Bauma-näyttely 11-17.4. - Odotukset ylittyivät

Maailman suurin rakennuskonenäyttely Bauma järjestettiin Saksassa jo 31. kertaa. Ratkeamispisteeseen ahdettu näyttelyalue tarjosi kattavan tarjonnan alan uutuuksista ja nousussa olevista tuotteista. Tapahtuman ilmapiiri luo uskoa huomiseen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hiabin HiVision -järjestelmä tekee tuloaan markkinoille. Puun kuormaukseen tarkoitettu uutuus saataneen myyntiin tämän vuoden aikana. Järjestelmän suuri etu on se, että nosturi ei tarvitse enää hyttiä, kun lastaus voidaan hoitaa auton ohjaamosta apukuskin paikalta. Näin hyötykuormaa saadaan kasvatettua noin 400 kiloa, eli noin prosentin verran. Kuljettaja asettaa päähänsä 3D-älylasit ja lastaa havaitsemansa näkemän perusteella auton. Älylasit mm. tunnistavat kuljettajan pään ja silmien liikkeet. Tietokone ohjaa useammalta linssiltä tulevaa näkymää mahdollisimman realistiseksi. Järjestelmä käyttää neljää 3D-kameraa, jotka antavat 240 asteen näkymän työalueelle. ”Tuo prosentti on pitkässä juoksussa merkittävä lisä, kun puunkuljetuksen katteet ovat 2–3 prosentin luokkaa,” Kim Bennert Hiabilta painottaa.Myyntiin tulevaan versioon tulee päivitys Okulus-3D-älylaseista. Siinä mm. resoluutio on messuilla käytössä olevaa kuvan protoversiota parempi. HiVisionia varten on kehitetty uusi hytitön 118S-nosturi. Siinä on mm. kallistuventtiilit, joita hytillisissä nostureissa ei ole käytetty. Pikainen testi simulaattorilla osoitti sen, että lastaaminen on yllättävän vaikeata/helppoa kuljettajan osaamisesta ja kokemuksesta riippuen. Koura tukkeineen heiluu ja kolisee pankkoihin ihan yhtä lailla kuin oikeassakin elämässä. Timo Rintakoski
Hiabin HiVision -järjestelmä tekee tuloaan markkinoille. Puun kuormaukseen tarkoitettu uutuus saataneen myyntiin tämän vuoden aikana. Järjestelmän suuri etu on se, että nosturi ei tarvitse enää hyttiä, kun lastaus voidaan hoitaa auton ohjaamosta apukuskin paikalta. Näin hyötykuormaa saadaan kasvatettua noin 400 kiloa, eli noin prosentin verran. Kuljettaja asettaa päähänsä 3D-älylasit ja lastaa havaitsemansa näkemän perusteella auton. Älylasit mm. tunnistavat kuljettajan pään ja silmien liikkeet. Tietokone ohjaa useammalta linssiltä tulevaa näkymää mahdollisimman realistiseksi. Järjestelmä käyttää neljää 3D-kameraa, jotka antavat 240 asteen näkymän työalueelle. ”Tuo prosentti on pitkässä juoksussa merkittävä lisä, kun puunkuljetuksen katteet ovat 2–3 prosentin luokkaa,” Kim Bennert Hiabilta painottaa.Myyntiin tulevaan versioon tulee päivitys Okulus-3D-älylaseista. Siinä mm. resoluutio on messuilla käytössä olevaa kuvan protoversiota parempi. HiVisionia varten on kehitetty uusi hytitön 118S-nosturi. Siinä on mm. kallistuventtiilit, joita hytillisissä nostureissa ei ole käytetty. Pikainen testi simulaattorilla osoitti sen, että lastaaminen on yllättävän vaikeata/helppoa kuljettajan osaamisesta ja kokemuksesta riippuen. Koura tukkeineen heiluu ja kolisee pankkoihin ihan yhtä lailla kuin oikeassakin elämässä. Timo Rintakoski
Baumassa jaetaan myös innovaatiopalkintoja eri sektoreilla. Mecalacille myönnettiin muotoilupalkinto uudesta pyöräalustaisesta MWR-konseptikoneesta. Kone muistuttaa hieman JCB:n Hydradigiä, sillä polttoainesäiliö on sijoitettu alavaunuun akseleiden väliin, jolloin koneen painopiste tipahtaa matalammalle. Moottori on kuitenkin edelleen perinteisesti ylävaunussa. Palkintoraadin perusteissa todetaan, että Mecalac on onnistunut yhdistämään teknisen kehityksen ja tyylikkään muotoilun. (AT)
Baumassa jaetaan myös innovaatiopalkintoja eri sektoreilla. Mecalacille myönnettiin muotoilupalkinto uudesta pyöräalustaisesta MWR-konseptikoneesta. Kone muistuttaa hieman JCB:n Hydradigiä, sillä polttoainesäiliö on sijoitettu alavaunuun akseleiden väliin, jolloin koneen painopiste tipahtaa matalammalle. Moottori on kuitenkin edelleen perinteisesti ylävaunussa. Palkintoraadin perusteissa todetaan, että Mecalac on onnistunut yhdistämään teknisen kehityksen ja tyylikkään muotoilun. (AT)
Volvo julkaisi järeämmän pään uutuuksia. Volvo EC750 painaa noin 75 tonnia ja EC950E noin 91 tonnia. Jälkimmäinen on Volvon kaivukonemalliston kaikkein aikojen suurin kuokka. Jälkimmäisen koneen moottori on Volvon oma 446 kilowattinen. Kaivu-ulottuvuus on yli 12 metriä ja nostokyky yli 37 tonnia. Mallistolaajennuksilla Volvo pyrkii tavoittamaan yhä suurempaa osaa markkinoista. (AT)
Volvo julkaisi järeämmän pään uutuuksia. Volvo EC750 painaa noin 75 tonnia ja EC950E noin 91 tonnia. Jälkimmäinen on Volvon kaivukonemalliston kaikkein aikojen suurin kuokka. Jälkimmäisen koneen moottori on Volvon oma 446 kilowattinen. Kaivu-ulottuvuus on yli 12 metriä ja nostokyky yli 37 tonnia. Mallistolaajennuksilla Volvo pyrkii tavoittamaan yhä suurempaa osaa markkinoista. (AT)
JCB:n Hydradig uudistaa pyöräalustaisten konseptia, sillä koneen moottori ja hydrauliikka on sijoitettu alavaunuun. Työpaino on noin 10 tonnia. Hydradigin tarkempi esittely on luettavissa Koneviestin numerosta 5/2015. Kone on herättänyt runsaasti kiinnostusta heti lanseerauksensa jälkeen. Englantilainen H.E. Services (Plant Hire) niminen yritys osti kerralla 50 Hydradigiä vuokrauskäyttöön. (AT)
JCB:n Hydradig uudistaa pyöräalustaisten konseptia, sillä koneen moottori ja hydrauliikka on sijoitettu alavaunuun. Työpaino on noin 10 tonnia. Hydradigin tarkempi esittely on luettavissa Koneviestin numerosta 5/2015. Kone on herättänyt runsaasti kiinnostusta heti lanseerauksensa jälkeen. Englantilainen H.E. Services (Plant Hire) niminen yritys osti kerralla 50 Hydradigiä vuokrauskäyttöön. (AT)

Ennakko-odotukset Saksan Mün
chenissä järjestettyyn Bauma-
näyttelyyn olivat korkealla. Joka kolmas vuosi järjestettävään tapahtumaan oli ilmoittautunut 
3 243 näytteilleasettajaa, ja näyttelyalue oli kasvanut ennätyssuureksi. Yli 60 hehtaarin lääni tarjosikin nähtävää järeämmän rakentamisen kaikilta osa-alueilta.

Tunnelmien ja tilastojen mukaan näyttely ylittikin odotukset monilta osin. Vierailijoita tämänkertainen Bauma keräsi 580 000, mikä on 9 % enemmän kuin edellisessä Baumassa. Kävijöitä oli yli 200 maasta, joista suurin osa oli luonnollisesti Saksasta ja muualta Keski-Euroopasta. Järjestäjien tilastojen mukaan myös ruotsalaisten kävijöiden määrä oli kymmenen kärjessä. Myös suomenkielisiä näyttelyn ihastelijoita oli paikalla ilahduttavan paljon.

Näytteilleasettajista 63 % yrityksistä tuli Saksan ulkopuolelta, mikä on Bauma-näyttelyn ennätys. Kokonaisuutena näytteilleasettajia oli 58 eri maasta. Merkillepantavaa oli, että kiinalaiset yritykset olivat esillä aiempaa vaatimattomin. Esim. Shantui ja monet muut suuret monialayritykset olivat päättäneet jättää tapahtuman väliin. Myös komponenttipuolella osanotto oli aiempaa vähäisempää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tilastojen valossa tämä ei olekaan ihme, sillä Kiinan rakennuskone markkinat sukelsivat vuosina 2011–2015 peräti 70 %. Huomionarvoista toki on, että vahvat merkit, kuten Sany tuovat markkinoille yhä monipuolisempaa kalustoa, kuten lyhytperäisiä minikaivukoneita. Toisaalta Bauma 2016 oli erittäin merkittävä kauppapaikka useille yrityksille. Esimerkiksi Liebherr reportoi sopineensa näyttelyn aikana ennätysmäärän uusi tilauksia.

Uusiin ja entisiin kokoluokkiin

Vuosikausia askelittain kiristyneet päästömääräykset ovat aiheuttaneet valmistajille mittavia ponnistuksia, jotka vaikeuttivat perinteistä tuotekehitystä. Tällä hetkellä eletään päästöjen saralla kuitenkin suvantovaihetta, sillä mahdolliselle viidennelle päästötasolle siirtyminen onnistuu yhdistelemällä aiemmin kehitettyjä teknologioita. Moni moottorivalmistaja esittelikin Stage 5 Ready -moottoreitaan.

Päästöruljanssin taukoamisen myötä valmistajat toivat malleja täysin uusiin kokoluokkiin, kun useana vuotena peräkkäin kyseessä on ollut lähinnä vanhojen mallien päivityksiä. Esimerkiksi kaivinkoneita alkaa olla yhä pienemmin painoeroin ja eri käyttötarkoituksiin räätälöitynä. Vuokrausbisneksen kasvaessa markkinoille saapuu myös hieman riisutumpia, nimenomaan vuokraukseen tarkoitettuja malleja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kokonaisuutena Bauma 2016 oli myös toimittajalle massiivinen kokemus. Kännykän telemetriatietojen mukaan kävelyä tuli päivässä 19–20 kilometria. Suurimpien osastojen rakentaminen oli aloitettu jo viime syksynä. Korttelin kokoisten osastojen reunamilla parveilleet pilvenpiirtäjän kokoiset nosturit loivat myös oman tunnelmansa tapahtumalle.

Arto Turpeinen