
Konekorjaamo Marjakangas: Asiakaspalvelulla eteenpäin
Alavieskalainen Konekorjaamo Marjakangas on kasvanut henkitoreissaan kituvasta pajasta miljoonaluokan huoltoliikkeeksi. Kaikenmerkkiset koneet pyritään hoitamaan.
Anne-Mari Nahkalan juuri saamasta lähetyksestä kiireelliset osat ovat jo tunnin kuluttua matkalla asiakkaalle. Joustavuus ja nopeus ovat varaosakaupan valtteja.
Tässä 60-mallisessa Pontiacissa on vielä hieman laittamista, ennen kuin kannattaa katsastusaikaa varata. Auto tästä tehdään, Juha lupaa.
Juhan mieluisin harrastus on vanhat amerikkalaiset autot. Amerikantuontien kunnostamista, korjaamista, välitystä ja myyntiä tehdään ympäri Suomen.Konekorjaamo Marjakangas on toiminut Alavieskassa jo 30 vuoden ajan. Yrityksen tarina alkoi, kun Marjakankaan sisarussarja hankki vaikeuksiin ajautuneen huoltamon itselleen. Alkuun töitä ei ollut kunnolla yhdellekään, mutta kun korjaamotoiminta ja varaosakauppa saivat hyvää palautetta, alkoi asiakaskunta pikkuhiljaa kasvaa.
Nyt myynnissä ja varastolla on yhdeksän työntekijää. Korjaamon puolella on kolme ammattilaista pitämässä lähialueen koneita kunnossa. Konekorjaamo Marjakangas oli alkuvuosina Keskon ja Työvälineen merkkihuolto, mutta yritys on jo pitkään ollut itsenäinen ja riippumaton varaosakauppa. Osia myydään kaikkiin merkkeihin ja kaikki merkit huolletaan.
”Auroista puimureihin ja traktoreista kuorma-autoihin pannaan kuntoon”, Juha Marjakangas lupaa.
Netti avasi markkinat
Yrityksellä on käytössä toimiva nettikauppa. Netissä asiakas näkee, mitä hyllyssä on ja mihin hintaan sen saa. Kun asiakas tekee tilauksen, se näkyy suoraan yrityksen järjestelmässä. Pelkkä osan pakkaus ja laskun lähettäminen riittää.
Edellisenä iltana tai yönä tilattu osa lähtee aamulla taipaleelle. Pieni ja joustava organisaatio pystyy palvelemaan asiakkaita nopeasti.
Hyllyssä on nyt 46 000 osaa, ja määrä kasvaa koko ajan. Etenkin pari viimeistä vuotta on ollut kovaa kasvua, eikä loppua näy.
Nopea kasvu tuo mukanaan kiireen. Virheitäkin pakkauksissa tapahtuu, mutta ne pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.
Esimerkiksi kannentiivisteet pakataan niin, ettei sitä postissa tai kuljetuksessa saa väännettyä pilalle. Nettimyynnin osuus lähestyy puolta yrityksen 1,7 miljoonan euron liikevaihdosta.
Kuva tekee tuotteen
Jos nettikaupassa on kaksi vaihtoehtoa, kerrotaan sivuilla vaihtoehtoisten osien erot helpottamaan asiakaan päätöksentekoa. Myös selkeät kuvat ovat olennainen osa asiakaspalvelua.
Kuva selkeyttää valintaa, mutta myös lisää tiettyjen osien myyntiä. Eräs hydrauliliittimen kannake oli vuosia netissä ilman kuvaa. Kun kuva lisättiin, nousi 2–3 kappaleen vuosimyynti 50 kappaleeseen. Toinen huima myynnin lisäys tapahtui erään polttoaineen siirtopumpun tiivistesarjoissa. Kun nettiin lisättiin tarkemmat tiedot, mihin kaikkiin traktoreihin kyseinen sarja sopii, pomppasi myynti parikymmenkertaiseksi.
Kokonaistaloudellisuus kunniaan
Asiakkaan kannalta tärkeintä ei ole ostohinta vaan kokonaistaloudellisuus. Se syntyy laadun ja hinnan tasapainon tuloksena. Juha Marjakangas kertoo valitsevansa tarjolla olevista vaihtoehdoista myyntiin sen osan, joka täyttää nämä kriteerit.
Traktorinkäyttäjät eli maanviljelijät ja urakoitsijat ovat Konekorjaamo Marjakankaan tärkein asiakasryhmä. Toiminnassa on pyritty siihen, että kaikkia osia löytyy. Myös uusiin traktoreihin toimitetaan varaosia kattavasti.
Juha lupaa myydä sitä, mitä asiakkaat haluavat. Osavalikoimalle ei ole asetettu ikärajaa. Veteraanejakin palvellaan asiaankuuluvalla tarmolla.
Yrityksessä pyritään myös aina selvittämään, mikä varaosan uusi numero on, mikä uuden numeron osassa on erilaista ja mikä taasen on pysynyt samana. Monille tällainen tieto on erittäin tärkeä.
Henkilökunnasta kaikki osaavat tehdä kaikkia töitä, mutta lievää erikoistumista tiettyihin merkkeihin luonnollisesti tapahtuu. Uudet ihmiset oppivat tekemällä työtä kokeneempien kanssa. Juha korostaa uusille työntekijöille, että hiemankin epävarmoissa tilanteissa kannattaa aina kysyä. n
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




