Konealan gallup: Mitkä ovat uusimmat trendit konetekniikan kehityksessä? Suomalaiset komponenttivalmistajat tentattavana Baumassa
Koneviesti tapasi suomalaisia koneiden komponenttivalmistajia Bauma-näyttelyssä. Seuraavassa näkemyksiä tekniikan kehityksestä ja uusimmista trendeistä.
Gallupissa mukana oli Proventia, joka esitteli Baumassa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän. Kuvituskuva. Kuva: Eemeli Linna
1. Mitkä ovat selkeimmät trendit, mitä olette havainneet Bauma-messuilla?
2. Mitkä ovat viimeisimmät käänteet komponenttivalmistajan näkökulmasta maailman mittakaavassa?
3. Mihin panostatte erityisesti tällä hetkellä?
Epec Oy: Panostamme koneiden liittämiseen erilaisiin tietoverkkoihin ja tekoälyyn
Jyri Kylä-Kaila, toimitusjohtaja, Epec Oy Kuva: Eemeli Linna
Maailmankaupan haasteista huolimatta uusi teknologia on vahvasti esillä. Sähköistymisen pienestä takapakista huolimatta moni esittelee jo sähköisiä sarjatuotantomalleja. Valmistajat panostavat elektroniikkaan, ohjelmistoihin ja tekoälyn soveltamiseen koneissa.
Vaikka valmistajilla on haasteita konemyynnissä, toimitusajat ovat kohtuulliset, joten tilanne ei vielä näy Epecille. Maailmankaupan turbulenssi voi viiveellä vaikuttaa komponenttien kysyntään. Epec palvelee monia toimialoja, mikä vakauttaa.
Panostamme koneiden liittämiseen erilaisiin tietoverkkoihin sekä tekoälyyn. Esillä on Qualcommin kanssa toteutettu demo, jossa tekoäly auttaa käyttäjää koneen käyttöön tai huoltoon liittyen. Lisäksi esittelemme Kempowerin kanssa toteutetun tehonjakoyksikön, joka mahdollistaa sähköisen työkoneen tai ajoneuvon lataamisen megawatin teholla. Lisäksi on uusia keskitetyn älyn ohjausjärjestelmiä työkoneisiin.
Jyri Kylä-Kaila, Epec Oy:n toimitusjohtaja
Norrhydro Oy: Tullit tulevat vaikuttamaan asiakkaiden toimintaan
Anniina Piira-Wendeler, myynti- ja markkinointijohtaja, Norrhydro Oy. Kuva: Eemeli Linna
Hyvin pitkälle kaikki, mikä liittyy vihreään siirtymään ja sähköistämiseen. Sinne suuntaan menee.
Tuo tosi paljon epävarmuutta. En oleta, että vaikuttaa suoraan meihin, mutta vaikuttaa meidän asiakkaisiin ja sitä kautta epäsuorasti meihin. Esimerkiksi tullit tulevat vaikuttamaan meidän asiakkaiden toimintaan.
Panostamme meidän NorrDigi-tuoteperheeseen. Meillä on tämä monikammiojärjestelmä (hydraulisylintereissä) sekä sähkösylinteri, ja niihin panostamme todella paljon. Teimme näin viimeiset vuodet ja nyt sitä jatketaan, ja näyttää ihan hyvältä.
Anniina Piira-Wendeler, Norrhydro Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja
Proventia Oy: Pohjois-Amerikka fokuksessa
Petri Saari, varatoimitusjohtaja, Proventia Oy. Kuva: Eemeli Linna
Mäntämoottorit jatkavat, mutta polttoaineena välttämättä ei ole enää diesel, vaan HVO eli fossiilivapaat polttoaineet. Vedystä puhutaan, mutta sen logistiikka ei ole vielä valmis. Akkuteknologiaan ollaan valmiita, mutta milloin loppukäyttäjät sitä haluavat, se nähdään hetken päästä.
Maailma on vähän hullu, niin kuin tiedetään, mutta päästölainsäädännöt ovat edelleen aika tiukkoja. Nyt odotetaan, mitä Pohjois-Amerikka päättää TIER 5 -päästölainsäädännön suhteen. Osa kone- ja laitevalmistajista on jo siihen valmiina, ja osan pitää vielä jatkaa kehitystyötä. Proventia tuottaa niihin edelleenkin päästölaitteita. Ei siis mitään mystistä.
Meillä on Pohjois-Amerikka nyt fokuksessa, mikä ei johdu pelkästään tulleista. Muutamat OEM-valmistajat haluaisivat siellä Proventialle paikallista toimintaa ja nyt selvitämme, millainen tehdaskonsepti sinne saadaan aikaan. Olemme siellä viimeistään 30-luvun alkupuolella.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje