Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Rovaniemellä 2.-3.11.2019 järjestetyt Kelekkamessut natisevat liitoksissaan

Rovaniemellä järjestetty Kelekkamessut keräsi jälleen runsaasti kävijöitä. Kaksipäiväisessä tapahtumassa riitti aiheesta kiinnostuneille yleisölle runsaasti nähtävää – esillä olivat tulevan kauden uutuuskelkat, runsas valikoima varusteita ja jonkin verran myös mönkijöitä. Ensi- esittelynsä saanut ESled-sähkökelkka keräsi paljon huomiota.
Lauantaina kelekkamessuilla oli tiivis tunnelma.
Lauantaina kelekkamessuilla oli tiivis tunnelma. Kuva: Seppo Nykänen

Rovaniemellä järjestetyt kelkkamessut saivat jälleen asian harrastajat liikkeelle sankoin joukoin. Vierailijamäärässä tehtiin jälleen uusi ennätys, kahden päivän aikana lipun hankkineita oli yhteensä 18 980. Lauantain kävijämäärä 13 352, sai halleissa tunnelma tiivistymään. Nähtävää oli paljon, kelkat ja varusteet oli edellisvuosien tapaan jaettu eri halleihin.

Näytillä oli kelkkojen lisäksi myös mönkijöitä, mutta kuitenkin vain kelkkamaahantuojien osastoilla. Näyttelyssä nähtiin myös maailman ensiesittelyssä Rovaniemellä kehitelty ja pienimuotoiseen tuotantoon edennyt sähkökelkka ESled. Sähköä oli esillä muutoinkin, sillä ulko-osastolla oli esillä itävaltalainen sähkökäyttöinen pulkka Bobsla.

Kauppaakin messuilla tehtiin. Etenkin isot kauppatalot olivat varautuneet runsailla varustevarastoilla. Messut ovatkin mainio tapa tutustua tarjontaan – eri tuotteiden vertailu oli helppoa, kun tavarat olivat saman katoa alla.

Masco Oy:n osastolla oli esillä RM:n alumiinirunkoinen mönkijän proto. Rukomateriaali on samaa, jota käytetään Sukhoi-hävittäjän rungoissa. Alumiinirunko on 30 kg kevyempi kuin teräksinen ja huomattavasti vahvempi.
Masco Oy:n osastolla oli esillä RM:n alumiinirunkoinen mönkijän proto. Rukomateriaali on samaa, jota käytetään Sukhoi-hävittäjän rungoissa. Alumiinirunko on 30 kg kevyempi kuin teräksinen ja huomattavasti vahvempi. Kuva: Seppo Nykänen
Polariksen kovin uutuus tulevalle kaudelle on Khaos. Syvänlumen kelkka 850 cm3 koneella on pulverissa pitelemätön.
Polariksen kovin uutuus tulevalle kaudelle on Khaos. Syvänlumen kelkka 850 cm3 koneella on pulverissa pitelemätön. Kuva: Seppo Nykänen
Eurowagon esitteli mielenkiintoista levitettävää pilkkimökkiä. Kuljetusasennossa se on vain 91 cm leveä ja avattuna 180 cm. Mökki voidaan kuljettaa moottorikelkan reessä hankalankin maaston kautta, pilkkimisen lisäksi sitä voi käyttää muuhunkin suojaa vaativaan käyttöön.
Eurowagon esitteli mielenkiintoista levitettävää pilkkimökkiä. Kuljetusasennossa se on vain 91 cm leveä ja avattuna 180 cm. Mökki voidaan kuljettaa moottorikelkan reessä hankalankin maaston kautta, pilkkimisen lisäksi sitä voi käyttää muuhunkin suojaa vaativaan käyttöön. Kuva: Seppo Nykänen
ESled-sähkökelkka oli ensimmäistä kertaa messuilla esittelyssä. Kelkan pienimuotoinen tuotanto on aloitettu, ja viisi kelkka on myyty huippuvuorille norjalaiselle Hurtigruten matkailuyritykselle. Huomionarvoinen seikka oli, että kelkka oli osastolla käynnissä, kuten valoista huomaa.
ESled-sähkökelkka oli ensimmäistä kertaa messuilla esittelyssä. Kelkan pienimuotoinen tuotanto on aloitettu, ja viisi kelkka on myyty huippuvuorille norjalaiselle Hurtigruten matkailuyritykselle. Huomionarvoinen seikka oli, että kelkka oli osastolla käynnissä, kuten valoista huomaa. Kuva: Seppo Nykänen
Yamahan lyhyin – SideWinder 137 turbo – liikkuu reitillä rivakasti ja moottorissa on paukkua vähintään riittävästi.
Yamahan lyhyin – SideWinder 137 turbo – liikkuu reitillä rivakasti ja moottorissa on paukkua vähintään riittävästi. Kuva: Seppo Nykänen
Sumekon osastolla oli tuttu kelkka: Yamahan ja Arctic Catin yhteistyö on mahdollistanut Viking 540:sen muuttumisen Bearcatiksi.
Sumekon osastolla oli tuttu kelkka: Yamahan ja Arctic Catin yhteistyö on mahdollistanut Viking 540:sen muuttumisen Bearcatiksi. Kuva: Seppo Nykänen
Lynxin RAVE Enduro 3300 on malliston reittiykki, jonka alusta toimii patikossa kuin ajatus. Valmistajan mukaan kelkka on kisavalmis suoraan tehtaan paketista.
Lynxin RAVE Enduro 3300 on malliston reittiykki, jonka alusta toimii patikossa kuin ajatus. Valmistajan mukaan kelkka on kisavalmis suoraan tehtaan paketista. Kuva: Seppo Nykänen
Alpinen maahantuoja on kehittänyt läpinäkyvän katteen ja lämmityksen henkilönkuljetusrekeen. Katettu reki on tarkoitettu erityisesti revontulituristeille, jotka voivat ihailla taivaan valoja lämpimässä.
Alpinen maahantuoja on kehittänyt läpinäkyvän katteen ja lämmityksen henkilönkuljetusrekeen. Katettu reki on tarkoitettu erityisesti revontulituristeille, jotka voivat ihailla taivaan valoja lämpimässä. Kuva: Seppo Nykänen
Arctic Catin Riot on tulevan kauden ykkösmalli. Siinä on uusi CROSS-ACTION-telasto. Kelkka sopii myös reittiajoon.
Arctic Catin Riot on tulevan kauden ykkösmalli. Siinä on uusi CROSS-ACTION-telasto. Kelkka sopii myös reittiajoon. Kuva: Seppo Nykänen
Ski Doon Expedition 900 ACE Turbo on leveätelaisten aatelia. Kelkka sopii retkeilyyn ja hyötykäyttöön.
Ski Doon Expedition 900 ACE Turbo on leveätelaisten aatelia. Kelkka sopii retkeilyyn ja hyötykäyttöön. Kuva: Seppo Nykänen
RM 800 mönkijä on uusi merkki Suomessa, maahantuoja Masco Oy:n edustajan mukaan traktorihyväksyntä saadaan vielä tämän vuoden puolella.
RM 800 mönkijä on uusi merkki Suomessa, maahantuoja Masco Oy:n edustajan mukaan traktorihyväksyntä saadaan vielä tämän vuoden puolella. Kuva: Seppo Nykänen
Bobsla-sähköpulkka on sauvaohjattu tela-ajoneuvo, joka on tarkoitettu lähinnä matkailukeskusten huvikäyttöön. Bobsla on varustettu pikavaihdettavalla akulla, joten meno ei hyydy akun loppumiseen.
Bobsla-sähköpulkka on sauvaohjattu tela-ajoneuvo, joka on tarkoitettu lähinnä matkailukeskusten huvikäyttöön. Bobsla on varustettu pikavaihdettavalla akulla, joten meno ei hyydy akun loppumiseen. Kuva: Seppo Nykänen