Mansessa möristiin kaksi päivää – maansiirto- ja kuljetusalan kattaus oli laaja
Pirkanmaalaisten kone- ja kuljetuskalustokauppiaiden yhdessä järjestämä Mansen Mörinät -tapahtuma järjestettiin 12.–13. huhtikuuta Tampereen, Nokian, Pirkkalan, Lempäälän ja Ylöjärven alueen yritysten pihoilla ja sisätiloissa. Varsinaisia tapahtumajärjestäjiä oli lähes 60.
Mecalac oli ensimmäistä kertaa esillä Mansen Mörinöillä Real Machineryn maahantuomana. Ensimmäinen Mecalac tuli vastaan pääportilla, lisää valikoimaa oli sisäpihalla. Mecalacin mallisto on suunnittelultaan ja rakenteiltaan poikkeuksellisia. Kuvan AF1050-kuormaimessa on esimerkiksi nelipyöräohjaus, jolloin tilaa kääntymiseen tarvitaan vain vähän. Kuva: Seppo Pentti
Mansen Mörinät tarjosi perinteisen kattauksen maansiirtopuolen kalustoa. Usean merkin edustus on vaihtunut viime vuodesta. Itse tapahtumassa esittelijät ja vierailijat olivat positiivisella mielellä, vaikka alalla työt ovat vähentyneet eikä konkursseiltakaan ole vältytty. Positiivisena näkökulmana voidaan pitää ainakin sitä, että rakentajat saavat nyt kalustoa ja kuljettajia työmaalle helpommin kuin pitkään aikaan.
Ensimmäinen Engconin kolmannen sukupolven rototiltti oli asennettu Volvon uuden EWR-sarjan pyöräalustaiseen kaivukoneeseen, ja myös messuvieraat pääsivät kokeilemaan yhdistelmää. Tiltin hydrauliikka on laitettu uusiksi, samoin ohjausjärjestelmä. Pyörittäjän sähkömoduuli on uusi ja lohkossa on kolme paineanturia. Pihtien venttiili on proportionaalinen. Paketti on kuormantunteva ja se kalibroi itse itsensä. Kuva: Timo Rintakoski
”Tästä tulee hittituotteemme ja ensimmäiset on jo myyty”, arvioi myyntijohtaja Jani Kuitunen Rotatorin osaston merkittävintä uutuutta Hitachi ZX95-7 BL:ää, joka korvaa ZX85US-6:n. Työpaino on noussut noin 9 tonnin luokkaan ja samalla Stage V -tason moottori on saanut turboahtimen. Ohjaamo on aiempaa suurempi ja on varustettu 8” näytöllä. Alavaunun leveys on 2 200 mm, mikä helpottaa koneen kuljettamista. Kuva: Timo Rintakoski
Komatsun uudet pyöräalustaiset kaivukoneet, PW 168-11 ja PW 198-11, ennättivät Saksasta Pirkkalaan viime tingassa näyttelyvieraiden silmäiltäväksi. Nämä ovat PW 160-11:n ja PW 180-11:n lyhytperäisiä versioita. Konepeiton alla on uusi Komatsun 4,5-litrainen Stage V -moottori SCR:llä & Komatsun omalla partikkelisuodattimella varustettuna. Ohjaamoon kulkua on parannettu, samoin istuin uudistettu. Automaattiset akselilukot ja pyöräjarrut kuuluvat vakiovarustukseen. Kuva: Timo Rintakoski
Volvo L200H High Lift on tukkien käsittelyn tarkoitettu erikoismalli, joka korvaa L180H:n. Aiempaan verrattuna tähän voidaan asentaa suurempia kouria, mikä on mahdollista 27 prosenttia kasvaneen nostotehon ansiosta. Nostokapasiteettia on 11,2 tonnia. Kuormauslaitteistossa on vahvistettu nostovarsijärjestelmä, poikkipalkki ja pyöritysyksikkö. Kuva: Timo Rintakoski
Täysin suomalaista suunnittelua ja valmistetta oleva Rotyx-rototiltti on toteutettu ilman kallistussylintereitä. Tämä helpottaa Rotyx Oy:n toimitusjohta Mikko Pölkin mukaan työskentelyä ahtaissa paikoissa. Matalan rakenteen ansiosta murtovoima pysyy vakiona koko 50 asteen kallistukulman säteellä. Tarjolla on S-malli 8–13 tonnin ja M-malli 13–18 tonnin koneisiin. Mallisto laajenee sekä alas ja ylös. ”Tavoite on tälle vuodella 100 yksikköä ja ensi vuodelle 200 kappaletta”, Pölkki kertoo. Kuva: Timo Rintakoski
KH-koneiden tärkein uutuus oli uuden sukupolven Kramer 8085 Arctic Power+, josta tulee vanhan 480 seuraaja. Deutzin moottori on teholtaan 55,4 kW, eikä Stage V -tasolle tarvita AdBlue-järjestelmää. Koneessa on vakiona talvivarustus, eli Eberi-lisälämmitin sekä lämmitettävät peilit ja kompressoripenkki lämmityksellä. Hydraulipumpun tuotto on kasvanut 10 litralla. Voimansiirrossa on rullaustoiminto. Kuva: Timo Rintakoski
Koeajoradalla kiinnostusta herätti noin 4,5 tonnin täyssähköinen Volvo L20 Electric -pyöräkuormaaja. Tarjolla on joko 33 kWh tai 40 kWh kapasiteetin akku, jonka lataaminen kestää laturista riippunen 2–6 tuntia. Työskentelyajaksi luvataan enimmillään noin kahdeksan tuntia. Kuva: Timo Rintakoski
Wacker Neuson valmistaa paljon erilaisia rakennuksilla tarvittavia työkoneita ja laitteita. Messu-uutuus oli nelivetoinen, runko-ohjattu itselastaava dumpperi. Lava kääntyy 90 astetta suuntaansa ja sen tilavuus on noin 1,5 kuutiota. Kuormaa kulkee kahden tonnin verran. Moottorina Yanmarin 19 kW tehoinen kolmisylinterinen diesel. Suurin nopeus on 20 km/h. Kuva: Timo Rintakoski
Avesco Oy on aloittanut kuluvan vuoden alusta Magni-kurottajien maahantuojana. Tuotevalikoimaan kuuluvat ympäripyörivät ja kiinteärunkoiset teleskooppikurottajat sekä raskaaseen käyttöön tarkoitetut HTH-teleskooppikurottajat. Avesco tarjoaa myös jälkimarkkinapalvelut kaikille Magni-kurottajille. Kuva: Timo Rintakoski
Koneelle toinen elämä. Sen voi tarjota Catin Cerified Rebuild -peruskunnostusohjelma. Kuvan esimerkkitapauksessa 777G-dumpperin voimansiirtolinja moottorista akseleihin ja päätepyörästöihin saakka kunnostetaan jarruineen. Samalla päivitetään kaikki tulleet tuoteparannukset. Peruskunnostus kestää 2 kk. Peruskunnostukselle saa jopa 36 kuukauden takuun. Kuva: Timo Rintakoski
Fuelk-tuotemerkki kattaa nyt kaikki Finncontin valmistamat muoviset ja metalliset varasto- ja siirrettävät polttonestesäiliöt ja polttonestekontit. Finncont-tuotemerkin käyttö jatkuu edelleen muussa liiketoiminnassa, kuten elintarviketeollisuudelle toimitettavissa säiliöissä. Kuva: Seppo Pentti
Konesilta Oy on ostanut enemmistöosuuden Green Attachments Oy:stä, joka myy ja markkinoi erilaisia eurooppalaisten valmistajien valmistamia kaivinkoneiden ja pyöräkuormaajien lisälaitteita maanrakennukseen ja kierrätykseen sekä purkulaitteita. Markkinoilla on paljon lisälaitteita Kauko-Idästä ja eurooppalaisille halutaan markkinaa. Ville Kyllönen kertoo, että Konesilta Oy osallistuu Intermat-näyttelyyn Green Attachmentisin nimissä lähtien tavoittelemaan Euroopan markkinoita. Kuva: Timo Rintakoski
Noin 18 tonnin Volvo EWR170E:n perään voidaan kytkeä vaikka kuvan kaksiakselinen, noin 2,8 tonnin painoinen ja 10 tonnia hyötykuormaa ottava virolaisvalmisteinen Humus 10 CTS. Huomioitavaa on, että moottorityökoneeseen kytketyssä perävaunussa saa kuljettaa ainoastaan omia poltto- ja voiteluaineita sekä työssä tarvittavia välineitä. Työmaan sisällä voidaan sitten kuljettaa maa-aineksia. Kuva: Timo Rintakoski
Toinen Hitachi-uutuus oli uusien Väylän ohjeiden mukaan varusteltu ZX180W-7 2P pyöräalustainen kaivukone. Koneessa on kiskovarustus, kuormavalvonta sekä säädettävät kääntö- ja nostosektorit. Kuvan kone on katsastettu ratakäyttöön ja myyty asiakkaalle. Kuva: Timo Rintakoski
Tankkauspalveluita Uudellamalla tarjoava Infuel Oy on laajentamassa toimintaansa Pirkanmaalle. Mörinöillä yritys esitteli uusimman, myös hankalampien taipaleiden taakse pääsevän Unimog U 5000 -alustaisen säiliöauton. Polttoainetta mahtuu noin viisi tonnia ja lisäksi on myös erillinen AdBlue-säiliö. Kuva: Timo Rintakoski
Komatsun pyöräkuormaajan voi hankkia myös Tool Linkage -puomistolla (edessä) varustettuna perinteisen Z-puomiston sijaan. Se on tarkoitettu etenkin puutavaran käsittelyä varten. Tässä puomiston rakenne ja liikeradat ovat sellaiset, ettei missään vaiheessa tule ns. kuollutta kohtaa. Lisäksi rakenne mahdollistaa suurten hakekauhojen optimaalisen käytön kaikissa korkeuksissa ja liikeradoilla niin, ettei kauha ota kiinni kynkkään sitä käännettäessä Kuva: Timo Rintakoski
SKF Lincolnin rasvarin ulkomittoja on pienennetty, jotta rasvari olisi helpompi sijoittaa ahtaisiin koneisiin, kuten traktoreihin. CLP Smartissa on Appi-ohjaus vaihtoehtona Touch-ohjaukselle. Kyseinen rasvari on esimerkiksi Valtran Unlimited-varuste. Kuva: Seppo Pentti
Telakoneella oli esillä uutuutena Hyundailta malli HW100A. Puomissa on kaksi niveltä enemmän kuin perinteisessä kaivukoneessa. Tyvitaiton ja taittuvan puomin kanssa sopii tekemään töitä ahtaissakin paikoissa. Nelipyöräohjaus helpottaa liikkumista työmaalla. Kuva: Seppo Pentti
Agco Suomen toimipisteessä oli esillä viime syksynä Uddeholmiltä markkinoille tullut Kodiak-terämalli. Hammasmaiseen terään on pystysuunnassa valettuna kovametallisydän, joista joka neljäs on jätetty pois. Hammas on pehmeämpää materiaalia. Terän edessä vielä suojana etulevy. Etulevy suojaa varsinaista terää iskuilta. Kuva: Seppo Pentti
Kastelun tarve on joskus suuri, mutta kasvukauden aikana käyttöaika on usein lyhyt. Tomas Kjellman tuo Suomeen italialaista Ocmis-kastelulaite. Mallisto on laaja. Kyseisen laitteen kelalla on 350 metriä 90 mm letkua. Ohjauskeskukselle on sähköä tuottava aurinkokenno. Kuva: Seppo Pentti
KK-Modulen tuotteet olivat ensimmäistä kertaa esillä Mörinöillä. Kuvassa PL 50-vaunu, kolmiakselinen maansiirtovaunu puskulla. Kun perävaunua ei tarvitse kipata, vaan lava tyhjennetään kippaamalla, tyhjennyspaikka voi olla myös kallellaan tai kasoja voidaan tehdä useampia. Kuva: Seppo Pentti
McCloskeyn murskaus- ja seulontalaitteet olivat ensimmäistä kertaa Real Machineryn pihassa Mansen Mörinöillä. R155 Screener on varustettu 150 hv moottorilla. Kyseessä on mobiilimurska ja alustana ovat telat. Kuva: Seppo Pentti
OilSet on Petro-Canadan virallinen maahantuoja ja yritys keskittyy voiteluaineissa Petro-Canadan tuotteisiin. Petro-Canadan tuotteilla on oma, vakiintunut käyttäjäkuntansa, kun tuotteen laatu on tiedossa. OilSetin suodatinvalikoimassa on tarjolla myös esimerkiksi Finn-Filterin suodattimia. Kuva: Seppo Pentti
Kvex RQ 280 -kauhaharja on uutuustuote Konevel Oy:ltä. 1800 kilon omapainolla laite sopii yli 10 t peruskoneisiin. Säiliötilavuus on 1700 litraa ja vesisäiliö on 360-litrainen. Harjat ovat Sajakorven mallistoa ja halkaisija 90 senttiä. Puhdistettavaa pintaa kaavitaan hammasterällä. Kuva: Seppo Pentti
Hankkija esitteli Claasin kuormaajia, mutta eniten huomiota sai Xerion 4200 Trac. Xerion on isosta koostaan huolimatta ketterä, sillä molemmilla akseleilla on kääntyvät pyörät. Molempien akseleiden kantavuus on 15 tonnia ja myös paripyöriä voi käyttää. Käytössä on Mersun moottori. Pakokaasulaitteet on siististi paketoitu runkoon. Kuva: Seppo Pentti
Findoorilla on tarjolla kahta ovipumppua taitto-oviin. Omavalmistevaihtoehto, kuvassa alempi pumppu, on voimakkaampi. Sillä isommatkin ovet liikkuvat takeltelematta. Kuva: Seppo Pentti
Konevel Oy tuo maahan norjalaista Tokvamin piennarmurskaa, joka sovitetaan traktorin nostolaitteisiin. Kyseessä on aiemmin Ilsbo-merkillä myyty ruotsalainen ketjumurska, jonka Tokvam osti ja siirsi tuotannon Norjaan. Kuva: Seppo Pentti
RAP300HD-raspi on FMG:n tymäkämpi 1600-kiloinen karhentaja, jossa on kaksi kääntösylinteriä ja kaksi jatketta (lisävaruste). Laitteessa on tukevat ympäripyörivät renkaat takana. Vetopisteissä on vaimentimet, joilla poistuu ylimääräinen värinä. Seisomaan jätetty laite ei pidä painetta järjestelmässä, kun paineenpoistoventtiilin kautta valutetaan ylimääräinen öljy letkuista säiliöön. Kuva: Seppo Pentti
Rentti tarjoaa laajan kattauksen myös perävaunuja. Palmse on personoinut Black Edition by Rentti -sarjan. Perusvarustukseen kuuluvat hydrauliset jarrut, 6 mm pohjavahvuus, sidontalenkit, hydrauliset takalaidat sekä hydraulisen vetoaisan jousitus. Saatavilla on myös mm. viljakasetti. Kuva: Timo Rintakoski
Jo viime vuonna ensiesitelty, mutta käytännössä kesän 2024 sesongille ehtivä Kubota KX 085-5 korvaa KX 080 -mallin. Päivityksen myötä työpaino on noussut noin 8,5 tonniin. Samalla on haettu aiempaa parempaa tasapainoa. Hytti on laitettu uusiksi ja näkyvyyttä on kohennettu. Myös ilmastointi on vakiovaruste. Kone on varustettu 450 mm teloilla, mutta tarjolla on myös 600 mm telat. Lisälaitteiden käyttöä varten on mm. propohydrauliikka tuplana. Kuva: Timo Rintakoski
Stokkerin maahantuomat Kubotan traktorit olivat nyt ensimmäistä kertaa Matekon tontilla yrityskaupan jälkeen. Kuvassa M7-173 Premium KV ja perässään on Sercon hinattava hiekoitin. Kyseinen hiekoitin on Rekon kautta Sercolle tullutta mallistoa. Kuva: Seppo Pentti
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä.Tilaa uutiskirje