
Agritechnica 2023 -näyttelyn traktoriuutuuksissa esillä vaihtoehtoisia polttoaineita ja autonomiaa

Tällä kertaa näyttelyssä oli yhteenlaskien kymmeniä sähkötraktoreita eri valmistajilta.

Kaikkien traktorivalmistajien osastoilla puhuttiin vaihtoehtoisista polttoaineista. Valmistajat olivat hyvin yksimielisiä siitä, että alle 100-hevosvoimaiset traktorit voidaan valmistaa akkuteknologiaa käyttäen.

Seuraava teholuokka sadasta hevosvoimasta reiluun kahteensataan hevosvoimaan toteutettaneen tulevaisuudessa kaasu- tai vetymoottoreilla, tosin vetylogistiikkaan ei vaikuttanut olevan vielä käytännössä toimivia ratkaisuja. Olipa John Deeren osastolla esillä myös etanolilla toimiva traktorimoottori.

Yli 300 hevosvoiman traktoreissa biodiesel nähdään vielä pitkään ainoana järkevänä polttoaineena. Maailmanlaajuisesti tullaan vielä pitkään käyttämään fossiilisia polttoaineita, vaikka siitä ei puhuta. Myös sähköenergialla tuotettavat synteettiset nestemäiset polttoaineet nähdään mielenkiintoisena mahdollisuutena.


Viimeisimmät päästömääräykset täytetään
Kaukoidästä ja Intiasta tulevissa traktoreissa on nykyään poikkeuksetta uusimmat päästömääräykset täyttävä teknologia. Niiden markkinoillepääsy on ollut aiemmin kiinni päästömääräysten täyttämisestä.

Meikäläisiä markkinoita ajatellen nämä valmistajat ovat kilpailukykyisiä teknisesti yksinkertaisissa pientraktoreissa, joiden valmistamisesta länsimerkit ovat pitkälti luopuneet. Yli 100-hevosvoimaisissa nykyaikaisissa traktoreissa realiteetit tulevat vastaan, sillä Stage V -moottorit ja nykyaikaiset powershift-vaihteistot tunnetulta merkiltä hankittuna nostavat traktorit hinnan kilpailijoiden tasolle.
Nyt nämä tulokkaat valtaavat pienikokoisilla traktoreilla markkinaa mönkijöiltä muodostaen uuden segmentin. Ergonomian ja vaihteistotekniikan puolesta nämä ovat keskimäärin jäljessä länsitraktoreita.

Autonominen ajaminen kiinnostaa
Vaihtoehtoisten polttoaineiden ohella toinen kuuma peruna näyttelyssä oli autonomisen ajamisen mahdollistava teknologia. Traktoreihin lisätään kuljettajaa avustavia autonomisia järjestelmiä.
Ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa, joten automatiikkaa tarvitaan sekä turvallisuuden että työtehtävien hoitamista varten. Tarjolla oli myös jälkiasennettavaa, autonomista työskentelyä mahdollistavaa tekniikkaa.

Ongelmana on kuitenkin vielä se, että Euroopan lainsäädännöstä johtuen kone on siirrettävä lohkolta toiselle joko hinaamalla tai ihmisen ajamana.
Traktoriteollisuudessa kärvistellään traktorien kokonaisleveyden kanssa, sillä tieliikennelaki määrää, ettei leveys voi olla yli 2,55 m.
Vuoden traktori 2024 on Claas Xerion
Tractor of the Year 2024 -kilpailun neljän eri sarjan voittajat julkistettiin Agritechnican ensimmäisenä päivänä. Samalla juhlittiin kilpailun 25-vuotista taivalta, sillä ensimmäisen kerran kilpailu järjestettiin vuonna 1998 ja voittajat julkistettiin niin ikään Agritechnica-näyttelyssä.
Pääsarjan voitti tällä kertaa Claas Xerion 12.650 Terra Trac -nelitelatraktori. 653 hevosvoiman tehosta ja suuresta koostaan huolimatta traktori on erinomaisen helppo ajettava ja tarkka hallittava portaattoman voimansiirron ansiosta.
Traktorin Cemos-järjestelmä opastaa kuljettajaa optimoimaan polttoaineenkulutuksen ja vetopidon muun muassa opastamalla oikeista voimalinjan säädöistä ja traktorin lisäpainotuksesta tilanteen mukaan. Myös täsmäviljelyominaisuuksia on lisätty.
Best Utilityn voitti McCormick
Best Utility -sarjan voittajaksi kruunattiin McCormick X5.120 P3-Drive -traktori. Traktorissa on 114-hevosvoimainen ja 3,6-litrainen FPT-moottori sekä omistajakonserni Argo Tractorsin omalla tehtaalla valmistettu robottivoimansiirto, jossa on kolme pikavaihdetta. Sähköhydraulisesti operoitavan päävaihteiston ansiosta käytössä on jokaisella aluevaihteella 12 napilla vaihdettavaa vaihdetta.

Best of Specialized -palkinto Landinille
Landini Rex4 120 GT Roboshift Dynamic on erikoistraktoreiden luokassa varsin edistynyt tuote. Traktorissa on robottivaihteiston lisäksi muun muassa tasainen ohjaamon lattia, joka ei ole vielä tässä traktorisegmentissä itsestäänselvyys.
Ajomukavuutta lisäävät etuakselin ja ohjaamon jousitukset, jotka nekin tekevät vasta tuloaan erikoiskoneisiin. Traktori on lisäksi täysiverisesti Isobus-varusteltu ja se kykenee ajamaan viiniköynnösten välissä automaattisesti konenäkökameroiden avulla.

Sustainable Toty -palkinto Fendtin sähkötraktorille
The Fendt e107 V Vario on markkinoiden ensimmäinen yli 60-hevosvoimainen täyssähköinen erikoistraktori. Tässä sarjassa painotetaan kestävän kehityksen arvojen ohella myös turvallisuutta ja digitalisaatiota.
Molemmat ovat Fendtissä hyvällä tasolla. Työskentely esimerkiksi tunneliviljelmissä parantaa työskentelyolosuhteita, kun pakokaasut eivät vaivaa työntekijöitä.

Osaston luetuimmat
- Agritechnica 2023 -näyttelyn traktoriuutuuksissa esillä vaihtoehtoisia polttoaineita ja autonomiaa
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Kelekkamessuilla 2023 pääosissa olivat sähköiset moottorikelkat ja -mönkijät – Yamaha luopuminen kelkkavalmistuksesta puhutti
- Agritechnica 2023, osa I: Autonomiaa, automatiikkaa ja konenäköä mekaanisen kehityksen vauhdittajaksi
- Kooste vuoden 2023 metsänäyttelyiden annista – näyttelykävijät palasivat takaisin metsäalan koneiden pariin
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta