
Esittelyssä FinnMetkon runsas komponentti-, huolto- ja korjaustarjonta – osien valmistajat ovat siirtyneet monella alalla uuden tekniikan käyttöön
Pari koronan kiusaamaa vuotta vaikuttaa tehneen hyvää konetekniikan komponenttivalmistajille. Ei varmasti taloudellisesti hyvää, mutta ideoita on insinöörien suunnittelupöydillä lennellyt. Ideat voivat toki olla vanhempiakin, mutta ovat saaneet muhia kiireen alla ennen maailmantilanteen muuttumista.
Ajovoimansiirrossa käytetään suljetun piirin hydrauliikkaa. Ajan teeman mukaan myös ajovoimansiirron hydrauliikkapumpuista ja moottoreista on tulevaisuudessa häviämässä säätöruuvit. Tekniikan sähköistyminen lisää myös korjaamojen koulutus tarvetta ja tuo lisää testereitä maakuntiin. Koneiden käyttäjä maksaa korjaamolaskussaan entistä enemmän myös testereiden ja ammattitaidon ylläpidon maksuja. Kuva: Eino KuhmonenFinnMetko 2022 -näyttelyn huolto ja korjaus:
- FinnMetko-näyttelyssä oli runsaasti tarjontaa komponentti-, huolto- ja korjausosille
- Komponenttivalmistajat siirtyvät monella alalla uuden tekniikan käyttöön
- Sähkökäyttöisyys vaikuttaa vahvasti tulevaisuuden koneiden tekniikkaan
Koneenrakentajia ja pieniä valmistajia hellitään hydrauliikan ohjausjärjestelmien rakennussarjoilla. Pienten valmistajien on helpompi ja järkevämpi ottaa valmis ohjausjärjestelmä pakettina tunnetulta valmistajalta, kun että keräilisi komponentteja eri valmistajilta.
Yksittäisten koneiden rakentelijoille valmiit rakennussarjat ovat oikeastaan elinehto. Valmiit sarjat mahdollistavat väylätekniikan saattamisen kyläseppien luomuksiin. Pienten ja isojen valmistajien samanlaisten ohjainjärjestelmien käyttö kentällä tuo myös ammattitaitoa koneiden käyttäjille ja kunnossapitäjille. Ei siis välttämättä huono juttu!
Have hydraulik esitteli venttiilipöydän, jota ohjataan suoraan can-väylän kautta. Väyläohjaus vähentää koko venttiilipöydälle menevän sähköjohtimien määrän neljään. Neljällä johdolla voidaan ohjata esimerkiksi 20 karaa. Ohjausjärjestelmä mahdollistaa myös lähes kaikki markkinoilla olevat ohjaimet. Erilaiset joystikit, napit, kauko-ohjaimet sekä anturoinnit on liitettävissä samaan pakettiin. Kuva: Eino KuhmonenValot kehittyvät
Valaistuksen lippulaivamallit päivittyvät pienin varmoin harppauksin. Älykkäät ympäristön valoisuuden mukaan kirkkautta säätävät majakat ovat mielenkiintoinen uutuus.
Hella esitteli tavallisella kaksinapaisella virtakaapelilla toimivan uuden älykkään työvalomalliston, joka käyttää samaa johtoa myös väyläsignaaleille. Hytissä olevasta samassa sähköverkon ohjaimesta voi vaihtaa valon kirkkautta ja väriä. Hieman edullisempien työvalojen luokkaan mielenkiintoa ja kilpailua lisää laatumerkkien panostus myös tämän luokan valoihin.
Valotekniikka kehittyy. Hella esitteli uuden sukupolven ”älykkään” työvalomallin, jonka väriä voidaan vaihtaa (keltainen tai vihreä) ja kirkkautta säätää tarpeen mukaan. Valo käyttää väyläsignaalia ohjaukseen, joka hoidetaan saman johdotuksen kautta kuin virransyöttö. Valossa on vain 2-napainen tavallinen deutsch-liitin aivan kuten monessa muussakin ledvalossa. Kuva: Eino KuhmonenTehot kasvussa
Myös komponenttivalmistus ja suunnittelu on kehittynyt. Hyvänä esimerkkinä kauan markkinoilla olleen Parkerin venttiilipöydän seuraaja, joka erilaisen valmistusmenetelmien ja suunnittelun ansiosta sallii lähes tuplamäärän öljyn läpivirtausta esikuvaansa nähden.
Parkerin jo 30 vuotisen uran tehnyt tunnettu K170Ls on saanut mielenkiintoisen seuraajan. Isoihin puutavarakuormaimiin kaivatun uutuuden merkintä on VA300LS. Nykyaikaisilla tuotantomenetelmillä samaan periaatteeseen perustuva ulkoisesti lähes samankokoinen suuntaventtiili mahdollistaa liki kaksikertaisen tilavuusvirtauksen karojen lävitse. Kuva: Eino KuhmonenTulevaisuus puhuttaa
Valmistajat kilpailevat tulevaisuuden ratkaisuista. Osia akkukäyttöisiin koneisiin oli esillä kaikilla suurilla komponenttivalmistajilla. Energian säästön merkitys koneiden jatkuvassa käytössä nousee aivan uudelle tasolle, kun voimanlähteenä on akku.
Hydrauliikan ohivuodoista ja säätötilavuushydrauliikan tyhjäkäyntipaineesta halutaan päästä eroon. Nopeat tehopiikit, jotka 15 vuotta sitten aiheuttivat miehekkään savupilven pakoputken päässä, vievät nyt akusta ison siivun työskentelyaikaa.
Sähköenergiaa käyttövoimanaan hyödyntävät työkoneet vaativat myös hydrauliikan sähköistyksen. Korkealla käyttöjännitteellä käytettävät hydrauliikkajärjestelmät laittavat myös komponenttivalmistajat uusien haasteiden eteen. Monella hydrauliikan komponenttivalmistajalla oli nähtävillä panostusta sähköistymiseen. Kuva: Eino KuhmonenNykyisten työkoneiden huolto/korjauskustannukset ovat nousseet lähivuosina merkittävästi. Vaikuttaa, että tulevaisuuden koneiden ylläpitokustannukset eivät ole ainakaan laskemassa nykyisestä. Sähkökäyttökoneiden korjaus vaatii asentajien koulutuksia ja paljon uusia testereitä.
Lähitulevaisuus näyttää millä kokonaisuudella uusia vaihtoehtosen energian koneita aletaan valmistaa. Vaikka energiakriisiä ei ole vielä ratkaistu, niin kourallinen hienoja ideoita tulevaisuuden tekniikasta oli nähtävillä.
Kun säätötilavuuspumppuun lisätään sähköinen tuoton tunnistin ja sähköinen LS-venttiili, niin pumpun joutokäyntiajat saadaan minimoitua ja standby-painetta hallittua vaikka nollatasosta saakka. Varsinkin akkukäyttöisissä koneissa kaikki turhaan kulutettu energia vähentää käyttöaikaa latausten välillä. Sähköinen hallinta antaa paljon muitakin mahdollisuuksia järjestelmän toteutukseen. Kuva: Eino Kuhmonen
Keskusvoitelujärjestelmän täyttöön maastossa on kehitetty kotimaassa uusi ratkaisu. Pumpullinen täyttökannu on helppo kuljettaa, se on vuotamaton, kestävä ja ympäristöystävällinen vähentäen rasvahävikkiä ja jätteen määrää. Ajatuksena on, että koneyrittäjä hankkii rasvan 200 litran tynnyreissä. Tynnyristä rasva pumpataan LubeJerry-kannuun, jolla se kuljetetaan työkohteeseen. Rasvan kilohinta on alhaisempi isossa pakkauksessa. Kuva: Eino Kuhmonen
Henkilöautokorjaamoilla paikkansa vakiinnuttanut induktiokuumennin yleistyy myös raskaan kaluston korjaamoissa. Ahlsellin kanssa hiljattain yhdistynyt Tarviketukku Gys-merkkisiä induktiokuumentimia. Tehokkain malli on teholtaan jopa 22 kW. M45-mutterin luvataan muuttuvan punahehkuun kahdessa sekunnissa. Kuva: Eino Kuhmonen
Työkoneiden ohjainjärjestelmien siirtyminen koko ajan enemmän väylä- ja tietokoneohjatuiksi antaa mahdollisuuksia käyttää eri valmistajien ohjainlaitteita ristiin samoissa järjestelmissä. Koneiden rakentajille tämä ainakin antaa lisävapauksia toteuttaa toiminnot haluamallaan tavalla. Kuva: Eino Kuhmonen
Parker päivittää letku- ja putkiliitinvalikoimaansa uudella pinnoitteella. Pinnoite kulkee nimellä Tough Shield. Pinnoitteen avulla korroosionkesto lähentelee ruostumatonta terästä. Vanhat varastoissa olevat liitinosat korvautuvat pikkuhiljaa uudella pinnoitteella oleviin, eivätkä tuotenumerot muutu. Kuva: Eino Kuhmonen
Milwaukee tarjoaa mahdollisiin sähkön jakelurajotteisiin akkugeneraattoria. 72 V akkupaketin luvataan tuottavan jatkuvasti 1800 W tehon 230 V jännitteeseen. Akkujen kesto määräytyy pitkälti käytön mukaan. Akkujen kestoajasta ei siis valmistajakaan anna arviotaan, mutta lyhytaikaiseen virrantarpeeseen varteenotettava ja hiljainen vaihtoehto. Kuva: Eino Kuhmonen
Eurooppaa koitteleva energiakriisi on saanut bioenergia-alan konekaupan hurjaan kiitoon. Niin hurjaan, että merkistä riippumatta uusien koneiden toimitusajat ovat liian pitkiä tämänhetkiseen vaihtelevaan maailmantilanteeseen. Jonotusajoissa puhutaan vuosista. Koneen odottelun aikana ehtii tapahtua paljon. Kuva: Eino Kuhmonen
JST Prohook on oivallinen esimerkki pienten pajojen voimasta ja sinnikkyydestä. Valmistajan ollessa tyytymätön kaupallisiin vaihtolavalaitteisiin on alettu kehittää itse koukku- ja vaijerilaitteen risteytystä yhdistämällä parhaat puolet. Yrityksen omassa käytössä ”proto” laite on toiminut hyvin jo 5 vuotta. Nyt on valmistumassa pieni sarjatuotantoerä markkinoille. Kuva: Eino Kuhmonen
Ajoneuvojen kamerat ovat yleistyneet muutaman edellisvuoden aikana huimasti. Kameran käyttöön pakottavat määräykset ovat edesauttaneet myös kameroiden kehitystyötä. Kameroilla parannetaan työturvallisuutta ja mukavuutta merkittävästi. Kuvankaltaisella lintuperspektiivi-kamerapaketilla ajoneuvon kaikki kuolleet kulmat näkyvät kuljettajalle. Kuva: Eino KuhmonenArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


