
Suvun voimin rautaisella ammattitaidolla pulling-kisoissa




Hollantilainen Lambada on yksi Euroopan vetoratojen pitkäaikaisimmista pulling-tiimeistä. Tiimin ytimen muodostaa Zwollessa asuva Dingerinkin perhe – tai pikemminkin koko suku.
AD-varaosa- ja korjaamobisnestä pyörittävä Wim Dingerink on saanut tallin sponsoreiksi nimekkäitä yrityksiä. Tukijoiden joukosta löytyvät niin yli sadassa maassa Bobcat-kuormaimia markkinoiva yritys, merkin hollantilainen maahantuoja, Kendall-voiteluaineet kuin Gencom-niminen IT-alan yrityskin, joka saa tukirahoilleen vastinetta monimoottoristen pulling-traktoreiden tiedonkeruujärjestelmistä.
Nuorempaa sukupolvea edustava Gert Dingerink kertoo tiimin olleen kasassa jo parikymmentä vuotta. Toiminta on kuitenkin laajentunut ja käytössä olevien moottoreiden määrä lisääntynyt pikkuhiljaa. Kertasysäyksellä kaikkia yhdeksää mukana kulkevaa moottoria ei tosiaankaan ole hankittu.
Tarkkaa hintaa tiimiläiset eivät koneille antaneet, mutta yhden uuden kisamoottorin hintalappu lienee noin 70 000 euroa. Moottorilla ajetaan 20 kisaa, minkä jälkeen tietyt osat vaihdetaan. Varikkopilttuussa olikin myytävänä eläkkeelle päästettyjä alumiinisia kiertokankia viiden euron kappalehintaan.
Amerikkalaista osaamista
Moottoreina Lambadan tiimi käyttää amerikkalaisia Keith Blackin alumiinilohkoja. Jo 1970-luvulla kiihdytysautojen moottoreita tehnyt Keith Black oivalsi ensimmäisenä, että erittäin rankkaan käyttöön tulevia alumiinilohkoja on tehtävä käsityön asemasta standardin mukaisesti ja teollisesti.
Oivallus osui oikeaan, kun katsoo maailman drag race- ja pulling-kisojen voittajien moottoreita. KB:n lohkot ovat voimanlähteinä lähes aina.
Lambadan tiimi hankkii lohkot ja tarvittavat osat Amerikasta, mutta tekee koneistukset ja kokoonpanon itse omassa verstaassaan. AD-huollon lisäksi Dingerinkin paja on keskittynyt nimenomaan V8-moottoriden tuunaamiseen ja virittämiseen.
Vetotraktorin yhden moottorin sylinteritilavuus on 520 kuutiotuumaa, tutummin ilmaistuna 8,5 litraa. Moottori varustetaan niin sanotuilla hemi-kansilla, joissa palotila on puolipallon muotoinen. Näin sylinteri täyttyy ja tyhjenee on nopeammin, kun venttiilit ovat kallellaan toisiaan vasten.
Mekaaninen ahdin
Moottorin hengityksen varmistamiseksi koko komeuden päälle on pultattu mekaaninen ahdin, joka painaa ilman ja polttoaineen seosta sylintereihin. Ahdin saa voimansa suoraan kampiakselin päästä leveällä hammashihnalla. Gertin mukaan kone kehrää noin 7 500 kierrosta minuutissa ja voimaa saadaan noin 2 500 hevosvoimaa.
Modifiedin 4,5-tonnisissa Lambadan tiimin käytössä on 34 litraa moottoritilavuutta ja hevosvoimia pyöreät 10 000. Tämäkään ei meinannut riittää syksyn EM-kisoissa, sillä niin ikään hollantilainen Whispering Giant veti neljän suihkuturbiinin siivittämänä pull offissa sentilleen saman tuloksen. Uusinnassa Intertechno Lambada kuitenkin näytti kaapin paikan ja otti yli seitsemän metrin kaulan Kuiskaavaan jättiläiseen.
Kaudella 2010 Lambadan tiimi ajoi neljän kuukauden turneen USA:n modified- ja unlimited-luokissa. Tulos oli varsin vakuuttava osoitus eurooppalaisesta osaamisesta, sillä maailman kovimmassa luokassa heltisi kakkospytty tuotavaksi vanhalle mantereelle. n
9.6.2012 Piikkiö
24.6.2012 Haapajärvi
30.6.2012 Alahärmä
21.7.2012 Tyrnävä
4.8.2012 Nurmes
11.8.2012 Kalajoki
Osaston luetuimmat
- Agritechnicassa metsävarusteet vähissä, mutta bioenergian tarjonta monipuolista
- Uudentyyppisessä KoneAgriassa oli pienten toimijoiden vuoro – näytteilleasettajat olivat erittäin tyytyväisiä näyttelyn antiin
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Mantsinen-nosturit tunnetaan paitsi suorituskyvystään myös energiatehokkuudestaan – Mikko Mantsinen esittelee materiaalinkäsittelynostureiden tekniikkaa
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- SkogsElmia -näyttely 2011, osa 2: Omatoimisen puunkorjaajan onnela
- KoneAgria 2023 -uutuustuotekilpailussa tekoälyä käyttävälle järjestelmälle kultaa – kilpailussa mukana lähes 80 ehdokasta