Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Maxpo-näyttely keräsi yhteen maarakennuksen ja ympäristöhoidon ammattilaiset

Maxpo-näyttelyssä oli laajasta kattauksesta huolimatta nähtävissä markkinoiden kasvun taittuminen. Tulevaisuuteen liittyvästä epävarmuudesta huolimatta näyttely oli onnistunut kokonaisuus.
Maxpo 2019 -näyttely järjestettiin Hyvinkäällä 4–6.9.2019.
Maxpo 2019 -näyttely järjestettiin Hyvinkäällä 4–6.9.2019. Kuva: Mikael Sammatti
Real Machineryn edustamalla Doosanilla oli esillä kaksi järeää uutuusmallia. DA30-dumpperin omapaino on 30 tonnia ja kokonaispaino 51 400 kiloa. 276-kilowattinen Scanian moottori kiidättää kuormaa jopa 55 kilometrin tuntinopeudella. 36-tonninen DL580 on puolestaan Doosanin pyöräkuormainmalliston suurin kone. Vakiovarusteisiin lukeutuu mm. keskusvoitelu. (AT)
Real Machineryn edustamalla Doosanilla oli esillä kaksi järeää uutuusmallia. DA30-dumpperin omapaino on 30 tonnia ja kokonaispaino 51 400 kiloa. 276-kilowattinen Scanian moottori kiidättää kuormaa jopa 55 kilometrin tuntinopeudella. 36-tonninen DL580 on puolestaan Doosanin pyöräkuormainmalliston suurin kone. Vakiovarusteisiin lukeutuu mm. keskusvoitelu. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Liebherr toi näyttelyyn uuden sukupolven kasisarjaa edustavan R938:n, joka korvaa aiemman R946-mallin. Uutuus oli tuoreeltaan ennätetty myydä Purkupiha Oy:lle. Noin 40-tonnisen koneen moottori on oman konsernin käsialaa, tehoa on tarjolla 220 kilowattia. Uusi mallisarja on kokenut perusteellisia uudistuksia niin muotoilun kuin ergonomiankin osalta. (AT)
Liebherr toi näyttelyyn uuden sukupolven kasisarjaa edustavan R938:n, joka korvaa aiemman R946-mallin. Uutuus oli tuoreeltaan ennätetty myydä Purkupiha Oy:lle. Noin 40-tonnisen koneen moottori on oman konsernin käsialaa, tehoa on tarjolla 220 kilowattia. Uusi mallisarja on kokenut perusteellisia uudistuksia niin muotoilun kuin ergonomiankin osalta. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Baumassa ensiesittelynsä saanut Volvo EC200E tilkitsee mallisarjaa sijoittumalla noin 20 tonnin työpainollaan EC180:n ja 220:n väliin. Voimanlähde on 11-kilowattinen Volvon nelosmoottori. Steelwristin kallistuva kauhanpyörittäjä on mahdollista tilata tehdasasennettuna. Tämä johtuu siitä, että Volvo CE on valinnut Steelwristin yhdeksi alkuperäisosatoimittajakseen. (AT)
Baumassa ensiesittelynsä saanut Volvo EC200E tilkitsee mallisarjaa sijoittumalla noin 20 tonnin työpainollaan EC180:n ja 220:n väliin. Voimanlähde on 11-kilowattinen Volvon nelosmoottori. Steelwristin kallistuva kauhanpyörittäjä on mahdollista tilata tehdasasennettuna. Tämä johtuu siitä, että Volvo CE on valinnut Steelwristin yhdeksi alkuperäisosatoimittajakseen. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Hitachin midi-kaivukoneet ovat päivittyneet nyt kuutossarjaan. ZX85USB-6:n työpaino on varusteista riippuen noin 8,5–9 tonnia. Uusimmat päästömääräykset täyttyvät EGR- ja DPF-järjestelmillä. Moottorin teho on 41,2 kilowattia, mutta voima-arvojen ennakoidaan olevan suurempien mallien tasolla. Valmistajan mukaan eräs suunnittelun kulmakivistä oli työmukavuus, esimerkiksi ilmajousitettu istuin kuuluu vakiovarusteisiin. (AT)
Hitachin midi-kaivukoneet ovat päivittyneet nyt kuutossarjaan. ZX85USB-6:n työpaino on varusteista riippuen noin 8,5–9 tonnia. Uusimmat päästömääräykset täyttyvät EGR- ja DPF-järjestelmillä. Moottorin teho on 41,2 kilowattia, mutta voima-arvojen ennakoidaan olevan suurempien mallien tasolla. Valmistajan mukaan eräs suunnittelun kulmakivistä oli työmukavuus, esimerkiksi ilmajousitettu istuin kuuluu vakiovarusteisiin. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Engconin kauhanpyörittäjään on saatavissa kaksi pihtikasetin tilalle pikakiinnitettävää harjalaitetta. Harjalaite koukataan kiinnikkeeseen ja lukitus sekä hydraulilinjojen kytkentä hoidetaan yhdellä avaimen käännöllä. Kapea harjalaite sopii kauhan työpariksi esimerkiksi putki- ja kaapelitöihin. Sillä voi hellävaraisesti harjata esiin putket ja johdot kauhan ollessa koko ajan käytettävissä harjatun maan poistoon. Harjalaitteen veroton hinta on noin 4000 euroa. (MS)
Engconin kauhanpyörittäjään on saatavissa kaksi pihtikasetin tilalle pikakiinnitettävää harjalaitetta. Harjalaite koukataan kiinnikkeeseen ja lukitus sekä hydraulilinjojen kytkentä hoidetaan yhdellä avaimen käännöllä. Kapea harjalaite sopii kauhan työpariksi esimerkiksi putki- ja kaapelitöihin. Sillä voi hellävaraisesti harjata esiin putket ja johdot kauhan ollessa koko ajan käytettävissä harjatun maan poistoon. Harjalaitteen veroton hinta on noin 4000 euroa. (MS) Kuva: Mikael Sammatti
Wacker Neuson WL95 ja Kramer 8155 on mielenkiintoinen parivaljakko. Molemmissa koneissa on sama moottori ja ohjaamo, mutta Wacker Neuson on runko-ohjattu ja Kramer nelipyöräohjattu. Tarvittaessa koneisiin saa jopa saman puomiston. Koneiden työpaino on noin 10,5 tonnia. Koneet ovat valmistajien suurimmat mallit. (AT)
Wacker Neuson WL95 ja Kramer 8155 on mielenkiintoinen parivaljakko. Molemmissa koneissa on sama moottori ja ohjaamo, mutta Wacker Neuson on runko-ohjattu ja Kramer nelipyöräohjattu. Tarvittaessa koneisiin saa jopa saman puomiston. Koneiden työpaino on noin 10,5 tonnia. Koneet ovat valmistajien suurimmat mallit. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Quattro X on täysin uusi pienkuormainmerkki. Suurimman QX 850T -mallin maksiminostokorkeus on peräti 5 210 mm. Koneen omapainoksi ilmoitetaan 3 200 kiloa. Moottori on Kubotan valmistama. Myös muita malleja on saatavana. Koneiden kokoonpano tapahtuu Kiinassa, mutta maahantuojan tarkassa valvonnassa. Jatkossa kotimaan rooli tulee korostumaan myös kasauksen osalta. Kuvan kone on lisäksi varustettu Hirschmann-kuormanvalvontalaitteistolla. (AT/JL)
Quattro X on täysin uusi pienkuormainmerkki. Suurimman QX 850T -mallin maksiminostokorkeus on peräti 5 210 mm. Koneen omapainoksi ilmoitetaan 3 200 kiloa. Moottori on Kubotan valmistama. Myös muita malleja on saatavana. Koneiden kokoonpano tapahtuu Kiinassa, mutta maahantuojan tarkassa valvonnassa. Jatkossa kotimaan rooli tulee korostumaan myös kasauksen osalta. Kuvan kone on lisäksi varustettu Hirschmann-kuormanvalvontalaitteistolla. (AT/JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Weycorin maahantuonti siirtyi Konevelin haltuun noin vuosi sitten. Maxpossa esillä oli mm. AR660-malli, jonka työpaino on n. 14 tonnia. Moottori on 160-kilowattinen Deutz. Kyseisestä koneesta käteltiin kaupat Maxpon aikana. Ostaja oli Jokkerin Hiihtomesta Oy, jolle uusin hankinta on neljäs merkin pyöräkuormain. (AT)
Weycorin maahantuonti siirtyi Konevelin haltuun noin vuosi sitten. Maxpossa esillä oli mm. AR660-malli, jonka työpaino on n. 14 tonnia. Moottori on 160-kilowattinen Deutz. Kyseisestä koneesta käteltiin kaupat Maxpon aikana. Ostaja oli Jokkerin Hiihtomesta Oy, jolle uusin hankinta on neljäs merkin pyöräkuormain. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Kobelcon kahdeksan tonnin kokoluokkaan sijoittuva SK75SR-7 julkaistiin Baumassa. Suomeen koneita on jo myyty useita kappaleita. Edelliseen mallisarjaan verrattuna ohjaamo ja hallintalaitteet ovat kokeneet täysremontin. Moottoritoimittajaksi on vaihtunut Yanmar. Tarkemman esittelyn voit lukea Koneviestin seuraavasta numerosta, joka ilmestyy 7.10. (AT)
Kobelcon kahdeksan tonnin kokoluokkaan sijoittuva SK75SR-7 julkaistiin Baumassa. Suomeen koneita on jo myyty useita kappaleita. Edelliseen mallisarjaan verrattuna ohjaamo ja hallintalaitteet ovat kokeneet täysremontin. Moottoritoimittajaksi on vaihtunut Yanmar. Tarkemman esittelyn voit lukea Koneviestin seuraavasta numerosta, joka ilmestyy 7.10. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
JCB:n uuden X-sarjan pienemmät koneet ovat rantautuneet Suomeen. Maxpossa esillä oli tukevalla alavaunulla varustettu 150X HD, joka korvaa aiemman JS145-mallin. Järeän telaston ansiosta 150x HD:n työpaino nousee 17 tonniin. Moottori on 81-kilowattinen JCB Ecomax. X-sarjan JCB:t on testattu perusteellisesti erilaisin rasituskokein. Pakkastestejä on tehty myös Suomessa. (AT)
JCB:n uuden X-sarjan pienemmät koneet ovat rantautuneet Suomeen. Maxpossa esillä oli tukevalla alavaunulla varustettu 150X HD, joka korvaa aiemman JS145-mallin. Järeän telaston ansiosta 150x HD:n työpaino nousee 17 tonniin. Moottori on 81-kilowattinen JCB Ecomax. X-sarjan JCB:t on testattu perusteellisesti erilaisin rasituskokein. Pakkastestejä on tehty myös Suomessa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Rentin osastolla kisailtiin Case Rodeo-kuljettajakilpailussa. Esillä oli myös midikaivukonemalliston täydentävä Case CX90D, joka täyttää jo Stage 5-päästömääräykset. Työpainoksi ilmoitetaan n.8600 kiloa. Moottori on 50,7 kilowattinen Yanmar. Nostovoimien ja hydrauliikan nopeuden kerrotaan olevan luokkansa huippua. (AT)
Rentin osastolla kisailtiin Case Rodeo-kuljettajakilpailussa. Esillä oli myös midikaivukonemalliston täydentävä Case CX90D, joka täyttää jo Stage 5-päästömääräykset. Työpainoksi ilmoitetaan n.8600 kiloa. Moottori on 50,7 kilowattinen Yanmar. Nostovoimien ja hydrauliikan nopeuden kerrotaan olevan luokkansa huippua. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Suomen Telakone oli panostanut erikoisväritteisiin koneisiin. Yrityksen Ville Nurmi kertoi, että yhä useampi yrittäjä haluaa yksilöityjä koneita erottuakseen massasta (AT)
Suomen Telakone oli panostanut erikoisväritteisiin koneisiin. Yrityksen Ville Nurmi kertoi, että yhä useampi yrittäjä haluaa yksilöityjä koneita erottuakseen massasta (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Suomen Telakoneelta oli saatavilla nyt myös erikoisvärein maalattuja kaivukoneita.
Suomen Telakoneelta oli saatavilla nyt myös erikoisvärein maalattuja kaivukoneita. Kuva: Jussi Laukkanen
Myös seinäjokelainen Maarakennus Rinne-Laturi Oy oli päätynyt poikkeavaan väritykseen Komatsu PW148:n kohdalla. Tavoitteena on joukosta erottumisen vuoksi myös ilmaista kaluston olevan ajanmukaista, mikä puolestaan voi houkutella palvelukseen ammattitaitoisia kuskeja. (AT)
Myös seinäjokelainen Maarakennus Rinne-Laturi Oy oli päätynyt poikkeavaan väritykseen Komatsu PW148:n kohdalla. Tavoitteena on joukosta erottumisen vuoksi myös ilmaista kaluston olevan ajanmukaista, mikä puolestaan voi houkutella palvelukseen ammattitaitoisia kuskeja. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
1. Sitechin osastolla oli esillä Jarttu Oy:n CAT 320E, joka on varustettu uusimmalla Trimblen automaattiohjausjärjestelmällä. Kaivukahvaan integroituja nappeja painamalla kauhan huulilevy saadaan liikkumaan mallin mukaan vain kaivupuomin vetoliikkeellä. Koneohjausjärjestelmä huolehtii oikeasta korkeudesta ja kauhan kallistuksesta. Automaattisen kaivuliikkeen toimintaa on hiottu edellisistä versioista rutkasti ja nyt se helpottaa oikeasti kaivutyötä sopivissa tehtävissä. Trimblen automaattiohjausjärjestelmä on saatavissa CATin lisäksi moniin Volvon, Hitachin ja Kobelcon kaivinkoneisiin. (MS)
1. Sitechin osastolla oli esillä Jarttu Oy:n CAT 320E, joka on varustettu uusimmalla Trimblen automaattiohjausjärjestelmällä. Kaivukahvaan integroituja nappeja painamalla kauhan huulilevy saadaan liikkumaan mallin mukaan vain kaivupuomin vetoliikkeellä. Koneohjausjärjestelmä huolehtii oikeasta korkeudesta ja kauhan kallistuksesta. Automaattisen kaivuliikkeen toimintaa on hiottu edellisistä versioista rutkasti ja nyt se helpottaa oikeasti kaivutyötä sopivissa tehtävissä. Trimblen automaattiohjausjärjestelmä on saatavissa CATin lisäksi moniin Volvon, Hitachin ja Kobelcon kaivinkoneisiin. (MS) Kuva: Mikael Sammatti
2. Leican koneohjausjärjestelmään esiteltiin isoa päivitystä. Uusin MCP80-ohjauspaneeli on saanut kokonaan uuden käyttöjärjestelmän nimeltään MC1. Uusi ohjelmisto mahdollistaa 3D-mallin helpomman käytön, sillä sormizoomaus ja panorointi ovat nyt mahdollisia. Lisäksi esimerkiksi toteumapisteiden merkkaaminen ja mallin eri kerroksien valinta ovat aiempaa huomattavasti helpompia. Omien mallien luontiin on myös aiempaa enemmän mahdollisuuksia. MC1-käyttöjärjestelmä on tällä hetkellä saatavissa kaivinkone-, jyrä- ja asfaltinlevitin-sovelluksiin. Kuvassa on jyräsovellus, joka mm. kertoo ja tallentaa reaaliaikaisen tiivistysarvon. Työn onnistumisesta on näin välittömästi saatavissa raportit. (MS)
2. Leican koneohjausjärjestelmään esiteltiin isoa päivitystä. Uusin MCP80-ohjauspaneeli on saanut kokonaan uuden käyttöjärjestelmän nimeltään MC1. Uusi ohjelmisto mahdollistaa 3D-mallin helpomman käytön, sillä sormizoomaus ja panorointi ovat nyt mahdollisia. Lisäksi esimerkiksi toteumapisteiden merkkaaminen ja mallin eri kerroksien valinta ovat aiempaa huomattavasti helpompia. Omien mallien luontiin on myös aiempaa enemmän mahdollisuuksia. MC1-käyttöjärjestelmä on tällä hetkellä saatavissa kaivinkone-, jyrä- ja asfaltinlevitin-sovelluksiin. Kuvassa on jyräsovellus, joka mm. kertoo ja tallentaa reaaliaikaisen tiivistysarvon. Työn onnistumisesta on näin välittömästi saatavissa raportit. (MS) Kuva: Mikael Sammatti
3. Novatronin koneohjausjärjestelmän näyttöyksikkö on päivittynyt ja samalla väri muuttunut keltaisesta tumman harmaaksi. Muutos on tuonut mukanaan myös enemmän prosessoritehoa, mikä helpottaa mallien käsittelyä. Lisäksi nyt on mahdollista älylaitteiden tapaan zoomata mallia kahdella sormella. Päivityksiä on tullut myös satelliittivastaanottimiin, jotka mahdollistavat nyt Galileo-satelliittijärjestelmän käytön paikannuksessa. Hyödyntämällä useampia satelliittijärjestelmiä saadaan nopeampi ja luotettavampi paikannus myös haastavissa olosuhteissa, kuten kaupunkialueilla. (MS)
3. Novatronin koneohjausjärjestelmän näyttöyksikkö on päivittynyt ja samalla väri muuttunut keltaisesta tumman harmaaksi. Muutos on tuonut mukanaan myös enemmän prosessoritehoa, mikä helpottaa mallien käsittelyä. Lisäksi nyt on mahdollista älylaitteiden tapaan zoomata mallia kahdella sormella. Päivityksiä on tullut myös satelliittivastaanottimiin, jotka mahdollistavat nyt Galileo-satelliittijärjestelmän käytön paikannuksessa. Hyödyntämällä useampia satelliittijärjestelmiä saadaan nopeampi ja luotettavampi paikannus myös haastavissa olosuhteissa, kuten kaupunkialueilla. (MS) Kuva: Mikael Sammatti
Näyttävä ja jämerä paketti MB Arocs 5 3253 LK 8x4 -raskaan maansiirtoveturin perässä on Laurinahon 4-akselinen kuuppavaunu. Moottorina on 390 kW ja 2 600 Nm 6-sylinterinen OM471 ja vaihteistona Mercedes Power Shift 3 -automatisoitu vaihteisto. 9 t teli on ohjaava, kevennettävä ja nostettava. Vaunun maksimi tieliikennepaino on 30 tonnia ja siinä on ohjaavat 3. ja 4. akseli. (TR)
Näyttävä ja jämerä paketti MB Arocs 5 3253 LK 8x4 -raskaan maansiirtoveturin perässä on Laurinahon 4-akselinen kuuppavaunu. Moottorina on 390 kW ja 2 600 Nm 6-sylinterinen OM471 ja vaihteistona Mercedes Power Shift 3 -automatisoitu vaihteisto. 9 t teli on ohjaava, kevennettävä ja nostettava. Vaunun maksimi tieliikennepaino on 30 tonnia ja siinä on ohjaavat 3. ja 4. akseli. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Scania tuo 13-litraisten rivimoottorien valikoimiinsa uuden mallin. ”540 hv:n rivimoottori on tärkeä lisäys malleihin, joissa paino on kriittinen tekijä, kuten maansiirto- ja säiliöautoihin”, myyntijohtaja Seppo Hallikainen kertoo. DC09/DC13:n merkittävimpiä uudistuksia ovat mm. kuulalaakeroitu turbo, uusitut pakosarjat ja turbon putkisto, suurempi puristussuhde ja viskokytkimellä varustettu vesipumppu. (TR)
Scania tuo 13-litraisten rivimoottorien valikoimiinsa uuden mallin. ”540 hv:n rivimoottori on tärkeä lisäys malleihin, joissa paino on kriittinen tekijä, kuten maansiirto- ja säiliöautoihin”, myyntijohtaja Seppo Hallikainen kertoo. DC09/DC13:n merkittävimpiä uudistuksia ovat mm. kuulalaakeroitu turbo, uusitut pakosarjat ja turbon putkisto, suurempi puristussuhde ja viskokytkimellä varustettu vesipumppu. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Renault Trucksin maansiirtoon tarkoitettujen C- ja K-sarjalaisten valikoimat kasvoivat moniakselisilla versioilla. C 520 10x4 -maansiirtoauton päälirakenteena on 7–10 m pitkä lava, jota nostaa Nummi/Wipro kippi. Elgin automaatttikasettivarustus, vibra, pneumaattisesti hallittu lavalämpö sekä mekaaninen jätemaapeitto ja liemilukko kuuluvat varustukseen. (TR)
Renault Trucksin maansiirtoon tarkoitettujen C- ja K-sarjalaisten valikoimat kasvoivat moniakselisilla versioilla. C 520 10x4 -maansiirtoauton päälirakenteena on 7–10 m pitkä lava, jota nostaa Nummi/Wipro kippi. Elgin automaatttikasettivarustus, vibra, pneumaattisesti hallittu lavalämpö sekä mekaaninen jätemaapeitto ja liemilukko kuuluvat varustukseen. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Pienemmän pään koukkulava-autoissa on niukanlaisesti tarjontaa. MAN on kutenkin tuonut markkinoille TGE:n, jossa on Palfingerin noin 2 700 kg kantava koukkulavavarustus. Lavetti on Suomen Varastokontti Oy:ltä ja se painaa noin 700 kg, joten kuormalle jää vielä noin 2 000 kg verran tilaa. Päälirakenne on Piakon käsialaa, ja sillä on hintaa noin 25 900 euroa. (TR)
Pienemmän pään koukkulava-autoissa on niukanlaisesti tarjontaa. MAN on kutenkin tuonut markkinoille TGE:n, jossa on Palfingerin noin 2 700 kg kantava koukkulavavarustus. Lavetti on Suomen Varastokontti Oy:ltä ja se painaa noin 700 kg, joten kuormalle jää vielä noin 2 000 kg verran tilaa. Päälirakenne on Piakon käsialaa, ja sillä on hintaa noin 25 900 euroa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Renault Trucks esitteli Master Red Edition alustamallin. Moottorina on uudistettu 2,3-litrainen, 165 hv:n tehoinen Twin-Turbo-tekniikalla varustettu Euro 6d-temp-päästömääräykset täyttävä diesel, josta irtoaa 380 Nm vääntömomentti. Red Edition on saatavilla kolmella eri varustepaketilla. Niistä löytyy mm. matkapuhelimen langaton lataus, automaattinen ilmastointi ja kaistavahti. (TR)
Renault Trucks esitteli Master Red Edition alustamallin. Moottorina on uudistettu 2,3-litrainen, 165 hv:n tehoinen Twin-Turbo-tekniikalla varustettu Euro 6d-temp-päästömääräykset täyttävä diesel, josta irtoaa 380 Nm vääntömomentti. Red Edition on saatavilla kolmella eri varustepaketilla. Niistä löytyy mm. matkapuhelimen langaton lataus, automaattinen ilmastointi ja kaistavahti. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Talvi tulee ja kohta näitä taas tarvitaan. Ficonilta löytyy täysi valikoima avolavoihin tarkoitettuja kiinteistönhuollon välineitä. Toyota Hiluxsissa on kiinnipainatus- ja kelluntatoiminnolla varustettu V2300E-aura. Alta löytyy paineakulla varustettu M1900 -alusterä ja peräpäästä S1300-sisäkippilavalla varustettu hiekoitin. Kaikki laitteet toimivat hydraulisesti ja tämän varustepaketin hinta on noin 20 000 euroa. (TR)
Talvi tulee ja kohta näitä taas tarvitaan. Ficonilta löytyy täysi valikoima avolavoihin tarkoitettuja kiinteistönhuollon välineitä. Toyota Hiluxsissa on kiinnipainatus- ja kelluntatoiminnolla varustettu V2300E-aura. Alta löytyy paineakulla varustettu M1900 -alusterä ja peräpäästä S1300-sisäkippilavalla varustettu hiekoitin. Kaikki laitteet toimivat hydraulisesti ja tämän varustepaketin hinta on noin 20 000 euroa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Lähikuva Toyota Hiluxsin alta löytyvästä paineakulla varustettu M1900 -alusterästä.
Lähikuva Toyota Hiluxsin alta löytyvästä paineakulla varustettu M1900 -alusterästä. Kuva: Timo Rintakoski
Isuzu D-maxiin on istutettu Hilltipin vakiopainetoiminnolla varustettu SnowStriker-nivelaura, jossa on teräkulman säätö sekä 5° kallistus. Kulutusterä on Hardoxia ja tarjolla on myös polyuretaaniversio. Lavalla IceStriker PLUS -yhdistelmähiekoitin, joka on muutettavissa suolaliuoslevittimeksi. 6-nopeuksisella automaattilla varustetun, 164 hv:n tehoisen Isuzu D-Maxin hinta on 36 800 euroa. Auravarustus maksaa asennettuna ja muutoskatsastettuna noin 20 000 euroa. (TR)
Isuzu D-maxiin on istutettu Hilltipin vakiopainetoiminnolla varustettu SnowStriker-nivelaura, jossa on teräkulman säätö sekä 5° kallistus. Kulutusterä on Hardoxia ja tarjolla on myös polyuretaaniversio. Lavalla IceStriker PLUS -yhdistelmähiekoitin, joka on muutettavissa suolaliuoslevittimeksi. 6-nopeuksisella automaattilla varustetun, 164 hv:n tehoisen Isuzu D-Maxin hinta on 36 800 euroa. Auravarustus maksaa asennettuna ja muutoskatsastettuna noin 20 000 euroa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Peugeot-pakettiautojen automaattivaihteistojen tarjonta kasvaa. Jatkossa Expertin saa automaattivaihteisella BlueHDi 120 -dieselmoottorilla varustettuna BlueHDi 180 ohella. Automaatit  vaihtuvat 8-nopeuksisiin aiemman 6-nopeuksisen sijaan. Valmistaja on edelleen Aisin. (TR)
Peugeot-pakettiautojen automaattivaihteistojen tarjonta kasvaa. Jatkossa Expertin saa automaattivaihteisella BlueHDi 120 -dieselmoottorilla varustettuna BlueHDi 180 ohella. Automaatit vaihtuvat 8-nopeuksisiin aiemman 6-nopeuksisen sijaan. Valmistaja on edelleen Aisin. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Näyttävä paketti Dodge Ram 3500 HD 4x4 Mega Cabin perään on kytketty Ifor Williamsin tukevarakenteinen 3500 kg kokonaispainon, lehtijousitettu traileri. Vakiovarustukseen kuuluu varapyörä ja integroitu aisalukko sekä nokkapyörä. Lisävarusteina on 240 cm lastausrampit, takatukijalat, lukollinen työkalulaatikko ja takavalojen suojaraudat. Trailerin hinta rekisteröitynä ja verollisena on 8 370 euroa. (TR)
Näyttävä paketti Dodge Ram 3500 HD 4x4 Mega Cabin perään on kytketty Ifor Williamsin tukevarakenteinen 3500 kg kokonaispainon, lehtijousitettu traileri. Vakiovarustukseen kuuluu varapyörä ja integroitu aisalukko sekä nokkapyörä. Lisävarusteina on 240 cm lastausrampit, takatukijalat, lukollinen työkalulaatikko ja takavalojen suojaraudat. Trailerin hinta rekisteröitynä ja verollisena on 8 370 euroa. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Agados-trailerin Warrior 800SA12 -sähkövinssi.
Agados-trailerin Warrior 800SA12 -sähkövinssi. Kuva: Timo Rintakoski
Agados-trailereita saa nyt myös haluamallaan värillä pulverimaalattuna. Kolmiakselisen, hydraulikipillä varustetun, noin 2,5 tonnin kantavuuden ja 6,1-metrisen Adam Schweizer -trailerin etureunan koteloon on asennettu 3 600 kg:n Warrior 800SA12 -sähkövinssi. Koko komeuden hinta alumiinivanteineen on 8 990 euroa + alv. (TR)
Agados-trailereita saa nyt myös haluamallaan värillä pulverimaalattuna. Kolmiakselisen, hydraulikipillä varustetun, noin 2,5 tonnin kantavuuden ja 6,1-metrisen Adam Schweizer -trailerin etureunan koteloon on asennettu 3 600 kg:n Warrior 800SA12 -sähkövinssi. Koko komeuden hinta alumiinivanteineen on 8 990 euroa + alv. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Agados VZ 26 on henkilönostimien sekä muiden pyörillä tai kumiteloilla varustettujen laitteiden kuljettamiseen tarkoitettu vaunu. Sen kantavuus on 1 680 kiloa. Sallittu kokonaispaino on 2 000 kiloa, pituus 250 cm ja leveys 125 cm. Trailerkeskus Oy myy vaunua noin 2 040 euron hintaan (alv 0%). (UO)
Agados VZ 26 on henkilönostimien sekä muiden pyörillä tai kumiteloilla varustettujen laitteiden kuljettamiseen tarkoitettu vaunu. Sen kantavuus on 1 680 kiloa. Sallittu kokonaispaino on 2 000 kiloa, pituus 250 cm ja leveys 125 cm. Trailerkeskus Oy myy vaunua noin 2 040 euron hintaan (alv 0%). (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Mercedes Benz Unimog voidaan katsastaa maataloustraktoriksi, jos se varustetaan erillisellä turvakaarella, joka täyttää ROPS-määräykset ja on typpihyväksytty. Suurin nopeus on valinnan mukaan 60 tai 80 km/h. Unimogeja käytetään yleensä tien ja ympäristön hoitotöissä ja kuljetuksissa. Lisälaitevalikoima on todella laaja. (UO).
Mercedes Benz Unimog voidaan katsastaa maataloustraktoriksi, jos se varustetaan erillisellä turvakaarella, joka täyttää ROPS-määräykset ja on typpihyväksytty. Suurin nopeus on valinnan mukaan 60 tai 80 km/h. Unimogeja käytetään yleensä tien ja ympäristön hoitotöissä ja kuljetuksissa. Lisälaitevalikoima on todella laaja. (UO). Kuva: Uolevi Oristo
Suomen Telakone myy Alicon-iskuvasaroita. Kyseessä on korealaisen Daemon iskuvasaroilleen antama uusi tuotenimi. Kuvassa malli B70, joka on tarkoitettu 5-8 tonnin koneisiin. (JL)
Suomen Telakone myy Alicon-iskuvasaroita. Kyseessä on korealaisen Daemon iskuvasaroilleen antama uusi tuotenimi. Kuvassa malli B70, joka on tarkoitettu 5-8 tonnin koneisiin. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Hansa AJCE-purkukahmari painaa vain 55 kiloa ja sopii 0,5–1,2 tonnin kaivinkoneisiin. Kahmarissa on oma pyörittäja ja sen leuat avautuvat 620 mm. Kahmarin hinta on noin 4 000 euroa (alv 0 %). (JL)
Hansa AJCE-purkukahmari painaa vain 55 kiloa ja sopii 0,5–1,2 tonnin kaivinkoneisiin. Kahmarissa on oma pyörittäja ja sen leuat avautuvat 620 mm. Kahmarin hinta on noin 4 000 euroa (alv 0 %). (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Uudenmaan Työlaite Oy:n osastolla oli 800 litran pesusäiliö Dynasetin 200 bar/30 litr -pumpulla. Se voidaan kiinnittää kiinteistönhoitokoneen taakse. Willen kiinnnitys on vakiona, mutta sopivalla adapterilla kiinnitys voidaan tehdä muihinkin koneisiin. Kuvassa JCB 413-417 -adapteri. Pesulaitteen voi valita eri vaihtoehdoista. (JL)
Uudenmaan Työlaite Oy:n osastolla oli 800 litran pesusäiliö Dynasetin 200 bar/30 litr -pumpulla. Se voidaan kiinnittää kiinteistönhoitokoneen taakse. Willen kiinnnitys on vakiona, mutta sopivalla adapterilla kiinnitys voidaan tehdä muihinkin koneisiin. Kuvassa JCB 413-417 -adapteri. Pesulaitteen voi valita eri vaihtoehdoista. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Splitstone Octagon SP100-45-500 on pienikokoinen ja painonsa puolesta kantamalla liikuteltava kiilaussetti erityisesti rakennusten sisäpuolella tapahtuvaan kiilaamiseen. Käyttöä helpottaa se, että hydraulikoneikko toimii valovirralla. Porareiän koko on 45 mm ja minimi poraussyvyys 900 mm. Messutarjouksena paketti oli myynnissä noin 12 000 euron hintaan (alv 0 %). (JL)
Splitstone Octagon SP100-45-500 on pienikokoinen ja painonsa puolesta kantamalla liikuteltava kiilaussetti erityisesti rakennusten sisäpuolella tapahtuvaan kiilaamiseen. Käyttöä helpottaa se, että hydraulikoneikko toimii valovirralla. Porareiän koko on 45 mm ja minimi poraussyvyys 900 mm. Messutarjouksena paketti oli myynnissä noin 12 000 euron hintaan (alv 0 %). (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
New Holland maarakennuskoneiden maahantuoja on Agritek Oy, joka edustaa Suomessa myös New Hollandin ja Casen maatalouskoneita. Myynti ja varaosahuolto tapahtuu Agritekin jälleenmyyntiverkoston kautta, mikä nopeuttaa merkittävästi varaosatoimituksia. CNH:n maarakennus- ja maatalouskoneiden varaosat toimitetaan samasta keskusvarastosta kuuriiritoimituksina Suomeen. (UO).
New Holland maarakennuskoneiden maahantuoja on Agritek Oy, joka edustaa Suomessa myös New Hollandin ja Casen maatalouskoneita. Myynti ja varaosahuolto tapahtuu Agritekin jälleenmyyntiverkoston kautta, mikä nopeuttaa merkittävästi varaosatoimituksia. CNH:n maarakennus- ja maatalouskoneiden varaosat toimitetaan samasta keskusvarastosta kuuriiritoimituksina Suomeen. (UO). Kuva: Uolevi Oristo
Merlon on uusimassa kurottajamallistonsa täydellisesti. Maxpossa esillä oli ROTO 50.35 S Plus, jonka suurin nostokorkeus on 34 metriä. Täyteen korkeuteen nousee 2 000 kilon taakka. 125-kilowattinen moottori on FPT:n valmistama. 20 astetta kallistuva ohjaamo tekee työskentelystä ergonomisempaa. Ominaisuuksiin kuuluu myös työlaitteen automaattinen tunnistus. (AT)
Merlon on uusimassa kurottajamallistonsa täydellisesti. Maxpossa esillä oli ROTO 50.35 S Plus, jonka suurin nostokorkeus on 34 metriä. Täyteen korkeuteen nousee 2 000 kilon taakka. 125-kilowattinen moottori on FPT:n valmistama. 20 astetta kallistuva ohjaamo tekee työskentelystä ergonomisempaa. Ominaisuuksiin kuuluu myös työlaitteen automaattinen tunnistus. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Akkukäyttöisiä työkoneita löytyy nykyään lähes kaikista tuoteryhmistä. Rotatorin myymän JLG:n uutuusmalli oli EC450AJ, joka on kokonaan sähkökäyttöinen kuukulkija ulko- ja sisäkäyttöön. 144 Ah:n litiumakut riittävät valmistajan mukaan hyvin päivän työskentelyyn. Maksimi työskentelykorkeus on noin 15,7 metriä ja nostimen omapaino noin 6,5 tonnia. (MS)
Akkukäyttöisiä työkoneita löytyy nykyään lähes kaikista tuoteryhmistä. Rotatorin myymän JLG:n uutuusmalli oli EC450AJ, joka on kokonaan sähkökäyttöinen kuukulkija ulko- ja sisäkäyttöön. 144 Ah:n litiumakut riittävät valmistajan mukaan hyvin päivän työskentelyyn. Maksimi työskentelykorkeus on noin 15,7 metriä ja nostimen omapaino noin 6,5 tonnia. (MS) Kuva: Mikael Sammatti
Machineryn uutuus oli Dexter 15ZA -henkilönostin. Suurimmaksi nostokorkeudeksi ilmoitetaan 15 metriä ja sallituksi korikuormaksi 215 kiloa. Itse laite painaa 1 950 kiloa. Voimanlähde on 230 voltin sähkömoottori, mutta saatavana on polttomoottorikäyttöinen generaattori, jolloin nostinta voi käyttää myös ilman verkkovirtaa. (AT)
Machineryn uutuus oli Dexter 15ZA -henkilönostin. Suurimmaksi nostokorkeudeksi ilmoitetaan 15 metriä ja sallituksi korikuormaksi 215 kiloa. Itse laite painaa 1 950 kiloa. Voimanlähde on 230 voltin sähkömoottori, mutta saatavana on polttomoottorikäyttöinen generaattori, jolloin nostinta voi käyttää myös ilman verkkovirtaa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
MN-Liftek edustaa Manitoun tuotteiden lisäksi myös mm. Gedan nostimia. Tikasmalleilla saadaan nostettua erilaisia taakkoja jopa kolmanteen kerrokseen. Akkumallin suurin nostokapasiteetti on 120 kiloa. Kauko-ohjatun laitteen nousunopeudeksi ilmoitetaan 0–15 metriä minuutissa. Mikäli kiipijää ei tarvita, voi tikkaita käyttää perinteiseen tapaan. (AT)
MN-Liftek edustaa Manitoun tuotteiden lisäksi myös mm. Gedan nostimia. Tikasmalleilla saadaan nostettua erilaisia taakkoja jopa kolmanteen kerrokseen. Akkumallin suurin nostokapasiteetti on 120 kiloa. Kauko-ohjatun laitteen nousunopeudeksi ilmoitetaan 0–15 metriä minuutissa. Mikäli kiipijää ei tarvita, voi tikkaita käyttää perinteiseen tapaan. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Italialaiset Jekko-mininosturit on suunniteltu ahtaisiin työkohteisiin, joissa kuitenkin tarvitaan nostotehoa ja -korkeutta. JF-sarjan suurimmalla mallilla saavutetaan jibiä käytettäessä jopa 30 metrin nostokorkeus, vaikka nostin on kuljetuskunnossa alle kaksi metriä leveä. Lisävarusteisiin kuuluvat mm. erilaiset lasinostimet. Lisätietoja: www.jekko.fi. (AT)
Italialaiset Jekko-mininosturit on suunniteltu ahtaisiin työkohteisiin, joissa kuitenkin tarvitaan nostotehoa ja -korkeutta. JF-sarjan suurimmalla mallilla saavutetaan jibiä käytettäessä jopa 30 metrin nostokorkeus, vaikka nostin on kuljetuskunnossa alle kaksi metriä leveä. Lisävarusteisiin kuuluvat mm. erilaiset lasinostimet. Lisätietoja: www.jekko.fi. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Havel on tehnyt käytetyistä autonrenkaista kaivinkoneeseen liitettävän lanan, jolla voi puhdistaa asfalttialueen sinne lentäneistä kivistä, purkuroskasta tai pyörien mukana kulkeutuneesta savesta. (JL)
Havel on tehnyt käytetyistä autonrenkaista kaivinkoneeseen liitettävän lanan, jolla voi puhdistaa asfalttialueen sinne lentäneistä kivistä, purkuroskasta tai pyörien mukana kulkeutuneesta savesta. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Rotator myy Japanilaisen Maedan itsekulkevia mininostureita. Uudessa MC285C-mallissa on nyt mahdollista pedata tukijalat lähes vapaavalintaisella tavalla ja kone laskee mahdollisen nostokyvyn joka suuntaan erikseen. Aiemmin yksi lähelle pedattu tukijalka on rajoittanut nostokyvyn koko alueella. Oviaukoista kulkemaan mahtuvan koneen nostokyky on 2,82 tonnia 1,4 metrin päästä ja nostokorkeus lähes 9 m. Käyttövoimana on niin sähkö kuin diesel. Nosturin hinta on noin 80 000 euroa, (alv 0 %). (MS)
Rotator myy Japanilaisen Maedan itsekulkevia mininostureita. Uudessa MC285C-mallissa on nyt mahdollista pedata tukijalat lähes vapaavalintaisella tavalla ja kone laskee mahdollisen nostokyvyn joka suuntaan erikseen. Aiemmin yksi lähelle pedattu tukijalka on rajoittanut nostokyvyn koko alueella. Oviaukoista kulkemaan mahtuvan koneen nostokyky on 2,82 tonnia 1,4 metrin päästä ja nostokorkeus lähes 9 m. Käyttövoimana on niin sähkö kuin diesel. Nosturin hinta on noin 80 000 euroa, (alv 0 %). (MS) Kuva: Mikael Sammatti
Allulla on ollut aiemmin vuokraustoimintaa Saksassa - nyt vuokrausmahdollisuus laajenee Suomeenkin. Tarjolla on eri kokoluokan ALLU Transformer seulakauhoja ja -murskaimia. Terät ja muut ominaisuudet räätälöidään asiakkaan toiveen mukaan. Vuokraaminen mahdollistaa kauhojen testaamisen omissa olosuhteissa ennen hankintapäätöksen tekemistä. (AT)
Allulla on ollut aiemmin vuokraustoimintaa Saksassa - nyt vuokrausmahdollisuus laajenee Suomeenkin. Tarjolla on eri kokoluokan ALLU Transformer seulakauhoja ja -murskaimia. Terät ja muut ominaisuudet räätälöidään asiakkaan toiveen mukaan. Vuokraaminen mahdollistaa kauhojen testaamisen omissa olosuhteissa ennen hankintapäätöksen tekemistä. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Maxpossa esiteltiin uusi kiinalaisvalmisteinen rototiltti. Catsu-merkkiset laitteet on tarkoitettu kustannustehokkaiksi vaihtoehdoiksi minikaivukoneisiin. Malleja on saatavana 0,5–9 tonnisiin koneisiin. Suuremmat versiot ovat kehitteillä. 4–6 tonnisiin koneisiin soveltuvan CT-05-mallin hinnaksi kerrotaan 7 850e + alv 24 %. Maahantuojana toimii Greenmaster Oy. (AT)
Maxpossa esiteltiin uusi kiinalaisvalmisteinen rototiltti. Catsu-merkkiset laitteet on tarkoitettu kustannustehokkaiksi vaihtoehdoiksi minikaivukoneisiin. Malleja on saatavana 0,5–9 tonnisiin koneisiin. Suuremmat versiot ovat kehitteillä. 4–6 tonnisiin koneisiin soveltuvan CT-05-mallin hinnaksi kerrotaan 7 850e + alv 24 %. Maahantuojana toimii Greenmaster Oy. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Jast-Worksin valmistama Snow-line comb -laite on reunatäyttölaite, jota voi käyttää myös hiekoittamiseen, kun siihen asentaa lisävarusteena saatavan hiekoittimen. Laitteen oma paino on noin 700 kg ja hiekkasäiliön tilavuus on 1,3 m3. Kuvassa laite on varustettu pyöräkuormainkiinnikkeellä ja rullilla, jotka pitävät laitteen oikealla korkeudella tien pinnasta. Vaihtoehtoisesti on saatavana kuorma-autokiinnike. Syöttölaatikon perässä oleva harja tasoittaa levitetyn materiaalin ja laatikko nousee hydraulisesti kuljetusasentoon. Syöttölaatikon voi tarvittaessa vaihtaa pyörivään sirottelijaan. Kaikkiaan laite tarvitsee neljä hydrauliliitäntää. (JL)
Jast-Worksin valmistama Snow-line comb -laite on reunatäyttölaite, jota voi käyttää myös hiekoittamiseen, kun siihen asentaa lisävarusteena saatavan hiekoittimen. Laitteen oma paino on noin 700 kg ja hiekkasäiliön tilavuus on 1,3 m3. Kuvassa laite on varustettu pyöräkuormainkiinnikkeellä ja rullilla, jotka pitävät laitteen oikealla korkeudella tien pinnasta. Vaihtoehtoisesti on saatavana kuorma-autokiinnike. Syöttölaatikon perässä oleva harja tasoittaa levitetyn materiaalin ja laatikko nousee hydraulisesti kuljetusasentoon. Syöttölaatikon voi tarvittaessa vaihtaa pyörivään sirottelijaan. Kaikkiaan laite tarvitsee neljä hydrauliliitäntää. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Snow-line combin syöttölaatikon perässä oleva harja tasoittaa levitetyn materiaalin ja laatikko nousee hydraulisesti kuljetusasentoon. Syöttölaatikon voi tarvittaessa vaihtaa pyörivään sirottelijaan. Kaikkiaan laite tarvitsee neljä hydrauliliitäntää. (JL)
Snow-line combin syöttölaatikon perässä oleva harja tasoittaa levitetyn materiaalin ja laatikko nousee hydraulisesti kuljetusasentoon. Syöttölaatikon voi tarvittaessa vaihtaa pyörivään sirottelijaan. Kaikkiaan laite tarvitsee neljä hydrauliliitäntää. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Snow-line combiin on vaihtoehtoisesti saatavana kuorma-autokiinnike. (JL)
Snow-line combiin on vaihtoehtoisesti saatavana kuorma-autokiinnike. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Rototiltin kauden uutuuksiin kuuluvat tasauspalkit. Kolmen eri mallin leveydet ovat 1 500, 2 000 ja 3 000 mm. Kulutusosissa on käytetty HB450 kulutusterästä. Palkeissa on myös GPS-valmius koneohjausjärjestelmille, jotka tukevat Rotiltin RPS-toimintoa. Tasauspalkit on suunniteltu etenkin suurien maa-alueiden tasaamiseen. (AT)
Rototiltin kauden uutuuksiin kuuluvat tasauspalkit. Kolmen eri mallin leveydet ovat 1 500, 2 000 ja 3 000 mm. Kulutusosissa on käytetty HB450 kulutusterästä. Palkeissa on myös GPS-valmius koneohjausjärjestelmille, jotka tukevat Rotiltin RPS-toimintoa. Tasauspalkit on suunniteltu etenkin suurien maa-alueiden tasaamiseen. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
SMP tarjoaa pikakiinnikettä, joka yhdistää automaattisesti myös lisähydrauliikan liittimet. Ominaisuus nopeuttaa työlaitteen vaihtoa huomattavasti, sillä erillistä letkujumppaa ei tarvita. Samalla myös luontoon päätyvien öljyroiskeiden määrä vähenee.  (AT)
SMP tarjoaa pikakiinnikettä, joka yhdistää automaattisesti myös lisähydrauliikan liittimet. Ominaisuus nopeuttaa työlaitteen vaihtoa huomattavasti, sillä erillistä letkujumppaa ei tarvita. Samalla myös luontoon päätyvien öljyroiskeiden määrä vähenee. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Nykytyyliin myös SMP:n valikoimiin kuuluu laaja työlaitevalikoima. (AT)
Nykytyyliin myös SMP:n valikoimiin kuuluu laaja työlaitevalikoima. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Konevaronen Oy on tuonut markinoille KovaX-siipilumikauhat. Suunnittelun taustalla on vahva urakoitsijakokemus ja suunnittelutyö. Kauhojen tilavuudet ovat 4, 4,6  ja 5,2 kuutiota. Leveydet ovat 2,5–5,44 metriä mallista riippuen. Jokaisessa kauhassa on kuitenkin sama  1 200 mm leveä siipikoko. Painot ovat leveydestä riippuen 1 425–1 585 kiloa. Kauhat valmistaa lahtelaisen Ramtec Oy. (AT)
Konevaronen Oy on tuonut markinoille KovaX-siipilumikauhat. Suunnittelun taustalla on vahva urakoitsijakokemus ja suunnittelutyö. Kauhojen tilavuudet ovat 4, 4,6 ja 5,2 kuutiota. Leveydet ovat 2,5–5,44 metriä mallista riippuen. Jokaisessa kauhassa on kuitenkin sama 1 200 mm leveä siipikoko. Painot ovat leveydestä riippuen 1 425–1 585 kiloa. Kauhat valmistaa lahtelaisen Ramtec Oy. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
RF-System valmistaa kahta erilaista tasauspalkkia. Rullallisia malleja on viisi – leveydet ovat 1 800–2 700 mm. Yksinkertaisempien tasoituspalkkien leveydet ovat 1 800 ja 2 500 mm. Suomessa RF-Systemin tuotteita edustaa RealParts. Rullallisten palkkien hinnat alkavat 2 558,12 verollisesta eurosta. Hintaan ei kuitenkaan kuulu pultattava kiinnike. (AT)
RF-System valmistaa kahta erilaista tasauspalkkia. Rullallisia malleja on viisi – leveydet ovat 1 800–2 700 mm. Yksinkertaisempien tasoituspalkkien leveydet ovat 1 800 ja 2 500 mm. Suomessa RF-Systemin tuotteita edustaa RealParts. Rullallisten palkkien hinnat alkavat 2 558,12 verollisesta eurosta. Hintaan ei kuitenkaan kuulu pultattava kiinnike. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Movaxin hydraulijärkäleellä voi saattaa loppuun sekä todentaa sivuoteiskijällä asennetun RR-paalun kantavuus. Järkäle ei ole varsinaisesti kiihdytetty, mutta siinä on paineakku, jonka avulla lähtökitkan voi kumota. Tämä tekee mahdolliseksi laitteen käytön myös vinopaaluissa. Paalutustyön tulos raportoidaan mLogbook-ohjelmistoa käyttäen. (JL)
Movaxin hydraulijärkäleellä voi saattaa loppuun sekä todentaa sivuoteiskijällä asennetun RR-paalun kantavuus. Järkäle ei ole varsinaisesti kiihdytetty, mutta siinä on paineakku, jonka avulla lähtökitkan voi kumota. Tämä tekee mahdolliseksi laitteen käytön myös vinopaaluissa. Paalutustyön tulos raportoidaan mLogbook-ohjelmistoa käyttäen. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Motocut-paalunkatkaisulaite on kehittynyt. Nyt valittavana on läpisahaava malli tai vaihtoehtoisesti sivulta sahaava versio. Molemmista malleista on kaksi kokoluokkaa. Lisäksi uutena tuokkaana on teräspaaluja varten plasmalla leikkaava katkaisulaite. (JL)
Motocut-paalunkatkaisulaite on kehittynyt. Nyt valittavana on läpisahaava malli tai vaihtoehtoisesti sivulta sahaava versio. Molemmista malleista on kaksi kokoluokkaa. Lisäksi uutena tuokkaana on teräspaaluja varten plasmalla leikkaava katkaisulaite. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Sherpa 100 Eco on akkukäyttöinen kuormain, joka sopii rakennus- ja sisäpurkutöihin sekä talleille ja muihin tuotantorakennuksiin. Kone on 76 cm leveä, jotta se mahtuu kulkemaan kapeistakin oviaukoista. Akku riittää valmistajan mukana jopa 7 h työskentelyyn, Kone painaa noin 720 kiloa, kauhaan voi kuormata 174 kiloa hiekkaa, sontaa tai muuta materiaalia. Hansa Machines. (UO)
Sherpa 100 Eco on akkukäyttöinen kuormain, joka sopii rakennus- ja sisäpurkutöihin sekä talleille ja muihin tuotantorakennuksiin. Kone on 76 cm leveä, jotta se mahtuu kulkemaan kapeistakin oviaukoista. Akku riittää valmistajan mukana jopa 7 h työskentelyyn, Kone painaa noin 720 kiloa, kauhaan voi kuormata 174 kiloa hiekkaa, sontaa tai muuta materiaalia. Hansa Machines. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Liukuohjatut kuormaimet ovat tasaisesti menettäneet markkinaosuuttaan. Vuonna 2018 Bobcatteja rekisteröitiin 23 kappaletta – tosin kaikkia lajityypin edustajia ei rekisteröidä. Alkuvuosi on kuitenkin ollut liukuohjatuille pirteä, sillä myynti on kasvanut peräti 50 %. Konetyypillä on etunsa, niillä voi ahtaissa paikoissa ajaa todella tarkasti. Myös lisälaitevalikoima on laaja. Kuvassa Bobcat S570, jonka työpaino on 2,9 tonnia. Koneeseen on liitetty Bobcatin 46 cm:n asfalttijyrsin. Työlaitteen hinta on 11 260 euroa (alv 0 %).(AT JL)
Liukuohjatut kuormaimet ovat tasaisesti menettäneet markkinaosuuttaan. Vuonna 2018 Bobcatteja rekisteröitiin 23 kappaletta – tosin kaikkia lajityypin edustajia ei rekisteröidä. Alkuvuosi on kuitenkin ollut liukuohjatuille pirteä, sillä myynti on kasvanut peräti 50 %. Konetyypillä on etunsa, niillä voi ahtaissa paikoissa ajaa todella tarkasti. Myös lisälaitevalikoima on laaja. Kuvassa Bobcat S570, jonka työpaino on 2,9 tonnia. Koneeseen on liitetty Bobcatin 46 cm:n asfalttijyrsin. Työlaitteen hinta on 11 260 euroa (alv 0 %).(AT JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Dynaset KPL -kadunpesulaite koostuu vastaavista osista kuin säiliöllinen kadunpesulaite sillä erotuksella, että tässä ei säiliö ole mukana. Pikakiinikkeet tulevat pesulaitteeseen pulteilla, joten kiinnikejärjestelmän vaihtaminen on helppoa. (JL)
Dynaset KPL -kadunpesulaite koostuu vastaavista osista kuin säiliöllinen kadunpesulaite sillä erotuksella, että tässä ei säiliö ole mukana. Pikakiinikkeet tulevat pesulaitteeseen pulteilla, joten kiinnikejärjestelmän vaihtaminen on helppoa. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Koneosapalvelu laajensi kaivinkoneisiin tarkoitettua KC-sarjan kahmarivalikoimaansa KC21-mallilla, joka soveltuu 5–8 tonnin peruskoneisiin. Runko on symmetrinen, millä pyritään jakamaan rasitus tasaisesti. Tasaisen liikkeen varmistamiseksi sama sylinteri käyttää molempia leukoja ja reaktiotangot vakaavat liikkeen. (AT)
Koneosapalvelu laajensi kaivinkoneisiin tarkoitettua KC-sarjan kahmarivalikoimaansa KC21-mallilla, joka soveltuu 5–8 tonnin peruskoneisiin. Runko on symmetrinen, millä pyritään jakamaan rasitus tasaisesti. Tasaisen liikkeen varmistamiseksi sama sylinteri käyttää molempia leukoja ja reaktiotangot vakaavat liikkeen. (AT) Kuva: Arto Turpeinen
Salhydro myy Raasm-keskusvoitelulaitteita työkoneisiin. Kuvassa vasemmalla on digitaalisesti ohjattu versio, jossa toimintasyklin säädöt, hälytysääni ja reset-toiminto asetetaan digitaalisen numeronäytön kautta. Oikealla on analoginen versio, jossa säädöt tehdään kierrettävillä nupeilla ja havainnoidaan led-valoilla. (JL)
Salhydro myy Raasm-keskusvoitelulaitteita työkoneisiin. Kuvassa vasemmalla on digitaalisesti ohjattu versio, jossa toimintasyklin säädöt, hälytysääni ja reset-toiminto asetetaan digitaalisen numeronäytön kautta. Oikealla on analoginen versio, jossa säädöt tehdään kierrettävillä nupeilla ja havainnoidaan led-valoilla. (JL) Kuva: Jussi Laukkanen
Keväällä ensiesiteltiin pyöräalustaisiin ja traktorikaivukoneisiin tarkoitettu Nokian Ground Kare -rengas. Se on suunniteltu vastaamaan kantavuusvaatimuksiin, pidempien maantiesiirtymien ajo-ominaisuuksiin ja kulutuskestävyyteen sekä pihoilla tehtävien töiden aikaiseen maaperän rasituksen vähentämiseen. ”Etenkin pito ja vakaus ovat koko rengasta määritteleviä ominaisuuksia,” tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe Nokian Renkailta kertoo. Vuoden 2020 markkinoille tulee rautatiekäyttöön tarkoitettu 620/60B34-kokoinen semi-slick (oik.). Renkaiden toinen puolisko kulkee kiskoilla, mikä kuluttaa rengasta epätasaisesti. Tämä umpikumia oleva osuus on miedosti kuvioitu. Se tasaa renkaan kulumista pidentäen käyttöikää. Rengas on vielä tehtaan kenttätesteissä ennen lopullisen tuotantoversion esittelyä. (TR)
Keväällä ensiesiteltiin pyöräalustaisiin ja traktorikaivukoneisiin tarkoitettu Nokian Ground Kare -rengas. Se on suunniteltu vastaamaan kantavuusvaatimuksiin, pidempien maantiesiirtymien ajo-ominaisuuksiin ja kulutuskestävyyteen sekä pihoilla tehtävien töiden aikaiseen maaperän rasituksen vähentämiseen. ”Etenkin pito ja vakaus ovat koko rengasta määritteleviä ominaisuuksia,” tuotepäällikkö Eva-Leena Varpe Nokian Renkailta kertoo. Vuoden 2020 markkinoille tulee rautatiekäyttöön tarkoitettu 620/60B34-kokoinen semi-slick (oik.). Renkaiden toinen puolisko kulkee kiskoilla, mikä kuluttaa rengasta epätasaisesti. Tämä umpikumia oleva osuus on miedosti kuvioitu. Se tasaa renkaan kulumista pidentäen käyttöikää. Rengas on vielä tehtaan kenttätesteissä ennen lopullisen tuotantoversion esittelyä. (TR) Kuva: Timo Rintakoski
Bridgestone esitteli maailman suurinta louheauton rengasta. Nakin halkaisija on yli neljä metriä ja se painaa 5 750 kiloa. Kantavuudeksi ilmoitetaan 101 tonnia. Hintaa on kertynyt 130 000 euroa. (AT)
Bridgestone esitteli maailman suurinta louheauton rengasta. Nakin halkaisija on yli neljä metriä ja se painaa 5 750 kiloa. Kantavuudeksi ilmoitetaan 101 tonnia. Hintaa on kertynyt 130 000 euroa. (AT) Kuva: Arto Turpeinen

Suomen suurin maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden Maxpo-näyttely järjestetään joka toinen vuosi, joten se vuorottelee enemmänkin metsäpuoleen keskittyvän FinnMETKO:n kanssa. Maxpon tapahtumapaikaksi on vakiintunut Hyvinkään lentokenttä – järjestelyiden kannalta paikka osoittautui myös tällä kertaa hyvin toimivaksi.

Käytettävissä olevan tilan ja useasta suunnasta saapuvien reittien puolesta alueelle mahtuisi jopa suurempikin tapahtuma. Messuvieraiden sisäänkäynti kuitenkin tapahtui ainoastaan yhdestä portista, tämän vuoksi alueen toinen pää vaikutti hieman hiljaisemmalta. Onneksi messujuna kiersi aluetta säännöllisellä tahdilla.

Jatkossa saattaisi olla järkevää hieman selkeyttää näyttelyn pohjakarttaa, sillä kahden pääkäytävän eteläpuolella oli useita osastoja, joille oli kovin vaikea löytää. Onneksi reitille kuitenkin asetettiin erillinen opastekyltti, joka kertoi käytävien välissä olevan lisää osastoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uutuustuotteiden osalta tämänkertainen Maxpo oli hieman hiljaisempi, sillä päästöruljanssin hiljalleen rauhoittuessa ei uusia malleja esitellä viime vuosien tahtiin. Monella maahantuojalla pääroolissa olikin koneiden varustelu. Joitakin viime kevään Bauma-messuilla esiteltyjä uutuuskoneita oli kuitenkin saatu nähtäväksi myös Maxpo-näyttelyyn.

Tyytyväisiä kävijöitä

Tällä kertaa varsinaisen näyttelyalueen koko oli 60 598 neliömetriä, jolla tuotteitaan esitteli 262 yritystä. Lukujen osalta alue kasvoi hieman edellisestä kerrasta, mutta näytteilleasettajia oli aavistuksen vähemmän. Osaltaan kävijämäärään saattoi vaikuttaa varsin synkeät sääennusteet – pahimmalta kuitenkin vältyttiin, vaikka muutama ravakka sadekuuro ravistelikin aluetta.

Vierailijamäärä oli 14 500, missä on pudotusta noin 1 000 henkilöä kahden vuoden takaiseen verrattuna. Järjestäjien mukaan liikkeellä oli kuitenkin oikeanlaisia vierailijoita, eikä kaupanteoltakaan vältytty. Kävijätutkimuksen mukaan peräti 95 % vierailijoista oli tyytyväisiä tapahtumaan. Seuraavaan Maxpoon kertoi tulevansa varmasti tai todennäköisesti 84 % kävijöistä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kasvu tasaantunut

Varsin onnistuneesta näyttelystä huolimatta ilmassa oli myös merkkejä huolestumisesta. Neljä peräkkäistä vuotta jatkunut konekaupan kasvu on hiipunut. Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana myytiin 1 063 konetta – vuonna 2018 lukema oli 2 % suurempi.

Koneryhmien väliset erot ovat kuitenkin suuret. Pyöräkuormaimia on myyty 270 kappaletta, mikä tarkoittaa 19,5 % kasvua. Kurottajien ja liukuohjattujen kuormainten kasvulukemat ovat peräti 30 % ja 50 %, mutta pienten kappalemäärien vuoksi näillä ei ole kokonaisuuden kannalta merkitystä.

Pyöräalustaisten kaivinkoneiden myynti on kyykännyt 13 % ja tela-alustaisten 10 %. Kappalemäärissä tämä tarkoittaa 134 ja 544 myytyä konetta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Keskimääräisellä tasolla

Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n ja Maxpo-messujen näyttelytoimikunnan puheenjohtaja Markku Lappalainen ennakoi loppuvuoden tilannetta:

”Loppuvuosi näyttää mihin kokonaismäärä asettuu. Ennusteeni on, että muutos olisi luokkaa kahdeksasta kymmeneen prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Kokonaismäärä asettuisi 1 800–1 900 väliin. Vuonna 2020 kauppa laskee suunnilleen saman verran kuin tänä vuonna. Muutos ei ole vielä kovin merkittävä, kun lukuja verrataan pitkän aikavälin keskimääräiseen myyntiin, mikä on 1 700 vuodessa. Siihen varmasti päästään ensi vuonna”, ennustaa Lappalainen.

Katso myös lisäkuvia Maxpon runsaasta näyttelytarjonnasta !