
Vuoden 2025 Mansen Mörinöillä kävijöitä oli aiempaa vähemmän, mutta maahantuojilla riitti kuitenkin positiivista virettä
Mansen Mörinöiden tarjonta oli samanlaista kuin aiemmin. Pienemmästä kävijämäärästä huolimatta koneita ja palveluita oli tarjolla kuten ennenkin, mutta ruuhkassa ei tarvinnut kulkea.
Mansen Mörinöillä oli aiempaa vähemmän kävijöitä, mutta maahantuojat olivat varovaisen toiveikkaita myynnin suhteen. Kuva: Arto TurpeinenMansen Mörinät 2025:
- Järjestetään vuosittain Pirkkalan, Tampereen ja Lempäälän alueella.
- Osallistujayritykset esittelevät tuotteitaan omissa toimipisteissään.
- Seuraavan kerran tapahtuma järjestetään 17.–18. huhtikuuta 2026.
Mansen Mörinät 2025 järjestettiin 25.–26. huhtikuuta. Tapahtuman vierailijamäärä jäi kauaksi parhaista vuosista. Yhtenä syynä saattoi olla ajankohta, joka sijoittui pääsiäisen jälkeiseen aikaan, kun kyseisen viikon maanantai oli pyhäpäivä ja yksi työpäivä oli jo menetetty. Moni sesonkityö, kuten liikenneväylien harjaukset, oli edelleen kesken.
Maanrakennusalan yleinen taloudellinen tilanne ei ole erityisen hyvä, mikä saattoi myös vaikuttaa kävijämäärään. Teemaa käsiteltiin useilla osastoilla.
Kiinteistönhoitopuolella työt on kuitenkin tehtävä kuten aikaisemminkin, joten tämä sektori ei suoraan kärsi talouden heikkenemisestä. Lumi pitää aurata sopimusten mukaisesti, hiekkaa tai sepeliä levitetään tarpeen mukaan ja keväällä se kerätään pois.
Työt kiinteistönhoidossa eivät lopu. Aina kun johonkin rakennetaan tie tai katu, hoitotarve lisääntyy vastaavasti. Toki joissakin tapauksissa jää kiinteistö, johon kulku vähenee tai lakkaa kokonaan, etenkin haja-asutusalueilla. Kaupungeissa intensiivisen hoidon alueet lisääntyvät vastaavasti.
Maahantuojien keskuudessa korostui toiveikkuus, sillä vaikean viime vuoden jälkeen myynti vaikuttaisi olevan piristymässä. Korona ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat aiheuttaneet haittoja koko alalle, mutta nyt tilanne tuntuu myynnin kannalta olevan normalisoitumassa.
Osaa Bauma-näyttelyn uutuuksista esiteltiin myös Mansen Mörinöillä. Uusi ja hyödyllinen tekniikka sekä uudet mallit ovat saatavilla nopeasti.
Konesilta Oy on aloittanut saksalaisten Atlas-kaivinkoneiden maahantuonnin. Ainakin ensivaiheessa etusijalla ovat pyöräalustaiset versiot. Ensimmäisenä Suomeen saapui 165WSR, jonka työpaino on 17,0–19,6 tonnia. Moottori on 105-kilowattinen Deutz. Näkyvyyden ohjaamosta kerrotaan olevan mainio. Penkin takana on jäähdytetty säilytyslaatikko. Kuva: Arto Turpeinen
JCB laajentaa X-sarjan kaivinkoneiden valikoimaansa 145XR-mallilla. Lyhytperäisen koneen työpaino on 18 870 kiloa. Moottori on 81-kilowattinen JCB Dieselmax. Polttoaineen kulutuksen luvataan pudonneen 10 prosenttia edelliseen mallisarjaan verrattuna. Uutena ominaisuutena on JCB UX QR -käyttöjärjestelmä, jonka avulla QR-koodin kautta voi saada opetusvideoita koneen käytöstä. Kuva: Arto Turpeinen
Volvon uutuuksiin kuuluu sähkökäyttöinen L120-pyöräkuormaaja. Työpaino on noin 20 tonnia ja nostokapasiteetti kuusi tonnia. Käytössä on PMSM-sähkömoottori, jonka teho on 228 kW. Tätä ruokkii litium-rautafosfaattiakku. Jännite on 600 volttia. Käytännön kapasiteetti on 286 kWh. Suuntaa antava virran riittävyys on 5–9 tuntia. Kuva: Arto Turpeinen
Mörinöillä nähtiin ensimmäistä kertaa Moog Constructionin modulaariset Zquip-ratkaisut, joilla dieselkone voidaan muuntaa akkukäyttöiseksi. Esillä oli 20-tonninen versio. Pienimmäksi järkeväksi ratkaisuksi maahantuojat arvioivat kahdeksan tonnin kokoluokan. Koneessa on kolme eri moduulia, joista yksi voidaan valjastaa myös hybridiksi lataamaan akkuja. Asennus vie koneesta riippuen noin viikon. Kuva: Arto Turpeinen
Työkoneisiin on tarjolla Kone Jare Oy:n myymää hollantilaista BMAirin uutta suodatinta pölyille ja Protector Plus X -varustuksella haitallisille ja vaarallisille kaasuille, jolloin tasosuodattimeen valitaan sopivat suodatinmateriaalit. Laite voidaan asentaa pystyyn ja vaakaan, jolloin asennus helpottuu. Tarjolla on anturitiedot ylipaineistettuun ohjaamoon ja hälytykset. Kuva: Seppo Pentti
Cauton Oy Kontilahdella valmistaa Flatcube IBC-konttia. Tarjolla ovat 300 ja 500 litran vakiokoot. Imuputki on ohjattu alakulmaan, jolloin säiliö toimii sekä pystyssä että vaakasuorassa. Pystysuorassa toimii myös pintakorkeusmittari yhdysreiästä. Säiliötä voi nostaa alhaalta trukkipiikeillä tai ylhäältä turvakaarista. Yhteet ulottuvat hieman turvakaarien ulkopuolelle. Kuva: Seppo Pentti
Casen uutuus on CX85E. Kyseessä on ns. nollaperäinen malli, jossa ei ole peräylitystä. Moottori on 53,7-kilowattinen Yanmar. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 192 litraa minuutissa. Huollettavuutta parantaa eteenpäin kippaava ohjaamo. Kone on sähköisesti esiohjattu, mikä vähentää ohjaamon lämpöä ja mahdollistaa aiempaa monipuolisemman säädettävyyden. Kuva: Arto Turpeinen
Wacker Neusonin uutuus on Suomessa hieman harvinaisempi seisomakuormaaja. Kaatokuorma riippuu kuljettajan omamassasta, mutta itse kone painaa 1497 kiloa. Moottori on 18,2-kilowattinen Yanmar. Hydrauliikan tuotto on 49 litraa minuutissa, mikä riittää esimerkiksi ketjukaivurin pyörittämiseen. Kompaktin koon vuoksi käyttökohteita löytyy myös purkutyömailta tai puunkaatamisen apurina. Kuva: Arto Turpeinen
Wihurin Wilog on uusi sisälogistiikkaan erikoistunut Teknisen Kaupan palvelu. Wilog on keskittynyt hyllyihin, trukkeihin ja korjaamotyökaluihin, kuten autonostimiin ja rengaskoneisiin. Lempäälän RealParkin vieressä on Wilogin uusi myymälä, jossa on esillä erilaisia työkaluja esimerkiksi autokorjaamoihin ja teollisuuteen. Kuva: Seppo Pentti
Teknisen Kaupan Pasi Eronen esitteli Willen takaosaan, moottorin päälle asennettavaa SmartBoxia. Saatavilla on erilaiset boxit eri Wille-malleihin, mutta kaikissa boxi kiinnitetään jaloistaan Willen kiinnikkeisiin. Varusteena boxissa on erillinen laatikko ja tukevat kiinnikkeet käsityökaluille, kuten harjalle ja haravalle. Kuva: Seppo Pentti
John Deerellä on tarjolla uusi sauvaohjattava täyssähköinen ruohonleikkuri Z370R. Accer-leikkuupöytä on 107- tai 122-senttinen. Leikkuunopeus voi olla jopa 11 km/h. Leikkurissa on 5,56 kW suljettu akku. Laturi on integroitu leikkuriin. Valmistaja lupaa akun kestävän 8000 neliömetrin leikkuun viiden vuoden jälkeenkin. Kuva: Seppo Pentti
Leicalla on tarjolla paikkatietoa, vaikka satelliiteista ei saada aivan joka paikkaan tarkkaa signaalia. Paikkatietosalon antennissa on kamera, jonka avulla otettujen kuvien avulla tarkka paikka voidaan jälkilaskemalla siirtää "varjossa" olevaan paikkaan, kuten rakennuksen viereen. Jälkilaskenta kestää muutamia minuutteja. Kuva: Seppo Pentti
Salhydro Oy on muuttanut Pirkkalaan Tuotekadulle. Osastolla oli nähtävillä uutta edustusta eli Bosch Rexrothin tavallisia ja muuttuvalla tilavuudella olevia hydraulipumppuja. Valikoima on laajentunut myös hydraulisten sarjapikaliittimien puolella. Sarjapikaliittimet ovat yleistyneet työlaitteissa nopeasti, kun niiden käyttö on helpompaa kuin perinteisten liittimien. Kuva: Seppo Pentti
Voitelukeskuksen yksi uusi tarvike on öljynimetystuote II-96, joka pakataan itse suursäkeistä myyntipakkauksiin. Kyseinen tuote on erikoislaatuista, sillä se voidaan levittää myös veden pinnalle. Se ei ime vettä, vaan öljyn. Ämpärillisellä saadaan talteen 14 litraa öljyä. Ämpäri voidaan sulkea, jollei koko ämpärillistä tarvita. Kuva: Seppo Pentti
Latenkone Oy on aloittanut Pronarin lumi- ja hiekoituskoneiden maahantuonnin. Valikoimiin on otettu myös traktorilla hinattava lakaisukone. Kuvassa on imulakaisulaite ZMC 2.0, jonka maksimi työleveys on 2,3 metriä, kun sivuharjat ovat käytössä. Säiliön tilavuus on 2,1 kuutiometriä. Kastelua varten on vesisäiliöt. Kuva: Seppo Pentti
Pirkanmaan DPF-Pesu huoltaa pakokaasun puhdistusjärjestelmiä. Järjestelmä ei toki saa olla vaurioitunut esimerkiksi liiallisen lämmön tai mekaanisten vaurioiden vuoksi. Ehjää järjestelmää vastavirtahuuhdellaan, jonka jälkeen voidaan mitata paine-ero. Yleisin syy DPF:n toimimattomuuteen on liian kevyt ajo tai moottorin tai puhdistusjärjestelmän rikkoutuminen. Kuva: Seppo Pentti
Tracwest Oy (Rentti) on tehnyt Hyväkoneen kanssa sopimuksen Gianttien huolloista. Kaikki Tracwestin toimipisteet huoltavat nyt Giantin kuormaajia. Gianttien huoltopisteverkosto laajeni samalla neljällä toimipisteellä. Yksi aasinsilta yhteistyölle on, kun Gianttia myydään amerikoissa Casen tuotemerkillä ja Tracwest on Casen maahantuoja Suomessa. Kuva: Seppo Pentti
Yanmar SV100:n työpaino on 9815 kiloa. Lisävarusteena on saatavana lisävastapaino, joka nostaa painon yli 10 tonnin. Moottori on luonnollisesti Yanmar, josta revitään tehoa irti 53,7 kilowattia. Stage 5 -päästömääräykset saavutetaan DPF-suodattimella ja jäähdytetyllä EGR-järjestelmällä. Suurin ajonopeus on 4,3 km/h. Suurimmaksi hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 137,8 litraa minuutissa. Kuva: Arto Turpeinen
Wihuri Teknisen Kaupan John Deere -taulu näyttää noin 1500 MyJohnDeere-asiakkaan konetta eri puolilla Suomea. Tehtaan tietokannassa näkyy 250 000 konetta Euroopassa. Asiakkailla on käytössä ominaisuudet täsmäviljelyyn. Sopimusperusteisesti asiakkaiden koneiden toimintoja seurataan ja huolto-ohjelma ilmoittaa etukäteen, kun huolto alkaa olla ajankohtainen. Kuva: Seppo Pentti
Honkajoki Works valmistaa muiden kiinteistöhuoltolaitteiden lisäksi myös kiinteitä kallistuvia kauhoja. Kuvan kauha on suunniteltu järeään S-80 liittimeen. Tilavuus on 2500 litraa ja paino 2300 kiloa. Tarvittaessa yritys räätälöi sopivan kauhan. Erikoisuutena kauhoja on myös mahdollista vuokrata. Tarjolla on esimerkiksi tienluiskien kunnostukseen suunniteltu malli. Kuva: Arto Turpeinen
Dino 120TB on kevyt akkukäyttöinen henkilönostin. Kapasiteetti on 2 x 12V DC, 140Ah. Lisävarusteena on saatavana kahden kilowatin polttomoottori, jolla akkuja saa ladattua. Suurin työskentelykorkeus on 12 metriä. Yhden hengen nostokorin kapasiteetti on 130 kiloa. Kokonaispaino on ainoastaan 1360 kiloa. Kuva: Arto TurpeinenJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



