Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
Deutz-Fahrin 8-sarja uudistuu täysin. Moottoritoimittajaksi vaihtuu FPT, portaattomat 60 km/h voimansiirrot tulevat ZF:ltä. Uusi SigmaVision-ohjaamo on aiempaan verrattuna 20 cm leveämpi ja pidempi, myös sisustaa ja hallintalaitteita on uudistettu perusteellisesti. Kahden uuden mallin moottorit tuottavat 313 tai 340 hevosvoiman maksimitehon.
Deutz-Fahrin 8-sarja uudistuu täysin. Moottoritoimittajaksi vaihtuu FPT, portaattomat 60 km/h voimansiirrot tulevat ZF:ltä. Uusi SigmaVision-ohjaamo on aiempaan verrattuna 20 cm leveämpi ja pidempi, myös sisustaa ja hallintalaitteita on uudistettu perusteellisesti. Kahden uuden mallin moottorit tuottavat 313 tai 340 hevosvoiman maksimitehon.  Kuva: Juho Nivala

Agritechnica 2025 -traktoriuutuudet: Sähköä, autonomiaa ja perinteisiä dieselratkaisuja

Agritechnican traktoriuutuudet mukailivat tälläkin kertaa markkinoiden trendejä. Reilun sadan hevosvoiman uutuuksiakin esiteltiin, mutta suurimmat tuotekehityspanostukset nähtiin yli 200 hevosvoiman kokoluokassa.

Näyttelyn kultamitalilla palkittiin saksalaisen Müller Landmaschinenin ja sveitsiläisen Aebin yhteistyössä toteuttama Line Traction -voimansiirto. Siinä perinteisten akseleissa ja jakovaihteistossa sijaitsevien tasauspyörästöjen sijaan tasauspyörästöjen virkaa hoitaa jokaisessa pyörän navassa oleva, solenoidilla ohjattava mekanismi, joka korvaa perinteiset tasauspyörästöt.

Saksalaisen Müller Engineeringin suunnittelema Line Traction -nelivetojärjestelmä palkittiin näyttelyn kultamitalilla. Järjestelmässä ei tarvita tasauspyörästöjä jakovaihteistossa tai akseleissa, sillä nopeuden tasaus hoidetaan jokaisessa pyörässä olevalla mekanismilla. Järjestelmä voi myös ohjata tarvittaessa 100 % moottorin vääntömomentista yhdelle pyörälle. Yksinkertaisilla komponenteilla toteutetun järjestelmän tuotantokustannukset vastaavat perinteisillä tasauspyörästöillä varustettujen akselistojen hintaa.
Saksalaisen Müller Engineeringin suunnittelema Line Traction -nelivetojärjestelmä palkittiin näyttelyn kultamitalilla. Järjestelmässä ei tarvita tasauspyörästöjä jakovaihteistossa tai akseleissa, sillä nopeuden tasaus hoidetaan jokaisessa pyörässä olevalla mekanismilla. Järjestelmä voi myös ohjata tarvittaessa 100 % moottorin vääntömomentista yhdelle pyörälle. Yksinkertaisilla komponenteilla toteutetun järjestelmän tuotantokustannukset vastaavat perinteisillä tasauspyörästöillä varustettujen akselistojen hintaa. Kuva: Juho Nivala

Perinteiset, meillä tunnetut valmistajat esittelevät entistä tehokkaampia ja suurempia traktoreita samalla, kun portaattomat voimansiirrot yleistyvät pienemmissä mallistoissa – kuten Massey Fergusonin 5S- ja Valtran G-sarjan malleissa.

Massey Fergusonin osaston kuumin uutuus oli portaattomalla 40 km/h  Dyna-VT–voimansiirrolla varustettu 5S-mallisto. 105–145-hevosvoimaisia malleja tarjotaan Efficient- ja Exclusive-varustetasoilla. Hydrauliikan kuormantunteva pumppu tuottaa 110 l/min virtauksen. Suomessa kysyntää odotetaan olevan etenkin kunnallisteknisissä töissä sekä erikoisviljelyssä. Portaattoman voimansiirron lisähinta Dyna-6–malliin verrattuna on verottomana noin 7 000 euroa.
Massey Fergusonin osaston kuumin uutuus oli portaattomalla 40 km/h Dyna-VT–voimansiirrolla varustettu 5S-mallisto. 105–145-hevosvoimaisia malleja tarjotaan Efficient- ja Exclusive-varustetasoilla. Hydrauliikan kuormantunteva pumppu tuottaa 110 l/min virtauksen. Suomessa kysyntää odotetaan olevan etenkin kunnallisteknisissä töissä sekä erikoisviljelyssä. Portaattoman voimansiirron lisähinta Dyna-6–malliin verrattuna on verottomana noin 7 000 euroa. Kuva: Tapio Vesterinen

Meillä vähemmän tunnetut valmistajat, kuten intialainen Tafe ja turkkilainen Basak, ovat ottaneet roolia niin sanottujen perustraktoreiden valmistuksessa, luottaen pääosin mekaanisiin ja powershift-vaihteistoihin.

Basakin uusi huippumalli 5165 on varustettu Deutzin 6,1-litraisella kuutosmoottorilla, joka tuottaa 170 hevosvoiman maksimitehon. Etuakseli on Carraron jousitettu malli, vaihteistona on Deutz-Fahrilta hankittu RCShift-powershiftvaihteisto, jossa on 30 vaihdetta eteen ja 15 taakse. Traktorin huippunopeus on 50 km/h. Basakin omistajayhtiö ASKO neuvottelee parhaillaan italialaisen Goldonin ostosta.
Basakin uusi huippumalli 5165 on varustettu Deutzin 6,1-litraisella kuutosmoottorilla, joka tuottaa 170 hevosvoiman maksimitehon. Etuakseli on Carraron jousitettu malli, vaihteistona on Deutz-Fahrilta hankittu RCShift-powershiftvaihteisto, jossa on 30 vaihdetta eteen ja 15 taakse. Traktorin huippunopeus on 50 km/h. Basakin omistajayhtiö ASKO neuvottelee parhaillaan italialaisen Goldonin ostosta. Kuva: Tapio Vesterinen

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta vetyrintamalla oli melko hiljaista. Sähköpuolella nähtiin uusia avauksia, ja kaasupuolella New Hollandin uutuusmalli oli jo tilattavissa.

New Holland esitteli viime Agritechnicassa T7.270 Methane Power -mallin, joka käytti polttoaineenaan nesteytettyä kaasua (LNG). Tekniikasta kuitenkin luovuttiin ainakin toistaiseksi, sillä kaasun pitäminen nestemäisessä muodossa vaatii alhaisen säilytyslämpötilan vuoksi monimutkaisempaa tekniikkaa kuin paineistettu kaasu.

New Holland laajentaa kaasutraktoritarjontaansa T7.270 Methane Power CNG -mallilla (Compressed Natural Gas), jossa on 657 litran säiliöt. Työaika voidaan pidentää kuljetusajossa jopa 11 ( muokkaustyöt n. 6 h) tuntiin kiinnittämällä etunostolaitteisiin 480 l lisätankki. Kaasun tankkaus onnistuu 280 baarin paineella yhtä nopeasti kuin dieseltraktoreilla.
New Holland laajentaa kaasutraktoritarjontaansa T7.270 Methane Power CNG -mallilla (Compressed Natural Gas), jossa on 657 litran säiliöt. Työaika voidaan pidentää kuljetusajossa jopa 11 ( muokkaustyöt n. 6 h) tuntiin kiinnittämällä etunostolaitteisiin 480 l lisätankki. Kaasun tankkaus onnistuu 280 baarin paineella yhtä nopeasti kuin dieseltraktoreilla.  Kuva: Uolevi Oristo
Case IH:n osastolla esiteltiin uuden ohjaamon saanutta lyhyen akselivälin Puma-mallistoa. Kuvan Puma 185 on huippumalli 226 hevosvoiman maksimitehollaan, sen lisäksi uusia malleja ovat Pumat 155 ja 165. Voimansiirtopuolella uutta on kolmen alueen portaaton voimansiirto.
Case IH:n osastolla esiteltiin uuden ohjaamon saanutta lyhyen akselivälin Puma-mallistoa. Kuvan Puma 185 on huippumalli 226 hevosvoiman maksimitehollaan, sen lisäksi uusia malleja ovat Pumat 155 ja 165. Voimansiirtopuolella uutta on kolmen alueen portaaton voimansiirto. Kuva: Tapio Vesterinen
New Hollandin T7 XD -mallit ovat vastine Case IH:n uusille Optum-malleille. XD-malleissa on aiempiin HD-huippumalleihin verrattuna suurempi 8,7-litrainen FPT-moottori, eri etuakseli ja järeämpi voimansiirto. Malleja esiteltiin kolme: T7.360 XD, T7.390 XD ja kuvan T7.440 XD. Mallimerkintä kertoo maksimitehon lisäteholla, huippunopeudeksi voidaan valita 40, 50 tai 60 km/h.
New Hollandin T7 XD -mallit ovat vastine Case IH:n uusille Optum-malleille. XD-malleissa on aiempiin HD-huippumalleihin verrattuna suurempi 8,7-litrainen FPT-moottori, eri etuakseli ja järeämpi voimansiirto. Malleja esiteltiin kolme: T7.360 XD, T7.390 XD ja kuvan T7.440 XD. Mallimerkintä kertoo maksimitehon lisäteholla, huippunopeudeksi voidaan valita 40, 50 tai 60 km/h. Kuva: Tapio Vesterinen
John Deeren E-Power–sähkötraktori sai näyttelyssä Euroopan ensiesittelynsä. Traktori voidaan varustaa kolmella, neljällä tai viidellä 34 kWh:n akulla. Vetomoottorin teho on 130 hevosvoimaa, samoin voimanottoa pyörittävän moottorin. Lisäksi hydrauliikkapumppua pyörittää kaksi sähkömoottoria, yhteistehoa saadaan ulos hetkellisesti noin 300 hevosvoimaa. Traktoria valmistetaan kahdella eri leveydellä ja ohjaamolla, versioita on neljä. Traktori tulee kaudelle 2026 rajoitettuun testikäyttöön Eurooppaan, USA:ssa myydään ensi vuonna rajoitettu erä sähkötraktoreita.
John Deeren E-Power–sähkötraktori sai näyttelyssä Euroopan ensiesittelynsä. Traktori voidaan varustaa kolmella, neljällä tai viidellä 34 kWh:n akulla. Vetomoottorin teho on 130 hevosvoimaa, samoin voimanottoa pyörittävän moottorin. Lisäksi hydrauliikkapumppua pyörittää kaksi sähkömoottoria, yhteistehoa saadaan ulos hetkellisesti noin 300 hevosvoimaa. Traktoria valmistetaan kahdella eri leveydellä ja ohjaamolla, versioita on neljä. Traktori tulee kaudelle 2026 rajoitettuun testikäyttöön Eurooppaan, USA:ssa myydään ensi vuonna rajoitettu erä sähkötraktoreita. Kuva: Juho Nivala
Saksalaisen Tadus-sähkötraktorin ympärillä riitti kuhinaa. Varsin suurella, tarvittaessa viidessä minuutissa vaihdettavalla 196 kWh:n akulla varustetun traktorin maksimiteho on 160 hevosvoimaa, jatkuvaa tehoa on tarjolla 110 hevosvoimaa. Suurin latausteho on tasavirralla 120 kW. Esisarjatuotanto alkaa valmistajan mukaan vuonna 2026.
Saksalaisen Tadus-sähkötraktorin ympärillä riitti kuhinaa. Varsin suurella, tarvittaessa viidessä minuutissa vaihdettavalla 196 kWh:n akulla varustetun traktorin maksimiteho on 160 hevosvoimaa, jatkuvaa tehoa on tarjolla 110 hevosvoimaa. Suurin latausteho on tasavirralla 120 kW. Esisarjatuotanto alkaa valmistajan mukaan vuonna 2026. Kuva: Tapio Vesterinen
Xeevo E940 I -täyssähkötraktorissa on kaksi 64 kW/90 hv sähkömoottoria ja 4-portainen vaihteisto. Suurinta 90 kW:n maksimitehoa voidaan käyttää 30 sekuntia. Ulosottoakselia ja hydrauliikkaa käytetään erillisillä moottoreilla. Litiumakkujen energiasisältö on 105 kWh, mikä riittää valmistajan mukaan 4–6 tunnin käyttöaikaan. Saksassa Xeevon hinta on 99 300 €.
Xeevo E940 I -täyssähkötraktorissa on kaksi 64 kW/90 hv sähkömoottoria ja 4-portainen vaihteisto. Suurinta 90 kW:n maksimitehoa voidaan käyttää 30 sekuntia. Ulosottoakselia ja hydrauliikkaa käytetään erillisillä moottoreilla. Litiumakkujen energiasisältö on 105 kWh, mikä riittää valmistajan mukaan 4–6 tunnin käyttöaikaan. Saksassa Xeevon hinta on 99 300 €.  Kuva: Uolevi Oristo
Claas valmistaa muutaman sadan kappaleen erikoiserän 660 Cmatic -mallia, joka on uudelleenbrändätty Arion 6.190 -traktoriksi. Kone on varustettu Claasin uuden muotoilukielen mukaisella konepeitolla. Maksimitehoa portaattomalla voimansiirrolla varustettu traktori tuottaa lisätehon kanssa 205 hevosvoimaa.
Claas valmistaa muutaman sadan kappaleen erikoiserän 660 Cmatic -mallia, joka on uudelleenbrändätty Arion 6.190 -traktoriksi. Kone on varustettu Claasin uuden muotoilukielen mukaisella konepeitolla. Maksimitehoa portaattomalla voimansiirrolla varustettu traktori tuottaa lisätehon kanssa 205 hevosvoimaa. Kuva: Tapio Vesterinen
Kiinalaisten traktoreiden tarjonta laajenee entistä suurempaan teholuokkaan. 260-hevosvoimainen Zoomlion DQ2604 -traktori on varustettu portaattomalla hybridivoimansiirrolla. Länsimaiseen markkinointiosaamiseen on vielä matkaa, sillä tarkempien teknisten tietojen saaminen oli haastavaa osaston esittelijöiltäkin.
Kiinalaisten traktoreiden tarjonta laajenee entistä suurempaan teholuokkaan. 260-hevosvoimainen Zoomlion DQ2604 -traktori on varustettu portaattomalla hybridivoimansiirrolla. Länsimaiseen markkinointiosaamiseen on vielä matkaa, sillä tarkempien teknisten tietojen saaminen oli haastavaa osaston esittelijöiltäkin. Kuva: Tapio Vesterinen
Turkkilainen ASKO Holdings on ostanut Versatile-traktoreita valmistavan yhtiön koko osakekannan. ASKO valmistaa mm. Basak-traktoreita ja maarakennuskoneita. Versatile on perinteikäs kanadalainen valmistaja. Mallivalikoimaa on laajennettu myös yleistraktoreihin, mutta pääpaino on järeissä runko-ohjatuissa traktoreissa, joita myydään Amerikassa n. 6 000 kpl/v.
Turkkilainen ASKO Holdings on ostanut Versatile-traktoreita valmistavan yhtiön koko osakekannan. ASKO valmistaa mm. Basak-traktoreita ja maarakennuskoneita. Versatile on perinteikäs kanadalainen valmistaja. Mallivalikoimaa on laajennettu myös yleistraktoreihin, mutta pääpaino on järeissä runko-ohjatuissa traktoreissa, joita myydään Amerikassa n. 6 000 kpl/v.  Kuva: Uolevi Oristo

Tractor of the Year 2026 -kilpailun palkinnot jaettiin Agritechnicassa

Tänä vuonna kilpasarjoja ja voittajia oli kuusi. Perinteisten traktorisarjojen lisäksi voittajat valittiin TotyBot-robottitraktoreiden sekä Sustainable TOTY -sarjassa. Koneviesti edusti jälleen Suomea kilpailun tuomaristossa.

Voitot jakautuivat tällä kertaa eri valmistajille. “Talotasolla” Agco keräsi eniten palkintoja, sillä sarjavoitot menivät sekä Fendtille että Valtralle.

Yli 300 hevosvoiman traktoreiden HighPower-sarjan voittajaksi tuomaristo äänesti Claas Axion 9.450 TerraTracin.

Claasin uusi Axion 9.450 TerraTrac -malli voitti Tractor of the Year 2026 HighPower -tittelin. Moottorina uutuusmalleissa on 8,7-litrainen FPT:n kuutoskone. Huippumallissa Axion 9.450 sen maksimiteho on 448 hv ja suurin vääntö 1 850 Nm. Axion 9 -mallistossa on viisi tehoversioita, maksimitehot ovat 326–448 hv. Traktorit varustetaan aina ZF:n portaattomalla voimansiirrolla. Mallistoon kuuluvat myös pyöräversiot.
Claasin uusi Axion 9.450 TerraTrac -malli voitti Tractor of the Year 2026 HighPower -tittelin. Moottorina uutuusmalleissa on 8,7-litrainen FPT:n kuutoskone. Huippumallissa Axion 9.450 sen maksimiteho on 448 hv ja suurin vääntö 1 850 Nm. Axion 9 -mallistossa on viisi tehoversioita, maksimitehot ovat 326–448 hv. Traktorit varustetaan aina ZF:n portaattomalla voimansiirrolla. Mallistoon kuuluvat myös pyöräversiot. Kuva: Tapio Vesterinen

150–280-hevosvoimaisten traktoreiden MidPower-sarjan voittajaksi valittiin Fendt 516 Vario. Toinen vahva kandidaatti tässä sarjassa oli New Hollandin uusi T7.

Fendtin 500-sarjan traktorit ovat uudistuneet perusteellisesti. Moottoreiksi on vaihtunut 5-litrainen AgcoPowerin nelosmoottori ja voimansiirtona on uusi portaaton VarioDrive TA120-vaihteisto. Neljän eri mallin maksimitehot ovat 144–174 hevosvoimaa. 516 Vario voitti TOTY MidPower -palkinnon.
Fendtin 500-sarjan traktorit ovat uudistuneet perusteellisesti. Moottoreiksi on vaihtunut 5-litrainen AgcoPowerin nelosmoottori ja voimansiirtona on uusi portaaton VarioDrive TA120-vaihteisto. Neljän eri mallin maksimitehot ovat 144–174 hevosvoimaa. 516 Vario voitti TOTY MidPower -palkinnon. Kuva: Tapio Vesterinen

Valtra voitti Utility-luokan toistamiseen G-sarjalla. Edellisen kerran palkinto ojennettiin Valtra G135 -mallille vuonna 2021. TOTY Utility 2026 -palkinnon sai Agritechnicassa julkaistu, portaattomalla voimansiirrolla varustettu Valtra G125 Active.

Valtra esitteli G-sarjan portaattomalla voimansiirrolla varustetut mallit. Portaaton, yhden alueen 40 km/h voimansiirto on saatavilla joka malliin, varustetasoina ovat joko Active mekaanisilla lohkoilla tai SmartTouch sähkölohkoilla. G125e voitti Tractor of the Year -kilpailun Utility-sarjan.
Valtra esitteli G-sarjan portaattomalla voimansiirrolla varustetut mallit. Portaaton, yhden alueen 40 km/h voimansiirto on saatavilla joka malliin, varustetasoina ovat joko Active mekaanisilla lohkoilla tai SmartTouch sähkölohkoilla. G125e voitti Tractor of the Year -kilpailun Utility-sarjan. Kuva: Tapio Vesterinen

Erikoistraktoreiden sarjassa voittaja oli ennakoidusti New Hollandin niin ikään Agritechnicassa esittelemä uusi T4.120 F Auto Command.

Traktori on pitkälti New Hollandin omaa tekoa – italialaisvalmistaja ei käytä tässä traktoriluokassa, toisin kuin moni muu, alihankkijaa erikoistraktorivalmistuksessa.

New Hollandin uusi, portaattomalla voimansiirrolla varustettu kapea T4.120 F Auto Command voitti erikoistraktoreiden TOTY Specialized -tittelin. 118-hevosvoimaisella FPT-moottorilla varustetun traktorin voi varustaa halutessaan SuperSteer-etuakselilla. Nykytyyliin traktori voidaan varustella täsmäviljelytekniikalla.
New Hollandin uusi, portaattomalla voimansiirrolla varustettu kapea T4.120 F Auto Command voitti erikoistraktoreiden TOTY Specialized -tittelin. 118-hevosvoimaisella FPT-moottorilla varustetun traktorin voi varustaa halutessaan SuperSteer-etuakselilla. Nykytyyliin traktori voidaan varustella täsmäviljelytekniikalla.  Kuva: Tapio Vesterinen

Kestävän kehityksen arvoja painottava Sustainable TOTY -palkinnon saaja valitaan kaikkien finaaliin selvinneiden traktoreiden joukosta.

Tractor of the Year 2026 Sustainable Toty -palkinnon voitti JCB:n uusi Fastrac 6300. 4000- ja 8000-sarjojen väliin sijoittuva 6000-sarja on kokonaan uutta suunnittelua. 6260- ja 6300-mallien mallimerkinnän kolme viimeistä numeroa kertovat traktoreiden maksimitehon ilman lisätehoa. Lisätehoin lukemat ovat 284 ja 335 hevosvoimaa. Moottorina FPT ja vaihteistona ZF. Huippunopeus on 60 km/h.
Tractor of the Year 2026 Sustainable Toty -palkinnon voitti JCB:n uusi Fastrac 6300. 4000- ja 8000-sarjojen väliin sijoittuva 6000-sarja on kokonaan uutta suunnittelua. 6260- ja 6300-mallien mallimerkinnän kolme viimeistä numeroa kertovat traktoreiden maksimitehon ilman lisätehoa. Lisätehoin lukemat ovat 284 ja 335 hevosvoimaa. Moottorina FPT ja vaihteistona ZF. Huippunopeus on 60 km/h. Kuva: Tapio Vesterinen

Robottitraktoreiden TotyBot-palkinto jaettiin tänä vuonna toista kertaa. Voittajaksi tuomaristo äänesti AgXeed 2.055 W3 -robotin.

Teksti: Tapio Vesterinen, kuvat: Juho Nivala, Uolevi Oristo, Tapio Vesterinen