukseen liittyviä innovaatioita useita, joista eräänä voidaan myös pitää kultamitalin saanutta Kronen pelletöintilaitetta. Jatkuvan, Non Stop -paalauksen kehittely on myös työllistänyt yritysten tuotekehitysosastoja viime vuosina ja markkinoille on saatu jo ensimmäisiä koneita.Non Stop -paalaus tekee kovaa vauhtia tuloaan. Kronella on jo myynnissä jatkuvatoiminen paalain ja Viconin sekä Lely Welgerin mallit ovat tulossa markkinoille. Kronen paalain toimii ns. etukammio-periaatteella, eli sidonnan aikana kone kerää paalattavan materiaalin varsinaisen kammion etupuolella olevaan tilaan, josta se syötetään paalikammioon, kun valmis paali on poistettu. Viconin ja Welgerin paalaimissa on puolestaan käytännössä kaksi paalikammiota. Etummaista kammiota täytetään, kun takakammiossa olevaa paalia sidotaan. Viconin paalain on rullakammioinen yhdistelmäkone ja Welgerin yhdellä leveällä hihnalla varustettu muuttuvakammioinen pelkkä paalain. (SN)
Vajaa kymmenen vuotta sitten ehdittiin jo uskoa, että pyöröpaalaus on jäämässä taka-alalle uusien tuotekehitysideoiden suuntautuessa muihin rehunteko- ja paalaustekniikoihin. Agritechnica-näyttelyssä esiteltiin paalaukseen liittyviä innovaatioita useita, joista eräänä voidaan myös pitää kultamitalin saanutta Kronen pelletöintilaitetta. Jatkuvan, Non Stop -paalauksen kehittely on myös työllistänyt yritysten tuotekehitysosastoja viime vuosina ja markkinoille on saatu jo ensimmäisiä koneita.Non Stop -paalaus tekee kovaa vauhtia tuloaan. Kronella on jo myynnissä jatkuvatoiminen paalain ja Viconin sekä Lely Welgerin mallit ovat tulossa markkinoille. Kronen paalain toimii ns. etukammio-periaatteella, eli sidonnan aikana kone kerää paalattavan materiaalin varsinaisen kammion etupuolella olevaan tilaan, josta se syötetään paalikammioon, kun valmis paali on poistettu. Viconin ja Welgerin paalaimissa on puolestaan käytännössä kaksi paalikammiota. Etummaista kammiota täytetään, kun takakammiossa olevaa paalia sidotaan. Viconin paalain on rullakammioinen yhdistelmäkone ja Welgerin yhdellä leveällä hihnalla varustettu muuttuvakammioinen pelkkä paalain. (SN)
McHalen Orbital-käärin toimii samalla periaatteella kuin Fusion-yhdistelmäpaalaimen käärintälaite. (SN)
McHalen Orbital-käärin toimii samalla periaatteella kuin Fusion-yhdistelmäpaalaimen käärintälaite. (SN)
Vicon oli tuonut esille prototyyppimallin uudesta paalaimen ohjausideasta. Pyöröpaalain kytketään vetovarsiin ja vetoaisassa on kaksi niveltä, joista toista ohjataan hydraulisylinterillä. Paalattaessa toinen, vapaasti kääntyvä, aisanivel sallii paalaimen liikkumisen traktorin kääntyessä. Paalaimen kammiossa on anturit, jotka tunnustelevat kammion täyttymistä. Mikäli paalin toinen puoli on jäämässä vajaaksi, ohjaa automatiikka hydraulisella aisan käännöllä paalaimen sivuun siten, että materiaalia alkaa tulla vajaalle puolelle enemmän. Aisalle sijoitetun potentiometrin avulla paalaimen ohjelma tietää, missä asennossa aisan ohjaus on. Liikevaraa ohjauksessa on 60 cm. Idean tarkoituksena on helpottaa kuljettajan työtä niin, ettei ohjaamossa tarvitse vahtia paalin täyttymistä. (SN)
Vicon oli tuonut esille prototyyppimallin uudesta paalaimen ohjausideasta. Pyöröpaalain kytketään vetovarsiin ja vetoaisassa on kaksi niveltä, joista toista ohjataan hydraulisylinterillä. Paalattaessa toinen, vapaasti kääntyvä, aisanivel sallii paalaimen liikkumisen traktorin kääntyessä. Paalaimen kammiossa on anturit, jotka tunnustelevat kammion täyttymistä. Mikäli paalin toinen puoli on jäämässä vajaaksi, ohjaa automatiikka hydraulisella aisan käännöllä paalaimen sivuun siten, että materiaalia alkaa tulla vajaalle puolelle enemmän. Aisalle sijoitetun potentiometrin avulla paalaimen ohjelma tietää, missä asennossa aisan ohjaus on. Liikevaraa ohjauksessa on 60 cm. Idean tarkoituksena on helpottaa kuljettajan työtä niin, ettei ohjaamossa tarvitse vahtia paalin täyttymistä. (SN)
John Deeren esittelemä oljen sidontaan ja suojaukseen tarkoitettu kalvoratkaisu on uutta innovatiivista ajattelua. Muovisidonnan ajateltiin olevan ratkaisu olkipaalien sidontaan ja sääsuojaukseen. Käytössä siinä on kuitenkin ongelmana kosteuden tiivistyminen muovin sisäpintaan, joka vähän kerrassaan pilaa paalin pintakerrosta. Kostuneessa paalissa vaaralisinta on home, joka on haitallista ihmisille ja eläimille. John Deeren ratkaisussa kalvo on samantyyppistä kuin vaatteissa käytettävä Gore Tex. Ilma pääsee kulkemaan vapaasti kalvon läpi, mutta kosteus vain yhteen suuntaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sisäpintaan tiivistyvä kosteus tulee kalvosta läpi. Kalvo ei kuitenkaan päästä kosteutta, kuten sadetta sisälle ja paali pysyy kuivana, eikä hometta pääse syntymään. Ongelmana on kuitenkin hinta, joka oli esittelijän mukaan noin 5 euroa paalia kohden. Lisäksi kalvosidonta toimii vain John Deeren omissa paalaimissa. (SN)
John Deeren esittelemä oljen sidontaan ja suojaukseen tarkoitettu kalvoratkaisu on uutta innovatiivista ajattelua. Muovisidonnan ajateltiin olevan ratkaisu olkipaalien sidontaan ja sääsuojaukseen. Käytössä siinä on kuitenkin ongelmana kosteuden tiivistyminen muovin sisäpintaan, joka vähän kerrassaan pilaa paalin pintakerrosta. Kostuneessa paalissa vaaralisinta on home, joka on haitallista ihmisille ja eläimille. John Deeren ratkaisussa kalvo on samantyyppistä kuin vaatteissa käytettävä Gore Tex. Ilma pääsee kulkemaan vapaasti kalvon läpi, mutta kosteus vain yhteen suuntaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sisäpintaan tiivistyvä kosteus tulee kalvosta läpi. Kalvo ei kuitenkaan päästä kosteutta, kuten sadetta sisälle ja paali pysyy kuivana, eikä hometta pääse syntymään. Ongelmana on kuitenkin hinta, joka oli esittelijän mukaan noin 5 euroa paalia kohden. Lisäksi kalvosidonta toimii vain John Deeren omissa paalaimissa. (SN)
Japanilainen Kubota oli lähtenyt Agritechnicaan isolla osastolla, jossa pääosassa olivat tietenkin traktorit. Mukana oli lisäksi Kubotan nimellä runsas työkonevalikoima. Kuvan pyöröpaalain on Kvernelandin valmistama. (SN)
Japanilainen Kubota oli lähtenyt Agritechnicaan isolla osastolla, jossa pääosassa olivat tietenkin traktorit. Mukana oli lisäksi Kubotan nimellä runsas työkonevalikoima. Kuvan pyöröpaalain on Kvernelandin valmistama. (SN)
Pöttingerin noukinvaunussa on noukkimen alla telamainen tukipyörä, joka estää noukkimen painumisen liian alas, jos peltoon jää pyörän uria. Näin maata ei kulkeudu turhaan rehun joukkoon, mikä parantaa säilörehun laatua. (SN)
Pöttingerin noukinvaunussa on noukkimen alla telamainen tukipyörä, joka estää noukkimen painumisen liian alas, jos peltoon jää pyörän uria. Näin maata ei kulkeudu turhaan rehun joukkoon, mikä parantaa säilörehun laatua. (SN)
Robert valmistaa etukuormaajien lisälaitteita, joista kuvassa on appeensekoituskauha. Vajaan kahden kuution kauhalla voidaan tehdä pieniä ape-eriä ja kuljettaa ne paikkoihin, joihin apevaunulla ei sovi kulkemaan. Samantyyppisiä ratkaisuja oli esillä useammalla valmistajalla, esimerkiksi Flieglillä. (SN)
Robert valmistaa etukuormaajien lisälaitteita, joista kuvassa on appeensekoituskauha. Vajaan kahden kuution kauhalla voidaan tehdä pieniä ape-eriä ja kuljettaa ne paikkoihin, joihin apevaunulla ei sovi kulkemaan. Samantyyppisiä ratkaisuja oli esillä useammalla valmistajalla, esimerkiksi Flieglillä. (SN)
Pöttingerin niittokoneiden teräpalkeissa on muutettu rattaiden hammastusta siten, että neljä hammasta on jatkuvasti kosketuksessa. Hampaiden väliin ei jää väljää tilaa, jolloin kiveen ajettaessa takaisku ei riko vaihteistoa niin helposti, kuin jos kosketuspintaa olisi vain kolmessa hampaassa. (SN)
Pöttingerin niittokoneiden teräpalkeissa on muutettu rattaiden hammastusta siten, että neljä hammasta on jatkuvasti kosketuksessa. Hampaiden väliin ei jää väljää tilaa, jolloin kiveen ajettaessa takaisku ei riko vaihteistoa niin helposti, kuin jos kosketuspintaa olisi vain kolmessa hampaassa. (SN)