Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kelekkamessuilla 2023 pääosissa olivat sähköiset moottorikelkat ja -mönkijät – Yamahan luopuminen kelkkavalmistuksesta puhutti

    Vuoden 2023 Kelekkamessuilla sähkökelkat ja mönkijät nousivat pääosaan, houkutellen yli 18 000 kävijää. Uusia sähkömalleja esiteltiin innokkaasti, ja keskustelua herätti myös perinteisten moottoritekniikoiden tulevaisuus.
    Kelekkamessut ovat Euroopan suurin moottorikelkkoihin keskittyvä näyttely. Paikalla oli runsaasti myös ulkomaalaisia vierailijoita, pääasiassa pohjoismaista, mutta myös muualta Euroopasta.
    Kelekkamessut ovat Euroopan suurin moottorikelkkoihin keskittyvä näyttely. Paikalla oli runsaasti myös ulkomaalaisia vierailijoita, pääasiassa pohjoismaista, mutta myös muualta Euroopasta. Kuva: Seppo Nykänen

    Vuoden 2023 Kelekkamessut tullaan muistamaan sähkökelkkojen ja mönkijöiden esiinmarssina. Tarjolla oli kaksi sähkökäyttöistä uutuuskelkkamallia sekä yksi rinnakkain istuttava mönkijämalli, lisäksi oli sähköavusteisia polkupyöriä.

    Lynxin uuden kisakelkkamallin ensiesittely kiinnosti yleisöä todella paljon. Iso puheenaihe oli myös kelkkamerkki, joka ei ollut paikalla, nimittäin se, että Yamaha on luopunut kelkkavalmistuksesta. Moottoritekniikassa kiristyvät päästömääräykset, yhdessä ilmastonmuutoksen aiheuttaman lyhyemmän lumisen ajan ja alueen kanssa, voivat vähentää edelleen valmistajien määrää – jäljellä on enää kolme.

    Lynxin uusi kisakelkka Rave 600 RS on saanut uuden alustan, nimeltään rCTRL. Uuden alustan tuomat innovaatiot otetaan ensin käyttöön kisakäytössä ja kokemuksien karttuessa ne siirretään tuotantomalleihin.
    Lynxin uusi kisakelkka Rave 600 RS on saanut uuden alustan, nimeltään rCTRL. Uuden alustan tuomat innovaatiot otetaan ensin käyttöön kisakäytössä ja kokemuksien karttuessa ne siirretään tuotantomalleihin. Kuva: Seppo Nykänen

    Sähkötekniikkaa

    Tilanne kokonaisuutena ei ole toivoton, sillä uutta tekniikkaa ja innovaatioita tulee tilalle. Siitä hyvänä esimerkkinä ovat Lynxin sähkömalli sekä Aurora Povertrainsin jo toisen sukupolven sähköinen uutuuskelkkamalli. Ainakin alkuvaiheessa sähkökelkkojen tulevaisuus on matkailutoiminnassa. Ekologisuus on vahvassa nousussa turismissa, ja ihmiset haluavat ostaa päästöttömiä matkailutuotteita.

    Aurora Powertrainsin E-Sled on valmistajan toisen sukupolven sähkökelkka. Se on täysin omaa tuotantoa.
    Aurora Powertrainsin E-Sled on valmistajan toisen sukupolven sähkökelkka. Se on täysin omaa tuotantoa. Kuva: Seppo Nykänen

    Ajoneuvojen sähköistäminen ei ole yksinkertaista, ja isotkin toimijat kohtaavat haasteita. Tästä esimerkkinä on Polaris, jonka sähkö Ranger -malliston saapuminen Suomeen oli vuoden myöhässä. Uusi Ranger Kinetic oli nyt esillä messuilla, ja sen myynti käynnistyy heti. Noin neljänkymmenen tuhannen hintalappu saattaa hillitä ostohaluja suurilta joukoilta.

    Polaris Ranger Kinetic on sähkökäyttöinen rinnakkain istuttava malli, jonka suoritusarvot ylittävät Ranger 1000 -mallin vastaavat. Siinä on 110 hevosvoimaa tehoa, 190 Nm vääntöä, 70 km toimintasäde, 3 kW sisäinen laturi vakiona ja regeneroivat jarrut, mikä tarkoittaa, että jarrutusenergia ladataan akkuihin.
    Polaris Ranger Kinetic on sähkökäyttöinen rinnakkain istuttava malli, jonka suoritusarvot ylittävät Ranger 1000 -mallin vastaavat. Siinä on 110 hevosvoimaa tehoa, 190 Nm vääntöä, 70 km toimintasäde, 3 kW sisäinen laturi vakiona ja regeneroivat jarrut, mikä tarkoittaa, että jarrutusenergia ladataan akkuihin. Kuva: Seppo Nykänen

    Isoimpana ongelmana on edelleen akkutekniikka, joka ei ole lukuisista uutisista huolimatta kehittynyt toivotusti. Lyhyt toimintamatka estää tehokkaasti peruskelkkailijan tarpeiden tyydyttämisen. Powertrainsin E-sled ilmoittaa 21 kW akulla toimintamatkaksi 100 km, joka juuri ja juuri riittää sunnuntaikelkkailijan tarpeisiin.

    Aurora Powertrain valmistaa itse akut kelkkoihin, mutta tuotantoa on myös muille valmistajille.
    Aurora Powertrain valmistaa itse akut kelkkoihin, mutta tuotantoa on myös muille valmistajille. Kuva: Seppo Nykänen

    Valmistajalla on kuitenkin etuna oma tuotekehityksen tuloksena syntynyt akku, jossa on otettu huomioon talviolosuhteet. Yrityksellä on suunnitteilla aloittaa akkutuotanto Mikkelissä lähiaikoina, ja moottorikelkkojen sarjavalmistus tulee sijoittumaan samoihin tiloihin.

    rCTRL – helposti rullaava

    Lynxin uusi kisakelkka on uusiutunut perinpohjaisesti ja erityisesti alustan osalta palikat on laitettu uuteen järjestykseen. Pitkään kisoja hallinnut PPS-alusta on saanut väistyä uuden rCTRL-jousituksen tieltä. Erityisesti huomiota on kiinnitetty maton herkkään rullaavuuteen ja kireyden muutosten minimointiin joustoliikkeen aikana. Takapukin alapään kytkentä liukurunkoon on liukuva, liikevaraa on noin 10 senttiä.

    Lynx Rave 600 RS rCTRL -alustassa takapukin alapää pääsee liukumaan halossa, minkä ansiosta alusta reagoi kuljettajan ajotyyliin.
    Lynx Rave 600 RS rCTRL -alustassa takapukin alapää pääsee liukumaan halossa, minkä ansiosta alusta reagoi kuljettajan ajotyyliin. Kuva: Seppo Nykänen

    Rakenteella on saatu aikaan etu- ja takapukin yhteistyö joustoliikkeen aikana. Kuljettaja voi myös vaikuttaa alustan toimintaan ajotyylillä, ojien ylityksissä ja patikoissa voidaan keulaa keventää, jolloin ollaan enemmän takapukin varassa. Mutkissa etupukki ottaa takapukin mukaan joustoliikkeeseen pitäen sukset maassa säilyttäen ohjautuvuuden. Uutta mallia koeajamaan päässeet kuljettajat mainitsivat sen olevan helppo ajaa erilaisilla alustoilla.

    Uusi Arctic Cat

    Arctic Cat oli ruotsalaisen maahantuojan esittelyssä pienellä osastolla, ja siellä keskeisessä roolissa oli uusi Catalyst 600, joka on saanut maailmalla kiitosta erinomaisesta ajettavuudesta. Uutuus on tuotekehityksen tulos, jossa on kiinnitetty erityisesti huomiota tuotantoteknisiin ratkaisuihin. Osien määrää on saatu vähennettyä parikymmentä prosenttia ja samalla tuotantokustannuksia on laskettua.

    Arctic Cat Catalyst 600 on varustettu yksirunkoisella Alpha-alustalla, ja maahantuonti hoidetaan Ruotsista. Mallisto ja saatavuus ovat toistaiseksi melko rajattuja.
    Arctic Cat Catalyst 600 on varustettu yksirunkoisella Alpha-alustalla, ja maahantuonti hoidetaan Ruotsista. Mallisto ja saatavuus ovat toistaiseksi melko rajattuja. Kuva: Seppo Nykänen

    Catalyst on Catille kohtalonkysymys – mikäli se ei menesty, voi Catin omistaja Trextron lopettaa kelkkatuotannon. Catti valmisti myös Yamahan kelkat, mutta Yamahan lopetettua tuotannon, on Arctic Catin saatava lisättyä omaa tuotantoaan. Euroopassa Arctic Cat ei ole ollut merkittävä, mutta Pohjois-Amerikassa se on sitä ollut. Yhtiö on keskittynyt vuoristomalleihin, mikä on todennäköisesti oikea suunta, sillä lumiset alueet säilyvät pidempään vuoristoisilla seuduilla, jossa kelkoille on tarvetta tulevaisuudessakin.

    Esimerkkinä tuotantotekniikasta, Arctic Cat käyttää astinlaudoissaan komposiittimateriaalia, joka on helppo vaihtaa. Putkikaaren valmistaminen on helpompaa kuin monimutkaisen alumiiniosan valmistus astinlaudaksi.
    Esimerkkinä tuotantotekniikasta, Arctic Cat käyttää astinlaudoissaan komposiittimateriaalia, joka on helppo vaihtaa. Putkikaaren valmistaminen on helpompaa kuin monimutkaisen alumiiniosan valmistus astinlaudaksi. Kuva: Seppo Nykänen
    Lynx e-Power Advendure on sähkökelkka, jota aluksi myydään vain matkailukäyttöön. Tämä on malli, jolla BRP etsii ratkaisuja sähköiseen toimita ympäristöön. Advenduren toimintamatka on maksimissa nelisenkymmentä kilometriä, joten se riittää vain lyhyiden safarien tekoon.
    Lynx e-Power Advendure on sähkökelkka, jota aluksi myydään vain matkailukäyttöön. Tämä on malli, jolla BRP etsii ratkaisuja sähköiseen toimita ympäristöön. Advenduren toimintamatka on maksimissa nelisenkymmentä kilometriä, joten se riittää vain lyhyiden safarien tekoon. Kuva: Seppo Nykänen
    Esimerkkinä tuotantotekniikasta, Arctic Cat käyttää astinlaudoissaan komposiittimateriaalia, joka on helppo vaihtaa. Putkikaaren valmistaminen on helpompaa kuin monimutkaisen alumiiniosan valmistus astinlaudaksi.
    Esimerkkinä tuotantotekniikasta, Arctic Cat käyttää astinlaudoissaan komposiittimateriaalia, joka on helppo vaihtaa. Putkikaaren valmistaminen on helpompaa kuin monimutkaisen alumiiniosan valmistus astinlaudaksi. Kuva: Seppo Nykänen
    Lynxin Brutal on markkinoiden tehokkain leveätelainen, jonka 165 hevosvoimaa tuo vakuuttavan suorituskyvyn umpihangessa. Kelkka on kuitenkin erinomainen myös reitillä.
    Lynxin Brutal on markkinoiden tehokkain leveätelainen, jonka 165 hevosvoimaa tuo vakuuttavan suorituskyvyn umpihangessa. Kelkka on kuitenkin erinomainen myös reitillä. Kuva: Seppo Nykänen
    Titan S4 -kelkkaan on nyt saatavilla lisävarusteena keulavinssi.
    Titan S4 -kelkkaan on nyt saatavilla lisävarusteena keulavinssi. Kuva: Seppo Nykänen
    Ski-Doon ja Lynxin lisävarusteena saatava kännykkätelineen asennetaan mittariston yhteyteen. Kännykkä pysyy suojassa ja lämpimänä. Lisäksi siinä on latausmahdollisuus lähes kaikille puhelintyypeille.
    Ski-Doon ja Lynxin lisävarusteena saatava kännykkätelineen asennetaan mittariston yhteyteen. Kännykkä pysyy suojassa ja lämpimänä. Lisäksi siinä on latausmahdollisuus lähes kaikille puhelintyypeille.  Kuva: Seppo Nykänen
    Can-Am Outlanderiin on saatavilla etutavaratelineeseen lisävarusteena sahateline, johon saha voidaan lukita terälaipastaan pystyyn, ja saha sijaitsee täysin telineen sisällä.
    Can-Am Outlanderiin on saatavilla etutavaratelineeseen lisävarusteena sahateline, johon saha voidaan lukita terälaipastaan pystyyn, ja saha sijaitsee täysin telineen sisällä. Kuva: Seppo Nykänen
    SR-Tuotteen dumpperivaunu on suunniteltu maasto-olosuhteisiin. Sähköhydraulinen kippi on varustettu kahdella nostosylinterillä.
    SR-Tuotteen dumpperivaunu on suunniteltu maasto-olosuhteisiin. Sähköhydraulinen kippi on varustettu kahdella nostosylinterillä. Kuva: Seppo Nykänen
    Jussi Mäen osastolla esiteltiin Lazer Linear Elite+ -lisävaloa, jossa valon värilämpötilaa voi vaihtaa ohjaamosta kelin mukaan.
    Jussi Mäen osastolla esiteltiin Lazer Linear Elite+ -lisävaloa, jossa valon värilämpötilaa voi vaihtaa ohjaamosta kelin mukaan. Kuva: Seppo Nykänen
    Tästä se lähtee – tekniikka kiinnostaa sekä isää että poikaa.
    Tästä se lähtee – tekniikka kiinnostaa sekä isää että poikaa.  Kuva: Seppo Nykänen
    Segway Fuglemanin rinnakkain istuttava bensiiniversio on saatavilla, ja mallistoon on suunnitteilla myös hybridimalli.
    Segway Fuglemanin rinnakkain istuttava bensiiniversio on saatavilla, ja mallistoon on suunnitteilla myös hybridimalli. Kuva: Seppo Nykänen
    Vaikka oltiin kelkkamessuilla, esillä oli myös pientraktoreita. Soliksen 26 hevosvoiman mallit voidaan varustaa etukuormaajalla sekä lämpimällä ohjaamolla. Hinnaltaan ne kilpailevat samassa luokassa rinnakkain istuttavien mönkijöiden kanssa.
    Vaikka oltiin kelkkamessuilla, esillä oli myös pientraktoreita. Soliksen 26 hevosvoiman mallit voidaan varustaa etukuormaajalla sekä lämpimällä ohjaamolla. Hinnaltaan ne kilpailevat samassa luokassa rinnakkain istuttavien mönkijöiden kanssa. Kuva: Seppo Nykänen