Intermat 2015 Pariisi: Iso pienoismalli Liebherr LR1750 1:13

Damien Carli on rakentanut pienoismallin, jota on vaikea kutsua pienoismalliksi, sillä hänen nosturillaan on korkeutta kuusi metriä. Se oli saanut kunniapaikan tämän vuoden Intermat-messujen sisääntuloaulassa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tänä vuonna Intermat-messuille tulevat näyttelyvieraat kohtasivat sisääntuloaulassa kuusi metriä korkean pienoismallin Liebherr LR 1750 -telanosturista. Oikea nosturi ulottuisi vastaavalla puomikombinaatiolla vajaan 80 metrin korkeuteen. Suurimmillaan LR 1750:n puomin huippu voi ulottua 198 metriin.
Tänä vuonna Intermat-messuille tulevat näyttelyvieraat kohtasivat sisääntuloaulassa kuusi metriä korkean pienoismallin Liebherr LR 1750 -telanosturista. Oikea nosturi ulottuisi vastaavalla puomikombinaatiolla vajaan 80 metrin korkeuteen. Suurimmillaan LR 1750:n puomin huippu voi ulottua 198 metriin.
Toisin kuin oikean mittakaavan maailmassa, epätasapainoon joutuneen taakan voi tarvittaessa käydä suoristamassa vaikka käsin.
Toisin kuin oikean mittakaavan maailmassa, epätasapainoon joutuneen taakan voi tarvittaessa käydä suoristamassa vaikka käsin.
Daniem Carli ohjaa rakentamaansa pienoismallia melko pitkälle samalla tavoin kuin täysikokoista nosturia ohjataan. Ajopöytä on toistaiseksi kehitystyön alla ja siihen on vielä tulossa käytettävyyttä parantavia pieniä muutoksia.
Daniem Carli ohjaa rakentamaansa pienoismallia melko pitkälle samalla tavoin kuin täysikokoista nosturia ohjataan. Ajopöytä on toistaiseksi kehitystyön alla ja siihen on vielä tulossa käytettävyyttä parantavia pieniä muutoksia.
Nosturissa on kaikkiaan kuusi köysirumpua, joita pienoismallissa pyörittää kutakin oma alennusvaihteella varustettu sähkömoottori. Esikuvassa kullakin rummulla on omat hydraulimoottorinsa.
Nosturissa on kaikkiaan kuusi köysirumpua, joita pienoismallissa pyörittää kutakin oma alennusvaihteella varustettu sähkömoottori. Esikuvassa kullakin rummulla on omat hydraulimoottorinsa.
Puomi on koottu hitsaamalla kuten esikuvansa ja se on purettavissa kuljetusta varten samalla tavoin kuin oikea nosturi. Teräsvaijereiden sijasta pienoismallissa on käytössä nailonköydet.
Puomi on koottu hitsaamalla kuten esikuvansa ja se on purettavissa kuljetusta varten samalla tavoin kuin oikea nosturi. Teräsvaijereiden sijasta pienoismallissa on käytössä nailonköydet.

Liebherr LR 1750 tuli tuotantoon vuonna 2001. Se on tarkoitettu suurta nostokorkeutta vaativiin raskaisiin nostoihin. Sen ominta käyttöaluetta ovat siltojen, teollisuuslaitosten ja tuulivoimaloiden rakennustyöt. LR 1750 ei ole maailman suurin nosturi tela-alustaisten nostureiden luokassa, mutta sen autoalustainen rinnakkaismalli LG 1750 on sen sijaan suurin yleisellä tieverkolla ajettava ristikkopuominosturi maailmassa.

Liebherrin nostokyky on huikeat 750 tonnia. Koneen omapaino määräytyy luonnollisesti kulloisenkin työn edellyttämän puomin pituuden ja tarvittavien vastapainojen mukaan. Alavaunun keskellä on tavallisesti 95 tonnin vastapaino, ylävaunuun voidaan sijoittaa enimmillään 250 tonnia painoa ja loput on sijoitettava koneen taakse tulevaan apuvaunuun, jota voidaan kuormittaa jopa 400 tonnin painolla. Kokonaispaino on silloin suurimmillaan noin

1 000 tonnia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pisimmillään pääpuomin ja sen päähän kiinnitetyn lisäpuomin eli jibin yhteenlaskettu pituus on 200 metriä. Ei siis ole ihme, jos tämän esikuvan mukainen pienoismalli kin on suurikokoinen.

LR1 1750:stä on olemassa tehdasvalmisteisia pienoismalleja mittakaavassa 1:50. Näistä Conradin valmistama metallinen malli lienee tunnetuin. Se painaa 15 kiloa ja on parin metrin korkuinen.

Ranskalainen Damien Carli ei kuitenkaan halunnut valmista tehdasmallia. Tavoitteena oli ensinnäkin pienoismalli, jolla voisi operoida aivan kuten oikealla nosturilla. Damien halusi myös mallin, joka sopisi yhteen hänen muiden pienoismalliensa kanssa, sillä hän harrastaa radio-ohjattavia kuorma-autoja, joiden mittakaava on yleisimmin 1:14.

Hän päätti kuitenkin käytännön syistä rakentaa LR 1750:n 1:13-mittakaavaan. Raaka-aineena on ollut lähes pelkästään teräs ja valtaosa liitoksista on hitsattuja. Malli on täysin toimiva ja kaikki työliikkeet tapahtuvat kuten esikuvassa. Koneen omapaino on 250 kiloa ja sen nostokapasiteetti reilun kuuden metrin puomilla on 60 kiloa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Damien kertoo, että rakentamiseen kului kaikkiaan 600 tuntia. Hän sanoo, että hän on ollut aina kiinnostunut maanrakentamisesta ja koneista ja pienoismallin rakentaminen suuresta nosturista on ollut hänelle haave jo lapsesta saakka. n

Avaa artikkelin PDF