Rovaniemen Kelakkamessuilla yleisömenestys — Näytillä oli useita uusia moottorikelkkamalleja

Rovaniemen vuotuiset Kelekkamessut olivat jälleen yleisömenestys. Yleisölle oli tarjolla poikkeuksellisen paljon uutta ja ennennäkemätöntä. Tänä vuonna syntyikin uusi yleisöennätys 18 270 kävijää.
Yleisöä oli runsaasti paikalla jo heti aamulla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Näyttelyn suurin tähti oli Arctic Catin Alpha 8000, joka oli ensimmäistä kertaa esillä Suomessa. Kiinnostus oli kovaa, ja kelkan ympärillä parveili katsojia.
Näyttelyn suurin tähti oli Arctic Catin Alpha 8000, joka oli ensimmäistä kertaa esillä Suomessa. Kiinnostus oli kovaa, ja kelkan ympärillä parveili katsojia. Kuva: Seppo Nykänen
Polariksen kova kaksikko: leveätelaiset Titanit edustavat hyöty- ja vapaa-ajankäyttöön sopivaa kelkkaa. Leveätelaiset retkikelkat ovat kasvattaneet suosiotaan maailmalla nopeasti.
Polariksen kova kaksikko: leveätelaiset Titanit edustavat hyöty- ja vapaa-ajankäyttöön sopivaa kelkkaa. Leveätelaiset retkikelkat ovat kasvattaneet suosiotaan maailmalla nopeasti. Kuva: Seppo Nykänen
Taygan uusin malli tonninen 4-tahti Frontier sai ensiesittelynsä Kelekkamessuilla. Kelkka on Ruski Mekanik -tehtaan omaa suunnittelua. Myyntiin uutuutta odotetaan joulukuun lopulla.
Taygan uusin malli tonninen 4-tahti Frontier sai ensiesittelynsä Kelekkamessuilla. Kelkka on Ruski Mekanik -tehtaan omaa suunnittelua. Myyntiin uutuutta odotetaan joulukuun lopulla. Kuva: Seppo Nykänen
Arctic Cat Alphan alustassa on vain yksi liukukisko. Idealla tavoitellaan parempaa käsiteltävyyttä rinneajoon.
Arctic Cat Alphan alustassa on vain yksi liukukisko. Idealla tavoitellaan parempaa käsiteltävyyttä rinneajoon. Kuva: Seppo Nykänen
Yamaha on joutunut tinkimään nelitahtisuuden periaatteistaan. Transporter 600 on kaksitahtinen hyöty- ja vapaa-ajankäyttöön sopiva kelkka.
Yamaha on joutunut tinkimään nelitahtisuuden periaatteistaan. Transporter 600 on kaksitahtinen hyöty- ja vapaa-ajankäyttöön sopiva kelkka. Kuva: Seppo Nykänen
Ranger 49 Pro:ta saa E-Tec 600- ja ACE 900 -moottoreilla. Kelkan runko on uusi Radie X, ja telamatto 59 mm korkealla harjalla varustettu Powder Max.
Ranger 49 Pro:ta saa E-Tec 600- ja ACE 900 -moottoreilla. Kelkan runko on uusi Radie X, ja telamatto 59 mm korkealla harjalla varustettu Powder Max. Kuva: Seppo Nykänen
Tarvikekeskus esitteli latuhöylää, johon oli asennettu hydraulikäyttöinen kelamurskain. Höylässä on latu-urien tekoon kaksi latuterälevyä ja lisäksi luistelu-uralevy. Voimanlähteenä on Honda V-2, ja laitteen hinta on 15 300 euroa.
Tarvikekeskus esitteli latuhöylää, johon oli asennettu hydraulikäyttöinen kelamurskain. Höylässä on latu-urien tekoon kaksi latuterälevyä ja lisäksi luistelu-uralevy. Voimanlähteenä on Honda V-2, ja laitteen hinta on 15 300 euroa. Kuva: Seppo Nykänen
Ranuan Tarvikekeskuksen maahantuoma Tinger Scout vaikutti mielenkiintoiselta ajokilta. Kaksipaikkaisessa ohjaamossa istutaan peräkkäin kuten kelkassa, ja telastoissa on jousitetut telapyörät. Voimaa antaa 22 hv:n Hondan V-moottori. Tinger on liukuohjattu ja sillä voi liikkua myös vedessä. Tällainen laite saattaisi toimia kevyenä latuhöylän vetäjänä. Hinta kuvan varusteilla on 17 490 euroa.
Ranuan Tarvikekeskuksen maahantuoma Tinger Scout vaikutti mielenkiintoiselta ajokilta. Kaksipaikkaisessa ohjaamossa istutaan peräkkäin kuten kelkassa, ja telastoissa on jousitetut telapyörät. Voimaa antaa 22 hv:n Hondan V-moottori. Tinger on liukuohjattu ja sillä voi liikkua myös vedessä. Tällainen laite saattaisi toimia kevyenä latuhöylän vetäjänä. Hinta kuvan varusteilla on 17 490 euroa. Kuva: Seppo Nyjkänen
Polariksen Pro RMK -mallissa on uusi 850-moottori, josta riittää voimaa syvemmässäkin lumihangessa ajoon.
Polariksen Pro RMK -mallissa on uusi 850-moottori, josta riittää voimaa syvemmässäkin lumihangessa ajoon. Kuva: Seppo Nykänen
Can-Am Maverick Trail on T1- luokkaan rekisteröity rinnakkain istuttava. Näyttely-yksilö oli varustettu nastapyörillä, ja kevytohjaamossa on vakiona lämmityslaite.
Can-Am Maverick Trail on T1- luokkaan rekisteröity rinnakkain istuttava. Näyttely-yksilö oli varustettu nastapyörillä, ja kevytohjaamossa on vakiona lämmityslaite. Kuva: Seppo Nykänen
Lynx Commaderiin on tullut uusi Easyride-telasto, jonka kehitystyössä on haettu ajomukavuutta ja maksimaalista vetokykyä. Erityisesti on ajateltu syvänlumen kulkua – peruuttaminen onnistuu uutuudella paljon paremmin kuin aikaisemmilla telastoversioilla.
Lynx Commaderiin on tullut uusi Easyride-telasto, jonka kehitystyössä on haettu ajomukavuutta ja maksimaalista vetokykyä. Erityisesti on ajateltu syvänlumen kulkua – peruuttaminen onnistuu uutuudella paljon paremmin kuin aikaisemmilla telastoversioilla. Kuva: Seppo Nykänen
Yamahan uutuus Grizzly 700 on uudistunut moottorista lähtien perusteellisesti.
Yamahan uutuus Grizzly 700 on uudistunut moottorista lähtien perusteellisesti. Kuva: Seppo Nykänen

Rovaniemen Kelekkamessut ovat ylivoimaisesti suurin alan näyttely pohjoismaissa. Tänä vuonna kävijöille oli runsaasti uutta nähtävää, ja messuvieraita saapui kotimaan lisäksi runsaasti idästä, lännestä ja etelästä – monille ulkomaalaisillekin käynnistä Kelekkamessuilla on tullut jo perinne. Edellisvuosien tapaan lauantai on kaikkein vilkkain päivä, ja aamupäivän vesisade vielä lisäsi hallien tungosta entisestään.

Näyttelyn suurimpana tähtenä oli Suomessa ensi kertaa näytillä ollut Arctic Catin Alpha 8000, jossa on täysin uutta ajattelua edustava telasto. Toinen yleisölle ensimmäistä kertaa esitelty kelkka oli Yamahan Transporter 600, jonka osalta merkittävää on moottorityyppi. Yamaha on joutunut antamaan periksi markkinoille, ja palaamaan osittain takaisin kaksitahtitekniikkaan.

Uutta oli myös venäläisten voimakas esiinmarssi näyttelyssä. Tayga-kelkkojen maahantuoja Masco Oy:n osastolla oli runsaasti tehtaan henkilökuntaa, mikä kertoo valmistajan voimakkaasta kiinnostuksesta länsimarkkinoille. Samaa todistaa myös uuden Frontier 1000 -mallin ensiesittely Kelekkamessuilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tarvikekeskus oli tuonut näytille maahantuomiaan tela-ajoneuvoja, joita oli esillä useita malleja. Aikaisemmin näitä jousitetuilla telastoilla liikkuvia ajopelejä ei ole ollut tarjolla. Näidenkin laitteiden valmistusmaa on Venäjä.

Mönkijöiden osalta tilanne näyttää siltä, että vain kelkkoja maahantuovat yritykset olivat tuoneet mönkijöitä ja rinnakkain istuttavia näytille. Luonnollisesti kaikki mönkijät oli rekisteröity traktoreiksi. Pari uutuuttakin oli näytillä – Yamahan Grizzly 700 ja Can- Amin Maveric Trail 800.