Sähkökäyttöisen Avant-pienkuormaimen ensiesittely

Avant
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uusi Avant e5 pohjautuu suosittuun 500-sarjaan. Merkittävin ero on voimanlähteessä, sillä dieselmoottori on korvattu kahdella akkukäyttöisellä sähkömoottorilla. Toinen moottoreista pyörittää ajovoimansiirtoa ja toinen hydrauliikkaa.

Avant e5 -kuormaimen työhydrauliikka saa voimansa sähkömoottorin pyörittämältä, kiinteätilavuuksiselta mäntäpumpulta. Työhydrauliikan tuottoa säädetään muuttamalla pumppua käyttävän moottorin kierroslukua. Kahden moottorin käyttö vähentää energiankulutusta, koska kummankin moottorin pyörimisnopeuksia voidaan säätää toisistaan riippumatta. ”Sähköavantin” hydrauliikan hyötysuhde on parempi kuin vakiomallin, mikä on akkukäyttöisessä koneessa tärkeää.

Akkupaketti koostuu nykyaikaisista ajoneuvokäyttöön tarkoitetuista akuista, joiden kapasiteetti on 201 Ah C5 -normin mukaan. Käytännössä akku riittää rehun- ja kuivikkeenjakelussa tai maneesin kunnostuksessa parin tunnin yhtämittaiseen työhön, kertoo toimitusjohtaja Risto Käkelä. Suurta tehoa vaativassa purkutyössä akun saa ajettua tunnissakin tyhjäksi. Akun lataus onnistuu jopa 10 A sulakkeilla varustetusta pistorasiasta. Lataus kestää yleensä 3–4 tuntia, mikäli sulakekoko on 16 A.

”Sähkökäyttö lisää hintaa yllättävän vähän. Siksi uskommekin, että sähkön suosio kasvaa nimenomaan 500- ja 600-sarjan kuormaimissa, joita käytetään paljon sisätiloissa”, kertoo Käkelä. ”Pienkuormaimia käytetään paljon kotieläinrakennuksissa ja ratsastusmaneeseissa, missä sähkömoottori on erinomainen voimanlähde”.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avant e5 -mallin tuotanto alkaa näillä näkymin syksyllä 2016.

Uolevi Oristo