Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kelekkamessut 2016: Uusia kelkkamerkkejä ja ennätysmäärä yleisöä

Rovaniemellä vuosittain järjestettävät Kelekkamessut keräsivät ennätysyleisön – 15 000 kävijää kahdessa päivässä täytti Lappiareenan ääriään myöten.
Kelekkamessut 2016 järjestettiin Rovaniemellä.
Kelekkamessut 2016 järjestettiin Rovaniemellä. Kuva: Seppo Nykänen

Kelkkamessuilla oli paljon nähtävää. Pitkästä aikaa esillä oli myös uusia kelkkamerkkejä. Tosin aivan uusia oli vain kaksi ja molemmat venäläisiä. Sumeko on aloittanut Stels Wiking -kelkkojen maahantuonnin. Venäläinen Taiga yrittää uudelleen Suomen markkinoille Masco Oy:n toimesta. Todella raskas moottorireki Alpina on vuosien tauon jälkeen taas tarjolla.

Isot valmistajat olivat tuoneet mallistonsa laajasti esille. Kiinnostavimmat uutuuden löytyivät Yamahan ja Arctic Catin osastoilta – uudet turbomallit, joita ei kevään esittelyissä vielä ollut saatavilla koeajoon. Yamahalla oli konepeitto auki ja alta paljastui tiiviisti pakattu kokonaisuus jossa turboahdin on sijoitettu äänenvaimentaja yläpuolelle, hieman erilleen muusta tekniikasta. Lämmöntuotanto on putkistossa ja turbossa runsasta, joten jäähdytykseen on jouduttu paneutumaan huolella. Välijäähdytin on sijoitettu aivan keulaan puskurin taakse. Turbolla varustetut kelkat tottelevat Sidewinder-tyyppinimeä ja ahdetusta moottorista löytyy 180 hv. Arctic Catin vastaavat mallit ovat teknisesti hyvin pitkälti samanlaisia, eroja on moottorinohjauksessa ja voimansiirrossa.

Lynxillä oli ensimmäistä kertaa esillä oikea leveiden 60 cm telamattoisten kelkkojen kunkku, Army 800 Ranger. Kelkka on suunniteltu äärioloihin, jossa voima ei saa loppua kesken.

Venäläiset kelkat tulivat ryminällä näyttelyyn, merkkejä oli kolme: Stels Wiking, Taiga ja Irbis. Näistä ainoastaan Irbis ja Taigan kaksi pienintä mallia ovat omannäköisiään, kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän BRP:n kelkkojen kopioita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Irbis on oikea venäläisen ajatusmaailman perikuva. Kelkka purkaantuu helposti kolmeen osaan ja voidaan kuljettaa Ladan peräkontissa ajelupaikalle. Suurin käyttäjäkunta venäjällä lienee kalastajat, jotka tarvitsevat helposti kuljetettavaa kevyttä kelkkaa pieniin ajoihin. Tässä ollaan nyt palaamassa kelkkailun juurille, länsimaisia esikuvia ovat ainakin Larven ja pikku Terhi.

Muut venäläiset ovatkin sitten raskasta kalustoa, telamattojen leveydet 50–60 cm ja pituus 396 cm. Kelkkojen tekniikasta on hieman vaikea sanoa mitään pelkän näyttelyn perusteella, mutta sellainen mielikuva joka oli aikaisemmin venäläisestä tuotteesta ei kyllä täyttynyt. Työnjälki oli kohtalaisen siistiä ja hinnat asiallisella tasolla. Tosin Polariksen Widetrack 550 ja Artic Catin Bearcat 570 liikkuvat kohtalaisen lähellä hinnallisesti, joten laadunkin täytyy olla kohdallaan jos venäläiskelkkoja myydä aiotaan.

Hyötykäyttöpuolella suurin uutuus oli ehdottomasti Alpine ja siihen saatavat lisävarusteet. Alpine ei ole enää moottorikelkka vaan moottorireki, joka on saatu nyt rekisteröityä, aikaisemmin se ei ole ollut madollista. Ajokki asettuu luontevasti moottorikelkan ja raskaan latukoneen välimaastoon, vaikka hintaa peruskoneella on noin 30 000 on se isompiin koneisiin verrattuna edullinen. Alpineen saatava lisävarustesarja on mielenkiintoinen, etenkin reittilana jolla saadaan syntymään luistelu-uraa tai latu-uraa tarpeen mukaan. Lanassa on yksi uutuus, jota ei aikaisemmin ole ollut tarjolla: sähkökäyttöinen vibramurskain. Uraterien edessä on niittokoneen terälaput pystyssä murskainterinä ja latuhöylän rungon päällä on vibraattori, jolla murskattu lumi tampataan tehokkaasti. Valmistajan mukaan latu on heti hiihtovalmis. Lisäksi on tarjolla jopa 9-paikkainen henkilökuljetusreki, sekä loukkaantuneen henkilön kuljetusteline, joka pysyy ajon aikana sähköisen vakaimen ansiosta oikeassa asennossa.

Yamaha Sidewinder 141 S-TX LE on näyttävän näköinen ja olettaa sopii, että 180 hv:n avulla myös maisema vaihtuu rivakasti.
Yamaha Sidewinder 141 S-TX LE on näyttävän näköinen ja olettaa sopii, että 180 hv:n avulla myös maisema vaihtuu rivakasti. 
Alpine on tullut uudelleen. Lähes 600 kg painava kaksitelainen on melkoinen vetäjä. Voimanlähteenä on Fordin 4-nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinikone. Perässä on 9-paikkainen henkilökuljetusreki. Lisäksi on tarjolla järeä reittilana.
Alpine on tullut uudelleen. Lähes 600 kg painava kaksitelainen on melkoinen vetäjä. Voimanlähteenä on Fordin 4-nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinikone. Perässä on 9-paikkainen henkilökuljetusreki. Lisäksi on tarjolla järeä reittilana. 
Irbis on kelkka, jota voi kutsua palapeliksi. Kelkka on purettavissa nopeasti kolmeen osaan, jolloin se sopii vaikka Ladan peräkonttiin.
Irbis on kelkka, jota voi kutsua palapeliksi. Kelkka on purettavissa nopeasti kolmeen osaan, jolloin se sopii vaikka Ladan peräkonttiin. 
Viime keväänä esitelty Ski Doon 850 MXZ X tuo tuulahduksen menneitä ajoilta, jolloin tehokkain muskelikelkka vei järven yli kavereita nopeammin. Nopeus on säilynyt, mutta nyt kelkassa on myös hyvät ajo-ominaisuudet – niitä ei menneiden vuosien muskelikelkoissa aina välttämättä ollut.
Viime keväänä esitelty Ski Doon 850 MXZ X tuo tuulahduksen menneitä ajoilta, jolloin tehokkain muskelikelkka vei järven yli kavereita nopeammin. Nopeus on säilynyt, mutta nyt kelkassa on myös hyvät ajo-ominaisuudet – niitä ei menneiden vuosien muskelikelkoissa aina välttämättä ollut. 
Lynx Army 800 Ranger on melkoinen äärimmäisyyksien kelkka: voima ei lopu kesken ja kantavuuttakin on 60 cm telamatossa mukavasti.
Lynx Army 800 Ranger on melkoinen äärimmäisyyksien kelkka: voima ei lopu kesken ja kantavuuttakin on 60 cm telamatossa mukavasti. 
Arctic Catin versio turbokelkasta 9000 RR – odotamme suurella mielenkiinnolla koeajoa!
Arctic Catin versio turbokelkasta 9000 RR – odotamme suurella mielenkiinnolla koeajoa! 
Yamahan Viking VK 540 on uudistunut moottorin osalta, polttoaineenkulutuksen pitäisi valmistajan ilmoituksen mukaan olla huomattavasti alhaisempi kuin vanhemmalla mallilla.
Yamahan Viking VK 540 on uudistunut moottorin osalta, polttoaineenkulutuksen pitäisi valmistajan ilmoituksen mukaan olla huomattavasti alhaisempi kuin vanhemmalla mallilla. 
Stels Wiking -kelkoista takimmainen on kaksitahtinen ja etummaisessa on nelitahtinen V-2. Molemmat ovat leveätelaisia työkelkkoja.
Stels Wiking -kelkoista takimmainen on kaksitahtinen ja etummaisessa on nelitahtinen V-2. Molemmat ovat leveätelaisia työkelkkoja. 
Turbomallin konehuoneessa on tiivis tunnelma. Ahdin on sijoitettu äänenvaimentimen päälle, mutta kuitenkin mahdollisimman lähelle moottoria, jotta pakosarjalta tuleva matka on mahdollisimman lyhyt.
Turbomallin konehuoneessa on tiivis tunnelma. Ahdin on sijoitettu äänenvaimentimen päälle, mutta kuitenkin mahdollisimman lähelle moottoria, jotta pakosarjalta tuleva matka on mahdollisimman lyhyt. 
Polaris  Assault Swichback 800 on mäkikelkkojen ykköskaartia.
Polaris Assault Swichback 800 on mäkikelkkojen ykköskaartia. 
Lisävarustepuolella oli tarjolla myös talvikalastukseen pilkkijän tuulensuoja potkuriin asennettuna.
Lisävarustepuolella oli tarjolla myös talvikalastukseen pilkkijän tuulensuoja potkuriin asennettuna. 
Ram Mounts esitteli osastollaan kameroiden ja muiden elektronisten laitteiden asennustelineitä. Kuvassa on raskas järjestelmäkamera ohjaustangossa. Mallistosta löytyy imukuppi- ja tankosovitteita, esimerkiksi tabletin saa pysymään kohdallaan traktorin ohjaamossa.
Ram Mounts esitteli osastollaan kameroiden ja muiden elektronisten laitteiden asennustelineitä. Kuvassa on raskas järjestelmäkamera ohjaustangossa. Mallistosta löytyy imukuppi- ja tankosovitteita, esimerkiksi tabletin saa pysymään kohdallaan traktorin ohjaamossa. 
Potilaankuljetusteline pysyy sähköisen vakaimen avulla aina oikeassa asennossa.
Potilaankuljetusteline pysyy sähköisen vakaimen avulla aina oikeassa asennossa. 
Reittilana on järeän näköinen peli. Kaikkia lanan toimintoja ohjataan sähköisesti. Mielenkiintoinen yksityiskohta on etumurskain, jonka piikit on tehty paalaimen noukkimen piikeistä.
Reittilana on järeän näköinen peli. Kaikkia lanan toimintoja ohjataan sähköisesti. Mielenkiintoinen yksityiskohta on etumurskain, jonka piikit on tehty paalaimen noukkimen piikeistä. 
Alpinen lisävausteisiin kuuluu sähköisellä täryttimellä varustettu latuhöylä.
Alpinen lisävausteisiin kuuluu sähköisellä täryttimellä varustettu latuhöylä.