Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Suomalainen koneosaaminen oli laajasti esillä FinnMetkossa – maanrakennuksen osalta näyttelytarjonta jätti ristiriitaisen vaikutelman

Koneiden valmistuksen periaate on se, että pitää olla kysyntää ja siihen vastataan. FinnMetkossa se näkyi: suomalainen laatu ja tietotaito ovat vahvaa valuuttaa ja tämä ruokkii teollisuutemme kehitystä.
Outokummun Metalli juhlisti 15 000. Suomessa valmistettua harvesteripäämalliaan. Jo ensimmäinen Lokomo H750 -merkkinen harvesteripää 1980-luvun puolivälissä oli  neljällä syöttörullalla, kuten juhlamalliksi osunut Waratah H425 -mallikin. Yritys valmistaa myös John Deeren harvesteripäät ja toinen tehdas on Uudessa-Seelannissa.
Outokummun Metalli juhlisti 15 000. Suomessa valmistettua harvesteripäämalliaan. Jo ensimmäinen Lokomo H750 -merkkinen harvesteripää 1980-luvun puolivälissä oli neljällä syöttörullalla, kuten juhlamalliksi osunut Waratah H425 -mallikin. Yritys valmistaa myös John Deeren harvesteripäät ja toinen tehdas on Uudessa-Seelannissa. Kuva: Tommi Hakala

Samalla kun länsinaapurissamme ja muuallakin Euroopassa ihmetellään, miten Elmia Wood oli kutistunut pienemmäksi ja paikallisemmaksi näyttelytapahtumaksi, oli Metkon metsäpuoli oli varsin kattava. Samalla se toi esille myös suomalaisen koneenrakennuksen vahvan kokemuksen sektorilla.

Metsäkonetekniikkaa yrittäjille ja yrityksille

Merkittävä osa suomalaista metsäkonekehitystä on tapahtunut samalla tavalla kuin Ruotsissakin. Eli metsäyhtiöiden korjuun tarpeet ovat siivittäneet kehittämään ja keksimään uutta. Vaikka tämä yhteys kehityksen ja sen tarpeiden asettajilla on ollut vahva, on moni konevalmistaja saanut olla osa suurempaa kuvaa ja saanut kehityksen myötä vientiinsäkin vetoa ‒ monimutkaista on helpompi yksinkertaistaa, kuin yksinkertaista monimutkaistaa. Tämä tuli esille hyvin 1990-luvulla, kun Suomessa ajettiin kuutioivien mittalaitteiden käyttö pääsääntöiseksi menetelmäksi. Silloin Ruotsissa edelleen keskityttiin tehdasmittaukseen. Suomalaiset koneet ovatkin olleet hyviä vientiartikkeleita myös käytettyinä.

Kehityksen aallonharjalla oleminen on näkynyt viime vuosina esimerkiksi StanforD 2010-järjestelmien käyttöönotossa, Woodforce-tietojensiirto-ohjelman kehittymisen myötä. Ja samalla on eri tiedostomuodot asetettu ruokkimaan aina vain monipuolistuvia tarpeita. Merkittävä asia oli vuonna 2018 tapahtunut John Deeren päätös, missä kaikkien metsäkoneiden tietotekniikan kehitys siirrettiin Suomeen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pienemmätkin valmistajat hyötyneet

Kun suuremmat valmistajat ovat hallinneet suurempien mittakaavojen metsäyrityskohtaisia tarpeiden täyttämisiä, siinä siivellä ovat pienemmätkin valmistajat saaneet oman hyötynsä. Vaateisiin vastaaminen on kilpailuetu pienemmän mittakaavan yrittäjien joukossa, joista on kasvanut merkittäviä tekijöitä.

Yksi tälläinen on esimerkiksi Kone-Ketonen Oy, jonka kehityspanoksia ovat ruokkineet kotimaiset tarpeet. Ja samalla on voitu panostaa myös vientimarkkinoiden yksilöllisempiin ratkaisuihin. Eipä olekaan kovin harvinaista nähdä Keto-harvesteripää käytössä vaikkapa Pohjois-Amerikassa kuvatuissa metsien tosi-TV-ohjelmissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maanrakennuspuoli hiljaisempi, vaikka osaamista olisi esiteltäväksi

Maanrakennuksen osalta FinnMetkon tarjonta jätti ristiriitaisen vaikutelman. Muutama merkittävä maahantuoja loisti poissaolollaan – osaltaan asiaan toki vaikutti keväällä järjestetty Maxpo-näyttely sekä Mansen Mörinät. Maarakennus hakee nyt kirjaimellisesti paikkaansa Metkon osalta. Yritysten osastot olivat hajallaan ympäri näyttelyaluetta. Suurin osa oli sijoitettu ns. kolmioon, jonne piti kulkea erillisen käytävän kautta. Tätä eivät kaikki vierailijat välttämättä edes huomanneet. FinnMetkolla olisi edellytykset kasvaa todella ainutlaatuiseksi monialaiseksi näyttelyksi, kertomaan suomalaisesta maanrakentamisen osaamisesta ‒ mutta tämä vaatisi hieman alueen uudelleen organisointia.

Tiehoitoa

Metkon tarjontaan ovat aina kuuluneet tiehoidon välineet, elämmehän neljän vuodenajan maassa. Ne sopivat luontevasti monen vierailijan toimenkuvaan, kun hoidettavana on tiehoitokuntien teitä talvella ja kesällä. Moni hoitaa myös kevyenliikenteen väyliä ja isoja pihoja, joiden siivoaminen pyryn jäljiltä pitäisi tehdä ripeästi. Oikeat välineet helpottavat ja nopeuttavat työtä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kun taannoin oli puhetta Ketju-Mara-salaojakoneen uutuusesittelystä, niin valmistaja Seppo Kuisma piti Metkoa yhtenä toimivimmista näyttelyistä kyseiselle tuotteelle. Urakoitsijat käyvät Metkossa ja se huomattiin myös Ketju-Maran ympärillä. Kiinnostus kertoo myös siitä, että Metkossa vierailee metsästä kiinnostuneiden lisäksi myös niitä, jotka saavat toimeentuloa myös maataloudesta.

Työkalut ja tarvikkeet

Ne, jotka koneita käyttävät, useimmiten myös huoltavat ja korjaavat koneita. Moni yrittäjä ylläpitää koneen kuntoa itse ja rikkoutumiset korjataan pitkälti itse. Tämä on aina näkynyt näyttelykentän tarjonnassa. Vaikka osastoilla olivat esillä myös aggregaattikauppiaat, heillä ei juurikaan ollut koneita heti myytäväksi. Varautuminen tulevaan talveen on ainakin alkanut ajoissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kansanvälisillä harvesteripäämarkkinoilla Kone Ketonen Oy:n tuotteet ovat saaneet suosiota erilaisiin alustakoneisiin asennettuna. Nyt suosiota nostaa myös rajattoman pyörityksen mahdollistava rotaattori. Pohjois-Amerikassa letkutus siihen johdetaan usein riipukkeen sisällä suojassa. Näyttelyssä Logmer Oy Risto Heikkilä (keskellä) ja Lauri Ketonen (vasemmalla) pohtivat toteutusta myydyssä yksilössä.
Kansanvälisillä harvesteripäämarkkinoilla Kone Ketonen Oy:n tuotteet ovat saaneet suosiota erilaisiin alustakoneisiin asennettuna. Nyt suosiota nostaa myös rajattoman pyörityksen mahdollistava rotaattori. Pohjois-Amerikassa letkutus siihen johdetaan usein riipukkeen sisällä suojassa. Näyttelyssä Logmer Oy Risto Heikkilä (keskellä) ja Lauri Ketonen (vasemmalla) pohtivat toteutusta myydyssä yksilössä. Kuva: Tommi Hakala
Rovo on akkukäyttöinen robottialusta, joka voidaan valjastaa useisiin käyttötarkoituksiin. Kauko-ohjauksen ansiosta alustaa on mahdollista käyttää esimerkiksi vaara-alueilla tarkistuksissa ja mittauksissa. Suurin nopeus on 30 km/h. Alustan päälle voidaan asentaa esim. kastelulaitteita tai niittokone. Heavy Duty-version suurin kantokyky on 500 kiloa.
Rovo on akkukäyttöinen robottialusta, joka voidaan valjastaa useisiin käyttötarkoituksiin. Kauko-ohjauksen ansiosta alustaa on mahdollista käyttää esimerkiksi vaara-alueilla tarkistuksissa ja mittauksissa. Suurin nopeus on 30 km/h. Alustan päälle voidaan asentaa esim. kastelulaitteita tai niittokone. Heavy Duty-version suurin kantokyky on 500 kiloa.  Kuva: Arto Turpeinen
Hakki Pilke 55 Pro on uusi pilkekone sahakatkaisulla, jonka päämarkkina on muualla kuin Suomessa. Maksimissaan 55-senttinen pölli halkaistaan enintään 24 osaan. Ensin halkaisu tehdään kahdeksaan osaan. Rungon paksuus mitataan ja automatiikka hoitaa halkaisuterän oikean korkeuden. Koneen toimintaa, öljyjen lämpöjä jne. voidaan seurata etänä tehtaalta.
Hakki Pilke 55 Pro on uusi pilkekone sahakatkaisulla, jonka päämarkkina on muualla kuin Suomessa. Maksimissaan 55-senttinen pölli halkaistaan enintään 24 osaan. Ensin halkaisu tehdään kahdeksaan osaan. Rungon paksuus mitataan ja automatiikka hoitaa halkaisuterän oikean korkeuden. Koneen toimintaa, öljyjen lämpöjä jne. voidaan seurata etänä tehtaalta.  Kuva: Seppo Pentti
John Deere TimberMatic Kartat -sovellus on saanut uusia, erittäin laajoja lisäyksiä. Kuljettajalle näytetään perusnäytöllä tarvittaessa erilaisia puustotietoja, kuten kuvassa näkyvät värikoodatut harvennuspoistumat per hehtaari. Myös ilmoitetut hakkuualueet ja maastonmuodot saadaan näkyviin - myös ennakkosuunnitteluvaiheessa, yrittäjän kotikonttorilla.
John Deere TimberMatic Kartat -sovellus on saanut uusia, erittäin laajoja lisäyksiä. Kuljettajalle näytetään perusnäytöllä tarvittaessa erilaisia puustotietoja, kuten kuvassa näkyvät värikoodatut harvennuspoistumat per hehtaari. Myös ilmoitetut hakkuualueet ja maastonmuodot saadaan näkyviin - myös ennakkosuunnitteluvaiheessa, yrittäjän kotikonttorilla. Kuva: Tommi Hakala
Syketec ylätti tuomalla esille maailman pienimmän harvesteripään. Jobo ST35 Rabbit on vain 100 kiloa painava ja sen maksimi katkaisuläpimitta on 20 senttiä (13” laippa). Sykesyötön iskunpituus on 35 senttiä ja öljynvirtauksen tarpeeksi ilmoitetaan 20–30 l/min. ”Pienempiin koneisiin on kysytty jatkuvasti tämän kokoista päätä, tässä se nyt on”, totesi Syketec Ltd:n Börje Fågelklo.
Syketec ylätti tuomalla esille maailman pienimmän harvesteripään. Jobo ST35 Rabbit on vain 100 kiloa painava ja sen maksimi katkaisuläpimitta on 20 senttiä (13” laippa). Sykesyötön iskunpituus on 35 senttiä ja öljynvirtauksen tarpeeksi ilmoitetaan 20–30 l/min. ”Pienempiin koneisiin on kysytty jatkuvasti tämän kokoista päätä, tässä se nyt on”, totesi Syketec Ltd:n Börje Fågelklo. Kuva: Tommi Hakala
Ilkka Heinilä Oy maahantuomien Hypro-traktoriprosessoreiden pienimpään 300-malliin on nyt saatavilla erillisellä mittapyörällä varustettu mittalaite. Sen avulla saadaan katkottua tukkiosatkin riittävän mittatarkasti. Paikalla oli myös KV kokeilussa ollut Krpan GP 10 DF -metsäperävaunu, suuremmalla 500 mm rengaskoolla, sekä työnäytöksessä valmistajan pilkekone.
Ilkka Heinilä Oy maahantuomien Hypro-traktoriprosessoreiden pienimpään 300-malliin on nyt saatavilla erillisellä mittapyörällä varustettu mittalaite. Sen avulla saadaan katkottua tukkiosatkin riittävän mittatarkasti. Paikalla oli myös KV kokeilussa ollut Krpan GP 10 DF -metsäperävaunu, suuremmalla 500 mm rengaskoolla, sekä työnäytöksessä valmistajan pilkekone. Kuva: Tommi Hakala
Kiesitech on tunnettu harvestereiden syöttörullien ja lavettien kuormankiristimien valmistaja. Heidän uutuutensa oli LCB-lineaarikiristin, jossa kiristys tapahtuu hydraulimoottorin sijaan esimerkiksi akkupulttipyssyllä. Alumiinirunkoiselle kiristimelle on oma asennusteline, joka mahtuu esimerkiksi vaihtolavatyyppiseen koneenkuljetuslavaan alapuolelle. Myös traktorilavetit ovat sopivia käyttökohteita.
Kiesitech on tunnettu harvestereiden syöttörullien ja lavettien kuormankiristimien valmistaja. Heidän uutuutensa oli LCB-lineaarikiristin, jossa kiristys tapahtuu hydraulimoottorin sijaan esimerkiksi akkupulttipyssyllä. Alumiinirunkoiselle kiristimelle on oma asennusteline, joka mahtuu esimerkiksi vaihtolavatyyppiseen koneenkuljetuslavaan alapuolelle. Myös traktorilavetit ovat sopivia käyttökohteita. Kuva: Tommi Hakala
Etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen lumisiin olosuhteisiin ja kesäkäyttöön muuallekin on kehitetty Clark Arctic -telamalli. Se on jatkokehitetty kivisten olosuhteiden Rocky-mallista. Keskeltä telakenkä on kapea ja tuplanastoitettu, sivulenkkien läheltä telakenkä on taottu leveämmäksi ja lisäämään kantavuutta. Mallistossa on nyt myös FX-yleistelamallisto raskaammille metsäkoneille.
Etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen lumisiin olosuhteisiin ja kesäkäyttöön muuallekin on kehitetty Clark Arctic -telamalli. Se on jatkokehitetty kivisten olosuhteiden Rocky-mallista. Keskeltä telakenkä on kapea ja tuplanastoitettu, sivulenkkien läheltä telakenkä on taottu leveämmäksi ja lisäämään kantavuutta. Mallistossa on nyt myös FX-yleistelamallisto raskaammille metsäkoneille. Kuva: Tommi Hakala
Olofsfors telamallisto on laajentunut jo aiemmin uudella CoverB -kantavalla yleistelalla, nyt FinnMetkossa ensiesiteltiin raskaampien metsäkoneiden Kovax+ -malli. Siinä telakengän korkeutta on lisätty 6 milliä koko kengän pituudelta, eli peräti 36 milliseksi. Se antaa kuluttavissa olosuhteissa enemmän käyttöikää, telakengän jatke sivulenkkilinjan ulkopuolelle vähentää sivulenkkien kulumista kivikoissa.
Olofsfors telamallisto on laajentunut jo aiemmin uudella CoverB -kantavalla yleistelalla, nyt FinnMetkossa ensiesiteltiin raskaampien metsäkoneiden Kovax+ -malli. Siinä telakengän korkeutta on lisätty 6 milliä koko kengän pituudelta, eli peräti 36 milliseksi. Se antaa kuluttavissa olosuhteissa enemmän käyttöikää, telakengän jatke sivulenkkilinjan ulkopuolelle vähentää sivulenkkien kulumista kivikoissa. Kuva: Tommi Hakala
Ultralink Oy edustaa Suomessa slovenialaisen Verigan metsäkoneteloja ja -ketjuja. Esillä oli laaja valikoima telojakin, joista uusin oli metsäperävaunuihin ja myös pienmetsäkoneisiin suunniteltu Trailer Track. Se on yksikertaisesti toteutettu ja kevyt telamalli. Telakenkien pitonastoitus on selvästi toteutettu sivupidon lisäämiseksi ja on hieman liian karkea harvennushakkuille.
Ultralink Oy edustaa Suomessa slovenialaisen Verigan metsäkoneteloja ja -ketjuja. Esillä oli laaja valikoima telojakin, joista uusin oli metsäperävaunuihin ja myös pienmetsäkoneisiin suunniteltu Trailer Track. Se on yksikertaisesti toteutettu ja kevyt telamalli. Telakenkien pitonastoitus on selvästi toteutettu sivupidon lisäämiseksi ja on hieman liian karkea harvennushakkuille. Kuva: Tommi Hakala
Pilkekoneiden työnäytökset vetävät aina yleisöä paikalle. Tänä vuonna suomalaisten valmistajien lisäksi myös tuontimerkit olivat panostaneet tähän. Krpan lisäksi myös Tajfun-pilkekoneet tekivät työnäytöksiä ja yleisö tutustui innolla tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin.
Pilkekoneiden työnäytökset vetävät aina yleisöä paikalle. Tänä vuonna suomalaisten valmistajien lisäksi myös tuontimerkit olivat panostaneet tähän. Krpan lisäksi myös Tajfun-pilkekoneet tekivät työnäytöksiä ja yleisö tutustui innolla tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin. Kuva: Tommi Hakala
Yli 15 vuotta vanhempien John Deere Forestry -koneiden alkuperäisvaraosat ovat nyt saatavilla Koneosapalvelun kautta, John Deere Forestry Classic Parts -tuoteohjelmassa. Koneosapalvelu varastoi ja myy osia loppuasiakkaille Suomessa sekä John Deere Forestry -jälleenmyyjille Euroopassa
Yli 15 vuotta vanhempien John Deere Forestry -koneiden alkuperäisvaraosat ovat nyt saatavilla Koneosapalvelun kautta, John Deere Forestry Classic Parts -tuoteohjelmassa. Koneosapalvelu varastoi ja myy osia loppuasiakkaille Suomessa sekä John Deere Forestry -jälleenmyyjille Euroopassa Kuva: Tommi Hakala
Aku-vaunujen uutuus oli pienikokoinen koneenkuljetustraileri. Versioita on kolme – kokonaispaino on varustetasosta riippuen 1 350, 1 500 tai 1 800 kiloa. Omapainoksi ilmoitetaan 353 tai 375 kiloa. Kantavuus on joko 997,1 147 tai 1 425 kiloa. Jarrullisen kärryn pituus on 419 cm. Jousitus on toteutettu kumivääntöjousilla.
Aku-vaunujen uutuus oli pienikokoinen koneenkuljetustraileri. Versioita on kolme – kokonaispaino on varustetasosta riippuen 1 350, 1 500 tai 1 800 kiloa. Omapainoksi ilmoitetaan 353 tai 375 kiloa. Kantavuus on joko 997,1 147 tai 1 425 kiloa. Jarrullisen kärryn pituus on 419 cm. Jousitus on toteutettu kumivääntöjousilla.  Kuva: Arto Turpeinen
Greenmaster edustaa myös Farmtrac-traktoreita. Suurin malli on 75-hevosvoimainen. Lisäksi tarjolla on 300 ampeeritunnin sähköversio, joka painaa 1 126 kiloa. Kuvan FT22 on malliston pienin. Mitsubishin moottorissa on tehoa 21,3 hevosvoimaa. Painoa on 904 kiloa. Nelivetoisen minitraktorin takanostolaitteen nostokyvyksi ilmoitetaan 800 kiloa.
Greenmaster edustaa myös Farmtrac-traktoreita. Suurin malli on 75-hevosvoimainen. Lisäksi tarjolla on 300 ampeeritunnin sähköversio, joka painaa 1 126 kiloa. Kuvan FT22 on malliston pienin. Mitsubishin moottorissa on tehoa 21,3 hevosvoimaa. Painoa on 904 kiloa. Nelivetoisen minitraktorin takanostolaitteen nostokyvyksi ilmoitetaan 800 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen
 Hyötyajoneuvokeskus edustaa Alu-Cabin tuotteita. Pick-upit voidaan varustaa monenlaisilla varusteilla retkeilyautoksi. Kasaaminen luonnistuu viidessä minuutissa. Lavalle voidaan asentaa esim. häkit koirille ja nukkumateltta asettuu auton katolle. Järjestelmä on asennettavissa lähes kaikkiin pick-up-autoihin.
Hyötyajoneuvokeskus edustaa Alu-Cabin tuotteita. Pick-upit voidaan varustaa monenlaisilla varusteilla retkeilyautoksi. Kasaaminen luonnistuu viidessä minuutissa. Lavalle voidaan asentaa esim. häkit koirille ja nukkumateltta asettuu auton katolle. Järjestelmä on asennettavissa lähes kaikkiin pick-up-autoihin.  Kuva: Arto Turpeinen
Englantilainen Klou valmistaa erilaisia kantojyrsimiä, kuormaajin tarkoitettuja puukouria sekä puunhalkaisimia. Pienin kantojyrsinmalli painaa ainoastaan 105 kiloa. Hydraulivirtausta tarvitaan 22–80 litraa minuutissa. Leikkuuterän vauhdin kerrotaan olevan suhteellisen pieni, mutta vääntöä on tarjolla sitäkin enemmän.
Englantilainen Klou valmistaa erilaisia kantojyrsimiä, kuormaajin tarkoitettuja puukouria sekä puunhalkaisimia. Pienin kantojyrsinmalli painaa ainoastaan 105 kiloa. Hydraulivirtausta tarvitaan 22–80 litraa minuutissa. Leikkuuterän vauhdin kerrotaan olevan suhteellisen pieni, mutta vääntöä on tarjolla sitäkin enemmän.  Kuva: Arto Turpeinen
Motor Power Finland Oy:n valikoimaan kuuluu monenlaisten menopelien lisäksi myös Maxload-pienkuormaajat. Käyttöpainot ovat 1 650 ja 1 900 kiloa. Pienemmässä moottorina toimii Kubota ja suuremmassa Perkins. Ero on runkorakenteessa – toisessa mallissa ohjaamo on Avantin tapaan kiinteästi eturungossa ja toisessa on perinteinen pyöräkuormainratkaisu.
Motor Power Finland Oy:n valikoimaan kuuluu monenlaisten menopelien lisäksi myös Maxload-pienkuormaajat. Käyttöpainot ovat 1 650 ja 1 900 kiloa. Pienemmässä moottorina toimii Kubota ja suuremmassa Perkins. Ero on runkorakenteessa – toisessa mallissa ohjaamo on Avantin tapaan kiinteästi eturungossa ja toisessa on perinteinen pyöräkuormainratkaisu.  Kuva: Arto Turpeinen
Biojack esitteli uutuutena 430-kiloisen matalan BioJack 330:sen, jonka karsintapaksuus on 33 senttiä. Tarvittaessa poikki saadaan 40-senttinen puu. Kourassa on hydraulinen ketjunkiristin, LOGGER®-mittalaite pituusmittauksella, MenSe V-Tec-joukkokäsittelysyöttörullat ja teräketjuöljylle erillinen säiliö vakiona. Tarjoushinnaksi kerrottiin 31 500 euroa alv 0 %.
Biojack esitteli uutuutena 430-kiloisen matalan BioJack 330:sen, jonka karsintapaksuus on 33 senttiä. Tarvittaessa poikki saadaan 40-senttinen puu. Kourassa on hydraulinen ketjunkiristin, LOGGER®-mittalaite pituusmittauksella, MenSe V-Tec-joukkokäsittelysyöttörullat ja teräketjuöljylle erillinen säiliö vakiona. Tarjoushinnaksi kerrottiin 31 500 euroa alv 0 %. Kuva: Seppo Pentti
Finncontin osastolla oli ensimmäistä kertaa esillä muovi säiliö, joka ei tarvitse ulkopuolista rakenteellista sivutukea ja muoto säilyy täytenäkin. Rakenteellinen tuki on saatu rotaatiovalussa aikaan säiliön läpi kulkevalla tuubilla. Kyseinen kontti on suunniteltu urealle ja pumppu on säiliön ulkopuolella vasemmalla. Metallisäiliöt voidaan värittää vakioväreillä ilman lisähintaa.
Finncontin osastolla oli ensimmäistä kertaa esillä muovi säiliö, joka ei tarvitse ulkopuolista rakenteellista sivutukea ja muoto säilyy täytenäkin. Rakenteellinen tuki on saatu rotaatiovalussa aikaan säiliön läpi kulkevalla tuubilla. Kyseinen kontti on suunniteltu urealle ja pumppu on säiliön ulkopuolella vasemmalla. Metallisäiliöt voidaan värittää vakioväreillä ilman lisähintaa.  Kuva: Seppo Pentti
Konevel Oy:n osastolla olivat esillä Uumajassa valmistettavat Siljumin lumityökoneet, jotka on nyt otettu valikoimiin. Kuvassa on U-aura, jonka paino on kolmisen tonnia eli peruskoneen pitää olla jämäkkä. Taittuvat siivet kelluvat patentoidulla rakenteella. Siljumin valikoimissa on myös auralaitteita, polanteenpoistajia ja siipilumikauhoja.
Konevel Oy:n osastolla olivat esillä Uumajassa valmistettavat Siljumin lumityökoneet, jotka on nyt otettu valikoimiin. Kuvassa on U-aura, jonka paino on kolmisen tonnia eli peruskoneen pitää olla jämäkkä. Taittuvat siivet kelluvat patentoidulla rakenteella. Siljumin valikoimissa on myös auralaitteita, polanteenpoistajia ja siipilumikauhoja.  Kuva: Seppo Pentti
Kempin osastolla esiteltiin Hypertherm Powermax 105 Sync -plasmaleikkuria. Lämpö (jopa 22 000 °C) muodostuu, kun kaasu ionisoituu sähköenergian kautta. Sula metalli puhalletaan pois paineilmalla, typellä tai F5-kaasulla. Kyseisellä laitteella voidaan leikata paksuudeltaan enintään 38 mm metallia. Plasmaleikkurit sopivat konepajoille ja urakoitsijoille.
Kempin osastolla esiteltiin Hypertherm Powermax 105 Sync -plasmaleikkuria. Lämpö (jopa 22 000 °C) muodostuu, kun kaasu ionisoituu sähköenergian kautta. Sula metalli puhalletaan pois paineilmalla, typellä tai F5-kaasulla. Kyseisellä laitteella voidaan leikata paksuudeltaan enintään 38 mm metallia. Plasmaleikkurit sopivat konepajoille ja urakoitsijoille.  Kuva: Seppo Pentti
Simalube on rasvauspatruuna, jota voidaan käyttää rasvauskohteissa, joita on hankala rasvata tai laittaa automaattirasvaria. Rasvaus on ajastettu, rasvaa syötetään vähitellen ohjelmoidusti. Yksi uusi ja toimiva käyttökohde on kuorma-autojen kuulakehä. Patruuna on mahdollista täyttää uudelleen tai vaihtaa. Simalube oli esillä YTM-Industrialin osastolla.
Simalube on rasvauspatruuna, jota voidaan käyttää rasvauskohteissa, joita on hankala rasvata tai laittaa automaattirasvaria. Rasvaus on ajastettu, rasvaa syötetään vähitellen ohjelmoidusti. Yksi uusi ja toimiva käyttökohde on kuorma-autojen kuulakehä. Patruuna on mahdollista täyttää uudelleen tai vaihtaa. Simalube oli esillä YTM-Industrialin osastolla. Kuva: Seppo Pentti
Pienet traktorit tarvitsevat työlaitteet, jotka ovat sopivan kokoisia. Tehokoneella on 16–30-hevosvoimaisiin kiinteistötraktoreihin tarjolla linko, jossa lunta siirtävät ja heittävät lavat. Lingon työleveys on 175 senttiä, jolloin työleveys on jotakuinkin sama kuin traktorin leveys. Lingossa on vaihdettava terä myös takana. Linko oli esillä Soliksen osastolla.
Pienet traktorit tarvitsevat työlaitteet, jotka ovat sopivan kokoisia. Tehokoneella on 16–30-hevosvoimaisiin kiinteistötraktoreihin tarjolla linko, jossa lunta siirtävät ja heittävät lavat. Lingon työleveys on 175 senttiä, jolloin työleveys on jotakuinkin sama kuin traktorin leveys. Lingossa on vaihdettava terä myös takana. Linko oli esillä Soliksen osastolla. Kuva: Seppo Pentti